Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg har ikke sett hele videoen som er vedlagt men det kommenteres at bilen som blir forbikjørt ligger farlig nærme bilen foran og vingler i veibanen.
Høres ikke ut som det er så veldig mye bedre enn Teslaen .........

Kort avstand til foranliggende bil er ekstremt både farlig og personlig får jeg mye mer berettiget angst av det en biler som passerer raskt 🤷🏻🥺

RJK

Du har misforstått. Det er ikke først og fremst at den passerer raskt forbi som er problemet, selv om det sikkert er med på å overraske sjåføren i bilen som filmer. Ei heller at veien er smal der den foretas.

Det er det at den må kjøre så fort for å rekke forbi, og dette rett før en liten bakketopp hvor det plutselig kommer biler over bakketoppen samtidig som hen i Teslaen kaster seg inn i høyrefila igjen.

Som sagt, bilene som kommer mot må bremse for å ikke få en mulig front mot front, selv om den nok hadde vært mer sideveis treffpunkt om det hadde skjedd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Vel, man kan bli ganske irritert av å ligge bak sinker i lang tid, og når bilene i køen da ofte ikke holder tilstrekkelig avstand for å legge seg inn i mellom, så kan det bli forbikjøringer på kanten. Så kan man si at den som kjører forbi er idioten, men det er faktisk lov å bruke speil og enten selv kjøre forbi for å unngå å lage kø, eller faktisk slippe forbi. Jeg kan finne på å gi faen og blåse forbi, og jeg er ganske sikker på at sinkene og jeg har veldig forskjellig oppfatning av hva som er trygg forbikjøring eller hastighet/kjøring generelt, hadde vi vært like der hadde de ikke kjørt 67 km/t på alle rettstrekkene samme om det er 50 eller 80-sone, og 48 km/t i svinger som fint kan tas i 80. Det er et samspill og det er ikke sånn at de som velger å kjøre så sakte eller tett at de irriterer andre er de som gjør alt rett. Og jeg blir like irritert av at de fortsetter i 67 i 50-sona som jeg blir av at de kjører 67 i 80-en.

RJK

Helt enig der, og det er det som er faren med slik kjøring. Til slutt kan man la seg irritere grønn, gul og blå av slikt, og da kommer disse farlige forbikjøringene etterhvert.

Men man kan innstille seg selv på å ikke irritere seg så mye, og dermed avvente til det faktisk kommer muligheter til å ta sikre forbikjøringer, selv om det samtidig betyr at man gjerne utnytter både aks og fart for å komme seg forbi fortest mulig.

For faktum er jo at uansett, så er det den som gjør disse farlige forbikjøringene som gjør den største feilen. Og den er det egentlig ingen god unnskyldning for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sist jeg så statestikk er det påkjørsel bakfra som er hyppigst forekommende, kollisjon i forbindelse med forbikjørsel kommer lengre ned på lista.

Mobileum

Tror nok at ulykker forbundet med forbikjøring har et større skadepotensiale.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Og trailere er på topp av den skalaen uten at jeg vil laste sjåførene for hoveddelen av det skadepotensialet.

Skjønner at du ikke liker folk som kjører fort ved forbikjøring, men det er langt fra det største trafikkproblemet.

Mobileum

Sitat fra: Counterpointer på søndag 23. juli 2023, klokken 21:29Og trailere er på topp av den skalaen uten at jeg vil laste sjåførene for hoveddelen av det skadepotensialet.

Skjønner at du ikke liker folk som kjører fort ved forbikjøring, men det er langt fra det største trafikkproblemet.
Har vel ikke sagt at jeg er imot raske forbikjøringer? Heller ikke hvilken grad av "trafikkproblemer" de medfører. Derimot slutter jeg meg til det @RJK fint beskriver i post #7866. Blander du innlegg?

I tillegg mener jeg at Høy-fart-forbikjøringer med utspring i stress og irritasjon øker risikoen unødvendig. Også for uskyldige medtrafikkanter. Enig?

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 23. juli 2023, klokken 22:09I tillegg mener jeg at Høy-fart-forbikjøringer med utspring i stress og irritasjon øker risikoen unødvendig. Også for uskyldige medtrafikkanter. Enig?
Det er jo klart. Men det mange ikke skjønner at trafikk er ett samarbeidsprosjekt, og at forbikjøring er helt lovlig i Norge. Så da bør de som ligger først i køen langt under fartsgrensen tenkte seg om litt de og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Forbikjøring er kun lovlig når det gjøres på en måte foreskrevet i loven!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mobileum

Det finnes nesten like mange nivåer av kjøreferdigheter som det finnes sjåfører. Og de er i tillegg i konstant forandring. I Norge kan man kjøre bil til man er 100+ år hvis man består en forholdsvis enkel legesjekk, men ingen skal fortelle meg at en 100-åring har samme mentale og fysiske evner til å kjøre bil som yngre sjåfører. Klart det kan være et irritasjonsmoment å ligge bak slike, men de har de samme rettighetene til å ferdes i trafikken. Hvis man ikke vil innse dette, og heller ikke tilpasse seg, har man mindre å gjøre i trafikken enn en 100-åring.

Selvutnevnte "King Of The Road"-sjåfører er minst like uønsket.

LA-Thing

Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 16:42Jeg er ganske sikker på at sinkene og jeg har veldig forskjellig oppfatning av hva som er trygg forbikjøring eller hastighet/kjøring generelt, hadde vi vært like der hadde de ikke kjørt 67 km/t på alle rettstrekkene samme om det er 50 eller 80-sone, og 48 km/t i svinger som fint kan tas i 80. Og jeg blir like irritert av at de fortsetter i 67 i 50-sona som jeg blir av at de kjører 67 i 80-en.

Kjenner meg igjen der, men jeg kaller dem 70-kjørere (omtrent 67, da). Kjører ofte en strekning med fartsgrenser mellom 40 og 70, og irriterer meg over å ligge bak de som kjører under 60 i 70-sonene. Men i 40-sonene forsvinner de fra meg. Det samme skjer på E18 nordover gjennom Vestfold hvor det trappes ned fra 110 til 80 gjennom Drammen. Jeg kjører forbi de som ligger i 90-100 i 110 sonen, men de kjører forbi meg igjen i 80-sonen.

Kanskje mange ikke helt forstår hva de runde skiltene med et tall inni egentlig betyr? Eller de føler at det er for mange endringer i fartgrensen, så de bestemmer seg bare for et passende gjennomsnitt?
Drammen, Tesla Model S #2510

Electric cars in Norway

SitatKjenner meg igjen der, men jeg kaller dem 70-kjørere (omtrent 67, da). Kjører ofte en strekning med fartsgrenser mellom 40 og 70, og irriterer meg over å ligge bak de som kjører under 60 i 70-sonene. Men i 40-sonene forsvinner de fra meg. Det samme skjer på E18 nordover gjennom Vestfold hvor det trappes ned fra 110 til 80 gjennom Drammen. Jeg kjører forbi de som ligger i 90-100 i 110 sonen, men de kjører forbi meg igjen i 80-sonen.

Enig :+1: Jeg også kjører forbi disse som ligger i 90-100 i 110. Men jeg tror også mange av disse av feil/avvik på spedometeret sitt og dermed kjører enda saktere enn de selv tror.. Flere burde skjekke opp avvik på sin egen bil og det gjør man typisk i fm disse fartsmålerne som nå er satt opp langs mange veier.

Mobileum

Testet bilen min mot GPS-app (sikkert mange som har gjort det samme). 0 km/t avvik. Forklarer kanskje de hyppige forbikjøringene med Tesla-biler?🫣

Fra bil24:
Tidligere var tommelfingerregelen at speedometeret viste 10 prosent for mye, altså sto det 100 på speedometeret så var bilens faktiske fart kun 90 km/t.

Men med ny og mer eksakt teknologi har dette krympet, og i dag er det vanlig at speedometeret viser opp til 5 prosent feil.

Grunnen er ganske enkel.

EU gir bilprodusentene lov til å konfigurere speedometeret til å vise opp til 10 prosent for mye, men absolutt ikke for lite.

For å unngå at bilene underrapporterer hastigheten, så konfigurere altså de alle fleste bilprodusentene speedometeret til å vise en litt høyere fart enn hva bilen faktisk har.

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på søndag 23. juli 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Counterpointer på søndag 23. juli 2023, klokken 21:29Og trailere er på topp av den skalaen uten at jeg vil laste sjåførene for hoveddelen av det skadepotensialet.

Har vel ikke sagt at jeg er imot raske forbikjøringer? Heller ikke hvilken grad av "trafikkproblemer" de medfører. Derimot slutter jeg meg til det @RJK fint beskriver i post #7866. Blander du innlegg?

I tillegg mener jeg at Høy-fart-forbikjøringer med utspring i stress og irritasjon øker risikoen unødvendig. Også for uskyldige medtrafikkanter. Enig?
Det høres ut på det du skriver som om du ikke liker raske forbikjøringer. Hvis du gjør det er det litt rart formulert når du skriver det har stort skadepotensiale.

Stress og irritasjon er farlig det er vi enig i. Virker kanskje som vi er mer uenig i at ikke kompetente sjåfører (100 åringer m.fl.) er mer ulykkesskapende. Det var nylig en 87 åring som kjørte på og skadet 8 mennesker, to meget alvorlig og jeg har selv møtt en eldre person på vei ut av Vålerengatunnelen i feil retning. Det er mange svekkede sjåfører i trafikken, de bør fjernes, helst alle som er ruset også. Raske forbikjørende er langt nede på lista.

Min påstand er også at de som virkelig mener at forbikjøring skal foretas pinlig etter loven, A ikke kjører forbi i det hele tatt, eller B har så minimal trafikkforståelse at de er skumle i trafikken.

Bare for ordens skyld så er det selvfølgelig grenser for både sted og hastighet på forbikjøring for at det skal være forsvarlig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA