Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Lanber

Kikket på Tesla sin hjemmeside nå.
Det ser ut som 2014 bare vil bringe 1 ny superlader sør for Trondheim og den kommer etsteds mellom Stavanger og Bergen

Per Magnus

Sitat fra: Lanber på lørdag 05. april 2014, klokken 13:43
Kikket på Tesla sin hjemmeside nå.
Det ser ut som 2014 bare vil bringe 1 ny superlader sør for Trondheim og den kommer etsteds mellom Stavanger og Bergen

Det er nok ikke helt oppdatert. Tesla har presentert et annet kart (ligger vel på forumet her et sted) som viser en mer offensiv utbygging.
Model X - 90

Amoss

Sitat fra: Per Magnus på lørdag 05. april 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Lanber på lørdag 05. april 2014, klokken 13:43
Kikket på Tesla sin hjemmeside nå.
Det ser ut som 2014 bare vil bringe 1 ny superlader sør for Trondheim og den kommer etsteds mellom Stavanger og Bergen

Det er nok ikke helt oppdatert. Tesla har presentert et annet kart (ligger vel på forumet her et sted) som viser en mer offensiv utbygging.

Her:
Model S 85D

sigurdi

#753
Her er et litt større bilde, for de som ønsker å zoome litt. :-)

Har lagt inn fargekodene som skal være på bildet.
(På norsk nå he he)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

NilsG

@ Oreo
50-75 nye SC som var omtalt hos Gas 2 (fant den igjen...). Er også rimelig sikker på at de mener ladepunkter, men litt lek med tall:

1500 biler i mars, dersom alle disse "betaler" for få SC-mulighet så er det 13.800 per bil eller totalt 20.700.000. Mener å ha lest et eller annet sted her i kommentarfeltene at det koster ca 500.000 å sette opp en lokasjone, i så fall har mars-salget finansiert 41 SC-lokasjoner......

Jeg tror at det vil bli veldig mange lokasjoner i årene som kommer, og er trygg på at jeg klarer meg lenge med enkeltladeren... (Ja, jeg vet at dette er litt OT, men det var her innlegget til Oreo sto, så   ::))
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: NilsG på søndag 06. april 2014, klokken 02:28
1500 biler i mars, dersom alle disse "betaler" for få SC-mulighet så er det 13.800 per bil eller totalt 20.700.000. Mener å ha lest et eller annet sted her i kommentarfeltene at det koster ca 500.000 å sette opp en lokasjone, i så fall har mars-salget finansiert 41 SC-lokasjoner......

500k er nok for én tradisjonell hurtiglader på et sted der det finnes nok strøm. Tesla sine hurtigladeplasser med 8 uttak og egen trafo havner nok på ca. det tredobbelte. Alikevel nok til 13-14 SC bare på mars-salget, så den biten er uansett ikke problematisk. Vi trenger ca. 40-50 SC for virkelig å dekke hele landet godt og med tilstrekkelig kapasitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Inside Tesla's Supercharger Partner Program

Her er en fin side med endel info hvordan Tesla bygger ut, hva krav de har osv osv, prisene er nok noe høyere i Norge en i USA. (Artikkel prater om $100 000 - $175 000)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

D.O

Pris ligger på ca 500 000kr for tilknyttning/ny trafo inkludert arbeid i Norge, og oppå der kommer pris for selve laderen og montasje av denne
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

NilsG

Poenget er uansett at dersom de faktisk loser disse pengene inn mot bygging av SC så er det grunnlag for å sette opp mange stasjoner, noe som igjen vil føre til flere solgte biler.... Tror nok de selger flere biler i Norge enn hva de hadde trodd på forhånd. Mener å ha lest at man i Sverige "mangedoblet" salget i mars og solgte/leverte 23 biler.....  ;D
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: D.O på søndag 06. april 2014, klokken 10:28
Pris ligger på ca 500 000kr for tilknyttning/ny trafo inkludert arbeid i Norge, og oppå der kommer pris for selve laderen og montasje av denne

Stemmer nok bra, selve trafoen koster vel rundt 300k. Tesla har fordelen av å bygge hurtigladerne selv, så 4 SC-kabinetter med 8 uttak koster dem neppe noe særlig mer å bygge enn 5-600k. I tillegg kommer da grunnarbeid og montering. Så rundt 1,5 mill. for en med 8 uttak tipper jeg ikke er veldig langt fra sannheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

@NilsG,
bra du fant innlegget du lette etter. Forøvring en interessant lek med tall du gjør. Ser mer ut som at salget av Tesla i Norge finansierer Europas SC'ere.
4000 biler* 13 800kr= 55,2mill. -> 55,2mill/1,5mill kr ~ 37 SC lokalisasjoner.

At det burde komme SC'ere som dekker HELE Norge burde være en selvfølge, men vi vil jo gjerne nedover kontinentet også. Så ja takk, vennligst både i pose og sekk Tesla.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Muffinman


Batteritralla

Det er vel ingen tvil om at Tesla driver butikk, og at de kommer til å innstallere Superchargers på en måte der de kan slå seg på brystet og si at de dekker inn "helt til Nordkapp".

At det blir kø på eksisterende SC`er er jeg rimelig sikker på at de bryr seg lite om.

Ettersom det er vi, innovative/risiko villige  ""beta testere" som finansierer utbyggingen av SC, så hadde det nok vært lurt med en samordnet tilbakemelding på vår forventning til utbygging av SC i Norge.

Og da må vi se litt lengre enn til vår egen nesetipp (dette er vi Nordmenn dårlig på).

Husk at SC er for å mulig gjøre bruk overalt, og ikke som et alternativ til gratis lading.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Oreo

Sitat fra: Muffinman på mandag 07. april 2014, klokken 06:46
Ingen som har tenkt på kostnader til drift?
Det tror jeg nok Tesla har tenkt på ja.
All den reklamen Nissan har brukt på Leaf de siste årene har nok kunnet betale noen strømregninger. Tesla reklamerer som kjent ikke mye. Foruten noen annonser på Finn.no og noen overraskende annonser i DN er jo all merkedsføring gjennom egne nettsider og CEO.

Jeg skal besøke familie i Vinje i Telemark i påska og kommer til å snoke rundt som en hund etter spor av SC.
Kommer også til å teste ut den nye 22kW laderen ved Dalen hotell (http://www.visitdalen.com/~/media/Tokke/VisitDalen/dokumenter/Nyhende/Ladestasjon%20Dalen%20Hotel.ashx). Ser forøvrig de har sesongsåpent hotell: "Hotellet er sesongåpent fra 25. april til 26. oktober 2014", så det kan jo være en liten nedtur om det gjelder begrensede lademuligheter også???
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cra

Sitat fra: Lanber på lørdag 05. april 2014, klokken 13:43
Kikket på Tesla sin hjemmeside nå.
Det ser ut som 2014 bare vil bringe 1 ny superlader sør for Trondheim og den kommer etsteds mellom Stavanger og Bergen

Vi er flere som har fått "bekreftet" at det kommer SuperCharger mellom Ålesund og Bergen i løpet av inneværende halvår. Det interaktive kartet på Tesla sine sider viser bare eksisternde ladere på 2013-sida, og "planlagte ruter" (som ikke sier noe som helst om hverken eksisterende eller kommende punkter) på 2014-sida.

Snoker innimellom i postlister, men har ikke funnet noe. Er litt usikker på hvor mye arbeid Tesla gidder å legge i å kamuflere søknader, men je gutelukker det ikke. Det er sikkert bare for at vi skal ha noe å "leke med" mens bilene står til lading. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA