Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CityStromer med problemer

Startet av morkm, onsdag 26. mars 2008, klokken 01:53

« forrige - neste »

morkm

Jeg har et stort problem med min Citystromer.

Forbruksbatteriet gikk tomt og det er mulig min kone har prøvd å kjøre i denne tilstanden. ?
Nå tror BMS tydelig hvis at fremdriftsbatteriene er tomme for det virker som om bilen bare vill kjøre i safety mode.. den starter og kan kjøres ca 50-100m før den stopper og jeg må vri om tenningen igjen. Det er redusert kraft og bilen går bare i 20-30km/t. (i 50-100m) Batteriindikatoren for fremdriftsbatteriene viser tomme batterier men det er god spenning på alle blokkene målt til 9,06V jevnt over og ladningen går i siste fase etter bare 30-45 sekunder.

Jeg har prøvd å resette BMS etter oppskrift her på forumet og jeg har også prøvd å bytte forbruksbatteri, men dette gir ingen forandring.

Har noen noe god ide på hva jeg kan gjøre??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Lynet

Har du noen feilkoder på BMS eller inverter?

Har du målt spenningen på blokkene ved belastning?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Kan hende du har en dårlig forbindelse eller defekt celle i batteripakken.
Da vil spenningen under belastning synke slik at BMS'en tror at batteriene er tomme. Da vil også spenningen stige brått under lading slik at laderen avslutter.  Forsøk å måle klemmespenningen på motorstyringen under belastning.

9.06 volt? Har du 8voltsblokker?
Det gir 2,27 volt pr celle, kan hende du har tørre celler hvis dette er hvilespenning. Tørre celler gir høyere syrekonsentrasjon og høy hvilespenning, men med stort spenningsfall ved belastning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

morkm


Jeg har vedlikeholdsfrie vannkjølte BlyGel batterier 6V, jeg reagerte litt på det at spenningen var så høy? men det var jevnt over på alle blokkene, så jeg trodde det var i orden... sist jeg målte batteriene, som var da jeg monterte megapulse uniter for noen uker siden, da var det 7.2 på alle blokkene under belastning.

Hvordan måler jeg klemmespenning på motorstyring under belastning?

Jeg har ikke kjøpt vagcom så jeg kan ikke per nå gi noen feilkoder. Vill denne kunne fortelle meg noe?

Kan bilen kjøre på 12v forbruksbatteri som en "safe mode" noen meter for å komme seg ut av vegen, for så å slå seg av, slik at jeg faktisk ikke bruker driftsbatteriene i det hele tatt??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

hens

6 voltsblokker hviler på ca 6.4 volt når de er fulladet.
Under lading kan spenningen komme opp i 7.2volt eller kortvarig opp til 7,5 volt.
Det er derfor tydelig at noe er galt både med målinger og koblinger.
hvor mange blokker har du? og hvordan måler du spenningen?

Dersom du har et dårlig batteri, eller en dårlig kontakt kan ladespenningen stige ukontrollert, og ved belastning vil spenningen synke så fort at det nesten ikke er mulig å flytte bilen.

12 voltbatteriet kan ikke drive bilen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

morkm

Hei Igjen Hens takker så mye for svar...

Jeg har 16 blokker som jeg har målt med et Fluke multimeter. Jeg har ikke koblet fra batteriene.  Sist jeg målte hadde jeg belastning på ved at jeg satte bilen i gir med håndbrekket på og gassen litt inne slik at motoren drar. Det kunne gjøre i går da jeg fikk resultat på 9.XXV fordi bilen slår seg av etter kort tid.

Hvorfor viser batteriindikatoren at batteriene er tomme når jeg vrir om nøkkelen??
Og hvorfor har dette skjedd i forbindelse med at forbruksbatteriet gikk tomt?
Jeg parallell koblet til et reservebatteri når dette gik tomt for å få bilen hjem, har jeg kunnet skade noe elektronikk ved å gjøre dette??

Venter med angst på svar...
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

bosonic

Det høres ut som noe er riv ruskende galt når batterispenningen er over 9 V, høres ut som laderen har tatt kvelden :o
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morkm

Du har sikker rett men jeg skjønner ikke resonemanget??

Hvordan kan indikasjonen som høy spenning på batteriet si noe om ødelakt lader.

kan batteriet lades mer enn det som går ann ved at laderen bare kjører på med mere strøm ? Det ser ut som om indikasjonslampen på instrumentpanelet gir riktig signaler når jeg setter bilen til lading.

Jeg har montert megapulse på batteriene og denne har en indikasjonslampe som forteller om batteriets tilstand og denne gir signaler om at batteriene er i god stand??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

Hei igjen hens..

Du hadde helt rett i minst en ting... Min multimeter var helt på jordet og målte 2-3V høyere enn riktig verdi... jeg kjøpte meg ett nytt og har målt alle blokkene på nytt med belastning. Med det nye voltmeteret ligger alle blokkene på mellom 6.63-6.66V.... dette er vell sikkert greit?

En annen ting jeg fant ut med det nye voltmeteret var at forbruksbatteriet var ødelagt .... dette har jeg nå også byttet.....

men jeg har fortsatt et problem.... Setter jeg bilen til ladning slutter lade prosessen ganske raskt og dette er sikkert greit siden spenningen er som den er på batteriene, er det ikke?? ... prøver jeg å starte bilen starter den fint og og jeg kan kjøre.. men den går bare i lav hastighet... og den slår seg av etter bare 45-60 sek...på instrumentpanelet begynner først forbruksbatteriet å lyse før det kommer et klikk og så lyser indikatoren som er en firkant med utropstegn inni ... ???  Har noen en god ide på hva dette kan komme av??


Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på onsdag 26. mars 2008, klokken 21:21
Hei igjen hens..

Du hadde helt rett i minst en ting... Min multimeter var helt på jordet og målte 2-3V høyere enn riktig verdi... jeg kjøpte meg ett nytt og har målt alle blokkene på nytt med belastning. Med det nye voltmeteret ligger alle blokkene på mellom 6.63-6.66V.... dette er vell sikkert greit?

En annen ting jeg fant ut med det nye voltmeteret var at forbruksbatteriet var ødelagt .... dette har jeg nå også byttet.....

men jeg har fortsatt et problem.... Setter jeg bilen til ladning slutter lade prosessen ganske raskt og dette er sikkert greit siden spenningen er som den er på batteriene, er det ikke?? ... prøver jeg å starte bilen starter den fint og og jeg kan kjøre.. men den går bare i lav hastighet... og den slår seg av etter bare 45-60 sek...på instrumentpanelet begynner først forbruksbatteriet å lyse før det kommer et klikk og så lyser indikatoren som er en firkant med utropstegn inni ... ???  Har noen en god ide på hva dette kan komme av??

Når det er så kaldt som nå, bruker laderen 4 timer på å varme opp batteriene (grønn lampe konstant på) før den lader. Først med konstant strøm (0,5 Hz blink) og så med konstant spenning (2 Hz blink på det grønne lyset).

Det kan være mange årsaker til at du kun kan kjøre i "safe mode", men sannsynligvis er det fordi spenningen på de 8 "laveste" batteriene er mer enn 2 V høyere/lavere enn spenningen på de 8 "øverste".

Før du kobler av forbruksbatteriet bør du koble fra BMas: Først den store konnektoren, så 2-pin og så 3-pin. Så kan du bytte batteri, og så kobler du 2-pin, 3-pin og den store konnektoren tilbake.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Hei Rio... takker for svar...

Du sier laderen bruker noen timer på å varme batteriet og det kan jo hende, men jeg burde vell ikke trenge å lade batteriet når alle blokkene har spenning rundt 6,6v?? kan det være slik at jeg heller ikke skal kunne kjøre hvis batteriet er for kaldt?? da er det jo litt fornuft i det problemet jeg har da jeg ikke får ladet og ikke får kjørt ....men batteriene er jo 5 grader?? er det for lavt?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 00:09
Hei Rio... takker for svar...

Du sier laderen bruker noen timer på å varme batteriet og det kan jo hende, men jeg burde vell ikke trenge å lade batteriet når alle blokkene har spenning rundt 6,6v?? kan det være slik at jeg heller ikke skal kunne kjøre hvis batteriet er for kaldt?? da er det jo litt fornuft i det problemet jeg har da jeg ikke får ladet og ikke får kjørt ....men batteriene er jo 5 grader?? er det for lavt?

Uansett vil den sikkert forsøke å lade med konstantspenning, og da må temperaturfølerene være over 12 grader (både foran og bak).

Det skal ikke være noe problem i kjøre i kaldt vær, bortsett fra at du får mindre rekkevidde med kalde batterier.

===

Det er to diagnose-systemer som er nyttige: VAG-COM, som har en konnektor på dash-bordet (ved siden av askebegeret) (lokket skal til venstre, askebegeret må være ute), og SIADIS, med tilkobling direkte til inverteren.

Har du snakket med selgeren i Tyskland, forresten?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

Hei igjen Rio...

Nei jeg har ikke tatt dette med selger i Tyskland enda... jeg må nok gjøre det ...

VAGCOM kabel har jeg nå bestilt og får i posten snart... men jeg er usikker på om jeg får noe fornuftig ut av dette- jeg vet jo ikke hvordan den skal brukes og jeg har skjønt at flere her på forumet har problemer med å få "kontakt" med det den skal kunne lese ...  ??

SIADIS har jeg skjønt man må ha en 386 eller 486 PC for å kunne bruke... her er jeg helt på bærtur!!! Hvor får man tak i noe slikt i dag??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

Hei igjen til alle...

Her har jeg funnet en veldig nytting side på nettet med informasjon om hele Inverterens oppbyggning og virkemåte... jeg begynner å tro at det er 12V DC-DC converteren som har røket på bilen.. slik jeg forstår skal denne lade bilen under drift og er skal gi 14v DC på batteriet.... dette har jeg målt og det skjer ikke.... etter at jeg har startet bilen ser jeg at multimetert synker til under 12v målt på batteripolene og det tar noen sekunder til så hører jeg et klikk som om et rele slår seg ut.

Noen som har peiling på om det finnes på østlandet noes som kan reparere disse??

her er linkene til to gode sider som er nyttige for Citystromer....

http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/inverter/index.html

http://www.metricmind.com/data/man_w.pdf

Håper noen der ute kan hjelpe meg!!
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Ken

#14
Har du info om omformeren,merke f.eks. Think har en Siemens omformer og det kan hende at det er det samme type. Om du er litt flink tl å mekke kan du ta ut den gamle og sjekke for vann inntrengelser og kortslutninger. Som du sier så skulle den gi ut 14 volt under tenningen. Det er mulig å kjøre ganske mye på en full ladet 12 volts batteri særlig hvis du koble flere parallel men sørger for at de ikke tømmes for mye. Dette er en midlertidig løsning. Viktig med en god 12 volts i alle elbiler. Ken

Red.
Etter å ha lest lenkene står der at DC/DCen er en del av Simovert motorcontoller(Inverteren) og er derfor enda vanskeligere å reparere. Du trenger en som kan elektronikk og er motivert til å feilsøke. Iallefall kan du sjekke for løse kontakter osv., man vet aldri
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA