Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: RJK på fredag 23. oktober 2020, klokken 09:23
Å "true med"/sette krav til alle eller ingen og dermed å hoppe over Alta dersom de insisterer på å dele opp slik, hadde nesten vært litt kult av Tesla. Spesielt med tanke på at det er ca 250 KM fra forrige til neste, uansett om man skal fra eller til Kautokeino, Skaidi eller Storslett.

Men håper de tar til fornuft og tillater det antallet Tesla ønsker å sette opp.

Jeg antar Tesla setter opp 6 nå, legger til rette for 6 til og søker om å sette opp resten neste år. Da blir det vanskelig å si nei, om behovet er der.

Er ikke behovet der for flere enn 6 har de jo spart penger enn så lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Det er også en god taktikk, tror jeg.


:+1:


Blir vel vanskelig å si nei om man sier "opplegget er klart allerede, vi venter bare på lov til å skru på de siste laderne.".


Men synd det finnes kommuner som ønsker å være så "sidrævet".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Ut fra kommunikasjon mellom Alta kommune og Tesla var planen opprinnelig 8 plasser. Litt lenger ute i kommunikasjonen kom det frem et ønske om fremtidig utvidelse til 12 plasser:

Sitat...Det bemerkes at ettersom plassene er flyttet frem litt, så har vi økt antall ladeplasser vi maksimalt kan sette opp fra 8 til 12, men initelle etablering vil fortsatt være 8 plasser...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jonasali

Det er jo faktisk helt oppsiktsvekkende svak argumentasjon de kommer med for å hindre etableringen.
Om dere vil lese dokumentet kan dere det på lenken under.



https://1drv.ms/b/s!Aj7HWEcCQ_cFgq8oBuCxL5rHA4VqEA

jkirkebo

Sitat fra: jonasali på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:52
Det er jo faktisk helt oppsiktsvekkende svak argumentasjon de kommer med for å hindre etableringen.
Om dere vil lese dokumentet kan dere det på lenken under.

https://1drv.ms/b/s!Aj7HWEcCQ_cFgq8oBuCxL5rHA4VqEA

Hehe, i tillegg til svak argumentasjon klarer de å bruke ordet "forfordelt" helt feil ;) Det betyr nøyaktig det motsatte av hva forfatteren av dokumentet tydeligvis trodde det betød.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

#3995
Og perlen "Tesla bidrar ikke med noe som helst til Altasamfunnet".
Nei, et hundretalls utenbys personer med 30-60 minutter å slå i hjel i Bossekop hver dag, vil nok ikke bidra til Altasamfunnet.

Edit:
Og mannen som klager er Merce/Peugeot/Kia-forhandleren i Alta, og er også formann AP i Alta.
Way to go.

ahusom

Sitat fra: jonasali på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:52
Det er jo faktisk helt oppsiktsvekkende svak argumentasjon de kommer med for å hindre etableringen.
Om dere vil lese dokumentet kan dere det på lenken under.

https://1drv.ms/b/s!Aj7HWEcCQ_cFgq8oBuCxL5rHA4VqEA
Wow! Det får man si...

  • ...etablering av ladestasjoner kun for Teslabiler opplever vi som konkurransevridende i forhold til andre bilmerker.
  • ...marginene i bransjen er knappe, og det vil være helt feil å forfordele et merke framfor allerede etablerte merker og bedrifter.
  • ...søknaden til Tesla om dispensasjon fra kommuneplanens arealdel har ikke samfunnsmessignytte, heller tvert om.
  • ...Tesla bidrar ikke med noe som helst til Altasamfunnet. Skal vi skape et godt Altasamfunn må alle bidra.



jonasali

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:47
Og perlen "Tesla bidrar ikke med noe som helst til Altasamfunnet".
Nei, et hundretalls utenbys personer med 30-60 minutter å slå i hjel i Bossekop hver dag, vil nok heller ikke bidra til Altasamfunnet.

Edit:
Og mannen som klager er Merce/Peugeot/Kia-forhandleren i Alta, og er også styreformann i det lokale AP.
Way to go.

Finnmark som er et mekka for bilferier har jo alt å tjene på at det er reellt tilgjengelig for folk med elbil. Tipper butikker, hoteller og restauranter finner det veldig samfunnsnyttig at byen og fylket blir mer tilgjengelig for reisende. Kanskje ikke akkurat bilbutikkene. Men de står jo fritt til å etablere egen ladeinfrastruktur de også for være mer attraktive for kundene. De har bare valgt å ikke gjøre det.

Mannen som klager sitter også i dette utvalget, men det stilte med vara i dette møtet. Ellers hadde det jo vært ganske shady. Men det har sikkert vært snakket på bakrommet i forkant, fordi det er ellers lite saklige argumenter for å nekte slik utbygging.

kodax

Flott innsats av JørundG, men jeg syns det er litt rask fordømmelse av klageren i saken.
Ettersom Finnmark er såpass dårlig utbygd ift hurtiglading, vil utbygging av SuC der føre til at flere Tesla-er vil kjøre dit. Altså vil Tesla bidra til Altasamfunnet ved å gjøre det mer tilgjengelig for tilreisende, og dermed vil flere legge igjen penger. I tillegg vil flere i Altasamfunnet der kunne velge el-bil.
Men det er jo sånn at Teslas SuC er en av grunnene til at noen velger Tesla. Jeg tror at det etterhvert har blitt slik at de fleste med Tesla som vurder å kjøre et sted, kjører dit hvis det fins hurtigladere, ikke om det er SuC eller annen type (selv om de foretrekker SuC av gode grunner). Dvs at når dekningen av hurtigladere er god nok, vil ikke SuC tilføre samfunnet noe ekstra. Det vil da kun være en konkurransefordel for Tesla ift salg av biler.
Jeg mener derfor at det ikke urimelig å hevde at det er konkurransevridende at en aktør får sette opp noe som ingen andre kan bruke. Om det er et tungtveiende nok argument til å nekte/begrense SuC er jo opp til kommunen å avgjøre.

For all del, jeg vil gjerne at det bygges SuC der, og setter veldig stor pris på ladenettverket til Tesla, men jeg syns altså ikke at det er så lett å avfeie argumentene som det som har blitt gjort over her.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ahusom

Sitat fra: kodax på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:26
....Jeg mener derfor at det ikke urimelig å hevde at det er konkurransevridende at en aktør får sette opp noe som ingen andre kan bruke. ....

Litt off-topic i tråden her, men er uenig der.
Skal det være konkurransevridende må man jo gjøre noe andre aktører ikke har mulighet til å gjøre. Kia og andre kan om de ønsker gjøre mye av det samme som Tesla: velge å slutte med all reklame og heller bruke tid og penger på å etablere Kia-only ladestasjoner rundtom for å skaffe seg et konkurransefortrinn innen ladenettverk.  Ingenting i verden hindrer de i å gjøre det. Det kommer an på strategien man velger seg og hva man ønsker å bruke penger på.

Ellemelle

Ja nå er vi veldig off-topic, men det denne bilselgeren/lokalpolitikeren ikke forstod, er at hvis laderne ikke kunne plasseres i Alta, så ville de bare blitt plassert i en annen nærliggende kommune, med alle de fordelene det vil medført for den andre kommunen.

Det ville ikke påvirket konkurransesituasjonen for lokale bilselgere i det hele tatt, kun gitt en tapt mulighet for det lokale næringslivet ellers.

jonasali

Problemet er jo at Alta kommune er digert. Nærmeste tettsted blir da Skaidi, og da snakker vi 250 kilometer og 2 fjelloverganger imellom

Det er jo forøvrig ingen som hindrer andre bilprodusenter å sette opp proprietære (eller felles) ladestasjoner. De har bare valgt å ikke gjøre det. De hadde sikkert fått lov. Så at et selskap velger en annen strategi for å være konkurransedyktig er jo ikke urettferdig. Det er sånn markedet fungerer.

Ellemelle

Sitat fra: jonasali på fredag 23. oktober 2020, klokken 15:54
Problemet er jo at Alta kommune er digert. Nærmeste tettsted blir da Skaidi, og da snakker vi 250 kilometer og 2 fjelloverganger imellom
Ja det hadde jeg glemt :-) Men Storslett-Burfjord-Skaidi hadde nok vært innenfor de grensene Tesla setter.
Men ellers kan de også sette opp laderne på privat grunn hvis det skulle være noen bensinstasjoner i kommunen langs E6.

Jeg vil anta at dette her var snakk om å bygge på kommunal grunn?

jonasali

Kommunal grunn ja, så det er jo en løsning.

Skal du Østover og ikke nordover så blir det da 350 kilometer til nærmeste SUC. Så avstandene er enorme, og det er rimelig tomt utenom tettstedene.

VegarHenriksen

#4004
Sitat fra: JørundG på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:27
I Alta fikk Tesla tillatelse til bygging av 6 ladere (i bydelen Bossekop på vestsiden). Det er fin lokasjoner med nattåpent bensinstasjon, butikk og kafé i umiddelbar nærhet.
Tesla omsøkte 12. Formannskapet gav bare tillatelse til 6. Forstå det dem som kan. Disse kommer ganske snart, sannsynligvis før jul.
Kommunen sa de måtte bygge de neste 6 laderne på andre siden av byen???
Slike vedtak viser hvor lite folk flest vet om superlading. Det var massiv lobbyering, Bl. annet fra byens billeverandører, på at Tesla ikke skulle få bygge ut på grunn av reguleringsplan og andre konkurransevridende (tullete) argumenter. Og innstillingen fra kommunen, før møtet, var at de ikke skulle få bygge. Dette til tross for st Ishavskraft hadde fått lov å sette, og har gjort det, opp to hurtigladere på samme tomt. Jeg ringte til alle partilederne og informerte dem og det medførte at innstillingen formannskapets hadde før møtet ble endret fra avslag til: ja bygge 6. Jeg prøvde å få dem til å forstå at 12 er bedre enn 6.
Men 6 er bedre enn 0, som var utgangspunktet før møtet.
Oppfordrer alle, spesielt i distriktene, til å følge med, det er mange krefter som motarbeider Tesla og mye uvitenhet hos alminnelige folkevalgte med dieselbil. Disse kreftene både kjemper mot Tesla og sprer unøyaktig informasjon.

Det er helt utrolig. Kjenner jeg blir oppgitt. Har nå lest argumentene til Ole Steinar og jeg ser jo at han heller vil selge Mercedes istedenfor at Alta-folk nå vil kjøpe Tesla. Hadde det stått Mercedes på søknaden så hadde det naturligvis ikke vært noe problem, selv om han også selger Kia og Peugeot.

Alta Motorsenter fikk seg en fin anmeldelse på Google Maps som svar til dette :)

At det er en ny byplan for området oppe til vurdering er jo Tesla og mange andre i området sitt problem så her spiller de på alle korta for å forhindre utbyggingen med elendige argumenter. At han også skriver at Tesla ikke bidrar til lokalsamfunnet viser bare hvor korttenkt vedkommende er. Hvordan tror du omsetningen til restauranten på Nebbenes ser ut etter Tesla-etableringen kontra før? Selvsagt driver ikke han restaurant så da er det ikke interessant.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA