Skrevet av Emne: Tesla i norske medier  (Lest 1154620 ganger)

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7005 på: torsdag 12. september 2019, klokken 15:40 »
Reflektert.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7006 på: torsdag 12. september 2019, klokken 16:32 »
Reflektert.

Ja veldig reflektert av Borgen. Snakker om subsidier i 100000 kroners klassen, men har nok nytt godt av diverse subsidier selv i sitt professorat og som viktig samfunnsdebattant. https://frifagbevegelse.no/stipend-til-erling-borgen-6.158.1660.8b8e6ec0ea

OhmPaPa

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7007 på: torsdag 12. september 2019, klokken 18:01 »
Ja veldig reflektert av Borgen. Snakker om subsidier i 100000 kroners klassen, men har nok nytt godt av diverse subsidier selv i sitt professorat og som viktig samfunnsdebattant. https://frifagbevegelse.no/stipend-til-erling-borgen-6.158.1660.8b8e6ec0ea

Skulle tro en oppegående journalist skjønte forskjellen på subsidier og det å forurense så lite at man ikke straffes med avgifter slik mer forurensende kjøretøy blir?

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7008 på: torsdag 12. september 2019, klokken 18:05 »
Borgen er kanskje sur fordi hans stats-subsidiering ikke gir han mer enn en TM3... :-1: (pr.år)

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7009 på: torsdag 12. september 2019, klokken 19:57 »
Skulle tro en oppegående journalist skjønte forskjellen på subsidier og det å forurense så lite at man ikke straffes med avgifter slik mer forurensende kjøretøy blir?

Ja, man skulle tro det, men her er han i alle fall i "godt" selskap. Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie. En "sannhet" som dessverre selv en del elbil eiere ser ut til å ha falt for.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
« Svar #7010 på: fredag 13. september 2019, klokken 08:10 »
Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie.

Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sandvika

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7011 på: fredag 13. september 2019, klokken 08:31 »
Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie.

Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

o.b.lix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7012 på: fredag 13. september 2019, klokken 08:40 »
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

I så fall er alle varebiler subsidiert, siden firma (stort sett) ikke betaler mva på varebiler...

Hvorfor hater ikke Borgen varebiler da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sandvika

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7013 på: fredag 13. september 2019, klokken 08:55 »

I så fall er alle varebiler subsidiert, siden firma (stort sett) ikke betaler mva på varebiler...

Hvorfor hater ikke Borgen varebiler da?
Dette er logikk og retorikk jeg mest kjenner igjen fra elbilhatere. La oss heve oss over sånt.

logikk #1. Jeg har ikke utalt meg om Borgen og trenger ikke forklare hva han mener. (Når det er sagt min mening er at  Borgen er en venstresidepopulist og en klovn. Det kan jeg stå inne for. )

logikk #2. Firma har som hovedregel mva refusjon på alle andre varer også. Går jeg til Møller eller BoS for å kjøpe som privatperson  må jeg betale mva. så argumentet mitt om varer generelt har mva er fortsatt gyldig.

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7014 på: fredag 13. september 2019, klokken 11:21 »

Ingen fare, er helt avslappet. ... og gjorde en tabbe: Tok slurken av en sukkerfri brus med sukkeravgift, så fikk vist ikke så mye "subsidie" ;)

Det er helt klart en støtteordning ja, men subsidie er *en* form for støtte, avgiftsletter er en annen.
Ut over det gidder jeg ikke ta hele den debatten *enda* en gang...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7015 på: fredag 13. september 2019, klokken 13:52 »
Gunstig med El-bil siden miljøet liker det. Borgen er populistisk med dette utspillet. Trodde han var bedre enn dette..

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7016 på: fredag 13. september 2019, klokken 18:31 »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7017 på: lørdag 14. september 2019, klokken 20:32 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-dor-apnet-i-fart/

Åpnet døren seg litt eller helt opp? Tesla vs kunde..

Rosstopher

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #7018 på: lørdag 14. september 2019, klokken 22:24 »
https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-dor-apnet-i-fart/

Åpnet døren seg litt eller helt opp? Tesla vs kunde..

Sitat
– Jeg måtte foreta unnamanøver for ikke å treffe andre biler med døra. Dette kunne gått veldig galt.

Enten innrømmer han her at han kjører som en idiot, ellers så mener han ikke at situasjonen var alvorlig nok fra før, så han føler behov for å overdrive.
2016 Tesla Model S 90D

emurof

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7019 på: torsdag 19. september 2019, klokken 11:18 »
Det som er det helt latterlige med Tesla er ikke produktet i første omgang, men at kundeservice stadig blir verre i stedet for bedre. Tesla svarer på autopilot at de stadig utvider kapasitet på servicesentre og blir bedre men faktum er at de stadig blir verre. Nå må man faktisk regne med at feil kanskje aldri blir utbedret. Kjøper man Tesla må man påregne at det er noe feil med bilen. Alltid. Og det er ikke 14 dager ventetid før man får service i Osloregionen. Det er flere måneder.

Jeg sjekket nettopp i appen, og prøvde å bestille service der nettopp Første ledige i Oslo: I morgen. Så 3. og 9. oktober på SC andre steder i byen.

Akkurat.
« Siste redigering: torsdag 19. september 2019, klokken 11:25 av emurof »