Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CityStromer med problemer

Startet av morkm, onsdag 26. mars 2008, klokken 01:53

« forrige - neste »

morkm

DC-DC converteren sitter inne i Inverteren som er en "SIEMENS SIMOVERT model 6SV1 LONG INVERTER"

Jeg lurer på om det kan vare slik at den er programert til å ikke kunne kjøre mere enn i safe mode hvis driftsbatteriet ikke har spenning på ??? 14V.  ???  eller den merker at den ikke lader Det er ikke noe lys som lyser på instrumentpanelet etter at jeg har startet.... så etter 45 -60sek begynner batteri lyset å lyse før det klikker i et rele og det lyser i "firkant og utropstegn" lyset ...da går ikke motoren mer??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 09:41
Hei igjen Rio...

Nei jeg har ikke tatt dette med selger i Tyskland enda... jeg må nok gjøre det ...

VAGCOM kabel har jeg nå bestilt og får i posten snart... men jeg er usikker på om jeg får noe fornuftig ut av dette- jeg vet jo ikke hvordan den skal brukes og jeg har skjønt at flere her på forumet har problemer med å få "kontakt" med det den skal kunne lese ...  ??

SIADIS har jeg skjønt man må ha en 386 eller 486 PC for å kunne bruke... her er jeg helt på bærtur!!! Hvor får man tak i noe slikt i dag??


Hei,

Jeg mener å huske at jeg har skrevet noe i en annen tråd om hvordan man får kontakt med BMaS og Laderen.

Inverteren er den enkleste å få tak i. Det er lader og BMaS som er "umulig".

Jeg har en 486 PC som kjører SIADIS, men jeg mangler konnektoren til inverteren. Må finne fabrikanten og bestille. Jeg har noen individuelle pinner som jeg muligvis kan bygge en konnektor fra.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 14:01
Hei igjen til alle...

Her har jeg funnet en veldig nytting side på nettet med informasjon om hele Inverterens oppbyggning og virkemåte... jeg begynner å tro at det er 12V DC-DC converteren som har røket på bilen.. slik jeg forstår skal denne lade bilen under drift og er skal gi 14v DC på batteriet.... dette har jeg målt og det skjer ikke.... etter at jeg har startet bilen ser jeg at multimetert synker til under 12v målt på batteripolene og det tar noen sekunder til så hører jeg et klikk som om et rele slår seg ut.

Noen som har peiling på om det finnes på østlandet noes som kan reparere disse??

her er linkene til to gode sider som er nyttige for Citystromer....

http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/inverter/index.html

http://www.metricmind.com/data/man_w.pdf

Håper noen der ute kan hjelpe meg!!

Det er en stor kontaktor i inverteren, det kan være den du hører. (Det er også et relé for vakumpumpen (til bremsene) som lager lyd.)

Det er neppe noe man reparerer med mindre man er ekspert i power-elektronikk, men man kan kjøpe ny i Tyskland. Men før den tid, må du se om du kan få ut feilkodene fra den (med SIADIS, ev. med VAG-COM hvis du er heldig.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 14:55
DC-DC converteren sitter inne i Inverteren som er en "SIEMENS SIMOVERT model 6SV1 LONG INVERTER"

Jeg lurer på om det kan vare slik at den er programert til å ikke kunne kjøre mere enn i safe mode hvis driftsbatteriet ikke har spenning på ??? 14V.  ???  eller den merker at den ikke lader Det er ikke noe lys som lyser på instrumentpanelet etter at jeg har startet.... så etter 45 -60sek begynner batteri lyset å lyse før det klikker i et rele og det lyser i "firkant og utropstegn" lyset ...da går ikke motoren mer??


I safe-mode har du 40% av effekten. Men da slår ikke kontaktoren ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ken

Jeg tror at Think har en kort inverter som betyr kanskje at DC/DCen ligger utenfor inverteren( Think har extern DC/DC). Hvis 12volts batteri måler over 12volt så vil kontaktor til traksjonsbatteri stenger og gi strøm til motoren. I Think ville ikke en dårlig DC/DC gi en feilmelding på displayet så langt driftsspenning er over 12volt.
Jeg vet ikke hvorfor du kan kjøre i det hele tatt hvis den er under 12 volt.

Sikkerhets modus er å beskytte traksjons batterier mot for dype utladinger. Total spenning er målt her, stemmer dette med anbefalinger (over 96 volt??)

Jeg gjetter her men tror at våre biler har mer til felles enn det motsatte.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rio

Sitat fra: Ken på torsdag 27. mars 2008, klokken 17:28
Jeg tror at Think har en kort inverter som betyr kanskje at DC/DCen ligger utenfor inverteren( Think har extern DC/DC). Hvis 12volts batteri måler over 12volt så vil kontaktor til traksjonsbatteri stenger og gi strøm til motoren. I Think ville ikke en dårlig DC/DC gi en feilmelding på displayet så langt driftsspenning er over 12volt.
Jeg vet ikke hvorfor du kan kjøre i det hele tatt hvis den er under 12 volt.

Sikkerhets modus er å beskytte traksjons batterier mot for dype utladinger. Total spenning er målt her, stemmer dette med anbefalinger (over 96 volt??)

Jeg gjetter her men tror at våre biler har mer til felles enn det motsatte.

Sikkerhetsmodus (reduksjon til 40%) er diktert av BMaS, hvis det er mer enn 2 Volts avvik mellom de 8 øverste og nederste batteriene. Jeg vil tippe inverteren kutter helt hvis man kommer virkelig langt "ned".

Inverteren trenger jo bare 12V i det den starter; etter det produserer den 13,8 Volt for å lade batteriet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Hei igjen Rio...
Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen nevneverdig spennings forskell mellom 8 før 8 batterier i systemet da jeg har målt alle til å være veldig nære 6,64V -

jeg har også målt på hovedkabel fra batteri til inverter og der er det 108v (skulle vell være greit?)

Har hatt lav temperatur i bilen men jeg holder på å varme den nå... Dette skulle vell ikke ha noe å si for kjøring??

Batteriindikatoren på instrumentpanelet viser tomme batterier??

Håper jeg finner noe ut med VAGCOM kabel når jeg får den....

Noen som hvet hva ny inverter koster??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Har du satt den på lading "over natten"?

Min bil har stått noen dager, og da jeg forsøkte å kjøre blinket det oransje lyset. Det blinket også da jeg først ladet, men har nå sluttet å blinke. Jeg kommer til å la den stå på lading over natten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det er, forresten, 2 V forskjell under belastning. Jeg hadde 5 batterier (4 på den ene siden, 1 på den andre siden av "midtdeleren" (før ledning blant batteriene bak)) som var helt OK når de var nyladet, men som gikk ned til 3,5V etter å ha kjørt litt (mens de andre 11 batteriene fremdeles lå på 6,3V).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Takker for nyttige innspill men tror jeg må fokusere på det som skjedde da problemet oppsto.
- 12v batteriet gikk tom for strøm
- jeg koblet til et nytt batteri for å kunne kjøre hjem
- Kan jeg ha kortsluttet noe ved å gjøre dette med ladekabler å nytt batteri??
nå viser batterinivå måler i instrument panelet tomme batterier selv om det er mye strøm dem (mao den virker ikke) toalt er det 108v på hovedkablene til inverter. Dette synker ikke før den stopper.
- Inverter lader ikke med 14v som det står i manualen at den skal
-bilen starter og kjører i safe mode i ca 45 sek før den slår seg av

Jeg tror det må ha noe med det at 12v batteriet gikk tomt og at jeg koblet til et nytt.... Jeg må ha ødlagt noe da...???
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Husk at blybatterier kan gi ut en grei spenning, selv om de er ganske utladet.

108V må være etter lading? Vanligvis er det ca 6,4V på batteriene, og det tilsvarer ca 103V.

Det du muligvis kan ha gjort er å "forvirre" BMaS, slik at den stopper inverteren. Forsøk å koble den fra og til, slik jeg beskrev over.

Hvilken spenning får du på hvert batteri når du lader?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Jeg kan ikke lade dem ut uten at jeg kobler en stor forbruker.. jeg har målt rundt 6.6V på blokkene og 108v totalt i koblingskapet.. prøver jeg å lade den opp går den kjapt til siste del av ladeprosessen .... har ikke målt spennignen under lading men det virker som om ladingen ikke starter fordi batteriene allerede er fulle.... dvs laderen starter viften men den begynner ikke å gå som den pleier å gjøre ved full lading.

Jeg har koblet til og fra BMS flere ganger uten resultat...

Tror jeg får VAGCOM kabel i morgen... har kjøpt en med lisens fra USA som jeg håper kan gi meg noen svar...
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Ken

#27
Sjekk at alle sikringer er hele. Kan det hende at du feilkoblet ekstra 12volten  et øyeblikk? Battery management system (BMS;BMas) får en feil melding fra en sensor rundt forbi og stenger ned strømforsyning. Din jobb, hemmelig agent 008 er å spore ned feilen med forsiktig for det er følsomme elektronikk her. Best å vente til diagnose utstyr er på plass. Hvis du kan finne på noe som trekker mye 12 volts strøm kan du skjekke alle 12 volts traksjonsbatterier under belastning hver for seg.  Alle bør være like.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rio

Jeg er tilbake på tirsdag.

Jeg hadde noen lignende symptomer som deg denne uken, og da hjalp det faktisk å lade hele natten. Nå kjører den som normalt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Hei igjen Rio og Ken

Jeg har prøvd å ha den på lading hele natten uten at dette har fungert men  ...

har ikke fått tempraturen opp til over 12deg så dette kan jo ha noe å si.... ???  nå er de på 6-7 deg men jeg har jo kjørt med så kalle batterier før.... jeg lurer på om jeg skulle prøve å lade ut batteriene med noe??? hva kan jeg bruke til dette??

Ken jeg regner med at du snakker om 6 volt batteriene når du snakker om transaksjonsbatteriet .... dette har jeg sjekket med belatning fra motoren som beskrevet i en annen tråd.. de er alle like eller innenfor 0,04v ... så dette skal vel være bra...??? jeg får vagcom kabel i dag tror jeg så da skal jeg sjekke med denne...
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA