Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Du refererer til en post fra 8. august. Kan bekrefte at det på den tiden var ca. 6 uker på service i Oslo. Dette er dynamisk, og kan variere sterkt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Motor har samlet en masse klager fra Teslaeiere i en samletråd: https://www.motor.no/artikler/tesla-kundene-taper-for-tesla/

En av disse har klaget til forbrukerrådet i 6 år, men beholdt bilen..

Muffinman

Er vel ikke så greit å kvitte seg med en bil med feil som tilsynelatende ikke lar seg reparere  ???

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. september 2019, klokken 16:32
Er vel ikke så greit å kvitte seg med en bil med feil som tilsynelatende ikke lar seg reparere  ???
Det er kan gå ganske greit.. Har selv solgt en bil fordi jeg var drittlei. Mange synes det er en grei deal for å få noe rabatt.

Muffinman

Kan hende det finnes noen som synes det er urimelig å tape penger fordi selger ikke utbedrer mangelen. Man blir jo på et vis holdt som gissel i slike situasjoner.

Sveinung1954

https://www.dn.no/teknologi/tesla/elon-musk/tesla-styret-ma-forsvare-elon-musks-megakompensasjon/2-1-676038

Tesla-styret må forsvare Elon Musks megakompensasjon

Fullt opptjent over ti år, med blant annet aksjeopsjoner, kunne Tesla-gründer Elon Musk få totalt 55,8 milliarder dollar, tilsvarende 505 milliarder kroner. Nå må styret forsvare gigantpakken.

En dommer i Delaware i USA har besluttet at Tesla-styret må forsvare Elon Musks megakompensasjon i retten, melder CNN Business.
Elbilselskapet ble saksøkt av en aksjeeier i juni i fjor, og fredag avslo en dommer Teslas ønske om å stanse søksmålet.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

emurof

Sitat fra: Geirr på søndag 22. september 2019, klokken 17:49
https://www.dn.no/teknologi/tesla/elon-musk/tesla-styret-ma-forsvare-elon-musks-megakompensasjon/2-1-676038

Tesla-styret må forsvare Elon Musks megakompensasjon

Fullt opptjent over ti år, med blant annet aksjeopsjoner, kunne Tesla-gründer Elon Musk få totalt 55,8 milliarder dollar, tilsvarende 505 milliarder kroner. Nå må styret forsvare gigantpakken.

En dommer i Delaware i USA har besluttet at Tesla-styret må forsvare Elon Musks megakompensasjon i retten, melder CNN Business.
Elbilselskapet ble saksøkt av en aksjeeier i juni i fjor, og fredag avslo en dommer Teslas ønske om å stanse søksmålet.

Jeg skjønner ikke poenget med dette søksmålet. Denne kompensasjonen er jo ikke noe han bare får rett i fanget uten videre. For å få dette må Tesla nå ganske syke vekstmål, med tilhørende fantastiske gevinster for aksjonærene.

Så jeg lurer på hva som egentlig ligger bak søksmålet.

emurof

Sitat fra: 1000kwh på søndag 22. september 2019, klokken 16:21
Motor har samlet en masse klager fra Teslaeiere i en samletråd: https://www.motor.no/artikler/tesla-kundene-taper-for-tesla/

En av disse har klaget til forbrukerrådet i 6 år, men beholdt bilen..

At ikke denne Ola Spakmo fikk medhold er helt hårreisende. Over 20 ganger på verksted, og det skal man liksom måtte godta.

o.b.lix

Sitat fra: emurof på mandag 23. september 2019, klokken 13:56
At ikke denne Ola Spakmo fikk medhold er helt hårreisende. Over 20 ganger på verksted, og det skal man liksom måtte godta.

Nå vet vi jo ikke hva feilene går ut på, men artikkelen sier jo "Bilen hans hadde flere feil, men de var ikke omfattende nok til at han fikk heve kjøpet."
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaSpakmo

#7029
Hadde ganske omfattende feilliste som ble forsøkt utbedret av Tesla flere ganger gjennom drøyt 4 år før jeg satte strek og krevde kjøpet hevet.
1. Støy og lekkasje fra takluken, det rant inn vann og den ble skiftet tre ganger.
2. Feil ved forstillingen, skjevslitasje av dekk og måtte bytte mye deler etter kort kjørelengde,
3. Feil ved underholdningssystem. Spotify funket tidvis, DABmottak dårligere enn i en VW Polo (hadde Premium anlegg)
4. Korrosjonsskader på felger
5. Korrosjonsskader på bakluke
6. Korrosjonsskade på baklukehevere
7. Feil ved førersete
8. Feil ved dørhåndtak, de fungerte ikke. Sto enten i utfylt posisjon eller lot seg ikke betjene.
9. Feil ved vindusheisemekanismen, ripet opp vinduene
10. Konstruksjonsfeil på B-stolpe. Er du 1,90 har du setet så langt bak at du berører B-stolpen når du går inn og ut og tekstiltrekket blir slitt.
11. Kondens på bremselysstripe,
12. Feil ved air condition, sluttet å funke.

Her kan dere lese vedtaket i Forbrukerklagenemnda.
https://innsyn.onacos.no/forbrukerklageutvalget/wfdocument.ashx?journalpostid=2019003480&dokid=408494&versjon=1&variant=P&

Timeantallet eierskapet til denne Teslaen har krevd av livet mitt er nå heldigvis straks over. Jeg skal slippe å sitte i lange telefonkøer, purre på mailer, kjøre bomturer til verksted fordi de ikke har delene til den lenge planlagte reklamasjonen, måtte kjøre tilbake fordi feillisten utbedres etter Roald Øyen-prinsippet (Bit for Bit). Slippe å purre i månedsvis for å få tilbakebetalt depositum og utlegg ifm havarert bil. Og mye annet. Det blir godt!

Håper leveransekvalitet og ettermarkedsprosedyrer for eiernes del snart kan komme opp. Men registrerer at det f eks ennå er problem med å få utlevert bestilte vinterdekk nå som den sesongen straks starter. På lik linje som det var i 2013. Og alle sesongene imellom.

PS: Merk at dere ut fra Teslas anførsler bør utføre hjulstillingskontroll ved hvert hjulskift... DS

PPS: Og kryss fingrene for at du ikke blir påkjørt av en annen bil. Da mener Tesla at et eventuelt hevingskrav bortfaller fordi du etter forbrukerkjøpsloven ikke kan levere tilbake bilen i vesentlig samme stand - selv om reparasjonen er gjort som forsikringssak  ved autorisert verksted (det samme som Tesla bruker til sine reklamasjonsjobber).
Så les loven, dokumenter dine henvendelser og sett strek når de har fått sine muligheter etter loven til å rydde opp i feil og mangler.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

emurof

#7030
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 24. september 2019, klokken 16:00
Sitat fra: emurof på mandag 23. september 2019, klokken 13:56
At ikke denne Ola Spakmo fikk medhold er helt hårreisende. Over 20 ganger på verksted, og det skal man liksom måtte godta.

Nå vet vi jo ikke hva feilene går ut på, men artikkelen sier jo "Bilen hans hadde flere feil, men de var ikke omfattende nok til at han fikk heve kjøpet."

Det jeg reagerer på er at den måtte over 20 ganger på verksted. Dette koster sannsynligvis i både tid og penger for kunden. Hvis bilen virkelig har så mange feil (uansett hvor små de er) at den må over 20 ganger på verksted, så er det virkelig på tide at ikke bare kjøpet blir hevet, men at kunden får erstatning for tiden og pengene vedkommende har brukt på å komme seg på verksted.

Jeg ser bare på meg personlig at hver eneste gang jeg må inn på service med bilen så koster det meg i arbeidstimer, som igjen koster meg penger. Så selv om de tar "gratis garantireparasjoner" så får jeg utgifter. Er det greit? Jeg kan strekke meg litt, greit nok. Men det er faktisk en grense for hvor mye man skal betale for at et selskap ikke leverer et produkt som lovet.

Ellemelle

Sitat fra: OlaSpakmo på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:23
PPS: Og kryss fingrene for at du ikke blir påkjørt av en annen bil. Da mener Tesla at et eventuelt hevingskrav bortfaller fordi du etter forbrukerkjøpsloven ikke kan levere tilbake bilen i vesentlig samme stand
Du hadde kræsjet tre ganger i følge dette vedtaket, og du hadde ikke dokumentert noen av reparasjonene i kravet ditt. Du har kræsjet flere ganger med denne bilen, enn folk flest gjør i løpet av et helt liv.

Men det som var mest oppsiktsvekkende i dette vedtaket, var denne formuleringen:
"[..]det faktum at feilen ble oppdaget nesten fem år etter kjøpet, finner utvalget at det ikke er sannsynliggjort en feil ved bilens air condition som skyldes forhold som forelå ved overtagelsen. "

Så nå har man ikke 5 års reklamasjonsrett lengre?

Thomas Parsli

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 25. september 2019, klokken 11:22
som var mest oppsiktsvekkende i dette vedtaket, var denne formuleringen:
"[..]det faktum at feilen ble oppdaget nesten fem år etter kjøpet, finner utvalget at det ikke er sannsynliggjort en feil ved bilens air condition som skyldes forhold som forelå ved overtagelsen. "

Så nå har man ikke 5 års reklamasjonsrett lengre?

Jeg tolker hele avsnittet som at de ikke forstår hva klager mener er feil.
Ref "12. Feil ved air condition" og Teslas påstand om at "the air condition system need service".

Og når de skriver "Innklagde tilbyr å undersøke og om nødvendig foreta utbedringer av angivelige feil ved AC." tyder det på at de mener Tesla har flere avrettingsforsøk.

Klønete formulert med andre ord.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

o.b.lix

Sitat fra: emurof på onsdag 25. september 2019, klokken 10:41
Det jeg reagerer på er at den måtte over 20 ganger på verksted.

Han ble jo idømt erstatning på 80.000 eller 4000 pr gang han var på verksted?

Bilen er kjørt 129.000 over fem år og da er nok det et argument at han har god nytte av bilen?


Anken vil vise fasit.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 25. september 2019, klokken 12:23
Sitat fra: emurof på onsdag 25. september 2019, klokken 10:41
Det jeg reagerer på er at den måtte over 20 ganger på verksted.

Han ble jo idømt erstatning på 80.000 eller 4000 pr gang han var på verksted?

Bilen er kjørt 129.000 over fem år og da er nok det et argument at han har god nytte av bilen?

Anken vil vise fasit.

Nytte av bilen ja - men bilen var jo ikke i skikkelig stand. Den skulle aldri ha vært solgt. Eventuelt skulle de tatt den tilbake uten å protestere.

Og hvilket annet alternativ hadde han enn å fortsette å bruke bilen? De nekter jo å heve kjøp.

Dekker erstatningen verditapet på bilen i den tiden han desperat har prøvd å få Tesla til å ordne den en gang for alle? Han må tross alt selge denne mandagsbilen igjen en gang, og vil da vil verditapet sannsynligvis svi ganske godt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA