Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Avanserte reparasjoner => Emne startet av: morkm på onsdag 26. mars 2008, klokken 01:53

Tittel: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 26. mars 2008, klokken 01:53
Jeg har et stort problem med min Citystromer.

Forbruksbatteriet gikk tomt og det er mulig min kone har prøvd å kjøre i denne tilstanden. ?
Nå tror BMS tydelig hvis at fremdriftsbatteriene er tomme for det virker som om bilen bare vill kjøre i safety mode.. den starter og kan kjøres ca 50-100m før den stopper og jeg må vri om tenningen igjen. Det er redusert kraft og bilen går bare i 20-30km/t. (i 50-100m) Batteriindikatoren for fremdriftsbatteriene viser tomme batterier men det er god spenning på alle blokkene målt til 9,06V jevnt over og ladningen går i siste fase etter bare 30-45 sekunder.

Jeg har prøvd å resette BMS etter oppskrift her på forumet og jeg har også prøvd å bytte forbruksbatteri, men dette gir ingen forandring.

Har noen noe god ide på hva jeg kan gjøre??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Lynetonsdag 26. mars 2008, klokken 10:57
Har du noen feilkoder på BMS eller inverter?

Har du målt spenningen på blokkene ved belastning?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: hensonsdag 26. mars 2008, klokken 11:57
Kan hende du har en dårlig forbindelse eller defekt celle i batteripakken.
Da vil spenningen under belastning synke slik at BMS'en tror at batteriene er tomme. Da vil også spenningen stige brått under lading slik at laderen avslutter.  Forsøk å måle klemmespenningen på motorstyringen under belastning.

9.06 volt? Har du 8voltsblokker?
Det gir 2,27 volt pr celle, kan hende du har tørre celler hvis dette er hvilespenning. Tørre celler gir høyere syrekonsentrasjon og høy hvilespenning, men med stort spenningsfall ved belastning.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 26. mars 2008, klokken 12:49

Jeg har vedlikeholdsfrie vannkjølte BlyGel batterier 6V, jeg reagerte litt på det at spenningen var så høy? men det var jevnt over på alle blokkene, så jeg trodde det var i orden... sist jeg målte batteriene, som var da jeg monterte megapulse uniter for noen uker siden, da var det 7.2 på alle blokkene under belastning.

Hvordan måler jeg klemmespenning på motorstyring under belastning?

Jeg har ikke kjøpt vagcom så jeg kan ikke per nå gi noen feilkoder. Vill denne kunne fortelle meg noe?

Kan bilen kjøre på 12v forbruksbatteri som en "safe mode" noen meter for å komme seg ut av vegen, for så å slå seg av, slik at jeg faktisk ikke bruker driftsbatteriene i det hele tatt??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: hensonsdag 26. mars 2008, klokken 14:19
6 voltsblokker hviler på ca 6.4 volt når de er fulladet.
Under lading kan spenningen komme opp i 7.2volt eller kortvarig opp til 7,5 volt.
Det er derfor tydelig at noe er galt både med målinger og koblinger.
hvor mange blokker har du? og hvordan måler du spenningen?

Dersom du har et dårlig batteri, eller en dårlig kontakt kan ladespenningen stige ukontrollert, og ved belastning vil spenningen synke så fort at det nesten ikke er mulig å flytte bilen.

12 voltbatteriet kan ikke drive bilen.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 26. mars 2008, klokken 15:00
Hei Igjen Hens takker så mye for svar...

Jeg har 16 blokker som jeg har målt med et Fluke multimeter. Jeg har ikke koblet fra batteriene.  Sist jeg målte hadde jeg belastning på ved at jeg satte bilen i gir med håndbrekket på og gassen litt inne slik at motoren drar. Det kunne gjøre i går da jeg fikk resultat på 9.XXV fordi bilen slår seg av etter kort tid.

Hvorfor viser batteriindikatoren at batteriene er tomme når jeg vrir om nøkkelen??
Og hvorfor har dette skjedd i forbindelse med at forbruksbatteriet gikk tomt?
Jeg parallell koblet til et reservebatteri når dette gik tomt for å få bilen hjem, har jeg kunnet skade noe elektronikk ved å gjøre dette??

Venter med angst på svar...
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: bosoniconsdag 26. mars 2008, klokken 15:05
Det høres ut som noe er riv ruskende galt når batterispenningen er over 9 V, høres ut som laderen har tatt kvelden :o
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 26. mars 2008, klokken 15:53
Du har sikker rett men jeg skjønner ikke resonemanget??

Hvordan kan indikasjonen som høy spenning på batteriet si noe om ødelakt lader.

kan batteriet lades mer enn det som går ann ved at laderen bare kjører på med mere strøm ? Det ser ut som om indikasjonslampen på instrumentpanelet gir riktig signaler når jeg setter bilen til lading.

Jeg har montert megapulse på batteriene og denne har en indikasjonslampe som forteller om batteriets tilstand og denne gir signaler om at batteriene er i god stand??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 26. mars 2008, klokken 21:21
Hei igjen hens..

Du hadde helt rett i minst en ting... Min multimeter var helt på jordet og målte 2-3V høyere enn riktig verdi... jeg kjøpte meg ett nytt og har målt alle blokkene på nytt med belastning. Med det nye voltmeteret ligger alle blokkene på mellom 6.63-6.66V.... dette er vell sikkert greit?

En annen ting jeg fant ut med det nye voltmeteret var at forbruksbatteriet var ødelagt .... dette har jeg nå også byttet.....

men jeg har fortsatt et problem.... Setter jeg bilen til ladning slutter lade prosessen ganske raskt og dette er sikkert greit siden spenningen er som den er på batteriene, er det ikke?? ... prøver jeg å starte bilen starter den fint og og jeg kan kjøre.. men den går bare i lav hastighet... og den slår seg av etter bare 45-60 sek...på instrumentpanelet begynner først forbruksbatteriet å lyse før det kommer et klikk og så lyser indikatoren som er en firkant med utropstegn inni ... ???  Har noen en god ide på hva dette kan komme av??


Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Rioonsdag 26. mars 2008, klokken 22:08
Sitat fra: morkm på onsdag 26. mars 2008, klokken 21:21
Hei igjen hens..

Du hadde helt rett i minst en ting... Min multimeter var helt på jordet og målte 2-3V høyere enn riktig verdi... jeg kjøpte meg ett nytt og har målt alle blokkene på nytt med belastning. Med det nye voltmeteret ligger alle blokkene på mellom 6.63-6.66V.... dette er vell sikkert greit?

En annen ting jeg fant ut med det nye voltmeteret var at forbruksbatteriet var ødelagt .... dette har jeg nå også byttet.....

men jeg har fortsatt et problem.... Setter jeg bilen til ladning slutter lade prosessen ganske raskt og dette er sikkert greit siden spenningen er som den er på batteriene, er det ikke?? ... prøver jeg å starte bilen starter den fint og og jeg kan kjøre.. men den går bare i lav hastighet... og den slår seg av etter bare 45-60 sek...på instrumentpanelet begynner først forbruksbatteriet å lyse før det kommer et klikk og så lyser indikatoren som er en firkant med utropstegn inni ... ???  Har noen en god ide på hva dette kan komme av??

Når det er så kaldt som nå, bruker laderen 4 timer på å varme opp batteriene (grønn lampe konstant på) før den lader. Først med konstant strøm (0,5 Hz blink) og så med konstant spenning (2 Hz blink på det grønne lyset).

Det kan være mange årsaker til at du kun kan kjøre i "safe mode", men sannsynligvis er det fordi spenningen på de 8 "laveste" batteriene er mer enn 2 V høyere/lavere enn spenningen på de 8 "øverste".

Før du kobler av forbruksbatteriet bør du koble fra BMas: Først den store konnektoren, så 2-pin og så 3-pin. Så kan du bytte batteri, og så kobler du 2-pin, 3-pin og den store konnektoren tilbake.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 27. mars 2008, klokken 00:09
Hei Rio... takker for svar...

Du sier laderen bruker noen timer på å varme batteriet og det kan jo hende, men jeg burde vell ikke trenge å lade batteriet når alle blokkene har spenning rundt 6,6v?? kan det være slik at jeg heller ikke skal kunne kjøre hvis batteriet er for kaldt?? da er det jo litt fornuft i det problemet jeg har da jeg ikke får ladet og ikke får kjørt ....men batteriene er jo 5 grader?? er det for lavt?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 08:03
Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 00:09
Hei Rio... takker for svar...

Du sier laderen bruker noen timer på å varme batteriet og det kan jo hende, men jeg burde vell ikke trenge å lade batteriet når alle blokkene har spenning rundt 6,6v?? kan det være slik at jeg heller ikke skal kunne kjøre hvis batteriet er for kaldt?? da er det jo litt fornuft i det problemet jeg har da jeg ikke får ladet og ikke får kjørt ....men batteriene er jo 5 grader?? er det for lavt?

Uansett vil den sikkert forsøke å lade med konstantspenning, og da må temperaturfølerene være over 12 grader (både foran og bak).

Det skal ikke være noe problem i kjøre i kaldt vær, bortsett fra at du får mindre rekkevidde med kalde batterier.

===

Det er to diagnose-systemer som er nyttige: VAG-COM, som har en konnektor på dash-bordet (ved siden av askebegeret) (lokket skal til venstre, askebegeret må være ute), og SIADIS, med tilkobling direkte til inverteren.

Har du snakket med selgeren i Tyskland, forresten?

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 27. mars 2008, klokken 09:41
Hei igjen Rio...

Nei jeg har ikke tatt dette med selger i Tyskland enda... jeg må nok gjøre det ...

VAGCOM kabel har jeg nå bestilt og får i posten snart... men jeg er usikker på om jeg får noe fornuftig ut av dette- jeg vet jo ikke hvordan den skal brukes og jeg har skjønt at flere her på forumet har problemer med å få "kontakt" med det den skal kunne lese ...  ??

SIADIS har jeg skjønt man må ha en 386 eller 486 PC for å kunne bruke... her er jeg helt på bærtur!!! Hvor får man tak i noe slikt i dag??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 27. mars 2008, klokken 14:01
Hei igjen til alle...

Her har jeg funnet en veldig nytting side på nettet med informasjon om hele Inverterens oppbyggning og virkemåte... jeg begynner å tro at det er 12V DC-DC converteren som har røket på bilen.. slik jeg forstår skal denne lade bilen under drift og er skal gi 14v DC på batteriet.... dette har jeg målt og det skjer ikke.... etter at jeg har startet bilen ser jeg at multimetert synker til under 12v målt på batteripolene og det tar noen sekunder til så hører jeg et klikk som om et rele slår seg ut.

Noen som har peiling på om det finnes på østlandet noes som kan reparere disse??

her er linkene til to gode sider som er nyttige for Citystromer....

http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/inverter/index.html

http://www.metricmind.com/data/man_w.pdf

Håper noen der ute kan hjelpe meg!!
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kentorsdag 27. mars 2008, klokken 14:25
Har du info om omformeren,merke f.eks. Think har en Siemens omformer og det kan hende at det er det samme type. Om du er litt flink tl å mekke kan du ta ut den gamle og sjekke for vann inntrengelser og kortslutninger. Som du sier så skulle den gi ut 14 volt under tenningen. Det er mulig å kjøre ganske mye på en full ladet 12 volts batteri særlig hvis du koble flere parallel men sørger for at de ikke tømmes for mye. Dette er en midlertidig løsning. Viktig med en god 12 volts i alle elbiler. Ken

Red.
Etter å ha lest lenkene står der at DC/DCen er en del av Simovert motorcontoller(Inverteren) og er derfor enda vanskeligere å reparere. Du trenger en som kan elektronikk og er motivert til å feilsøke. Iallefall kan du sjekke for løse kontakter osv., man vet aldri
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 27. mars 2008, klokken 14:55
DC-DC converteren sitter inne i Inverteren som er en "SIEMENS SIMOVERT model 6SV1 LONG INVERTER"

Jeg lurer på om det kan vare slik at den er programert til å ikke kunne kjøre mere enn i safe mode hvis driftsbatteriet ikke har spenning på ??? 14V.  ???  eller den merker at den ikke lader Det er ikke noe lys som lyser på instrumentpanelet etter at jeg har startet.... så etter 45 -60sek begynner batteri lyset å lyse før det klikker i et rele og det lyser i "firkant og utropstegn" lyset ...da går ikke motoren mer??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 17:16
Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 09:41
Hei igjen Rio...

Nei jeg har ikke tatt dette med selger i Tyskland enda... jeg må nok gjøre det ...

VAGCOM kabel har jeg nå bestilt og får i posten snart... men jeg er usikker på om jeg får noe fornuftig ut av dette- jeg vet jo ikke hvordan den skal brukes og jeg har skjønt at flere her på forumet har problemer med å få "kontakt" med det den skal kunne lese ...  ??

SIADIS har jeg skjønt man må ha en 386 eller 486 PC for å kunne bruke... her er jeg helt på bærtur!!! Hvor får man tak i noe slikt i dag??


Hei,

Jeg mener å huske at jeg har skrevet noe i en annen tråd om hvordan man får kontakt med BMaS og Laderen.

Inverteren er den enkleste å få tak i. Det er lader og BMaS som er "umulig".

Jeg har en 486 PC som kjører SIADIS, men jeg mangler konnektoren til inverteren. Må finne fabrikanten og bestille. Jeg har noen individuelle pinner som jeg muligvis kan bygge en konnektor fra.



Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 17:20
Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 14:01
Hei igjen til alle...

Her har jeg funnet en veldig nytting side på nettet med informasjon om hele Inverterens oppbyggning og virkemåte... jeg begynner å tro at det er 12V DC-DC converteren som har røket på bilen.. slik jeg forstår skal denne lade bilen under drift og er skal gi 14v DC på batteriet.... dette har jeg målt og det skjer ikke.... etter at jeg har startet bilen ser jeg at multimetert synker til under 12v målt på batteripolene og det tar noen sekunder til så hører jeg et klikk som om et rele slår seg ut.

Noen som har peiling på om det finnes på østlandet noes som kan reparere disse??

her er linkene til to gode sider som er nyttige for Citystromer....

http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/inverter/index.html

http://www.metricmind.com/data/man_w.pdf

Håper noen der ute kan hjelpe meg!!

Det er en stor kontaktor i inverteren, det kan være den du hører. (Det er også et relé for vakumpumpen (til bremsene) som lager lyd.)

Det er neppe noe man reparerer med mindre man er ekspert i power-elektronikk, men man kan kjøpe ny i Tyskland. Men før den tid, må du se om du kan få ut feilkodene fra den (med SIADIS, ev. med VAG-COM hvis du er heldig.)

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 17:23
Sitat fra: morkm på torsdag 27. mars 2008, klokken 14:55
DC-DC converteren sitter inne i Inverteren som er en "SIEMENS SIMOVERT model 6SV1 LONG INVERTER"

Jeg lurer på om det kan vare slik at den er programert til å ikke kunne kjøre mere enn i safe mode hvis driftsbatteriet ikke har spenning på ??? 14V.  ???  eller den merker at den ikke lader Det er ikke noe lys som lyser på instrumentpanelet etter at jeg har startet.... så etter 45 -60sek begynner batteri lyset å lyse før det klikker i et rele og det lyser i "firkant og utropstegn" lyset ...da går ikke motoren mer??


I safe-mode har du 40% av effekten. Men da slår ikke kontaktoren ut.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kentorsdag 27. mars 2008, klokken 17:28
Jeg tror at Think har en kort inverter som betyr kanskje at DC/DCen ligger utenfor inverteren( Think har extern DC/DC). Hvis 12volts batteri måler over 12volt så vil kontaktor til traksjonsbatteri stenger og gi strøm til motoren. I Think ville ikke en dårlig DC/DC gi en feilmelding på displayet så langt driftsspenning er over 12volt.
Jeg vet ikke hvorfor du kan kjøre i det hele tatt hvis den er under 12 volt.

Sikkerhets modus er å beskytte traksjons batterier mot for dype utladinger. Total spenning er målt her, stemmer dette med anbefalinger (over 96 volt??)

Jeg gjetter her men tror at våre biler har mer til felles enn det motsatte.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 18:49
Sitat fra: Ken på torsdag 27. mars 2008, klokken 17:28
Jeg tror at Think har en kort inverter som betyr kanskje at DC/DCen ligger utenfor inverteren( Think har extern DC/DC). Hvis 12volts batteri måler over 12volt så vil kontaktor til traksjonsbatteri stenger og gi strøm til motoren. I Think ville ikke en dårlig DC/DC gi en feilmelding på displayet så langt driftsspenning er over 12volt.
Jeg vet ikke hvorfor du kan kjøre i det hele tatt hvis den er under 12 volt.

Sikkerhets modus er å beskytte traksjons batterier mot for dype utladinger. Total spenning er målt her, stemmer dette med anbefalinger (over 96 volt??)

Jeg gjetter her men tror at våre biler har mer til felles enn det motsatte.

Sikkerhetsmodus (reduksjon til 40%) er diktert av BMaS, hvis det er mer enn 2 Volts avvik mellom de 8 øverste og nederste batteriene. Jeg vil tippe inverteren kutter helt hvis man kommer virkelig langt "ned".

Inverteren trenger jo bare 12V i det den starter; etter det produserer den 13,8 Volt for å lade batteriet.

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 27. mars 2008, klokken 21:12
Hei igjen Rio...
Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen nevneverdig spennings forskell mellom 8 før 8 batterier i systemet da jeg har målt alle til å være veldig nære 6,64V -

jeg har også målt på hovedkabel fra batteri til inverter og der er det 108v (skulle vell være greit?)

Har hatt lav temperatur i bilen men jeg holder på å varme den nå... Dette skulle vell ikke ha noe å si for kjøring??

Batteriindikatoren på instrumentpanelet viser tomme batterier??

Håper jeg finner noe ut med VAGCOM kabel når jeg får den....

Noen som hvet hva ny inverter koster??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 22:08
Har du satt den på lading "over natten"?

Min bil har stått noen dager, og da jeg forsøkte å kjøre blinket det oransje lyset. Det blinket også da jeg først ladet, men har nå sluttet å blinke. Jeg kommer til å la den stå på lading over natten.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 27. mars 2008, klokken 22:11
Det er, forresten, 2 V forskjell under belastning. Jeg hadde 5 batterier (4 på den ene siden, 1 på den andre siden av "midtdeleren" (før ledning blant batteriene bak)) som var helt OK når de var nyladet, men som gikk ned til 3,5V etter å ha kjørt litt (mens de andre 11 batteriene fremdeles lå på 6,3V).
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmfredag 28. mars 2008, klokken 00:21
Takker for nyttige innspill men tror jeg må fokusere på det som skjedde da problemet oppsto.
- 12v batteriet gikk tom for strøm
- jeg koblet til et nytt batteri for å kunne kjøre hjem
- Kan jeg ha kortsluttet noe ved å gjøre dette med ladekabler å nytt batteri??
nå viser batterinivå måler i instrument panelet tomme batterier selv om det er mye strøm dem (mao den virker ikke) toalt er det 108v på hovedkablene til inverter. Dette synker ikke før den stopper.
- Inverter lader ikke med 14v som det står i manualen at den skal
-bilen starter og kjører i safe mode i ca 45 sek før den slår seg av

Jeg tror det må ha noe med det at 12v batteriet gikk tomt og at jeg koblet til et nytt.... Jeg må ha ødlagt noe da...???
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riofredag 28. mars 2008, klokken 00:32
Husk at blybatterier kan gi ut en grei spenning, selv om de er ganske utladet.

108V må være etter lading? Vanligvis er det ca 6,4V på batteriene, og det tilsvarer ca 103V.

Det du muligvis kan ha gjort er å "forvirre" BMaS, slik at den stopper inverteren. Forsøk å koble den fra og til, slik jeg beskrev over.

Hvilken spenning får du på hvert batteri når du lader?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmfredag 28. mars 2008, klokken 01:19
Jeg kan ikke lade dem ut uten at jeg kobler en stor forbruker.. jeg har målt rundt 6.6V på blokkene og 108v totalt i koblingskapet.. prøver jeg å lade den opp går den kjapt til siste del av ladeprosessen .... har ikke målt spennignen under lading men det virker som om ladingen ikke starter fordi batteriene allerede er fulle.... dvs laderen starter viften men den begynner ikke å gå som den pleier å gjøre ved full lading.

Jeg har koblet til og fra BMS flere ganger uten resultat...

Tror jeg får VAGCOM kabel i morgen... har kjøpt en med lisens fra USA som jeg håper kan gi meg noen svar...
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kenfredag 28. mars 2008, klokken 09:49
Sjekk at alle sikringer er hele. Kan det hende at du feilkoblet ekstra 12volten  et øyeblikk? Battery management system (BMS;BMas) får en feil melding fra en sensor rundt forbi og stenger ned strømforsyning. Din jobb, hemmelig agent 008 er å spore ned feilen med forsiktig for det er følsomme elektronikk her. Best å vente til diagnose utstyr er på plass. Hvis du kan finne på noe som trekker mye 12 volts strøm kan du skjekke alle 12 volts traksjonsbatterier under belastning hver for seg.  Alle bør være like.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riofredag 28. mars 2008, klokken 12:47
Jeg er tilbake på tirsdag.

Jeg hadde noen lignende symptomer som deg denne uken, og da hjalp det faktisk å lade hele natten. Nå kjører den som normalt.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmfredag 28. mars 2008, klokken 13:43
Hei igjen Rio og Ken

Jeg har prøvd å ha den på lading hele natten uten at dette har fungert men  ...

har ikke fått tempraturen opp til over 12deg så dette kan jo ha noe å si.... ???  nå er de på 6-7 deg men jeg har jo kjørt med så kalle batterier før.... jeg lurer på om jeg skulle prøve å lade ut batteriene med noe??? hva kan jeg bruke til dette??

Ken jeg regner med at du snakker om 6 volt batteriene når du snakker om transaksjonsbatteriet .... dette har jeg sjekket med belatning fra motoren som beskrevet i en annen tråd.. de er alle like eller innenfor 0,04v ... så dette skal vel være bra...??? jeg får vagcom kabel i dag tror jeg så da skal jeg sjekke med denne...
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kenfredag 28. mars 2008, klokken 15:48
Ja, de store batterier( 16stk.?) = traksjon = trekkkraft. Jeg er ikke så flink på bly batterier men nickel cadmium batterier som i Think mister en volt i spenning for hver 10 ampere som man trekke ut av blokkene (samlet spenning). Jeg må ikke forvirrer deg men bare at som sagt tidligere av andre, dårlige batterier synker fort i spenning under belastning. Lykke til med diagnose.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Lynetfredag 28. mars 2008, klokken 20:35
Det er en sikring inne i inverteren på 40A som er sannsynligvis er gått. Den står på DC-DC omformeren som er inne i inverteren.

Denne sikringen røyk hos meg i 2006 en kald dag da 12V-batteriet var blitt utladet og jeg prøvde å starte bilen, kom da bare 100m før den stoppet.

Du må demontere støtfanger med lykter og grill. Ta da av lokket til inverteren og du kommer til sikringen, se bildet. Solar selger samme type.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kenfredag 28. mars 2008, klokken 21:20
Da har vi det da. Husk å skru lokket på ordentlig og tett når du er ferdig til å holde ut fukt og vann. Skal finne på en annen bilmerke å plage nå. Ken

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmlørdag 29. mars 2008, klokken 05:03
Takker igjen for all tilbakemelding....

jeg skal prøve dette i dag å gi tilbakemelding .... jeg elsker deg Lynet om dette virker  ;D
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmlørdag 29. mars 2008, klokken 13:47
Hei igjen lynet...

Jeg har vist ikke helt samme DC-DC konverter som det du har i din bil... sikringen som du referer til er ikke der ... men jeg fant ut at den sikringen (er det en sikring?)  som er ved siden av den som du peker til var gått for i den gikk det ingen strøm igjennom. Prøvde å bypasse denne med en ledning og da startet ladningen av 12V batteriet og det så greit ut...

Men det forandret ikke situasjonen med kjøring i safe mode.... motoren stopper fortsatt på 1200rpm og etter 45sek stopper den helt... jeg har sett at det er hovedbryteren fra batteriene som slår ut ???

Siden batteriindikatoren på instrument panelet viser tomme batterier og siden bilen går i safe mode, syns jeg det virker som om noe forteller inverteren at den er tom for strøm til tross for at den ikke er det ???

Er det eventuelt BMS som har som oppgave å gjøre dette?

Jeg fikk ikke vagcom kabelen i går så nå får jeg den sikkert ikke før etter helgen.

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: El rayolørdag 29. mars 2008, klokken 16:39
På printkortet ved komponenten ser det ut for at det står "F 1" med hvit skrift. Hvis det stemmer er det en sikring. "F"=fuse. "1" er bare et fortløpende nummer på dette kretskortet, tallet sier ikke noe om verdien.

Det bør stå en form for verdiangivelse på selve komponenten og hvilken type det er (kvikk, treg, eller lign).
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmlørdag 29. mars 2008, klokken 16:53
Hei igjen...

Ja jeg har funnet ut at det er en sikring som er 125A ... det står 125LET på denne... driver å sjekker på nettet hvor jeg kan kjøpe tilsvarende....

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kensøndag 30. mars 2008, klokken 21:19
kanskje du få litt sucess hvis du resette BMS etter reparert eller bypassert sikring. 125 ampere høres veldig mye ut for en DC/DC. I min Think kjøres den på 15 ampere ved 120 volt fra traksjonsbatteriet. Dette er inntakssikring vi snakker om.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Lynetsøndag 30. mars 2008, klokken 21:36
Dette er ut-sikringen. Og når DC-DC greier 100A er nok 125A et godt valg....
Det er nok den lenger ned som er inn-sikringen. Den satt oppe til venstre på min bil.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmmandag 31. mars 2008, klokken 13:29
Inn sikringen som du kaller det hva er det den gjør?? hvorfor kaller du det inn sikring??

jeg har målt om det er motstand i denne og Mulitmeteret mitt piper.. men det er jo et litt snodig tegn på denne som viser det er en motstand og mulignes også at den er rettningsbestemt? er det noen som kan noe om dette?? burde jeg skru den av når jeg sjekker den? kan den være gått selv om det piper??

Når dere snakker om å reesette BMS en gjør man det ved å koble ut kabler etter prosedyren... eller gjør men det med VAGCOM kabelen??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: cramandag 31. mars 2008, klokken 14:09
Hvis det piper tipper jeg multimeteret ditt er innstilt på diodetest? Og da tyder det på at den er i orden (det er i alle fall kontakt igjennom). Hvis den er retningsbestemt skal det ikke pipe hvis du bytter polene på multimeteret. (Forutsatt at det faktisk ER innstilt på diodetest, så klart).
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Kenmandag 31. mars 2008, klokken 14:27
I min bil er det en sikrings på strøm forsyningen til DC/DC omformeren fra hoved batteriene = inntakssikring. Så kommer ut 12 volt til å forsyne 12voltssystemet og en sikring her vil være en uttakssikring. inntakssikring vil være en mye mindre verdi fordi den kjører på høyere spenning. Total effekt inn og ut blir like(Noe tap under omforming)

F.eks
Inn:15 ampere sikring på 100 volt= 1500 watt maks effekt

Ut:  125 ampere på 12 volt           = 1500 watt maks effekt
Ikke sikker om det finnes en inn-  sikring.
Finn sikringen.

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: eljetmandag 31. mars 2008, klokken 19:57
Mange multimeter piper når du måler resistans ( ohm ) under en vis ohm verdi.
Den verdien finner du sikkert i manualen.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riomandag 31. mars 2008, klokken 22:49
Sitat fra: morkm på fredag 28. mars 2008, klokken 13:43
Hei igjen Rio og Ken

Jeg har prøvd å ha den på lading hele natten uten at dette har fungert men  ...

har ikke fått tempraturen opp til over 12deg så dette kan jo ha noe å si.... ???  nå er de på 6-7 deg men jeg har jo kjørt med så kalle batterier før.... jeg lurer på om jeg skulle prøve å lade ut batteriene med noe??? hva kan jeg bruke til dette??

Ken jeg regner med at du snakker om 6 volt batteriene når du snakker om transaksjonsbatteriet .... dette har jeg sjekket med belatning fra motoren som beskrevet i en annen tråd.. de er alle like eller innenfor 0,04v ... så dette skal vel være bra...??? jeg får vagcom kabel i dag tror jeg så da skal jeg sjekke med denne...

Hei,

Nei, ikke lad ut blybatterier. De liker det definitivt IKKE.

BMaS/Laderen forsøker å varme opp batteriene (varmeelement på 300W foran og 300W bak, sammen med vifter) i opptil 4 timer. Hvis temperaturen fremdeles er under 12 grader etter 4 timer "gir den opp" og lader uansett. (Dette gjelder kun for lading, ikke kjøring.)

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: elektroluxmandag 31. mars 2008, klokken 23:07
Sitat fra: Rio på mandag 31. mars 2008, klokken 22:49

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Pass på! disse 5 batteriene har redusert kapasitet, og vil snart ryke, dersom du drar dem ned i 4 volt. Samtidig skaper de dårlige ladevilkår for de gode blokkene dine, da spenningen på dem vil stige raskere ved lading, og lure laderen til å stoppe.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtirsdag 01. april 2008, klokken 00:57
Hei og takk for innspill...

Det var ikke hensikten å lade batteriene ut men å bruke noe strøm slik at jeg fikk verifisert at laderen virket skikkelig... det ser det ut som den gjør....

Men jeg må spørre igjen... tror dere det er BMS som lurer bilen min til å tro den ikke har strøm på transaksjonsbatteriene slik at den bare kan kjøre i safe mode?
Noe gir hovedkontaktorene i inverteren beskjed om å slå seg ut etter 40-50sek...samt at den gir beskjed om å la motoren gå i max 1100-1200rpm ?? 

Jeg fikk ikke Vagcom kabelen i dag heller så jeg har ikke fått sjekket med denne...

Kan man resette inverteren på noen måte??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Lynettirsdag 01. april 2008, klokken 18:10
En annen Citystromereier hadde kignende symtom i vinter, han ei defekt blokk. Når den ble skiftet ble den bra.
Der også var spenningen lik ubelastet, men ved belastning sank den dramatisk.....
Men dette kan du lese ut som feilkode fra BaMS når du får VagCom

Det kan også være inverteren som legger inn begrensing hvis spenningen kommer under 80V.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotirsdag 01. april 2008, klokken 22:29
Sitat fra: elektrolux på mandag 31. mars 2008, klokken 23:07
Sitat fra: Rio på mandag 31. mars 2008, klokken 22:49

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Pass på! disse 5 batteriene har redusert kapasitet, og vil snart ryke, dersom du drar dem ned i 4 volt. Samtidig skaper de dårlige ladevilkår for de gode blokkene dine, da spenningen på dem vil stige raskere ved lading, og lure laderen til å stoppe.

De ble skiftet samme dag; jeg hadde 6 brukte batterier på "lager". :-) Men tusen takk!
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotirsdag 01. april 2008, klokken 22:35
Sitat fra: morkm på tirsdag 01. april 2008, klokken 00:57
Hei og takk for innspill...

Det var ikke hensikten å lade batteriene ut men å bruke noe strøm slik at jeg fikk verifisert at laderen virket skikkelig... det ser det ut som den gjør....

Men jeg må spørre igjen... tror dere det er BMS som lurer bilen min til å tro den ikke har strøm på transaksjonsbatteriene slik at den bare kan kjøre i safe mode?
Noe gir hovedkontaktorene i inverteren beskjed om å slå seg ut etter 40-50sek...samt at den gir beskjed om å la motoren gå i max 1100-1200rpm ?? 

Jeg fikk ikke Vagcom kabelen i dag heller så jeg har ikke fått sjekket med denne...

Kan man resette inverteren på noen måte??

Etter det jeg vet er det kun BMaS som kan få inverteren i safe-mode. Årsaken til at den gjør det er at ett eller flere av batteriene er "svake". Husk at det kan gå 300 Ampère gjennom dem, så enhver liten feil er alvorlig. Til sammenligning bruker en vanlig vifteovn ca 8 Ampère!

Inverteren slår nok ut hvis den totale spenningen er for lav. (BMaS slår ikke ut kontaktoren i inverteren.)

Inverteren "resettes" ved å slå av tenningen; feilkodene (som ligger lagret) kan fjernes med SIADIS (og sikkert VAG-COM hvis inverteren er konfigurert for VAG-COM i stedet for SIADIS.)




Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 02. april 2008, klokken 10:07
Hei igjen og takk innlegg..

Jeg har prøvd å måle batteriene med belastning men jeg har naturlig nok ikke fått målt dem etter at jeg har kjørt noen kilometer siden jeg ikke kan kjøre med bilen.

Jeg satte på belastning i form av noen 500w arbeidslamper som sto og lyste i en eller to dager, og målte totalspenningen mens jeg gjorde dette. Da gikk det sakte men sikkert nedover fra 103V til ca 99V.
Jeg var så dum at jeg ikke målte hver blokk da hensikten min var å sjekke om laderen var OK.
Mitt fokus har vert på styringssystemet siden problemene oppsto da 12V batteriet gikk tom og jeg muligens kortsluttet noe da jeg skulle hjelpestarte med et annet 12V batteri. (det gnistret veldig)

Hvordan er det best å sjekke hvert enkelt batteri for feil hvis de nå er fulladet og jeg ikke kan kjøre med dem? Bør jeg da "tappe" dem litt for strøm med arbeidslampene før jeg belaster med motoren i de tilgjengelige 50sek å måle da?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. april 2008, klokken 10:22
Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 10:07

Hvordan er det best å sjekke hvert enkelt batteri for feil hvis de nå er fulladet og jeg ikke kan kjøre med dem? Bør jeg da "tappe" dem litt for strøm med arbeidslampene før jeg belaster med motoren i de tilgjengelige 50sek å måle da?


Det beste er å ta en kapasitetstest med logg på hver blokk, slik jeg og Boogie tilbyr hjelp med. Da kan utladekurvene legges oppå hverandre for sammenligning av blokkene.

Nest best er slik du indikerer. Dra ut 20-50% av batteriets kapasitet med lampen din igjen, og ta en tur innom biltema og kjøp en belastningstester. Vær nøye med tiden, og les av spenningen på hvert enkelt batteri etter f.eks 10 sec belastning. Husk å "varme opp belastningstesteren først, (f.eks på 12 V servicebatteriet) da den endrer egenskaper når den er varm. Da vil du finne de svakere blokkene, men vil fortsatt ønske du viste hvor svake de er.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 02. april 2008, klokken 12:44
Hei igjen ...

Hva er en belastningstester??
Finner den ikke på biltemas nettsider?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. april 2008, klokken 13:00
 Den finnes på Biltemas internettsider.

Batteritester, 6/12 V (15-1370)
For kontroll av batteriets tilstand og driftsspenning. 449,00 kr

Fungerer bra på blybatterier, men ikke på NiCd grunnet den betydelig mindre indre motstanden i NiCd.

Problemet er likevel at den kun gir et øyeblikksbildet av batteritilstanden. F.eks blir ofte ganske så dårlige batterier godkjent med denne testeren dersom de er fullt oppladet.

Tenk deg et batteri på 100 Ahr, som er så slitt/eller skadet at det kun gir 59 Ahr. (60 % av oppgitt kapasitet regnes som et OK batteri når vi snakker om startbatterier av bly) Et slikt batteri kan i fulladet tilstand gli gjennom en slik 10 sekunders test. Derfor er det viktig å teste batteriene dine etter at du har tatt ut  20-50% av kapasiteten deres. Da vil en slik øyeblikkstest avsløre hva som er igjen av krefter i batteriet.





Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 02. april 2008, klokken 13:12
Når jeg bruker denne batteritesteren skal jeg da belaste batteriene med motoren også?

eller skal jeg koble batteriene fra systemet?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Rioonsdag 02. april 2008, klokken 13:45
Ja, noen 500W lamper en stund bør vise om noen batterier tappes mye fortere enn de andre. En annen enkel test du kan gjøre er å måle 8 og 8 batterier ("sentrum" er den røde ledningen som er festet mellom batteriene som er helt bakerst). Hvis spenningforskjellen her er mer enn 2 V så vil BMaS kutte til safe mode.

(Du har en gruppe på 8 bak, og 2 bak og 6 foran på den andre gruppen.)
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. april 2008, klokken 14:08
Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 13:12
Når jeg bruker denne batteritesteren skal jeg da belaste batteriene med motoren også?

eller skal jeg koble batteriene fra systemet?

Husk at denne må kun  brukes over en 12V blokk om gangen, og at forholdene forøvrig må være like for alle blokkene. Dermed blir det til at du må ta en og en blokk etter at 500W lampen har gjort sitt, og uten "assistanse" fra motoren
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmonsdag 02. april 2008, klokken 23:28
Har målt spenningsforskjellen mellom 8 og 8 batterier med deling der hvor den røde ledningen er og det er akkurat halvparten av spenningen for hele batteripakken... dvs.

jeg målte her med tenningen på 51.2 på halve og 102.4 på totalpakken. etter ca 50 sek med tenningen på slår kontaktorene ut og spenningen økte men 0.04V jeg syns det virker som om batteriene er i meget god kondisjon... og så lenge det ikke er dramatisk fall i spenning på hele batteri pakken kan det vell ikke være enkeltblokker som er dårlige heller, eller tenker jeg for enkelt??  2+2 =4 ??

Kontaktoren slår seg ut uten spenningsfall eller forskjell mellom blokkene selv om jeg ikke belaster med motoren og da er vell eneste forbruket det som inverteren bruker til å lade 12v batteriet... hva er det som gir kontaktorene beskjed om å slå av?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riotorsdag 03. april 2008, klokken 20:04
Sitat fra: morkm på onsdag 02. april 2008, klokken 23:28
Har målt spenningsforskjellen mellom 8 og 8 batterier med deling der hvor den røde ledningen er og det er akkurat halvparten av spenningen for hele batteripakken... dvs.

jeg målte her med tenningen på 51.2 på halve og 102.4 på totalpakken. etter ca 50 sek med tenningen på slår kontaktorene ut og spenningen økte men 0.04V jeg syns det virker som om batteriene er i meget god kondisjon... og så lenge det ikke er dramatisk fall i spenning på hele batteri pakken kan det vell ikke være enkeltblokker som er dårlige heller, eller tenker jeg for enkelt??  2+2 =4 ??

Kontaktoren slår seg ut uten spenningsfall eller forskjell mellom blokkene selv om jeg ikke belaster med motoren og da er vell eneste forbruket det som inverteren bruker til å lade 12v batteriet... hva er det som gir kontaktorene beskjed om å slå av?

Meg bekjent er det bare inverteren som kan slå seg selv av. BMaS kan bare redusere effekten.

Hva skjer på 12V batteriet i løpet av de 40 sekundene inverteren er på? Gå spenningen opp til 13,8V?

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 03. april 2008, klokken 20:42
Ja inverteren gir 12v batteriet spenning på 13.8 V så det ser ut som det er i orden.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtorsdag 03. april 2008, klokken 23:40
Jeg har nå testet litt med VAG COM diagnosen og har (uten at jeg forstår hva jeg har funnet) funnet noen feil.

Kjører jeg auto scan funksjonen får jeg denne meldingen??
---------------------------------------------------------------
VAG-COM Version: Release 704.1
Data version: 20071016

Thursday,03,April,2008,23:32:08:01650

Chassis Type: 1H - VW Golf/Vento III
Scan: 01 02 03 08 12 15 25 41 56

-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer       Labels: 1H0-953-257.LBL
   Part No: 1H0 953 257 B
   Component: IMMO VWZ3Z0T2436246 V00
   Coding: 09600
   Shop #: WSC 27251

2 Faults Found:
01176 - Key
            65-10 - Unauthorized - Intermittent
00546 - Data wiring faulty
            27-00 - Implausible Signal

End   --------------------------------------------------------------------------------------------------


Eg kjører jeg modus 51 Electric Drive (er dette inverteren??) får jeg denne feilen:

Thursday,03,April,2008,23:11:56:01650
VAG-COM Version: Release 704.1

                Address 51: Electric Drive
Control Module Part Number: 1H8 901 135
  Component and/or Version: Elektroantrieb     V2.2
           Software Coding: 00000
            Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:

01062 - Signal for Battery Current Reduction
        06-00 - Signal too High
---------------------------------------------------------------------------

De andre modulene 61 og 71 får jeg ingen kontakt med?

Skjønner noen dette??
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Riofredag 04. april 2008, klokken 01:15
51 er inverteren, 61 er BMaS og 71 er laderen (eller omvendt). Jeg tror du må ha 230V tilkoblet for å lese laderen?

Etter det jeg kan lese meg til er feilmeldingen nettopp at BMaS kommanderer inverteren til å redusere effekten. Jeg skal lese mer i morgen.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: Lynetfredag 04. april 2008, klokken 11:59
Her er hva verkstedhåndboken skriver:
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: El rayofredag 04. april 2008, klokken 16:11
Sitat fra: morkm på torsdag 03. april 2008, klokken 23:40
Jeg har nå testet litt med VAG COM diagnosen og har (uten at jeg forstår hva jeg har funnet) funnet noen feil.

Kjører jeg auto scan funksjonen får jeg denne meldingen??
---------------------------------------------------------------
VAG-COM Version: Release 704.1
Data version: 20071016

Thursday,03,April,2008,23:32:08:01650

Chassis Type: 1H - VW Golf/Vento III
Scan: 01 02 03 08 12 15 25 41 56

-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer       Labels: 1H0-953-257.LBL
   Part No: 1H0 953 257 B
   Component: IMMO VWZ3Z0T2436246 V00
   Coding: 09600
   Shop #: WSC 27251

2 Faults Found:
01176 - Key
            65-10 - Unauthorized - Intermittent
00546 - Data wiring faulty
            27-00 - Implausible Signal
Jeg tror immobilizer er kjøresperre, noe som også finnes på fossilversjonen. Intermittent betyr at feilen kommer og går.

Er det innsatt en liten firkant ved taggene på tenningsnøkkelen? Det er en sikkerhet mot at noen kan kopiere nøkkelen. Forsøk å rense kontaktflaten med elektrospray og Q-tips.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmsøndag 06. april 2008, klokken 23:02
Jeg prøvde med den andre nøkkelen... bilen slår seg like fordømt av men jeg fikk en feilmelding mindre med denne nøkkelen ... her fikk jeg bare

00546 - Data wiring faulty
            27-00 - Implausible Signal

og ikke Key feilen...

Har noen peiling på hva som styrer batteriindikatoren på instrumentpanelet? Er det eventuelt en sikring eller et rele som kan ha gått siden denne ikke virker??

Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtirsdag 08. april 2008, klokken 11:54
Jeg tror at det er et rele som kan være gått som er årsaken til feilmeldingen jeg får på VAG for startsperren.

00546 - Data wiring faulty
            27-00 - Implausible Signal

Er det noen som har peiling på hvilke releer som er til hva på denne bilen og eventuelt hva som styrer startsperre?

Er det et rele som skal slåes på for å få kontakt med BMAS?
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmtirsdag 22. april 2008, klokken 15:34
Til informasjon for andre med samme problem.....

Startsperren er sannsynligvis ikke årsaken til problemet... den en høyst sannsynlig ikke aktiv!!

BMaS'en er nå testet på en annen Citystromer denne bilen oppførte seg på samme måte... inverteren går i safe mode og går i nøyaktig 1min før den slår seg av. Det er tydelig at inverteren er programmert til dette hvis den ikke får signaler fra BMAS..
Inverteren reagerer også på denne måten hvis BMAS ikke er tilkoblet...

jeg håper nå jeg kan få BMAS reparert eller at jeg kan kjøpe en brukt/ny fra noen
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: ilmarwmandag 05. mai 2008, klokken 14:54
Noe nytt i denne saken? Håper du får bilen på veien snart...

ilmar
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmmandag 05. mai 2008, klokken 23:40
Ja det håper jeg og...  :'(

Fikk i dag BMAS'en i retur fra maker i tyskland... ferdig reparert og sikkert i god stand??... den virker tilsynelatende og bilen slår seg ikke av nå etter ett minutt slik den har gjort siden problemet oppsto, men jeg har igjen to problemer??

Bilen lader ikke- den starter landingen men så begynner lyset med "lyn gjennom bil" å lyse etter kort tid???

Under kjøring virker bilen normal bortsett fra at lyset med "utropstegn" blinker sakte.

Noen med noen gode ideer??

Jeg skal prøve i morgen med VAG kabel og se om denne gir noe resultat.
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: VWspirittirsdag 06. mai 2008, klokken 13:31
Hei
Eg lurte på om du kunne gi meg navn og adresse på den som fikset BMAS`en gjerne e-mail adressen også. Har og problem med at lyset med det gule lyset kommer på ved lading, da har eg resett BMAS`en og ladingen fungerer, men i den sener tid så har dette blitt hver gang når eg lader så eg har tenkt å sende den inn for kontroll
Mvh
fal
Tittel: Sv: CityStromer med problemer
Skrevet av: morkmfredag 09. mai 2008, klokken 15:56
Hei igjen fal..

her er adressen.... det var et meget profesjonelt firma som gjorde reparasjonen på rekordtid og leverte tilbake to dager... det tok under en uke fra jeg sendte den til tyskland til jeg hadde den tilbake... Det kostet 390 EUR men OK... det var det vert..

Ladingen på min bil er nå i orden etter at jeg fant to sikringer som var gått i den sorte koblingsboksen på venstre side av batterikassen. Jeg har bestilt nye sikringer hos et firma som jeg ikke har adresse til her men er det interesse kan jeg legge ut dette siden.

;D Jeg har kjørt til jobben med bilen igjen i dag  ;D

Willi Kuebber
sales@ibb-oe.com
Tel. +49 (0)2368 9864 44
mail@ibb-oe.com
ibb Engineering Office Becker GmbH
Electronic und Software Solutions
Winkelfeld 9-11
D-45739 Oer-Erkenschwick
Germany
Tel. +49 2368 9864 0
Fax  +49 2368 9864 64

Manager: Bernd Scherbeck
Tax-ID-Nr. DE 198 577 823
Trade register: Recklinghausen HRB 4265