Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 11:22
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. juni 2023, klokken 01:11Nå skal ikke gass virke når brems er trykket inn. Det er bare å teste på egen bil. Aktivering av brems kutter gasspådrag umiddelbar!
Ja, den varsler at du har begge pedaler innklemt, men har du prøvd flat fjøl? Og har du prøvd flat fjøl når kun auto nødbrems er aktivert, ingen trår på pedalen, slik Tesla sier det var i denne situasjonen?

Her er fra manualen:
SitatAutomatisk nødbremsing kobler ikke inn eller ut bremsene i følgende situasjoner:

Du svinger ratt brått.
    Du trykker på og slipper bremsepedalen mens automatisk nødbremsing aktiverer bremsene.
    Du akselererer hardt mens automatisk nødbremsing aktiverer bremsene.
    Bilen, motorsykkelen, sykkelen eller fotgjengeren oppdages ikke lenger foran bilen.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC-A31A-96BCE5BC0A85.html

Dette har vi også diskutert i den andre tråden, og som jeg skrev der:

"Hvis jeg havner i en situasjon med forsøk på kapring/landeveisrøveri eller noe absurd road-rage, så vil iallfall jeg at bilen min skal fortsette hvis jeg kjører på noe for å komme meg unna, så det er et vanskelig dilemma. Om det så er på tre hjul så vil jeg fortsatt at bilen gjør det den kan... "

Ønsker meg IKKE en bil der nødbrems stopper alle muligheter til å stikke unna fra de nevnte tingene over, eller kanskje til og med fra en massekollisjon, brann eller annet.
Grei påpekning om auto nødbrems, det er vanlig brems og gass samtidig som ofte trekkes frem av type store sko som trykker begge pedaler samtidig.

knegg

Tesla har ikke kaskoforsikring på lånebiler??
Trodde de hadde en latterlig høy egenandel, men var ikke klar over at det ikke var kasko.
En ansatt fortalte meg at det var bare maks egenandel dersom man krasjet skikkelig og delte bilen i to. Ingen som sa at det kunne koste flere hundre tusen

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-eier-slipper-med-skrekken-etter-kjempekrav/250228
2020 Model 3

geear

Her handler det om at Tesla selv tar ansvaret utover egenandel, at de velger å ta den risikoen selv i stedet for å betale en formue til et forsikringsselskap er bare et valg de tar. Om de så hadde hatt kasko hos et forsikringsselskap, så hadde vel bare forsikringsselskapet kommet og banket på døra og krevd regress for ulovlig/uforsvarlig kjøring. Kjører man 120 i en 40-sone eller 200 i en 100-sone for den skyld, så tar man alltid risikoen for at man må dekke alle kostnader selv? Også en eventuell motpart. Finnes vel ingen som garanterer at de tar alt ansvar uavhengig av hva man finner på?

Electric cars in Norway

SitatFinnes vel ingen som garanterer at de tar alt ansvar uavhengig av hva man finner på?
Nei slike finnes ikke. 

MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

AlexØ

Sitat fra: MuskElBil på onsdag 14. juni 2023, klokken 22:37Enda en selvkjørende Tesla:
https://www.bt.no/hendelser/i/jlMqdA/bil-dundret-inn-i-hus-og-havnet-paa-hoeykant
Gikk heldigvis relativt bra denne gangen også.

Jeg tror han.. er fult mulig han har en bil uten USS and skulle teste den nyeste oppdateringa med parkeringa.
Eller mer sannsynlig så tråkket han på gassen istedenfor bremsen.

SitatDet var fare for at elbilen kunne ta fyr.
Hvordan skulle det skje? hadde politiet tenkt å skyte batteri pakka eller no?
For noe idioti

RJK

Hun...
Det var en kvinnelig sjåfør, som du ser om du leser den artikkelen som det er lenket til.

"Det var en kvinne som kjørte bilen. Patruljen på stedet snakker med føreren."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: AlexØ på torsdag 15. juni 2023, klokken 00:19Jeg tror han.. er fult mulig han har en bil uten USS and skulle teste den nyeste oppdateringa med parkeringa.
Eller mer sannsynlig så tråkket han på gassen istedenfor bremsen.

Ja, det er vel trolig en av de to.

geear

https://tv.vg.no/video/269939/forbikjoert-av-tesla-i-helvete?utm_source=overlay-share

Det er mange drøye forbikjøringer der ute, men denne skjønner jeg ikke at havner i VG, for noe som helst annet enn for clickbaiten Tesla gir. Greit at det går altfor fort, men han er inne på siden sin igjen lenge før møtende bil.

Mobileum

Hen hadde neppe nådd det med tilnærmelsesvis lovlig fart...

Grunnen til at noe blir clickbait er forventningene om å se noe helt spesielt, og ofte grotesk. I kategorien bil er dessverre Tesla-biler og Tesla-sjåfører flittige bidragsyter. Nå med "billigbiler" med stort fartspotensiale lokker det til seg eiere som ofte er kunnskapsløse, og uten trening på å kjøre slike biler. Til de som føler seg truffet: Kom dere på bane, og gjør offentlige veier sikrere for de som fremdeles har vettet i behold.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:23https://tv.vg.no/video/269939/forbikjoert-av-tesla-i-helvete?utm_source=overlay-share

Det er mange drøye forbikjøringer der ute, men denne skjønner jeg ikke at havner i VG, for noe som helst annet enn for clickbaiten Tesla gir. Greit at det går altfor fort, men han er inne på siden sin igjen lenge før møtende bil.
Er jo motbakke og en liten topp, og relativt liten mulighet til å se hva som kommer fra motsatt side før det holder på å gå galt.

Ja, Teslaen kjører så fort at den kommer seg inn i tide, men hadde bilene som kom motsatt vei, kommet litt tidligere, så spørs det hva som hadde skjedd. Og det virker som om bilene som kommer motsatt vei, må hjelpe Tesla-sjåføren ved å dempe farta. Akkurat som det kommenteres.

Jeg har i utgangspunktet ikke veldig mye mot at man trør litt på for å komme seg litt fortere forbi, men man skal uansett ha god nok sikt fremover til at man kan gjøre dette uten at andre må hjelpe den som kjører forbi.
Bosted Oslo

RonnyØ

geear

Sitat fra: RJK på lørdag 22. juli 2023, klokken 16:37
Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:23https://tv.vg.no/video/269939/forbikjoert-av-tesla-i-helvete?utm_source=overlay-share

Er jo motbakke og en liten topp, og relativt liten mulighet til å se hva som kommer fra motsatt side før det holder på å gå galt.

Ja, Teslaen kjører så fort at den kommer seg inn i tide, men hadde bilene som kom motsatt vei, kommet litt tidligere, så spørs det hva som hadde skjedd. Og det virker som om bilene som kommer motsatt vei, må hjelpe Tesla-sjåføren ved å dempe farta. Akkurat som det kommenteres.

Jeg har i utgangspunktet ikke veldig mye mot at man trør litt på for å komme seg litt fortere forbi, men man skal uansett ha god nok sikt fremover til at man kan gjøre dette uten at andre må hjelpe den som kjører forbi.
Ser ut som bilene mot først kommer til syne over bakketoppen etter Teslaen er inne?

Uansett vet man ingenting om hva Teslaen har sett ut fra en slik video, og jeg vet for egen del på mange slike mindre og svingete veier, så ser jeg på veien langt forbi neste sving dersom mulig (feks over en dal), for å ha oversikt over hva som kommer rundt "neste sving". Vet at noen ikke kjører på den måten, og da kan man nok bli litt overrasket over "sjanser" i blant.

Mobileum

Men hvordan vurderer du da hastigheten på en bil i motsatt retning av din egen? Kanskje hen er av samme kaliber som dusten i den hvite Teslaen, og ligger i 100-120+. Da blir marginene plutselig veldig mye mindre. Rimelig sikker på at Teslasjåføren burde være veldig glad for at motkommende bil sannsynligvis holdt seg til fartsgrensen, og attpåtil bremset ned.Skjønner heller ikke at det på noen måte er mulig å forsvare slik idiotkjøring. Med det vi vet, er jeg rimelig sikker på skyldsspørsmålet ikke ville blitt noe tema hvis det hadde endt med en ulykke.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

RJK

Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 10:04
Sitat fra: RJK på lørdag 22. juli 2023, klokken 16:37

Ser ut som bilene mot først kommer til syne over bakketoppen etter Teslaen er inne?

Uansett vet man ingenting om hva Teslaen har sett ut fra en slik video, og jeg vet for egen del på mange slike mindre og svingete veier, så ser jeg på veien langt forbi neste sving dersom mulig (feks over en dal), for å ha oversikt over hva som kommer rundt "neste sving". Vet at noen ikke kjører på den måten, og da kan man nok bli litt overrasket over "sjanser" i blant.
Og hvilken avstand var det mellom bilene, da de kom til syne? Det er det som er med sikkerhetsmargin, man skal kunne få med seg at ikke biler som ev. kommer mot, kjører like gæernt, som @Mobileum beskriver i innlegget over. Det er ikke flaks som avgjør om dette var et trygt sted å kjøre forbi.

Selvsagt, noen steder er det fult mulig å se at her kommer ikke biler i mot, fordi man ser og har observert over lengre tid, der det er mulig. Men det er jo ganske tydelig at ikke er tilfellet her, eller så kjører vedkommende på alt for små marginer uansett om han hadde sett de bilene i forkant.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA