Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arnehelge på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:19
Tesla setter også opp SC i Sarpsborg. søknader sendt denne uken.
Ellers kan jo nevnes at Tesla ikke holder samme "hemmelige" profil denne gangen som forrige runde. Mye mer åpenhet siden det er dansker som holder i trådene denne gangen.

Ser slik ut ja. Så da stemte altså ryktene om Solli...

https://www.sarpsborg.com/Lokalpolitikk/Postlister/#/27.04.2014/29.04.2014/lade
Model S 85D

tessy

Sarpsborg er jo perfekt for oss som kommer fra vestlandet og skal videre inn i Sverige:-)

Hvor lang tid pleier det ta å bygge disse SC?

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:25
Sitat fra: arnehelge på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:19
Tesla setter også opp SC i Sarpsborg. søknader sendt denne uken.
Ellers kan jo nevnes at Tesla ikke holder samme "hemmelige" profil denne gangen som forrige runde. Mye mer åpenhet siden det er dansker som holder i trådene denne gangen.

Ser slik ut ja. Så da stemte altså ryktene om Solli...

https://www.sarpsborg.com/Lokalpolitikk/Postlister/#/27.04.2014/29.04.2014/lade

Ser sånn ut. Har bestilt innsyn.

Men jeg håper virkelig det kommer noe mellom Sarpsborg og Lillehammer også, det er 26 mil. Denne på Solli har null verdi for min del, siden den ligger kun 18km fra meg. Jeg skal ha rimelig tomt batteri før denne blir redningen mhp. å komme seg hjem ;)

Så da satser jeg på at Kløfta eller Minnesund er neste lokasjon som blir kjent...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Ja da kan vi se bort fra Vinterbro ihvertfall.
Kløfta på E6 og sikkert et godt stykke inn mot Karlstad i Sverige på E18  ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NilsRo

#874
Håper på marché Kløfta, Rasta ved Grums (rett før Karlstad) og Rasta Arboga før sommeren.

Mot Gøteborg og videre sørover kommer det forhåpentligvis et par til.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

jkirkebo

Sitat fra: OddB på torsdag 01. mai 2014, klokken 18:27
Ja da kan vi se bort fra Vinterbro ihvertfall.
Kløfta på E6 og sikkert et godt stykke inn mot Karlstad i Sverige på E18  ?

Eller Marché Espa om de tenker Østerdalen. Dessuten er det også en Marché på Hvam så det er tre muligheter mellom Oslo og Hamar. Jeg blir svært overrasket (og skuffet) om det ikke kommer SC på minat en av dem. For min egen del spiller det liten rolle hvilken av de tre som evt. velges.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NilsRo

Enig med jkirkebo med unntak av Marché Hvam, som er på Maxbo med begrensede åpningstider. Det er heller ikke andre alternative spisesteder/ toalettfailiteter i nærheten (bensinstasjon eller lign).
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Tarpoon

Hvam har Mortens kro litt lenger oppe i veien mot Gjelleråsen. Stor parkering og god veikro-mat. 
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

fredag

Sitat fra: Amoss på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:25
Sitat fra: arnehelge på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:19
Tesla setter også opp SC i Sarpsborg. søknader sendt denne uken.
Ellers kan jo nevnes at Tesla ikke holder samme "hemmelige" profil denne gangen som forrige runde. Mye mer åpenhet siden det er dansker som holder i trådene denne gangen.

Ser slik ut ja. Så da stemte altså ryktene om Solli...

https://www.sarpsborg.com/Lokalpolitikk/Postlister/#/27.04.2014/29.04.2014/lade

Avsender som står oppført for den saken i postjournalen - Charlotte Iversen - er ansatt i Sarpsborg kommune.

Her er dokument som viser at hun har deltatt i diskusjon om med Fredrikstad Energinett og Fortum om "Teslas egne trafoer for husholdninger vil påvirke nettet negativt":

http://www.fen.no/system/script/GetFile.asp?ID=110

Såvidt jeg vet driver ikke Tesla med trafoer for husholdninger? Supercharger kan vel ikke ansees for å være "husholdning", og ladeutstyret til Teslas biler inneholder svjv ikke trafoer (ut mot strømnettet).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på torsdag 01. mai 2014, klokken 22:16
Avsender som står oppført for den saken i postjournalen - Charlotte Iversen - er ansatt i Sarpsborg kommune.

Her er dokument som viser at hun har deltatt i diskusjon om med Fredrikstad Energinett og Fortum om "Teslas egne trafoer for husholdninger vil påvirke nettet negativt":

http://www.fen.no/system/script/GetFile.asp?ID=110

Ja, jeg så det. Kanskje hun har vært i kontakt på telefon med Tesla? Siden hun var med på dette møtet kanskje hun er kommunens "elbilkontaktperson" eller noe slikt?


Sitat fra: fredag på torsdag 01. mai 2014, klokken 22:16
Såvidt jeg vet driver ikke Tesla med trafoer for husholdninger? Supercharger kan vel ikke ansees for å være "husholdning", og ladeutstyret til Teslas biler inneholder svjv ikke trafoer (ut mot strømnettet).

Tror nok de der snakket om "ladestasjoner", altså type 2 bokser eller UMC. Kan fort gå litt i surr med alle "de elektriske dingsene" for kommunalt ansatte ;)
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: OddB på torsdag 01. mai 2014, klokken 18:27
Ja da kan vi se bort fra Vinterbro ihvertfall.

Stygt redd for det ja :p

Sitat fra: OddB på torsdag 01. mai 2014, klokken 18:27
Kløfta på E6 og sikkert et godt stykke inn mot Karlstad i Sverige på E18  ?

Vel, det må jo komme noe på E18. Og det bør neppe være noe lengre fra Vinterbro enn Solli er, så blir vel Askim eller Mysen. Er ett greit spisested på Momarken, så kanskje der?  Men da blir det jo rimelig kort (13 mil) til Rasta Grums....
Model S 85D

janmb

#881
Sitat fra: Amoss på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:25
Sitat fra: arnehelge på torsdag 01. mai 2014, klokken 14:19
Tesla setter også opp SC i Sarpsborg. søknader sendt denne uken.
Ellers kan jo nevnes at Tesla ikke holder samme "hemmelige" profil denne gangen som forrige runde. Mye mer åpenhet siden det er dansker som holder i trådene denne gangen.

Ser slik ut ja. Så da stemte altså ryktene om Solli...

https://www.sarpsborg.com/Lokalpolitikk/Postlister/#/27.04.2014/29.04.2014/lade

Fristet til en aldri så liten "hva var det jeg sa" her.

Uansett veldig fornøyd med den plasseringen for egen del.

Angående forbindelsen mellom Lillehammer og Solli ser jeg ikke helt problemet. 26 mil er ikke SÅ drøyt, og det er veldig langt unna å tvinge folk til å lade spesielt fullt. Om om man mener 26 mil er altfor langt har man jo muligheten til å korte det ned betraktelig ved å kjøre via Kjellstad
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på fredag 02. mai 2014, klokken 01:03
Angående forbindelsen mellom Lillehammer og Solli ser jeg ikke helt problemet. 26 mil er ikke SÅ drøyt, og det er veldig langt unna å tvinge folk til å lade spesielt fullt. Om om man mener 26 mil er altfor langt har man jo muligheten til å korte det ned betraktelig ved å kjøre via Kjellstad

Det er en 6 mils omvei. Forøvrig skal nettet kunne brukes av 60kWh biler og Model E også, dessuten TMX med henger osv. 26 mil er langt mer enn de har pleid å legge seg på, så jeg er ganske sikker på at det kommer noe mer underveis.

Brokelandsheia-Lier 178km
Lier-Lillehammer 220km (185km via Rv4)
Lillehammer-Dombås 156km
Gol-Aurland 133km
Brokelandsheia-Solli 164km
Lier-Gol 179km

Som man ser passer ikke 260km inn i mønsteret. Lier-Lillehammer er også litt langt via E6. Jeg står ved mitt tips om Kløfta, som vil kutte ned avstanden til Lillehammer til 151km og 110km til Solli. Sekundært Espa, som gjør at neste SC oppover Østerdalen kan legges til Alvdal istedenfor Koppang og dermed kommer man seg greit helt til Trondheim.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mai 2014, klokken 01:30
Sitat fra: janmb på fredag 02. mai 2014, klokken 01:03
Angående forbindelsen mellom Lillehammer og Solli ser jeg ikke helt problemet. 26 mil er ikke SÅ drøyt, og det er veldig langt unna å tvinge folk til å lade spesielt fullt. Om om man mener 26 mil er altfor langt har man jo muligheten til å korte det ned betraktelig ved å kjøre via Kjellstad

Det er en 6 mils omvei. Forøvrig skal nettet kunne brukes av 60kWh biler og Model E også, dessuten TMX med henger osv. 26 mil er langt mer enn de har pleid å legge seg på, så jeg er ganske sikker på at det kommer noe mer underveis.

Brokelandsheia-Lier 178km
Lier-Lillehammer 220km (185km via Rv4)
Lillehammer-Dombås 156km
Gol-Aurland 133km
Brokelandsheia-Solli 164km
Lier-Gol 179km

Som man ser passer ikke 260km inn i mønsteret. Lier-Lillehammer er også litt langt via E6. Jeg står ved mitt tips om Kløfta, som vil kutte ned avstanden til Lillehammer til 151km og 110km til Solli. Sekundært Espa, som gjør at neste SC oppover Østerdalen kan legges til Alvdal istedenfor Koppang og dermed kommer man seg greit helt til Trondheim.

Helt enig. 260 km er i drøyeste laget og vil føre til at man må lade til opp mot 100% på SC på dager med dårlig vær, full bil + takboks på 85kwh modellen. 60 kwh/ME/X vil måtte kjøre i 80 hele veien på E6 for å komme frem, om i det hele tatt. Spesielt når bilene begynner å bli eldre og batteriet mister litt kapasitet.

Tesla-man

#884
Vel, jeg har ingenting imot at Tesla setter SC'ene tett rundt Oslo, men når de nå får en innbyrdes avstand på omtrent halvparten av tilgjengelig rekkevidde på 85-bilene (og også godt innafor på 60-bilene) så bør andre strekninger prioriteres - selv om det ikke er optimalt mtp. enkeltes hyttestrekninger osv.
Haukeli er udekket, og visstnok noen sentrale strekk på Vestlandet. Nordover også, men her er vel Teslatettheten enda tynn?

Disse enkeltbehovene om avstand til hytter og bestemødre er i det hele tatt veldig uinteressant for alle andre.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA