Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:29
Kun CCS på det bildet.. Har mistenkt at v3 i Europa kun blir ccs. Blir ikke vel ikke populært blant S/X folket... det hadde sånn sett også passet fint og hatt v3 på den nye stasjonen ved Lier og beholdt de to gamle
Nettstasjonene på Liertoppen er ikke kraftig nok til V3 dessverre.
Evt, må de kutte antalls stalls..

DagfinnN

Hvis jeg ikke husker helt feil vil vel ikke våre gamle Teslaer med kun type 2 kontakt få noen glede av V3?
Eller tar jeg feil, i så fall bestiller jeg retrofit straks.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

OhmPaPa

Kan være de setter opp kun CCS hvis det er andre superladere i nærheten.

Superladere langt fra andre får forhåpentligvis begge plugger.

Electric cars in Norway

Tesla supercharger 40 stalls. Supercharge info update. Liertoppen, Norway E18 Highway Norway
Dec 21, 2019

Det går fremover på Liertoppen nå. Video jeg tok i dag. Håper de blir ferdige snarest mulig :+1:

https://youtu.be/3zKRqO46OBE

Tesla supercharger 40 stalls. Supercharge info update. Liertoppen, Norway E18 Highway Norway
Dec 21, 2019

Otkristo

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. desember 2019, klokken 00:21
Dec 21, 2019

Det går fremover på Liertoppen nå. Video jeg tok i dag. Håper de blir ferdige snarest mulig :+1:
:+1:

https://youtu.be/3zKRqO46OBE

Dec 21, 2019

Eirikvestfold

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 21. desember 2019, klokken 14:05
Kan være de setter opp kun CCS hvis det er andre superladere i nærheten.

Superladere langt fra andre får forhåpentligvis begge plugger.

Med tanke på hvor liten andel av teslabiler i Norge som har ccs, tviler jeg på det. Bortsett fra m3 er det vel svært få X og S som bruker denne pluggen.

Motorwatt

"Gamle Lier" har vært sprengt i mange år, så nye Lier vil garantert ha kombi-løsning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Eirikvestfold på søndag 22. desember 2019, klokken 11:06
Med tanke på hvor liten andel av teslabiler i Norge som har ccs, tviler jeg på det. Bortsett fra m3 er det vel svært få X og S som bruker denne pluggen.
Tja, liten og liten. Med totalt 20k S og 13k X mot snart 16k TM3. Sikkert ikke så mange S og X som har retrofit, men andelene med CCS kan likevel ikke sies å være liten. Og den vokser veldig.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Simen1

Med CCS-T2 adapter begrenses man vel til 150 kW selv på biler med 100-batteriet? På tide nye S og X leveres med CCS. Håper Tesla finner det økonomisk smart å gi gratis T2-CCS-adapter til alle S/X-eiere så de kan slippe T2-kabel på alle fremdige SC og ved vedlikehold av eksisterende SC.

Håper Liertoppen får minst én V3, men tviler på at det faktisk skjer. Nye SC fra 2020 burde få kun V3 og veldig mye brukte V2 bør gradvis byttes ut med V3. De overflødige V2 bør flyttes til steder med mindre trafikk. Sikkert mange steder i Finnmark og andre fjordstrøk som kunne hatt god bruk for et par V2 SC.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Stonehill

Ser det ligger en ny oppføring på Gol West på kartene ti Tesla nå, ligger ikke på supercharge.info ennå. Ser ut som den kommer ved den nye kontrollstasjonen til SVV. Dette blir en bra avlastning på Gol som i helgene er sprengt.

Noen som har gravd fram noe info om hvor mange stalls som kommer her?

Otkristo

Sitat fra: Stonehill på mandag 23. desember 2019, klokken 12:05
Ser det ligger en ny oppføring på Gol West på kartene ti Tesla nå, ligger ikke på supercharge.info ennå. Ser ut som den kommer ved den nye kontrollstasjonen til SVV. Dette blir en bra avlastning på Gol som i helgene er sprengt.

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på mandag 23. desember 2019, klokken 13:23
Sitat fra: Stonehill på mandag 23. desember 2019, klokken 12:05

Ikke bekreftet antall stalls

Magnus Hansen

Sitat fra: Eirikvestfold på søndag 22. desember 2019, klokken 11:06

Nå bygges jo nettverket ut for fremtidig vekst i antall teslaer. Og veksten kommer i stort flertall i form av ccs. Det er ikke mange år til ccs er i flertall.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. desember 2019, klokken 11:15
"Gamle Lier" har vært sprengt i mange år, så nye Lier vil garantert ha kombi-løsning.

Nå som det ikke blir v3, så blir det jo kombinert. Ellers snakkes det stadig om problemet med at det er mange lokale med gratis lading som bruker den som hjemmelader. Og at det er derfor det er sprengt kapasitet.  Og det er få som lader gratis som bruker ccs..

Otkristo

Her ser dere forskjellen mellom V2 og V3. V3 til høyre. Mye større kabinett.

Wibla

Nye S/X leveres med CCS-adapter, men det er ganske mange eldre S/X som kun har type2, så det er nok ren utopi å tro at vi blir kvitt to kabler per ladestolpe på en stund enda.

Jeg driter litt i 250 kW peak-effekt (...med dagens biler), men hadde vært fint om alle ladestolper fikk full pupp uansett hvor mange biler som var koblet til, det har imho mer betydning for throughput enn rå makseffekt over noen få minutter. Noen år frem i tid, med nye batterier som takler langt høyere ladestrøm, så vil V3 absolutt ha en del å si.
2018 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA