Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja blir det justismord så er jo det helt galt...men jeg håper det ordner seg.  

Mobileum

Både forsikringsselskap, politi, og dommere vet hvordan et bremselys ser ut. Har mere tro på at Teslas policy er å aldri innrømme feil i første instans.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:00Ja blir det justismord så er jo det helt galt...men jeg håper det ordner seg. 

Retten har ikke lagt vekt på videoen.
Alt som taler til sjåførens fordel skal komme han tilgode..Det er slik jeg har forstått jussen...
Jeg synes virkelig synd på sjåføren her. Jeg liker heller ikke denne bukken og havresekken tilnærmingen der man istedenfor en uavhengig gransking går inn og henter informasjon fra produsent. Slike data burde være mulig å hente ut uten involvering av Tesla. Mulig vi må få et EU krav om sorte bokser med definerte grensesnitt hvor data fra f.eks siste 3 timer aldri kan slettes eller endres..

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:00Ja blir det justismord så er jo det helt galt...men jeg håper det ordner seg. 

Ja vel....det er nytt for meg...er du sikker på at ikke videoen ble vist frem i rettsalen? Merkelig hvis ikke tenker jeg gitt at den var i media.....men hva jeg jeg.......... ;D

Øyvind.h

Tesla bør minimum forklare hvorfor bremselys er tent samtidig som de hevder bremsene ikke blir rørt.
Det kan teoretisk være kraftig regenerering som tenner bremselys uten bruk av bremsepedal, men det rimer ikke med akselerasjon.

Viser videodokumentasjon at presentert logg ikke stemmer bør ikke logg vektlegges på samme måte.

Akkurat nå ruller saken rundt sw endringen av batterier som Tesla lenge avfeide at hadde forekommet. Før de måtte krype til korset og innrømme hva de hadde gjort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:19

Ja vel....det er nytt for meg...er du sikker på at ikke videoen ble vist frem i rettsalen? Merkelig hvis ikke tenker jeg gitt at den var i media.....men hva jeg jeg.......... ;D
Om videoen ikke har blitt vist i retten, har forsvareren gjort en elendig jobb.

Det er påtalemyndigheten som skal legge frem alle "bevis" som skal vise forløpet og hendelsene slik de finner de, og kalle inn de vitner og fagkyndige (også interne ressurser) som må til for å vise at den siktede er skyldig og må dømmes etter påstanden som nedlegges.

Så er det forsvarerens jobb å finne tilsvarende for å så tvil om skylden og hendelsesforløpet, inkludert å legge frem de "bevis" som taler dems sak.

Min erfaring etter å ha sittert i lengre tid som meddommer, er at begge sider bruker slike videoer, gjerne den samme, men peker altså på det som skal fremme dems sak. Noen ganger er man absolutt uenig i tolkningen av disse, så som man nok kunne gjort her om hva lysene viser/ikke viser.

Ville trodd en fra Tesla hadde blitt innkalt som sakkyndig for å fortelle hvordan bilen virker, og hva de mener videoen viser. F.eks. verksmesteren.

Så er det opp til retten å avgjøre om bevis viser det som påstås. Dommerne kan selvsagt stille nærmere spørsmål om det er noe de mener er uklart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:19

Retten har ikke sagt ett ord vedr.videoen..

SitatI en video av den ville ferden som ble tatt av en privatperson, kan det se ut som om bremselysene på drosjen er på hele veien før det smeller, men dette forhold er ikke kommentert i rettens avgjørelse.

hELgenen

Dette at videoen ikke er omtalt med ett ord i retten finner jeg faktisk ganske opprørende.

I mitt hode er dette tjenesteforsømmelse. Hva tror retten at samfunnet rundt tenker når de ser at
en video helt og holdent blir "glemt".  Jeg håper sjåføren får en advokat som faktisk gjør jobben sin...

Electric cars in Norway

Sitat....men dette forhold er ikke kommentert i rettens avgjørelse.
hmmm.... Med fare for å drite meg helt ut.... Er det det en standard juss formulering for si at «ja, vi så den videoen og vi tenker vårt, men det er bare ett av flere forhold....»

Derfor kommenteres den heller ikke i rettens avgjørelse...

Er jeg inne på noe her? Eller er jeg helt på bærtur? :laugh:

geear

Sitat fra: Roshmann på onsdag 07. juni 2023, klokken 20:47https://www.ba.no/taxikrasjen-sjaforen-sier-bremsene-ikke-fungerte-tesla-har-en-helt-annen-historie/s/5-8-2278448

Tesla sier at det ikke er registrert aktivering av bremsepedal i bilen, men i wattpedalen.

Hvordan kan det stemme når vi tydelig ser bremselys som er på, helt til bilen stopper. For deretter å bli slukket?
Dette har allerede vært diskutert opp og ned og i mente i den andre tråden som er dedikert til hendelsen, og dommen samstemmer med teorien i dette innlegget:

https://elbilforum.no/index.php?msg=1102292

Auto nødbrems kan sannsynligvis ha vært aktiv og tent bremselysene samtidig som maks gasspådrag kan override nødbremsen.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:03
hmmm.... Med fare for å drite meg helt ut.... Er det det en standard juss formulering for si at «ja, vi så den videoen og vi tenker vårt, men det er bare ett av flere forhold....»

Jeg vet ikke,men det gjør jo noe med vanlige folks rettsoppfatning. Dersom retten vet at det er video der ute som mange ser på og har meninger om,så burde retten forstå at det er fornuftig å si noe om dette beviset også. Jeg er faktisk litt opprørt....jeg vil vite hvorfor retten ikke synes det var verdt å omtale

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:03

Jeg vet ikke,men det gjør jo noe med vanlige folks rettsoppfatning. Dersom retten vet at det er video der ute som mange ser på og har meninger om,så burde retten forstå at det er fornuftig å si noe om dette beviset også. Jeg er faktisk litt opprørt....jeg vil vite hvorfor retten ikke synes det var verdt å omtale
Ser den :+1:

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:22Auto nødbrems kan sannsynligvis ha vært aktiv og tent bremselysene samtidig som maks gasspådrag kan override nødbremsen.
Dette er jo det mest sannsynlige, og noe som skjer igjen og igjen. Forskjellen er konsekvensen med biler med 400-500hk.

Men kan ikke Tesla også se fra loggen at automatisk nødbrems var aktivert, samtidig som den ble overstyrt?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Nå skal ikke gass virke når brems er trykket inn. Det er bare å teste på egen bil. Aktivering av brems kutter gasspådrag umiddelbar!

Videoen trenger ikke være kjent når rettssaken ble forberedt, i så fall er det en ny opplysning av saken som kan brukes i en anke.

Påtalemyndighet plikter å fremlegge alle argumenter både til fordel og ulempe for tiltalte. Påtalemyndigheten vil ha riktig avgjørelse, avveininger gjøres før påtale. Dette for å motvirke justismord (som likevel skjer desverre).

Forsvarer har derimot ikke noe krav om å fremlegge ting til ugunst for egen klient.

Dette er grunnleggende i vår rettsordning

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. juni 2023, klokken 01:11Nå skal ikke gass virke når brems er trykket inn. Det er bare å teste på egen bil. Aktivering av brems kutter gasspådrag umiddelbar!
Ja, den varsler at du har begge pedaler innklemt, men har du prøvd flat fjøl? Og har du prøvd flat fjøl når kun auto nødbrems er aktivert, ingen trår på pedalen, slik Tesla sier det var i denne situasjonen?

Her er fra manualen:
SitatAutomatisk nødbremsing kobler ikke inn eller ut bremsene i følgende situasjoner:

Du svinger ratt brått.
    Du trykker på og slipper bremsepedalen mens automatisk nødbremsing aktiverer bremsene.
    Du akselererer hardt mens automatisk nødbremsing aktiverer bremsene.
    Bilen, motorsykkelen, sykkelen eller fotgjengeren oppdages ikke lenger foran bilen.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html

Dette har vi også diskutert i den andre tråden, og som jeg skrev der:

"Hvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan... "

Ønsker meg IKKE en bil der nødbrems stopper alle muligheter til å stikke unna fra de nevnte tingene over, eller kanskje til og med fra en massekollisjon, brann eller annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA