Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sims på tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:43
Er vel noe her:
http://www.vinje.kommune.no/nb-NO/Toppmeny/~/media/Vinje/Postlister/200114%20-%20210114.ashx

Innhold:
Supercharger i Norge langs E134 Haukelifjell
Sakstittel:
Ladestasjon elbil
DokType
I
Sak/dok nr:
2014/47-7 1075/2014
Løpenr.:
21.01.2014
Journaldato:
21.01.2014
Dok.dato:
Tilg.kode Hjemmel:
Avsender\mottaker:
Vest-Telemark kraftlag
Jeg tror vi har en vinner. Da blir det nok Åmot, Vinje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:17
På bildet, er det ikke strek fra ...

Tror ikke man skal se FOR nøye på dette bildet. Ser ut som om det et tegnet av en som ikke har sjekket detaljene så nøye. F.eks. kommer man inn på E6 fra Østerdalen før Dombås? "Green highway" Slår inn på Dombås istedet for Trondheim? Eller er det Dombås som er flyttet litt nordover? osv....

Men den gir oss hovedtrekkene. Det er jo det viktigste :)  E39 og E134 blir dekket, og også nordover til i det minste Troms. Og med litt godvilje kan man si at den gule streken som går midt over Rondane kan være ment å vise til Østerdalen ;)
Model S 85D

sigurdi

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Sitat fra: sims på tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:43
Er vel noe her:
http://www.vinje.kommune.no/nb-NO/Toppmeny/~/media/Vinje/Postlister/200114%20-%20210114.ashx

Innhold:
Supercharger i Norge langs E134 Haukelifjell
Sakstittel:
Ladestasjon elbil
DokType
I
Sak/dok nr:
2014/47-7 1075/2014
Løpenr.:
21.01.2014
Journaldato:
21.01.2014
Dok.dato:
Tilg.kode Hjemmel:
Avsender\mottaker:
Vest-Telemark kraftlag
Jeg tror vi har en vinner. Da blir det nok Åmot, Vinje.

Vest-Telemark Kraftlag AS er det også som har Haukeli kraftverk som ligger på Haukeligrend som også ligger i Vinje kommune. :-)

Men Åmot er en fin plassering for meg, men da mister en trafikken som kjører vest/sør over Riksveg 9.
Eventuelt Sør til fjells.

Øst Vest er godt dekket på Åmot. 

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

krister461

Bergen - Stavanger, Bergen - Ålesund - Trondheim og E134 allerede i sommer lover svært godt for oss vestlendinger. Det eneste jeg da savner er en superlader ved Hardangerbroen for å få oss over Hardangervidden samt ha en raskere vei fra Bergen - E134. :)

bosse

Jeg tror reisende mellom sør og vest kan ta omveien til Åmot uten noe stress. Det er også flere restauranter og butikker der. På Haukeli er det en Meny og en Esso-stasjon, hvis jeg husker rett.

Uansett hvor de ender opp med å installere den, så er en supercharger i Vinje helt topp. Det er såpass passende for meg at jeg vil prøve å få med meg den offisielle åpningen i sommer/høst.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

sigurdi

Sitat fra: bosse på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:02
Jeg tror reisende mellom sør og vest kan ta omveien til Åmot uten noe stress. Det er også flere restauranter og butikker der. På Haukeli er det en Meny og en Esso-stasjon, hvis jeg husker rett.

Uansett hvor de ender opp med å installere den, så er en supercharger i Vinje helt topp. Det er såpass passende for meg at jeg vil prøve å få med meg den offisielle åpningen i sommer/høst.

Mener da Haukelig, krysset mellom Riksvei 9 og E134. :-)

Er Kiwi i underetasjen, mathus i topp etasjen, samt sametelt som selger suvenirer. :-)
under 20min fra Hovden, slik at det går an å kjøre innom å lade for de som er fra sørlandet og står på ski, samt for de som kommer vestfra, bor på hytte på Vågslid og bruker skibakkene der.

Det er og under 500m til kraftstasjonen, så strøm 100% vannkraft er garantert i store mengder. :-)
Men 1 times omvei, er litt over grensen for å få fullt tanken (4 mil fra Haugeligrend til Åmot, så 8 mil tur/retur)

Men Åmot har større kaffeterie, selv har vi helt sluttet å stoppe der, knall med lekeplass for barna når de var små, men har aldri vært fornøyd med maten. :-(
Men med tanke på bespising, så er Åmot bedre, tanke sammenheng Øst/Vest, Sør/Vest er Haugeli bedre.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Epleskreller

Sitat fra: sims på tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:43
Er vel noe her:
http://www.vinje.kommune.no/nb-NO/Toppmeny/~/media/Vinje/Postlister/200114%20-%20210114.ashx

Innhold:
Supercharger i Norge langs E134 Haukelifjell
Sakstittel:
Ladestasjon elbil
DokType
I
Sak/dok nr:
2014/47-7 1075/2014
Løpenr.:
21.01.2014
Journaldato:
21.01.2014
Dok.dato:
Tilg.kode Hjemmel:
Avsender\mottaker:
Vest-Telemark kraftlag
Bra jobba, noen som har bestilt innsyn?
http://www.vinje.kommune.no/Toppmeny/Postlister.aspx?items=all
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Anders Heibø

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:36
Bra jobba, noen som har bestilt innsyn?
http://www.vinje.kommune.no/Toppmeny/Postlister.aspx?items=all
Hehe, sikkert ikke så lurt om det ligger 150 bestillinger fra nysgjerrige Tesla eiere som vil ha innsyn. Hvem tar ansvar?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Da blir det nok Åmot, Vinje.

Hvorfor mener du det?  Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:36
Bra jobba, noen som har bestilt innsyn?
http://www.vinje.kommune.no/Toppmeny/Postlister.aspx?items=all

Jepp, jeg har bestilt. Kommer til å oppdatere SuperCharger-kartet vi brukte i forrige runde etterhvert som jeg får inn info om nye plasseringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:33
Da blir det nok Åmot, Vinje.

Hvorfor mener du det?  Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)

Tror du tenker på Haukeliseter i Edland.
Mens jeg prater om Haukeli, som før var Haukeligrend før. :-)

Det er 261 km fra Oslo til Haukeli. :-)

Men for min del, er det supert uansett hvor i Vinje det kommer lader, siden den kommer på E134. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 05. mars 2014, klokken 01:34
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:47
Vinje kommune dekker så vidt jeg kan se hele veien fra Haukeliseter Fjellstue og til Åmot. Så at det er søk ett sted langs E134 i Vinje kommune kan bety så mye. Men at det står " langs E134 Haukelifjell" tolker jeg heller ditthenn at det IKKE blir Åmot, men derimot på eller nær Haukeli.

Selv mener jeg Åmot er mer logisk, men ser jo klart problemet for de som kommer opp (eller skal ned) Setesdalen. Men, på den annen side, om den havner på Haukeli, i alle fall om den havner helt oppe på fjellstua, så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo ;)

Tror du tenker på Haukeliseter i Edland.
Mens jeg prater om Haukeli, som før var Haukeligrend før. :-)

Det er 261 km fra Oslo til Haukeli. :-)


Som jeg presiserer i innlegget mitt over "tenker" jeg på alt sammen ;)  Ja, jeg vet forskjellen på stedet/veikrysset "Haukeli" og "Haukelifjellet" som veien går over og "Haukeli fjellstue" som ligger på dette fjellet.

Det mest logiske stedet (om det altså ikke blir Åmot) er som du sier Haukeli, altså veikrysset E134/R9. Men ordlyden var altså "langs E134 Haukelifjell", noe jeg tolker som at det kan bli litt lengre vest enn selve krysset (men jeg kan så klart ha tolket dette helt feil!).

Er det f.eks. på fjellstua det blir snakk om, så er det 29 mil til Oslo. Normalt grei avstand for Model S, men litt i lengste laget for ett SC strekk. Prøver de ikke å ha det ca hver 20->25 mil (drøyt halv tank på 85)? Dette var det jeg tenkte på når jeg sa "så kan det lettere argumenteres for at man trenger enda en før Oslo". Helt enig at det blir vanskelig å argumentere for det dersom den havner på Haukeli (veikrysset) eller Åmot.

Aksdal -> Haukeli fjellstue er ca 15mil, Aksdal -> Haukeli er ca 18 mil. Aksdal -> Åmot er ca 22 mil.
Model S 85D

sigurdi

E134 Haukelifjell er navnet på hele fjellovergangen, så kan vel i grunn  være i hele vinje kommune. :-)

For meg personlig passer Åmot supert siden jeg kjører Øst/Vest eller Øst/Hovden eller Vågslid.

Jobben har hytter ved begge Alpinanleggene.
Men for de som kommer fra Vest og skal til Hovden, eller sørover passer Haukeli bedre.

Når det gjelder tilgang på mye strøm, ligger Haukeli kraftatasjon ca 500m fra krysset, noe som vil få ned innstalasjons kostnaddene.
Mens parkerings muligheter er best på Åmot.
Så pluss og minus i begge plasser.
Kanskje bommer vi begge he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Per Magnus

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:35
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:36
Bra jobba, noen som har bestilt innsyn?
http://www.vinje.kommune.no/Toppmeny/Postlister.aspx?items=all

Jepp, jeg har bestilt. Kommer til å oppdatere SuperCharger-kartet vi brukte i forrige runde etterhvert som jeg får inn info om nye plasseringer.

Får håpe du finner noe mer enn e-postene jeg har sendt ordfører m.fl (bla. kraftlaget) med nøyaktig samme tittel i subjekt feltet ("Supercharger i Norge langs E134 Haukelifjell") og rundt samme tidspunktet :).

Når det er sagt så har jeg også vært i kontakt med Tesla ang. utbygging her (noe som bla. var bakgrunn for at jeg har vært i kontakt med Vinje kommune), og de sier at det ant. vil komme en utbygging i Vinje kommune. Jeg har selv holdt en knapp på Vinje kro i Åmot.
Model X - 90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA