Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Bidda på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:52
Kan denne massive utsettingen av SuC world wide bety at Tesla har en avtale om å dele ladestasjonene med andre?

Den reflekterer vel mer et sterkt økende salg av biler.

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:59
Kan denne massive utsettingen av SuC world wide bety at Tesla har en avtale om å dele ladestasjonene med andre?

Det tror jeg også, dette vil fortsette en god stund til så lenge Tesla selger så mye biler. Husk at det er kø også på SuC i høytrafikkperioder/utfartsdager. Jeg er sikker på at vi vil se stadig kortere avstand mellom laderne. Ikke minst i Nord, der er det bare starten vi ser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

En kontantbeholdning i banken på 100 milliarder kroner kan jo ha en del å si
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Simen1

Sitat fra: Bidda på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:52Kan denne massive utsettingen av SuC world wide bety at Tesla har en avtale om å dele ladestasjonene med andre?
De trenger ingen avtale. De kan tilby ladetjenester til hvem de vil uten å spørre bilprodusenten først.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Motorwatt

Kan tenkes at de ønsker at bilprodusenten(e) skal bidra økonomisk for å få tilgang for sine biler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Andrewas

Sitat fra: Simen1 på onsdag 06. januar 2021, klokken 13:05
Sitat fra: Bidda på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:52Kan denne massive utsettingen av SuC world wide bety at Tesla har en avtale om å dele ladestasjonene med andre?
De trenger ingen avtale. De kan tilby ladetjenester til hvem de vil uten å spørre bilprodusenten først.
Tesla KAN tilby lading til "hvemsomhelst" - men jeg antar de ikke har lyst til å kreve en spesiell app eller installere betalingsterminaler ved laderne. Skal det fungere så må bilprodusentene gjøre det mulig å identifisere bilen via ladepluggen - dvs at det må være noe elektronikk ombord som "snakker med Tesla". Deretter kan produsentene la det være opp til sine brukere - om de ønsker - å registrere seg i en webløsning i Tesla der de knytter et betalingskort opp mot ID nummeret fra sin bil. At bilprodusentene også må skyte inn store summer i selve ladenettverket tror jeg var mer aktuelt tidligere med fri lading. Nå som også Tesla kunder betaler for strømmen så vil inntekter fra faktisk lading være mer relevant og lettere å selge inn til andre bilprodusenter. Husk - prisen for lading kan settes forskjellig for Tesla og andre.

Når det gjelder hvilke bilprodusenter det kan være snakk om så tenker jeg - basert på det lille som er kommet fra Elon om dette - at det dreier seg om en svært begrenset utprøving - antagelig med noen små high-end produsenter - som f.eks. Rivan, Bollinger etc... altså produsenter som i praksis enda ikke er i markedet med biler. Det blir til sist som det er i mobilmarkedet - diverse nisjeoperatører som "rir" på infrastrukturen til Telenor og Telia.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:58

Det tror jeg også, dette vil fortsette en god stund til så lenge Tesla selger så mye biler. Husk at det er kø også på SuC i høytrafikkperioder/utfartsdager. Jeg er sikker på at vi vil se stadig kortere avstand mellom laderne. Ikke minst i Nord, der er det bare starten vi ser.
Køproblematikken er vel relativt liten for de fleste. Og kort ventetid når det skjer. Har hatt Tesla i over tre år, og ladet ganske mye på supercharger (sør-Norge, Danmark og Sverige), og har aldri stått i kø.

Syns det er flott de bygger videre, men skulle ønske det ble prioritert å spre dekningen mer i stedet for å fortsette å pepre E18 mellom Kristiansand og Oslo enda mer enn det er. Har vært helt topp der siden Kjerlingland kom.

Lynet

Ser Tesla har lagt til Røros på sitt ladekart. Dette er en sårt etterlengtet plass, der veiene fra både Gauldalen, Neadalen, Østerdalen og Sverige møtes.
En destinasjon som varmt kan anbefales fremfor å kjøre om Dovre eller Kvikne når man kjører landet på langs.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Asbjornel

Vet ikke om jeg har postet før, men skaidi ser ut til å være under bygging. Rett ved siden av, og samtidig som ishavsveien kan det virke som.

Andrewas

Sitat fra: Asbjornel på torsdag 14. januar 2021, klokken 21:27
Vet ikke om jeg har postet før, men skaidi ser ut til å være under bygging. Rett ved siden av, og samtidig som ishavsveien kan det virke som.
Den nærmer seg ferdig. Tidligere påstander er at den skal bli ferdig denne uken. Siste bilde jeg så viste 1 ferdig montert ladestolpe - 2 igjen (det skal bli 3). Antar den ikke blir ferdig denne uken like vel.

For øvrig mangler supercharge.info noen av de som Tesla har sagt skal komme i Q1 - de burde antagelig finnes i form av søknader i kommunene eller hos statnett (om de skal ha opp egen trafo).

Q1-2021:

Gjøvik (supercharge.info har en permit markering v CC Gjøvik)
Molde - ingen info
Oslo Central – Sentrum P-hus - ingen info - men antagelig ikke søknadspliktig siden den etableres inne i P-hus
Skaidi - se over :)
Skien - ingen info - om ikke dette er ved service senteret i Porsgrunn (men Porsgrunn og Skien er to forskjellige steder selv om de ligger tett)
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Asbjornel

Det bygges.
Slik så det ut i dag.
En er oppe som du sier, resten mangler.
Det var ikke tilkomst for å sjekke om det var strøm på den, men har vanskelig for å tro at de setter strøm på dette før det er ferdig.
Men bare at den står der,  ved bensinstasjonen i hyttefeltet er annonsekampanje i seg selv.  Nå mangler bare skilting i veikrysset 🔋➡️⬆️

geear

Det er nok liten sjanse for at det står spenning på den når det ikke er lys i Tesla-logoen og inni der kabelen er..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 20:00
Det er nok liten sjanse for at det står spenning på den når det ikke er lys i Tesla-logoen og inni der kabelen er..

Det er en.....sleeper....
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:47
Det ryktes om 40+ staller i laderen som kommer i Oslo Centrum p-hus. Alle skal være 250 kw - knallbra!

Og da skal man både betale for parkering og lading?

Porsgrunn

Ifølge postlistene til Skien kommune jobber Tesla med ladere i Skien sentrum.

Plasseringen er Arkaden med adresse Bruene 1.

Jeg har ikke søkt innsyn og kjenner derfor ikke detaljene

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA