Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På tide å sende brannmenn på kurs?

Startet av MEM76, tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:15

« forrige - neste »

MEM76

Når enn ser på hvordan brannvesenet håndterte brannen og deres kommentarer etterpå, er det tydelig at Norge må sende sine brannmenn på kurs for å oppdatere sin kunnskap..

NRK:
SitatMåtte droppe vatn

Det er ikkje mogleg å sløkke brann i elbilar med vatn. Brannvesenet måtte difor bruke eit spesielt skum for å få kontroll på flammane.

NTB via tu.no:
SitatBrannmannskapene nøyde seg med å skumlegge området rundt bilen, og fikk dratt den unna ladestasjonen, men brukte ikke vann og prøvde ikke aktivt å slukke brannen.

– Generelt er vi forsiktige med å slukke branner i elbiler, fordi det er høy spenning i batteriene og slukkearbeidet kan skade mannskapene og skape andre farlige situasjoner. I tillegg er hver elbil forskjellig når det kommer til slukking, sier Hans Henrik Bakke, beredskapsleder i Østre Agder brannvesen til avisen.

Mitsubishi:
SitatA large volume of water, such as from a fire hydrant must be used. Make sure to use water not
containing salt, such as tap water, well water or pond water.
DO NOT attempt to extinguish the fire with a small amount of water. If a small amount of water
contacts the inner portion of the Main drive lithium-ion battery, a short circuit can occur causing the
release of toxic gas.
Unless a large volume of salt-free water is available, remain a safe distance from the vehicle fire
and wait for fire department to arrive.

Nissan:
SitatA large volume of water, such as from a fire hydrant must be used. Make sure to use water not
containing salt, such as tap water, well water or pond water.
DO NOT attempt to extinguish the fire with a small amount of water. If a small amount of water
contacts the inner portion of the Main drive lithium-ion battery, a short circuit can occur causing the
release of toxic gas.
Unless a large volume of salt-free water is available, remain a safe distance from the vehicle fire
and wait for fire department to arrive.

Tesla:
SitatIf the high voltage battery becomes involved in fire or is bent, twisted,
damaged, or breached in any way, or if you suspect that the battery is
heating, use large amounts of water to cool the battery. DO NOT extinguish
fire with a small amount of water. Always establish or request an additional
water supply.

Alle sier i tillegg at ABC-pulverapperat kan brukes ved mindre branner i det elektriske anlegget.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA