Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Amoss

https://www.tek.no/artikler/tesla-naermer-seg-europa-fabrikk/470439
Sitat
Tesla nærmer seg Europa-fabrikk

Blir trolig i Tyskland, på grensen mot Frankrike.
Model S 85D

Sveinung1954

https://www.dn.no/motor/tesla/elbil/even-sandvold-roland/tesla-eier-har-hatt-bilen-pa-verksted-i-over-100-dager-tesla-selger-flere-biler-enn-de-klarer-a-handtere/2-1-630123

Hittil i år har Forbrukerrådet fått inn 91 tvistesaker mot Tesla knyttet til feil og mangler ved bilene, en økning fra 86 saker i løpet av hele fjoråret.
Magnus Rambraut, til daglig kommersiell direktør i Yara, er lei av elbilprodusentens service.
– Den verste kundeopplevelsen jeg har hatt noen gang, helt latterlig. Det finnes ikke et eneste produkt eller tjeneste som er verre enn dette her, sier Rambraut.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

JorEl

#6858
Sitat fra: Geirr på torsdag 08. august 2019, klokken 09:52
Magnus Rambraut, til daglig kommersiell direktør i Yara, er lei av elbilprodusentens service.
– Den verste kundeopplevelsen jeg har hatt noen gang, helt latterlig. Det finnes ikke et eneste produkt eller tjeneste som er verre enn dette her, sier Rambraut.
Yara er kanskje en miljøsinke som ikke liker Tesla sin grønne visjon?
https://e24.no/boers-og-finans/yara-gaar-rettens-vei-for-aa-unnslippe-avgiftskrav-i-india/24672439

Edit; Vi får ta med Jay Leno også da.
https://electrek.co/2019/08/07/teslas-reliability-praised-by-jay-leno-who-now-sees-electric-cars-as-the-future/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: JorEl på torsdag 08. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Geirr på torsdag 08. august 2019, klokken 09:52
Magnus Rambraut, til daglig kommersiell direktør i Yara, er lei av elbilprodusentens service.
– Den verste kundeopplevelsen jeg har hatt noen gang, helt latterlig. Det finnes ikke et eneste produkt eller tjeneste som er verre enn dette her, sier Rambraut.
Yara er kanskje en miljøsinke som ikke liker Tesla sin grønne visjon?
https://e24.no/boers-og-finans/yara-gaar-rettens-vei-for-aa-unnslippe-avgiftskrav-i-india/24672439

Edit; Vi får ta meg Jay Leno også da.
https://electrek.co/2019/08/07/teslas-reliability-praised-by-jay-leno-who-now-sees-electric-cars-as-the-future/
Men er det egentlig en sammeheng mellom Yara og denne fyrens opplevelse med Tesla.

Noen som kan klippe og lime artikkelen?

Det er vel nevnt mange ganger før at +-artikler er ganske verdiløse for veldig mange.

T.K

Det som er det helt latterlige med Tesla er ikke produktet i første omgang, men at kundeservice stadig blir verre i stedet for bedre. Tesla svarer på autopilot at de stadig utvider kapasitet på servicesentre og blir bedre men faktum er at de stadig blir verre. Nå må man faktisk regne med at feil kanskje aldri blir utbedret. Kjøper man Tesla må man påregne at det er noe feil med bilen. Alltid. Og det er ikke 14 dager ventetid før man får service i Osloregionen. Det er flere måneder.

Jeg skal oppsummere hvordan utlevering av bil etter service foregår på Rud for tiden.

"Hei, jeg skal hente bil fra verksted".
"Da kan du bare sette deg og vente, så får du hjelp snart", sier vedkommende i skranken, om det i det hele tatt er noen der. "Du kan ta kaffe om du ønsker", sier vedkommende. I lokalet sitter det et par mennesker og drikker kaffe og venter, og det er ingen synlig stor trafikk eller noe som tyder på at dette tar tid. Etter 15 minutter blir jeg lei og spør vedkommende igjen: "Du, jeg skal bare hente bilen, kan du ikke bare skaffe nøklene så jeg kan kjøre avgårde, jeg har legetime om en halvtime og begynner å få det travelt".
"Du får hjelp snart", sier han, høflig.
Etter nye 10 minutter har jeg fått nok og sier "Nå kan jeg ikke vente mer, jeg må til lege og må dra. Hva skjer her"?
"Det er litt travelt nå, så jeg tror kanskje det er best at du kommer tilbake i morgen om du skal rekke legen" sier vedkommende. Fortsatt er det ingenting som tyder på at det er noe hektisk eller travelt i lokalet.

Neste dag møter jeg opp og gjør oppmerksom på at jeg ikke ønsker kaffe og har ikke tid til å sitte og vente i en halvtime som i går. Jeg vil ha nøkkelen til bilen og kjøre avgårde. Etter 10 minutter kommer "Teslaverten", en dame som henviser meg til en plass. Velkommen til oss, liksom. Hun sitter og glaner i pc-skjermen i fem minutter og jeg sier "jeg er  bilmekaniker, kanskje jeg skal hjelpe deg å tyde hva det står?" Jeg er ikke bilmekaniker, men noen ganger må man ty til triks. Hun viser meg en håndskrevet lapp fra verkstedet og hun prøver å tyde hva det står og prøver å tyde hva som står på skjermen. Hun, verten, er altså en person som skal gjøre opplevelsen for kunden fin, ved å være vert og ved å være vert for denne seremonien som Tesla har innført, denne utleveringsseremonien, som er helt latterlig. Forøvrig, det som står på lappen og på skjermen er helt latterlig, og hun ville ikke klarte å tyde det om hun hadde sittet en helt dag. Det ender med at jeg får nøklene omsider og jeg skal bestille ny time, da halvparten av tingene på listen ikke var utført. Karroseriskaden, hvor Teslawingen har skrapet opp taket pga feil vinkel på døren, feks. Jeg gidder ikke bestille ny time før jeg har kniven på strupen, og kjører heller rundt med lakkskade og litt skjev dør. Jeg åpner den tross alt bare 5-6 ganger i uka. 

Motorwatt

Ikke annet enn skremmende. At et firma som i 2018 omsatte for godt over 6 milliarder i Norge har en slik elendig organisasjon går over min fatteevne. De har heller ikke en norsk organisasjon med bemyndigelse. Hele styret sitter i Nederland, og det er ingen daglig leder i Norge.

@JorEl: Saken i DN er et faktum, mens din link til Jay Leno henviser til en subjektiv oppfatning.

Det er ikke nødvendig å motgå all berettiget kritikk med å henvise til at andre-ikke-er-bedre historier, eller solskinnshistorier fra nettsteder som Teslarati (hvor all kritikk blir effektivt slettet i kommentarfeltene, og kritikere risikerer å bli utestengt).

Nå har de nylig åpnet 2 nye SCer i Moss og Porsgrunn, og begge har allerede opp til 4 måneders ventetid. Dette sier litt om et nærmest uoverkommelig problem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

https://www.tv2.no/broom/10734217/

SitatDa jeg kom hjem, etter å ha hentet bilen, ser jeg at det mangler lakk på flere steder rundt på bilen; rundt alle hengsler til dører, panser og bagasjeluke, i tillegg i innserskjermene mot døråpningene til fremdørene.

Gjelder Model 3. Har sett flere av disse nå, inkludert en utstillingsbil i går. Ser ikke veldig bra ut at det mangler lakk på disse stedene. På utstillingsbilen så man rett på grunningen i åpning mellom dør og forskjerm når man åpnet døra. Det vil si, det var noe lakk der men det var for det meste bare støv som hadde truffet overflaten når sprøyta var rettet mot andre deler. Hadde jeg blitt presentert noe slik når jeg skulle hente en bil til halvmillionen eller mer (uten avgifter!) hadde jeg snudd i døra.

Øyvind.h

#6863
Sitat fra: T.K på torsdag 08. august 2019, klokken 10:45
Det som er det helt latterlige med Tesla er ikke produktet i første omgang, men at kundeservice stadig blir verre i stedet for bedre. Tesla svarer på autopilot at de stadig utvider kapasitet på servicesentre og blir bedre men faktum er at de stadig blir verre.

Det er ikke min opplevelse. Skøyen har gått fra 3-4 måneder ventetid til 2-3 uker. Kvaliteten på jobben etter 60k service var også god, og lånebil-strukturen med fast Avis-kar i mottaket som ordner alt var meget god.

Men nå har vel ansvarlig for kvalitet på fabrikken takket for seg, så kanskje det kan hjelpe selskapet med å se verdien i å perfeksjonere ut av linja fremfor på servicesenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 11:17
https://www.tv2.no/broom/10734217/

SitatDa jeg kom hjem, etter å ha hentet bilen, ser jeg at det mangler lakk på flere steder rundt på bilen; rundt alle hengsler til dører, panser og bagasjeluke, i tillegg i innserskjermene mot døråpningene til fremdørene.

Gjelder Model 3. Har sett flere av disse nå, inkludert en utstillingsbil i går. Ser ikke veldig bra ut at det mangler lakk på disse stedene. På utstillingsbilen så man rett på grunningen i åpning mellom dør og forskjerm når man åpnet døra. Det vil si, det var noe lakk der men det var for det meste bare støv som hadde truffet overflaten når sprøyta var rettet mot andre deler. Hadde jeg blitt presentert noe slik når jeg skulle hente en bil til halvmillionen eller mer (uten avgifter!) hadde jeg snudd i døra.

Hvis han føler seg lurt bør han vel bare hive den ut på Finn. Etterspørselen virker svært høy der til nær nypris.
Cayenne`n som han vurderte som alternativ er en helt annen bil enn Model 3. Gammel konstruksjon, fossil, uten garanti og dermed potensielt enorme verkstedsregninger (hevdes til 2500+ per time).
Hvorvidt det ville vært lurt å kjøpe en gammel Cayenne uten garanti er vanskelig å si før bilen på nytt er solgt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Tror egentlig man må holde den gamle bruktbilen utenom diskusjonen når mannen først hadde bestemt seg for hva han ville kjøpe. Temaet er egentlig hvor lurt det er av Tesla å levere biler som ikke er ferdiglakkerte og videre hevde at dette er "standard" når bransjenormen åpenbart ligger på en mye høyere standard - selv på de billigste bilene i markedet. Og ikke minst om det er noe man som kunde bør godta all den tid det ikke er gjort klart på forhånd at lakkeringen må forventes å være mangelfull. Tror faktisk jeg ville fått tårer i øya om jeg hadde kommet hjem med ny bil og oppdaget noe slik.

dundun

(Fra DN):

Hittil i år har Forbrukerrådet fått inn 91 tvistesaker mot Tesla knyttet til feil og mangler ved bilene, en økning fra 86 saker i løpet av hele fjoråret.

Magnus Rambraut er lei av elbilprodusentens service.

– Den verste kundeopplevelsen jeg har hatt noen gang, helt latterlig. Det finnes ikke et eneste produkt eller tjeneste som er verre enn dette her, sier Rambraut.

Rambraut har hatt bilen i over 500 dager, og bilen har vært på verksted i over 100 av disse dagene. Nå vil han heve kjøpet.

– Jeg blir overrasket hvis en domstol ikke er enig med meg, sier han.

Lange servicekøer

Det er ikke en ukjent sak at bilene til Tesla har mangler, men selve problemet mener Rambraut er at Tesla ikke følger opp feilene.

– Tesla har virkelig tatt hele den tradisjonelle bilindustrien på sengen angående elektriske bilen. Problemet er ikke at det er noe galt med bilen, men at de gjør så lite for å utbedre dem, sier Rambraut.

– Tesla selger flere biler enn de klarer å håndtere, det er det ingen tvil om, fortsetter han.

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland skriver i en epost til DN at de ikke kommenterer enkeltsaker, men jobber hardt for å utvide service-kapasiteten i Norge, og at det allerede viser resultater.

– Normal ventetid for vanlige serviceavtaler er nå om lag to uker i Oslo-området, mot tre til fire måneder i fjor sommer, skriver Roland.

Fikk time ett år etter

Det hele startet i februar 2018 da Rambraut skulle hente sin Model X i Drammen, to og en halv måned etter tidspunktet han ble lovet levering.

Da han fikk nøkkelen og skulle til å signere papirene, fikk han øye på to karosseriskader. Dette fortalte den fremmøtte fra Tesla at skulle fikses ved neste service.

To uker senere opplever Rambraut at ventilasjonsanlegget sluttet å virke, midt på fjellet, og han fikk da is og dogg på innsiden av ruten. Han kontaktet Tesla, men siden de ikke fant noe på loggen, kunne de ikke gå videre med det.

Først i slutten av august 2018 ble bilen kalt inn til inspeksjon av feilene. I mellomtiden fikk bilen fem nye feil:

Passasjerdøren fremme sluttet å gå helt igjen, uten bruk av stor makt.
Vingedørene lukket seg skeivt så de skrapte i lakken.
Solskjermen ristet.
Store deler av understellet i metall er løst, så det rister.
Dugg i baklyktene.
I mai 2018, etter å ha sett seks feil på bilen, bestemte Rambraut seg for at han ville selge bilen når feilene var utbedret. Etter inspeksjonen i august fikk han time for utbedring: februar 2019.

Rettet ikke opp i feil

– Det er nå kundeopplevelsen virkelig begynner å bli bra, sier Rambraut.

Bilen ble tatt inn for utbedring 25. februar og forsøkt utlevert igjen 27. april.

– Flere av feilene var ikke utbedret og i tillegg hadde de laget to nye karosseriskader på bilen, forteller Rambraut.

Bilen ble så levert tilbake igjen. 22. mai ringte de Rambraut og fortalte at bilen var ferdig. Etter en kort kjøretur fant han ut at feilene slett ikke var rettet opp i og bilen ble levert tilbake for tredje gang med feil.

I juni ble bilen tatt inn igjen for å utbedre feilene, og 10. juli ble bilen levert tilbake og alle feilene var blitt utbedret.

– Dette høres ut som skikkelig dårlige kundeopplevelser, og jeg skjønner frustrasjonen godt. Slik skal det ikke være, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet om opplevelsene til Rambraut.

Kan tape over 300.000 kroner

Tidlig etter at Rambraut oppdaget feilene, bestemte han seg for at han ville kvitte seg med bilen, men ville vente til etter at feilene var blitt rettet opp.

– Ingen ønsker å kjøpe en bil med mangler, sier Rambraut.

Han fremmet forslag om kompensasjon, ny bil eller heving av kjøpet. Ingen av delene kunne Tesla gå med på. De tilbød imidlertid å kjøpe bilen tilbake.

– De tilbød meg å kjøpe den tilbake for rundt 590.000 kroner, og bilen koster over 900.000 kroner, forteller Rambraut.

Vil heve

Etter forbrukerkjøpsloven har man rett til å heve et kjøp dersom varen har mangler som medfører et vesentlig kontraktsbrudd.

– For å kunne heve et kjøp, må samme feil dukke opp for tredje gang. Feilene må også være av en viss betydning, og småfeil vil ikke kunne føre til heving av kjøpet. Vurdering tar opp i seg helheten i avtaleforholdet i tillegg til feilens art. Det skal generelt sett mye til for å heve et kjøp, men når feilene baller på seg og selger ikke får til å løse flokene, blir det etter hvert snakk om heving, sier Iversen i Forbrukerrådet.

Rambraut på sin side er sikker i sin sak.

– 500 dager med feil, over 100 dager på verksted og prøve å utlevere bilen fra verksted mer enn tre ganger med flere av de samme feilene, er i min verden vesentlig, sier han.

Forbedret ventetiden

– Vi hadde i en periode for lav servicekapasitet i Norge, og utfordringene var størst i fjor sommer, skriver Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i en epost.

– Rekruttering av de rette menneskene og anskaffelse av egnet eiendom tar tid i Norge, fortsetter Roland.

I sommer har Tesla fire verksteder som jobber to skift, mot tre verksteder som jobbet ett skift i fjor. I tillegg har Tesla fått servicebiler som kan kjøre rundt og assistere eiere på veien der de er. Roland skriver også at de jobber for å åpne flere sentre.

– Det er leit å møte kunder i rettslige instanser, men det skjer heldigvis sjelden. De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i Norsk Kundebarometer 2019, hvor Tesla fikk fire av fem stjerner.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 11:53
Tror egentlig man må holde den gamle bruktbilen utenom diskusjonen når mannen først hadde bestemt seg for hva han ville kjøpe. Temaet er egentlig hvor lurt det er av Tesla å levere biler som ikke er ferdiglakkerte og videre hevde at dette er "standard" når bransjenormen åpenbart ligger på en mye høyere standard - selv på de billigste bilene i markedet. Og ikke minst om det er noe man som kunde bør godta all den tid det ikke er gjort klart på forhånd at lakkeringen må forventes å være mangelfull. Tror faktisk jeg ville fått tårer i øya om jeg hadde kommet hjem med ny bil og oppdaget noe slik.
Hvorfor mener du det er "mangelfullt"?

dundun

#6868
Hvis en produsent leverer mindre enn det kundene forventer er det lite vits å argumentere med at produsenten har rett. Kundene bestemmer.

(det virker ikke som Model-3-kundene bryr seg stort om lakk-kvalitet, noe som er bra for Tesla).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Muffinman

SitatHvorfor mener du det er "mangelfullt"?
Det er begrunnet i innlegget du siterer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA