Hadde ganske omfattende feilliste som ble forsøkt utbedret av Tesla flere ganger gjennom drøyt 4 år før jeg satte strek og krevde kjøpet hevet.
1. Støy og lekkasje fra takluken, det rant inn vann og den ble skiftet tre ganger.
2. Feil ved forstillingen, skjevslitasje av dekk og måtte bytte mye deler etter kort kjørelengde,
3. Feil ved underholdningssystem. Spotify funket tidvis, DABmottak dårligere enn i en VW Polo (hadde Premium anlegg)
4. Korrosjonsskader på felger
5. Korrosjonsskader på bakluke
6. Korrosjonsskade på baklukehevere
7. Feil ved førersete
8. Feil ved dørhåndtak, de fungerte ikke. Sto enten i utfylt posisjon eller lot seg ikke betjene.
9. Feil ved vindusheisemekanismen, ripet opp vinduene
10. Konstruksjonsfeil på B-stolpe. Er du 1,90 har du setet så langt bak at du berører B-stolpen når du går inn og ut og tekstiltrekket blir slitt.
11. Kondens på bremselysstripe,
12. Feil ved air condition, sluttet å funke.
Her kan dere lese vedtaket i Forbrukerklagenemnda.
https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019003480&dokid=408494&versjon=1&variant=P&Timeantallet eierskapet til denne Teslaen har krevd av livet mitt er nå heldigvis straks over. Jeg skal slippe å sitte i lange telefonkøer, purre på mailer, kjøre bomturer til verksted fordi de ikke har delene til den lenge planlagte reklamasjonen, måtte kjøre tilbake fordi feillisten utbedres etter Roald Øyen-prinsippet (Bit for Bit). Slippe å purre i månedsvis for å få tilbakebetalt depositum og utlegg ifm havarert bil. Og mye annet. Det blir godt!
Håper leveransekvalitet og ettermarkedsprosedyrer for eiernes del snart kan komme opp. Men registrerer at det f eks ennå er problem med å få utlevert bestilte vinterdekk nå som den sesongen straks starter. På lik linje som det var i 2013. Og alle sesongene imellom.
PS: Merk at dere ut fra Teslas anførsler bør utføre hjulstillingskontroll ved hvert hjulskift... DS
PPS: Og kryss fingrene for at du ikke blir påkjørt av en annen bil. Da mener Tesla at et eventuelt hevingskrav bortfaller fordi du etter forbrukerkjøpsloven ikke kan levere tilbake bilen i vesentlig samme stand - selv om reparasjonen er gjort som forsikringssak ved autorisert verksted (det samme som Tesla bruker til sine reklamasjonsjobber).
Så les loven, dokumenter dine henvendelser og sett strek når de har fått sine muligheter etter loven til å rydde opp i feil og mangler.