Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CityStromer med problemer

Startet av morkm, onsdag 26. mars 2008, klokken 01:53

« forrige - neste »

morkm

#45
Hei og takk for innspill...

Det var ikke hensikten å lade batteriene ut men å bruke noe strøm slik at jeg fikk verifisert at laderen virket skikkelig... det ser det ut som den gjør....

Men jeg må spørre igjen... tror dere det er BMS som lurer bilen min til å tro den ikke har strøm på transaksjonsbatteriene slik at den bare kan kjøre i safe mode?
Noe gir hovedkontaktorene i inverteren beskjed om å slå seg ut etter 40-50sek...samt at den gir beskjed om å la motoren gå i max 1100-1200rpm ?? 

Jeg fikk ikke Vagcom kabelen i dag heller så jeg har ikke fått sjekket med denne...

Kan man resette inverteren på noen måte??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lynet

#46
En annen Citystromereier hadde kignende symtom i vinter, han ei defekt blokk. Når den ble skiftet ble den bra.
Der også var spenningen lik ubelastet, men ved belastning sank den dramatisk.....
Men dette kan du lese ut som feilkode fra BaMS når du får VagCom

Det kan også være inverteren som legger inn begrensing hvis spenningen kommer under 80V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: elektrolux på mandag 31. mars 2008, klokken 23:07
Sitat fra: Rio på mandag 31. mars 2008, klokken 22:49

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Pass på! disse 5 batteriene har redusert kapasitet, og vil snart ryke, dersom du drar dem ned i 4 volt. Samtidig skaper de dårlige ladevilkår for de gode blokkene dine, da spenningen på dem vil stige raskere ved lading, og lure laderen til å stoppe.

De ble skiftet samme dag; jeg hadde 6 brukte batterier på "lager". :-) Men tusen takk!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: morkm på tirsdag 01. april 2008, klokken 00:57
Hei og takk for innspill...

Det var ikke hensikten å lade batteriene ut men å bruke noe strøm slik at jeg fikk verifisert at laderen virket skikkelig... det ser det ut som den gjør....

Men jeg må spørre igjen... tror dere det er BMS som lurer bilen min til å tro den ikke har strøm på transaksjonsbatteriene slik at den bare kan kjøre i safe mode?
Noe gir hovedkontaktorene i inverteren beskjed om å slå seg ut etter 40-50sek...samt at den gir beskjed om å la motoren gå i max 1100-1200rpm ?? 

Jeg fikk ikke Vagcom kabelen i dag heller så jeg har ikke fått sjekket med denne...

Kan man resette inverteren på noen måte??

Etter det jeg vet er det kun BMaS som kan få inverteren i safe-mode. Årsaken til at den gjør det er at ett eller flere av batteriene er "svake". Husk at det kan gå 300 Ampère gjennom dem, så enhver liten feil er alvorlig. Til sammenligning bruker en vanlig vifteovn ca 8 Ampère!

Inverteren slår nok ut hvis den totale spenningen er for lav. (BMaS slår ikke ut kontaktoren i inverteren.)

Inverteren "resettes" ved å slå av tenningen; feilkodene (som ligger lagret) kan fjernes med SIADIS (og sikkert VAG-COM hvis inverteren er konfigurert for VAG-COM i stedet for SIADIS.)




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

#49
Hei igjen og takk innlegg..

Jeg har prøvd å måle batteriene med belastning men jeg har naturlig nok ikke fått målt dem etter at jeg har kjørt noen kilometer siden jeg ikke kan kjøre med bilen.

Jeg satte på belastning i form av noen 500w arbeidslamper som sto og lyste i en eller to dager, og målte totalspenningen mens jeg gjorde dette. Da gikk det sakte men sikkert nedover fra 103V til ca 99V.
Jeg var så dum at jeg ikke målte hver blokk da hensikten min var å sjekke om laderen var OK.
Mitt fokus har vert på styringssystemet siden problemene oppsto da 12V batteriet gikk tom og jeg muligens kortsluttet noe da jeg skulle hjelpestarte med et annet 12V batteri. (det gnistret veldig)

Hvordan er det best å sjekke hvert enkelt batteri for feil hvis de nå er fulladet og jeg ikke kan kjøre med dem? Bør jeg da "tappe" dem litt for strøm med arbeidslampene før jeg belaster med motoren i de tilgjengelige 50sek å måle da?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

elektrolux

Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 10:07

Hvordan er det best å sjekke hvert enkelt batteri for feil hvis de nå er fulladet og jeg ikke kan kjøre med dem? Bør jeg da "tappe" dem litt for strøm med arbeidslampene før jeg belaster med motoren i de tilgjengelige 50sek å måle da?


Det beste er å ta en kapasitetstest med logg på hver blokk, slik jeg og Boogie tilbyr hjelp med. Da kan utladekurvene legges oppå hverandre for sammenligning av blokkene.

Nest best er slik du indikerer. Dra ut 20-50% av batteriets kapasitet med lampen din igjen, og ta en tur innom biltema og kjøp en belastningstester. Vær nøye med tiden, og les av spenningen på hvert enkelt batteri etter f.eks 10 sec belastning. Husk å "varme opp belastningstesteren først, (f.eks på 12 V servicebatteriet) da den endrer egenskaper når den er varm. Da vil du finne de svakere blokkene, men vil fortsatt ønske du viste hvor svake de er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

morkm

Hei igjen ...

Hva er en belastningstester??
Finner den ikke på biltemas nettsider?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

elektrolux

 Den finnes på Biltemas internettsider.

Batteritester, 6/12 V (15-1370)
For kontroll av batteriets tilstand og driftsspenning. 449,00 kr

Fungerer bra på blybatterier, men ikke på NiCd grunnet den betydelig mindre indre motstanden i NiCd.

Problemet er likevel at den kun gir et øyeblikksbildet av batteritilstanden. F.eks blir ofte ganske så dårlige batterier godkjent med denne testeren dersom de er fullt oppladet.

Tenk deg et batteri på 100 Ahr, som er så slitt/eller skadet at det kun gir 59 Ahr. (60 % av oppgitt kapasitet regnes som et OK batteri når vi snakker om startbatterier av bly) Et slikt batteri kan i fulladet tilstand gli gjennom en slik 10 sekunders test. Derfor er det viktig å teste batteriene dine etter at du har tatt ut  20-50% av kapasiteten deres. Da vil en slik øyeblikkstest avsløre hva som er igjen av krefter i batteriet.





Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

morkm

Når jeg bruker denne batteritesteren skal jeg da belaste batteriene med motoren også?

eller skal jeg koble batteriene fra systemet?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Ja, noen 500W lamper en stund bør vise om noen batterier tappes mye fortere enn de andre. En annen enkel test du kan gjøre er å måle 8 og 8 batterier ("sentrum" er den røde ledningen som er festet mellom batteriene som er helt bakerst). Hvis spenningforskjellen her er mer enn 2 V så vil BMaS kutte til safe mode.

(Du har en gruppe på 8 bak, og 2 bak og 6 foran på den andre gruppen.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 13:12
Når jeg bruker denne batteritesteren skal jeg da belaste batteriene med motoren også?

eller skal jeg koble batteriene fra systemet?

Husk at denne må kun  brukes over en 12V blokk om gangen, og at forholdene forøvrig må være like for alle blokkene. Dermed blir det til at du må ta en og en blokk etter at 500W lampen har gjort sitt, og uten "assistanse" fra motoren
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

morkm

Har målt spenningsforskjellen mellom 8 og 8 batterier med deling der hvor den røde ledningen er og det er akkurat halvparten av spenningen for hele batteripakken... dvs.

jeg målte her med tenningen på 51.2 på halve og 102.4 på totalpakken. etter ca 50 sek med tenningen på slår kontaktorene ut og spenningen økte men 0.04V jeg syns det virker som om batteriene er i meget god kondisjon... og så lenge det ikke er dramatisk fall i spenning på hele batteri pakken kan det vell ikke være enkeltblokker som er dårlige heller, eller tenker jeg for enkelt??  2+2 =4 ??

Kontaktoren slår seg ut uten spenningsfall eller forskjell mellom blokkene selv om jeg ikke belaster med motoren og da er vell eneste forbruket det som inverteren bruker til å lade 12v batteriet... hva er det som gir kontaktorene beskjed om å slå av?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 23:28
Har målt spenningsforskjellen mellom 8 og 8 batterier med deling der hvor den røde ledningen er og det er akkurat halvparten av spenningen for hele batteripakken... dvs.

jeg målte her med tenningen på 51.2 på halve og 102.4 på totalpakken. etter ca 50 sek med tenningen på slår kontaktorene ut og spenningen økte men 0.04V jeg syns det virker som om batteriene er i meget god kondisjon... og så lenge det ikke er dramatisk fall i spenning på hele batteri pakken kan det vell ikke være enkeltblokker som er dårlige heller, eller tenker jeg for enkelt??  2+2 =4 ??

Kontaktoren slår seg ut uten spenningsfall eller forskjell mellom blokkene selv om jeg ikke belaster med motoren og da er vell eneste forbruket det som inverteren bruker til å lade 12v batteriet... hva er det som gir kontaktorene beskjed om å slå av?

Meg bekjent er det bare inverteren som kan slå seg selv av. BMaS kan bare redusere effekten.

Hva skjer på 12V batteriet i løpet av de 40 sekundene inverteren er på? Gå spenningen opp til 13,8V?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Ja inverteren gir 12v batteriet spenning på 13.8 V så det ser ut som det er i orden.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

Jeg har nå testet litt med VAG COM diagnosen og har (uten at jeg forstår hva jeg har funnet) funnet noen feil.

Kjører jeg auto scan funksjonen får jeg denne meldingen??
---------------------------------------------------------------
VAG-COM Version: Release 704.1
Data version: 20071016

Thursday,03,April,2008,23:32:08:01650

Chassis Type: 1H - VW Golf/Vento III
Scan: 01 02 03 08 12 15 25 41 56

-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer       Labels: 1H0-953-257.LBL
   Part No: 1H0 953 257 B
   Component: IMMO VWZ3Z0T2436246 V00
   Coding: 09600
   Shop #: WSC 27251

2 Faults Found:
01176 - Key
            65-10 - Unauthorized - Intermittent
00546 - Data wiring faulty
            27-00 - Implausible Signal

End   --------------------------------------------------------------------------------------------------


Eg kjører jeg modus 51 Electric Drive (er dette inverteren??) får jeg denne feilen:

Thursday,03,April,2008,23:11:56:01650
VAG-COM Version: Release 704.1

                Address 51: Electric Drive
Control Module Part Number: 1H8 901 135
  Component and/or Version: Elektroantrieb     V2.2
           Software Coding: 00000
            Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:

01062 - Signal for Battery Current Reduction
        06-00 - Signal too High
---------------------------------------------------------------------------

De andre modulene 61 og 71 får jeg ingen kontakt med?

Skjønner noen dette??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA