Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. august 2019, klokken 16:19
Hvilke kilder bruker du som utnevner Tesla til "verdens sikreste bil"?
Nå har vel både X og 3 blitt referert til sikreste bil flere ganger.. feks her: https://www.tu.no/artikler/batteriet-er-med-pa-a-gi-tesla-x-toppskar-i-krasjtest/395879

«Den desidert sikreste suv-en som noen gang er testet.»

Samme vil du finne om 3 :)

Motorwatt

Nå er det etterhvert mange biler som oppnår 5 stjerner, og utover disse 5 stjernene blir det vel ikke gitt noen rangering. Det å kalle en bestemt modell med topp antall stjerner for verdens tryggeste/sikreste er vel noe produsenter, entusiaster, og media gjerne tilføyer.

Siste elSUV med topp karakter var vel Audi e-Tron hos IIHS.
Audi e-tron electric SUV becomes first battery-electric vehicle to get highest safety rating from IIHS
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Sitat fra: Øggen på søndag 18. august 2019, klokken 12:50
Forøvrig ikkje bra av Bergen å la slikt skje, men må det virkelig ut i media???

Er det virkelig så ille i dine øyne at man legger ut en link til hva en eier av en Tesla uttaler i avisen i en tråd her som heter "Tesla i norske medier"?
I mine øyne er det ingen bagatell at Tesla leverer ut en bil som er avregisrert og uten forsikring.
Skjønner ikke helt hvorfor enkelte her skal ta alt som måtte finnes av negativ omtale om Tesla så personlig med mindre dere har et ansvar for noe vedrørende Tesla på et eller annet vis?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Bransjenettstedet Bilbransje24.no har sett på tall fra skadetakstsystemet DBS, og funnet at elbiler har høyere skadefrekvens enn fossilbiler.

Tesla skiller seg negativt ut, også blant elbilene.

https://www.elbil24.no/nyheter/elbiler-bulker-mest/71498210

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Egentlig ikke veldig overraskende. Nå selges elbiler med veldig stort fartspotensiale til priser som setter bl. a. unge mennesker uten lang kjøreerfaring i stand til å kjøpe.

ps. Når det på dette forumet også kommer reiseskildringer fra en TM3-eier på Autobahn i 250 km/t med hele familien som passasjerer begynner jeg virkelig å lure. Her kjører man i Norge hele året med våre fartsgrenser, men blir helt villmann og konge når man kommer utenlands i noen uker. Tror ikke det er veldig mange nordmenn som, med en hånd på hjertet, kan si at man har lang og nok erfaring i å kjøre i disse hastighetene.

Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen.

Selv har jeg 50-60K km. på tyske Autobahn, og jeg beveger meg aldri i slike fartsområder. Til det har jeg sett for mye...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Stiller meg 100% bak siste innlegg.

Tiger123

Nå var vel Teslas andel en stor del av økningen totalt, og en ting er fart, en annen ting er størrelsen på bilen. Hvor mange X ble solgt i 2016-2018?

De aller fleste av de kundene kommer ifra mindre biler.

SHN

Statistikk kan tolkes i så mange retninger, så jeg skal være forsiktig med å synse.
Totalt sett uansett biltype, skjer ikke de fleste bulkingene på parkeringsplasser og parkeringshus?
Med en stor bil er det ekstra trangt og dermed mer utsatt for skader. Det trenger ikke være den store bilen som er skyld til skaden, det kan være bilen ved siden av. Den har det jo like trangt på den siden som peker mot den store bilen.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Motorwatt

Kan vel ikke være primært parkeringsskader? I artikkelen står det også:

Elbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker og de materielle skadene er 50
     prosent høyere med el og hybridbiler

Synes dette høres ut som om skadene er mere omfattende.
Tesla S75D - 09/2018

JorEl

Arthur: Trist med den høye skadefrekvensen :( Det blir det høyere forsikringspremie av >:(
Grunnen er nok mer sjåføren enn bilen. Men det bryr nok ikke forsikrings-selskapene seg om, dessverre.

Enig med Motorwatt at vi skal passe oss for fartsgrenser vi forhåpentligvis ikke har erfaring med.

SHN; Forsikrings-selskapene er nok de flinkeste til å bruke statistikk..De lever jo av og beregne risiko + at de skal tjene penger i tillegg. (Bastards :police:)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Jejl

Hvis ikke alle relevante opplysninger er med, så er statistikken lite verd. En sammenligning av antall innmeldte skader mellom elbiler, teslaer og fossilbiler forteller jo ikke så mye dersom de ikke tar i betraktning antall kjørte km og årsmodell på bilene de sammenligner.
På en 10-15 år gammel bil vil folk flest selvfølgelig  bruke forsikringen til å dekke en mindre skade i mye mindre grad enn på en 0-5 år gammel bil.
Og som jeg har nevnt før, så regnet jeg ut snitt kjørelengde på alle teslaer som lå ute på finn.no for en stund tilbake og kom frem til 23 500 km i årlig snitt, mens resten av bilparken kjører 12 140 km (2018).

gigafactory

Folk snakker jo om at biler med bare 400 hk og alt annet enn maks aks fra første pedalberøring er treige nå. Selvsagt smeller det mer, skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å akseptere.

Klykken

Forsikring brukes mer på nye, og eldre kostbare, biler. Uavhengig av drivlinje. All statistikk som kan benyttes som unnskyldning til å øke premier vil selvsagt benyttes til det
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

https://www.slashgear.com/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019-autonomous-progress-10572659/

Her er litt statistikk fra USA.
Tesla har en ulykke hver 1,76 millioner miles uten autopilot og 2,87 med autopilot. For resten av bilparken er ulykkesfrekvensen 4,03 og 6,58 ganger så høy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA