Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Chris Aurora

Nei nei, området er også regulert til usjenert utsikt mot riksvegen i følge minst en av naboene
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

THE

De som har vært innom på Rygge i sommer med 30 Tesla stående på superlading i 30 grader utetemperatur vet at man ikke vil ha en superladestasjon innen høre-rekkevidde. Viftestøy fra bilene når de lader kan bli voldsom, og selv om det ikke er like mange plasser i Røldal og det ikke blir like mange biler som lader samtidig, så mener jeg at Tesla bør forsøke å bygge ladestasjonene sine langt unna hus og hytter der folk bor. Støyen er nok til mer sjenanse enn den visuelle forurensningen en ladestasjon innebærer.

Jeg ville i alle fall sendt et innspill i forbindelse med disp. saken om det var min hytte som lå i umiddelbar nærhet av den planlagte ladestasjonen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

nie

Det er for så vidt helt greit om de får avslag og heller vender blikket mot andre deler av Røldal for lokaliteten er ikke optimal. Men med det stadig voksende antallet Tesla og små EL-biler som tøffer seg med å dra på langtur, begynner det å haste å få  på plass en økt ladekapasitet i Røldal. Kø-tendensene er der allerede på de to chadehmoladerne til GK.

krl

Sitat fra: THE på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:21
De som har vært innom på Rygge i sommer med 30 Tesla stående på superlading i 30 grader utetemperatur vet at man ikke vil ha en superladestasjon innen høre-rekkevidde. Viftestøy fra bilene når de lader kan bli voldsom, og selv om det ikke er like mange plasser i Røldal og det ikke blir like mange biler som lader samtidig, så mener jeg at Tesla bør forsøke å bygge ladestasjonene sine langt unna hus og hytter der folk bor. Støyen er nok til mer sjenanse enn den visuelle forurensningen en ladestasjon innebærer.

Jeg ville i alle fall sendt et innspill i forbindelse med disp. saken om det var min hytte som lå i umiddelbar nærhet av den planlagte ladestasjonen.
Det bråker infernalsk, så jeg ville heller ikke hatt noe slikt innenfor 200-300 meter... Men ironisk nok så ligger mange av disse lokasjonene nær bakker der busser og lastebiler girer ned eller kjører på retarder nedover, noe som bråker mye mer. Hvis man bosetter seg nær en stor vei, så må det forventes støy dessverre.

Simen1

Jeg skjønne godt at støyen kan bli plagsom om man bor nært. Heldigvis er det ikke like mye støy hele døgnet. Jeg tror det er få som superlader om natta. Jeg har vært alene de få gangene jeg har ladet etter midnatt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Husker det var ekstrem støy fra kjøleviftene på laderne tidligere, men det begynner å bli en stund siden jeg har hørt det. Selv i 35+ nedover EU var støyen høyst overkommelig. Kan det tenkes at man har oppgradert de fleste med mer stillegående komponenter?

Per Magnus

Sitat fra: nie på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:30
Det er for så vidt helt greit om de får avslag og heller vender blikket mot andre deler av Røldal for lokaliteten er ikke optimal. Men med det stadig voksende antallet Tesla og små EL-biler som tøffer seg med å dra på langtur, begynner det å haste å få  på plass en økt ladekapasitet i Røldal. Kø-tendensene er der allerede.

Synes absolutt ikke det er greit om de får avslag på søknad om etablering av ny SC. Har skjønt det slik at Tesla har undersøkt andre steder også i Røldal. Vi trenger denne - og får de avslag nå så frykter jeg det kan ta lang tid før det i det hele tatt blir etablert en SC i Røldalsområdet. Lokaliseringen er bra synes nå jeg.
Model X - 90

mokle

Kryssar alle fingrar for disp og hurtig byggeprosess. Men fryktar at dette må innom Fylkesmannen og dermed også diverse klagefristar.

Ville begynt å sjå på alternativ lokalisering på Seljestad, feks ved Solfonn Kafe. Open i sesong. Det fins uansett ingen servicepunkt i denne delen av Odda kommune som har døgnopen/gode opningstider. Lading viktigare enn mat?
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

daktari

Sitat fra: THE på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:21

Kjenner meg ikke igjen i dette, man hører jo ikke noe fra bilen når man er mer enn 5 meter unna? Hva med tomgangskjøring foran hytta og rusing av motor når man skal sladde litt?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

THE

Tenk deg 30 biler med denne vifta i gang. Hør fra 12 sek ut i videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=APowJ0pjn6A

Da jeg sto på bensinstasjonen på rygge med dieselbiler på tomgang rett ved siden av pumpene, så var det ikke problem å høre støyen fra Superladestasjonen ca. 100 meter unna. Når man står mellom bilene på ladestasjonen, så er lydnivået ganske utrolig. Vil nok ikke være noe problem med en bil som lader i vintertemperaturer i Røldal, da behovet for kjøling av batteripakken ikke er like stort. På vinter med mye snø, så har man også god støydemping/absorpsjon av lyd både pga. snøen i seg selv, men også siden det er høye brøytekanter som vil fungere som støyskjerming. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Og på 0:45 står han 2 parkerinspladser unna og man klarer ikke skille viftene fra bakgrunnstøyen når han snakker normalt...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

nie

De som har LITT lokalkunnskap vet at denne ladestasjonen vil ligge midt i bratt stigning som heter Håradalen. Lyden fra trailertrafikken som sliter seg oppover E134 gjennom dalen i 30 km/t til alle døgnets tider er garantert et MYE større problem for hytteboerne enn noen skarve vifter fra ladende EL-biler.

geear

Sitat fra: nie på onsdag 12. september 2018, klokken 22:12
De som har LITT lokalkunnskap vet at denne ladestasjonen vil ligge midt i bratt stigning som heter Håradalen. Lyden fra trailertrafikken som sliter seg oppover E134 gjennom dalen i 30 km/t til alle døgnets tider er garantert et MYE større problem for hytteboerne enn noen skarve vifter fra ladende EL-biler.
Fant ut jeg skulle la være å involvere meg i denne galskapen, frem til du skrev dette, for jeg må bare si at jeg har tenkt akkurat det samme som deg. Busser og trailere i fleng i slow mo opp de bratte kneikene. Det er bare sutring og frykt for det ukjente som fremkaller dette her. Hyttegjengen sitter på en Facebook-gruppe og hauser hverandre opp, noen få personer har klart å fyre dette til himmels, til full furore, og noen som er mer interessert i denne superchargerlokasjonen enn meg burde tipse kommunen om at det er det som foregår.

Det vil nok være mest ladetrafikk der vinterstid, og i -20 er støy fra vifter på bilene og elektronikken til Tesla et svært begrenset problem. Dette er ikke snakk om 36 ladere som på Rygge, og ingen grunn til å krisemaksimere.

Gud forby å snu dette til noe positivt...

HKS

De har nok fått godkjenning.
Det er nettopp postet bilder på TOCN sin Facebook-gruppe av utstyr som er levert i Røldal.

https://www.facebook.com/groups/520029151412856?view=permalink&id=1928394863909604
Tesla Model 3 Long Range

nie

Ifølge postlistene har de ikke fått tillatelse ennå men postlistene i Odda er kontinuerlig 4-5 arbeidsdager forsinket så tillatelsen kan være kommet tidlig denne uken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA