Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Når statistikken oppgis i prosent per år spiller også kjørelengden inn. Kjører man dobbelt så mye per år, så skal man jo i utgangspunktet være i dobbelt så mange ulykker. Jeg vet ikke akkurat hvor stor forskjell det er snakk om, men det er nok en forskjell.

Det at det er dyrt å reparere Tesla og andre elbiler er at de er dyre biler før avgifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Jejl på søndag 18. august 2019, klokken 23:24
Her er litt statistikk fra USA.
Tesla har en ulykke hver 1,76 millioner miles uten autopilot og 2,87 med autopilot. For resten av bilparken er ulykkesfrekvensen 4,03 og 6,58 ganger så høy.

Statistikk er statistikk, og denne som kommer fra Tesla selv bør i aller høyeste grad tas med en stor klype salt. Ikke vet vi hvordan de har kommet frem til tallene sine, og de gjør (bevisst?) generaltabben med å sammenligne sine biler (med gjennomsnittsalder 1-2 år) med øvrigheten (gjennomsnittsalder ca 12 år https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2019/06/28/average-vehicle-age-ihs-markit/1593764001/).

arthur

Sitat fra: JorEl på søndag 18. august 2019, klokken 21:45
Arthur: Trist med den høye skadefrekvensen :( Det blir det høyere forsikringspremie av >:(
Grunnen er nok mer sjåføren enn bilen. Men det bryr nok ikke forsikrings-selskapene seg om, dessverre.

De gjør vel det i noen grad siden det utgjør en forskjell i premien mht bonus oppnådd, alder, bosted osv slik at det er fortsatt lønnsomt å kjøre skadefritt.

Når det gjelder kjøring på Autobahn så bodde jeg i Hamburg, og det var alltid litt interesant å se trafikken på Autobahn når ferien begynte i Norge (og Sverige/Danmark). Svært mange av disse lå i ytterste høyre fil og kjørte sakte. Kan faktisk ikke huske å ha sett noen av disse ligge i venstre filen og "presse på".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Nå er det vel veldig få strekninger på Autobahn i Hamburg-området som har fri fart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. august 2019, klokken 20:44
Egentlig ikke veldig overraskende. Nå selges elbiler med veldig stort fartspotensiale til priser som setter bl. a. unge mennesker uten lang kjøreerfaring i stand til å kjøpe.

ps. Når det på dette forumet også kommer reiseskildringer fra en TM3-eier på Autobahn i 250 km/t med hele familien som passasjerer begynner jeg virkelig å lure. Her kjører man i Norge hele året med våre fartsgrenser, men blir helt villmann og konge når man kommer utenlands i noen uker. Tror ikke det er veldig mange nordmenn som, med en hånd på hjertet, kan si at man har lang og nok erfaring i å kjøre i disse hastighetene.

Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen.

Selv har jeg 50-60K km. på tyske Autobahn, og jeg beveger meg aldri i slike fartsområder. Til det har jeg sett for mye...
Til både deg og andre som uttaler seg på temmelig dårlig grunnlag så kan jeg fortelle deg at jeg (siden jeg regner med det er min post i en annen tråd det referer til) var helt alene på denne veistrekningen av meget fin autobahn. Hadde jeg vært din passasjer en stund kunne jeg garantert ha funnet en mye farligere situasjon når du er ute å kjører med din familie (så vidt jeg har fått med meg bruker du autopilot og har hatt noen leie opplevelser.......... f.eks)
Min kompetanse på kjøring vet du ingenting om. Kan opplyse at jeg har kjørt skadefritt i alle år og tar ingen unødige sjanser selv om jeg ikke kjører som en tante.

Det er litt dumt at jeg må ta dette usaklige innspillet i denne tråden.

*sukk*

arthur

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. august 2019, klokken 08:17
Nå er det vel veldig få strekninger på Autobahn i Hamburg-området som har fri fart.

Nå bor jeg heller ikke der nå, men tidligere og da var det fri fart der. Forandrer for så vidt ikke mitt poeng.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Må bare støtte opp under dette. Klarer oss fint uten selvoppnevnt trafikkpoliti som synser om situasjoner de ikke vet noe om. Går fint å kjøre helt trygt på autobahn i 250 mange steder, gitt forholdene ellers er til stede.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitatsom synser om situasjoner de ikke vet noe om

Av ren nysgjerrighet: Er det noen situasjoner du har følt det påkrevet å kjøre i 250 km/t?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. august 2019, klokken 17:08
Av ren nysgjerrighet: Er det noen situasjoner du har følt det påkrevet å kjøre i 250 km/t?
Nei, men det er mange situasjoner jeg har følt det helt trygt å kjøre i 250km/t.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Hvis det ikke var påkrevd, er det da riktig å anta at det da var for moro skyld?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Hvis man mener det er HELT trygt å kjøre i slike hastigheter er man dessverre ute og sykler. Sannsynligheten for at noe katastrofalt skal skje enten det er vilt som hopper ut i veien eller en teknisk svikt på bilen er vel ikke særlig stor, men konsekvensen er svært mye større i slike hastigheter. Da snakker vi ofte forskjellen på liten/ingen skade og dødsfall om man sammenligner med mer moderate hastigheter. Det har lite med den enkeltes evne som sjåfør å gjøre, for mye av dette handler om faktorer man ikke kan kontrollere selv. Jeg har for øvrig også et par ting brent inn i netthinnen jeg kunne ønske det gikk an å bli kvitt.

De fleste har vel testet, men å kjøre i slike hastigheter med det dyreste man har i bilen er ikke noe å fortelle om. For øvrig er vi i feil tråd.

Klykken

Jeg får pes på svenske motorveier av sambo, og det er i 120-130km/t. Relativt trygt det med god oversikt over trafikkbildet, men likevel ikke trygt ved en ulykke. Respekterer dette i aller høyeste grad selv om jeg føler meg trygg.

Ville derimot aldri passert 150kmt, og langt ifra 200kmt på offentlig vei. Autobahn eller ei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 19. august 2019, klokken 18:38
Hvis man mener det er HELT trygt å kjøre i slike hastigheter er man dessverre ute og sykler.
Helt trygt er det ikke å kjøre bil uansett. Da bør man kanskje la vær å kjøre bil. Risiko er som de fleste vet en kombinasjon av sannsynlighet og konsekvens. Helt klart går konsekvensen opp når man kjører fortere, men gitt riktige forhold er sannsynligheten for at noe skal skje veldig liten.

Skal man ha noe troverdighet med å være fartspoliti bør man kun kjøre på tofeltsveier (en kjørebane hver vei) med midtdeler og fartsgrense under 70km/t. Regner med dere som er så kritiske holder seg til slike veier.

Landeveier uten midtdeler i Europa har ofte 100km/t, hva skjer hvis man fronter med en trailer i slik fart?

Bør foresten slette eller flytte hele denne avsporingen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Å kjøre i 140-150 i Danmark er like komfortable og oversiktlig som å holde 110 på norske motorveier. I Norge føler jeg stort sett 120-135 er maks ift komfort og sikkerhet. Men komfort og sikkerhet taler også i blant for kjøring under fartsgrensen, så det varierer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Start en ny tråd for å diskutere motorveikjøring....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA