Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvis det er stor nedgang, så skyldes nok det i stor grad introduksjonen av TM3 som ikke akkurat gikk på skinner. Mange feil på disse bilene, skal vi tro innlegg i dette forumet, og dermed lang tid å vente på utbedringer. Mye rot med leveringer var/er det også. I tillegg er det en ny kundegruppe som muligens har hatt litt for store forventninger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sveinung1954

"Teslas salgssuksess får tilhengerfeste

Med katastrofetall på Norsk kundebarometer, dver Tesla faller fra en 4. plass til 51.-plassen og dårligst blant bilforhandlerne, kan kundene nå endelig glede seg over at det blir mulig å utstyre folkemodellen Model 3 med tilhengerfeste."

https://www.dn.no/motor/tesla/even-sandvold-roland/elbil/teslas-salgssuksess-far-tilhengerfeste/2-1-599399
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Klykken

Litt av et fokus på artikkelen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Sitat fra: Klykken på ons 08. mai 2019, kl. 08:57
Litt av et fokus på artikkelen.
Perfekt om man vil ha solid negativ tone på noe positivt da. Det er jo noen som gjerne vil ha det slik :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013



Thomas Parsli

Sitat fra: belsby på ons 08. mai 2019, kl. 10:12
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690

Fake news???

Nei, kundene som er spurt har nok faktisk gitt disse svarene.
Hva det betyr i praksis (for Tesla) er jeg usikker på -og jeg lurer litt på metodikken. At Tesla fortjener en lav score bør vi være enige om, men at de faller så mye når de faktisk bygger ut serviceapparatet er litt merkelig.
Kanskje forventningene har blitt større siden 2018?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sveinung1954

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 08. mai 2019, kl. 10:18
Nei, kundene som er spurt har nok faktisk gitt disse svarene.
Hva det betyr i praksis (for Tesla) er jeg usikker på -og jeg lurer litt på metodikken.

Metodikken finner du her: https://www.bi.no/globalassets/norsk-kundebarometer-pdf/bilforhandler.pdf
(Det var ingen som klaget på metodikken ifjor da de havnet på 4. plass...).
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Thomas Parsli

Tesla er på 12. plass på «Tilfredshet» (75,5) og 3. Plass på «Lojalitet» (81,1)

For 2018 var tallene 82,8 og 84,6

I følge ratingsystemet til NKB har Tesla fortsatt «Svært fornøyde kunder» målt på tilfredshet og «Begeistrede kunder» målt på lojalitet.
(http://www.barcode.as/kti-rating)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Geirr på ons 08. mai 2019, kl. 10:19
(Det var ingen som klaget på metodikken ifjor da de havnet på 4. plass...).

Har jeg klaget?
Jeg lurer bare på hvordan fordelingen er mellom gamle kunder (som har hatt bil inntil tre år) og nye kunder (som nettopp fikk en Model 3).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 08. mai 2019, kl. 10:24
Tesla er på 12. plass på «Tilfredshet» (75,5) og 3. Plass på «Lojalitet» (81,1)

For 2018 var tallene 82,8 og 84,6

I følge ratingsystemet til NKB har Tesla fortsatt «Svært fornøyde kunder» målt på tilfredshet og «Begeistrede kunder» målt på lojalitet.
(http://www.barcode.as/kti-rating)
Uansett veldig bra at kritikk kommer frem og blir synlig. Ofte er det mest effektiv vei til forbedring. Vet det jobbes hardt med utvidelse av kapasitet på service nå så det kan godt være resultatene er bedre om et par år. Tviler litt neste år da det er litt etterslep.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på ons 08. mai 2019, kl. 10:29
Uansett veldig bra at kritikk kommer frem og blir synlig. Ofte er det mest effektiv vei til forbedring. Vet det jobbes hardt med utvidelse av kapasitet på service nå så det kan godt være resultatene er bedre om et par år. Tviler litt neste år da det er litt etterslep.

Ja, og oppmerksomheten i media bidrar også til forbedringer.

Flere av de store importørene har jobbet aktivt med å forbedre kundetilfredsheten i mange tiår, både på kundeservice og kvalitet (med f.eks etterkontroll hos NAF).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#6687
Møller ble tidligere slaktet i kundetilfredshetsundersøkelser og var vel kåret desidert verst. Meg bekjent har de skjerpet seg skikkelig. Men det skal sies at jeg opplevde god oppfølging fra Møller når kritikken haglet. De tok reklamasjon på en stor motorskade på en bil som var 4år11mnd gammel gått 115.000km uten å mukke, og jeg hadde en kundebehandler som var veldig hyggelig og imøtekommende. Han flyttet senere til Erik Arnesen.

Min opplevelse av Møller var god når de lå på bunn (bortsett fra et par bommerter).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Det var spesielt Harald A Møller jeg tenkte på :)

Tesla er en ny organisasjon og de kom vel ordentlig på plass i Norge først 2013?
De har en vei å gå, spesielt rundt systemer og oppfølging...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DagfinnN

Jeg håper at Tesla snur dette også. Jeg vet de jobber med ventetider og service. Der er det stor framgang å spore.
Men kommunikasjon til kundemassen er altfor tilfeldig og tildels svært forvirrende.
Tesla er i front og lager fantastiske biler, men de må lære at det trengs mye mer enn bare en god bil for å lykkes.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA