Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: automat på mandag 21. desember 2015, klokken 20:15
Fikk faktura på kr 42,40 fra Fjellinjen i dag. 17,40 fordi jeg passerte Svinesund i sommer! Og 25kr i gebyr for papirfaktura (jippi).

Men det som er mer interessant var at det fulgte med en 4-siders detaljert passeringsoversikt. Med alle mine 222 passeringer i Oslo, siden jeg fikk bombrikken i oktober 2014. Hvorfor har Fjellinjen behov for å ta vare på den informasjonen så lenge? Lista så ikke ut til å inneholde passeringer i andre bomselskap (utover Svinesund).

Gebyr for papirfaktura? Fikk du mulighet til å velge noe annet først?

Forøvrig synes jeg at det er rart at de har lov til å ta vare på passeringsinformasjon så lenge. Hvor lenge tar de vare på informasjonen for andre? Frem til faktura er betalt? Et år etterpå?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

automat

Sitat fra: 3irikur på mandag 21. desember 2015, klokken 20:32

Gebyr for papirfaktura? Fikk du mulighet til å velge noe annet først?

Forøvrig synes jeg at det er rart at de har lov til å ta vare på passeringsinformasjon så lenge. Hvor lenge tar de vare på informasjonen for andre? Frem til faktura er betalt? Et år etterpå?

Husker ikke om jeg kunne velge efaktura som alternativ da jeg tegnet avtalen. Og la nok ikke vekt på dette da jeg ikke forventet særlig mange fakturaer.

Det som jeg syns er bekymringsverdig er lagringstiden for passeringene mine. Hvis jeg ikke hadde kjørt over Svinesund, og dermed ingen faktura, hvor lenge hadde passeringene mine blitt lagret da? Og blir de faktisk slettet når fakturaen blir betalt?


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Tviler stekt på om det er lov å legge på gebyr for papirfaktura.

Får med jevne mellomrom faktura for Dieseldyret og har aldri sett noe gebyr. Faktura blir først sendt på mail, og da er det meget viktig å ikke trykke på linken. Ved å trykke på linken samtykker en nemlig til å godta e-faktura.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Tror ikke jeg gidde å krangle på 25kr. Registrerer heller e-faktura, så slipper jeg gebyr hvis jeg skulle forville meg over Svinesund en gang til.

Lagring av passeringsdata er bekymringsverdig:
"Passeringsopplysninger er også trykket på alle utstedte fakturaer, med mindre man som kunde har reservert seg mot dette. Fakturaer oppbevares i ti år etter at kravet er utstedt. Dette i henhold til regnskapsloven."
http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/regler-for-personvern/

Datatilsynet har tydeligvis hatt en fight med Fjellinjen om dette, og tapt:
http://www.personvernnemnda.no/vedtak/2010_8.htm

Kunne kanskje sendt en henvendelse til datatilsynet ang elbil. Her er det jo ikke noen grunn til ta vare på passeringsdata, siden det ikke skal sendes faktura på disse passeringene.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kent

Må vel ta vare på dataene, bare sånn tilfelle det kommer en ny lov om bompenger for elbil med tilbakevirkende kraft ;D
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

TB

Sitat fra: automat på mandag 21. desember 2015, klokken 20:15
Fikk faktura på kr 42,40 fra Fjellinjen i dag. 17,40 fordi jeg passerte Svinesund i sommer! Og 25kr i gebyr for papirfaktura (jippi).

Men det som er mer interessant var at det fulgte med en 4-siders detaljert passeringsoversikt. Med alle mine 222 passeringer i Oslo, siden jeg fikk bombrikken i oktober 2014. Hvorfor har Fjellinjen behov for å ta vare på den informasjonen så lenge? Lista så ikke ut til å inneholde passeringer i andre bomselskap (utover Svinesund).
Standard er 1 år lagring. Du kan sjølv sjå 6 mnd attende i tid på https://oslo.csautopass.no

Om du ikkje ynskjer dette kan du inngå anonym avtale. Dermed blir ingen data lagra. Dette må bli avtalt når avtalen blir oppretta, eller kontakt kundeservice, så skal avtalen bli endra til anonym avtale.

For å unngå papirfaktura, inngå avtale om efaktura. Dermed blir det ikkje gebyr.

Les meir her:
http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/Konsekvenser-av-anonyme-passeringer/
http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/regler-for-personvern/
http://www.fjellinjen.no/Betaling-og-priser/fjellinjen-tilbyr-na-efaktura/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Sitat fra: TB på mandag 21. desember 2015, klokken 23:33

Standard er 1 år lagring. Du kan sjølv sjå 6 mnd attende i tid på https://oslo.csautopass.no


Går man inn på fakturahistorikk kan man se passeringer lenger tilbake. På fossilbilen kunne jeg se passeringer fra juni 2014, og på elbilen fra da avtalen ble inngått i oktober 2014.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: automat på mandag 21. desember 2015, klokken 23:49
Går man inn på fakturahistorikk kan man se passeringer lenger tilbake. På fossilbilen kunne jeg se passeringer fra juni 2014, og på elbilen fra da avtalen ble inngått i oktober 2014.
Det stemmer.
Dette er og mulig å løyse:
Ta vekk kryss for "detaljert faktura" på avtalen, dermed vil det ikkje komme ei liste på den enkelte faktura.

Men, det har neppe nokon tilbakevirkende kraft.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Dette kan du ta med Fjellinjen.
Du kan avtale at passeringene slettes etter hvert. Greit nokk for et gratisabonnement, de som betaler vil nok oftest ha lagring av dokumentasjonshensyn.

Du bør klage på fakturagebyret, det er ikke rimlig at en med gratisabonnement skal behøve å inngå efaktura- eller autogiro-avtale, med mindre du ofte passerer Svinesund.

Jeg vil tro at Fjellinjen innser at det blir feil å betale over 40kr. med brikke og 20kr. uten, dersom du gjør dem oppmerksom på dette, og at dette er et engangstilfelle.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Bompengeringen har superservice!  ;D På chat har jeg fått ryddet opp med Leafen jeg hadde kjørt litt med uten brikke. Ikkeno' problem!  Man kan ikke forlange noe som helst, men de var hyggelige og slettet passeringene så lenge jeg monterte brikken..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Pepeminus

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 23. desember 2015, klokken 21:13
Bompengeringen har superservice!  ;D På chat har jeg fått ryddet opp med Leafen jeg hadde kjørt litt med uten brikke. Ikkeno' problem!  Man kan ikke forlange noe som helst, men de var hyggelige og slettet passeringene så lenge jeg monterte brikken..

Ikke helt sikker på om jeg følger deg her... Superservice?
De er vel i utgangspunktet til for å drive inn kroner for staten til veiprosjekter.
i tillegg til alle andre skatter og avgifter på alt du kjøper/bruker.
Nå er det vel bestemt at elbiler ikke skal behøve å betale ved bompasseringer, de har klart å få inn i forskrifter at du må besitte en brikke de tar betalt for. Ja det er ett depositum, men returfrakta betaler du  selv og den er vel i samme størrelsesorden..?
Her burde NAF og elbilforeningen vært hardere. Ingen problem å sile ut elbiler på skilta, noe bomselskapene har innrømt, men har bestemt seg for å ikke gjøre.
Over her er det en som betaler 25,- i papirfakturagebyr, og han sier ganske enkelt at det gidder jeg ikke å krangle om. Det vet dem selvfølgelig, derfor summen er satt akkurat sånn.

Kent

Jeg fikk tilsendt en ferdig frankert konvolutt fra fjellinjen når jeg returnerte gamle ladebrikken min, så det er i allefall noen av selskapene som dekker retur.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA