Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Birger

#3165
Fikk invitasjon til åpning av Hoveden SC nå. 7. oktober 12.00 - 15.00

Lokasjon: https://www.google.no/maps/place/Stomp+%26+Vatn/@59.560471,7.3542952,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x46392c12322e476b:0xed49a0ffe35d7479!8m2!3d59.560471!4d7.3564839

12 ladeplasser i følge Teslas supercharger kart.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

geear

Ser kartet viser til Stomp & Vatn, men selve SuCen ligger vel litt lenger nord og på østsiden av veien?

Hadde håpet det skulle havne nærmere butikkene der.

goggo

Sitat fra: gr på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:38
Ser kartet viser til Stomp & Vatn, men selve SuCen ligger vel litt lenger nord og på østsiden av veien?

Hadde håpet det skulle havne nærmere butikkene der.
kanskje dette bildet forteller litt mer om plasseringen? Beklager dårlig oppløsning, det er et bilde av et bilde av en skjermdump...



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

nie

Var innom på Skysstasjonen i Røldal idag og prøvde å intervjue den nye eieren litt angående Teslaladere. Den forrige eieren ble visstnok kontaktet av Tesla men den nye eieren har ikke hørt noe som helst.
Men han er veldig interessert da han ser at dette vil gi mersalg for han. Når jeg så at Tesla bygger ut minst 6-8 ladere ble han skeptisk. Syns nok at det ville båndlegge for mye av P-plassene hans. Jeg sa at dette kunne reguleres med skilting slik at hans ordinære kunder også kunne parkere.

Vi får se hva det ender opp med men den nye driveren hadde iallfall lyst til å ta kontakt med Tesla for å få igang en dialog.

Alfa Bergen

Sitat fra: nie på lørdag 07. oktober 2017, klokken 17:03
Var innom på Skysstasjonen i Røldal idag og prøvde å intervjue den nye eieren litt angående Teslaladere. Den forrige eieren ble visstnok kontaktet av Tesla men den nye eieren har ikke hørt noe som helst.
Men han er veldig interessert da han ser at dette vil gi mersalg for han. Når jeg så at Tesla bygger ut minst 6-8 ladere ble han skeptisk. Syns nok at det ville båndlegge for mye av P-plassene hans. Jeg sa at dette kunne reguleres med skilting slik at hans ordinære kunder også kunne parkere.

Vi får se hva det ender opp med men den nye driveren hadde iallfall lyst til å ta kontakt med Tesla for å få igang en dialog.

Håper virkelig han tar kontakt med Tesla. Jeg snakket med en selger hos Tesla i Bergen i forrige uke om superladere, og han fortalte at det er veldig mye enklere for Tesla når grunneiere evt. lokalpolitikere tar kontakt for å få bygd en superladestasjon. Flere av de siste nye var satt raskt opp grunnet lokale initiativ. En superlader på Røldal vil omtrent bare være «befolket» av folk på reise, så jeg vil tro at de også vil være gode kunder for en kiosk/kafé i Røldal, kanskje i motsetning til de mer bynære stasjonene.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

mrdain

Noen som vet noe om utbygging i nordnorge og nordsverige? Hadde håpet det var flere ladestasjoner nord for Töre, men dårlig med det ser jeg. Kiruna hadde jo vært fint å hatt en SuC.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


zendar

Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.
Bestilt: Tesla Model S 75D
Reservert: TM3 (31.mars 2016)

lunitiks

Sitat fra: mrdain på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:47
Noen som vet noe om utbygging i nordnorge og nordsverige? Hadde håpet det var flere ladestasjoner nord for Töre, men dårlig med det ser jeg. Kiruna hadde jo vært fint å hatt en SuC.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Mulig det ikke er dette du spør om / allerede vet det, men vi har jo fått en i Skibotn og en i Sørkjosen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mrdain

Sitat fra: lunitiks på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: mrdain på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:47
Noen som vet noe om utbygging i nordnorge og nordsverige? Hadde håpet det var flere ladestasjoner nord for Töre, men dårlig med det ser jeg. Kiruna hadde jo vært fint å hatt en SuC.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Mulig det ikke er dette du spør om / allerede vet det, men vi har jo fått en i Skibotn og en i Sørkjosen
Klar over den ja, men på min ferd fra Narvik via Kiruna og nedover til Luleå er det skralt med lademuligheter såvidt jeg kan se.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


nie

Sitat fra: zendar på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:09
Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.
Håper ikke at Tesla bruker ressurser på å bygge ut Haukaas.
De bør heller vurdere å fjerne lokasjonen og heller sette den opp på Trengereid. Haukaas er dessverre en av Norges mest misbrukte superladere.

Elmo

Sitat fra: nie på mandag 09. oktober 2017, klokken 17:04
Haukaas er dessverre en av Norges mest misbrukte superladere.

Hmm. Hvordan missbruker man en superlader :o ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Elmo på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:13
Sitat fra: nie på mandag 09. oktober 2017, klokken 17:04
Haukaas er dessverre en av Norges mest misbrukte superladere.

Hmm. Hvordan missbruker man en superlader :o ???

Ved å bruke dem i strid med intensjonen bak installasjonen.
Laderne settes opp for å dekke langtur-forbruk. Ikke for at folk skal spare strøm hjemme, droppe montering av lader hjemme etc.
Om tilstrekkelig antall legger opp til permanent bruk av laderne i strid med intensjonen vil nettverket bli ubrukelig for de det er satt opp for - folk på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arnkl

Sitat fra: zendar på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:09
Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.

Tesla har då byggd ut to superladarar som passar godt for folk i bergensområdet. Det er Lavik og Nordheimsund. Eg har no ikkje lenger behov for å lade på Haukås, uansett kvar eg skal eller kjem frå.

Dekninga rundt bergen er no så god at Tesla burde gjort Haukås om til ein "urban superladar" og teke 1,40 kr/kWh for lading der. Då kunne den fungert som "nødladar" for folk som verkeleg treng rask lading nær Bergen sentrum.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

geear

Sitat fra: arnkl på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 00:11
Sitat fra: zendar på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:09
Er det noen som har hørt noe angående utbygging i Bergen? Begynner å bli veldig trangt om de 6 plassene på Haukås nå. Spesielt forrige torsdag når den ene ikke fungerte.

Tesla har då byggd ut to superladarar som passar godt for folk i bergensområdet. Det er Lavik og Nordheimsund. Eg har no ikkje lenger behov for å lade på Haukås, uansett kvar eg skal eller kjem frå.

Dekninga rundt bergen er no så god at Tesla burde gjort Haukås om til ein "urban superladar" og teke 1,40 kr/kWh for lading der. Då kunne den fungert som "nødladar" for folk som verkeleg treng rask lading nær Bergen sentrum.
Tesla kunne lett styrt tilgang på gratis lading i bynære strøk med kriterier basert på GPS. F.eks. hvor bilen er hjemmehørende, om den har stått parkert over natta i samme område i 30 dager på rad eller om den egentlig bor et annet sted, om den har vært på langtur dagen før eller i det den kommer inn på ladestasjon etc.

Problemene her er muligens personvern, men også det at Tesla har solgt med fri supercharging uten kriterier.

THE

Hverken Nordheimsund eller Lavik hjelper meg. Ladet på Haukås i går, og det var fullt av lokalbefolkning og taxier. For trafikken øst/vest på E16 og Rv52 (Hemsedal) hadde det passet bedre med ny SuC i Indre Arna eller Trengereid i stedet for utvidelse på Haukås. Langs E39 er det jo mulig å lade på Lavik som nevnt, og Rv7 har Eidfjord.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA