Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

JorEl

Arthur: Trist med den høye skadefrekvensen :( Det blir det høyere forsikringspremie av >:(
Grunnen er nok mer sjåføren enn bilen. Men det bryr nok ikke forsikrings-selskapene seg om, dessverre.

Enig med Motorwatt at vi skal passe oss for fartsgrenser vi forhåpentligvis ikke har erfaring med.

SHN; Forsikrings-selskapene er nok de flinkeste til å bruke statistikk..De lever jo av og beregne risiko + at de skal tjene penger i tillegg. (Bastards :police:)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jejl

#6931
Hvis ikke alle relevante opplysninger er med, så er statistikken lite verd. En sammenligning av antall innmeldte skader mellom elbiler, teslaer og fossilbiler forteller jo ikke så mye dersom de ikke tar i betraktning antall kjørte km og årsmodell på bilene de sammenligner.
På en 10-15 år gammel bil vil folk flest selvfølgelig  bruke forsikringen til å dekke en mindre skade i mye mindre grad enn på en 0-5 år gammel bil.
Og som jeg har nevnt før, så regnet jeg ut snitt kjørelengde på alle teslaer som lå ute på finn.no for en stund tilbake og kom frem til 23 500 km i årlig snitt, mens resten av bilparken kjører 12 140 km (2018).

gigafactory

Folk snakker jo om at biler med bare 400 hk og alt annet enn maks aks fra første pedalberøring er treige nå. Selvsagt smeller det mer, skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å akseptere.

Klykken

Forsikring brukes mer på nye, og eldre kostbare, biler. Uavhengig av drivlinje. All statistikk som kan benyttes som unnskyldning til å øke premier vil selvsagt benyttes til det
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

https://www.slashgear.com/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019-autonomous-progress-10572659/

Her er litt statistikk fra USA.
Tesla har en ulykke hver 1,76 millioner miles uten autopilot og 2,87 med autopilot. For resten av bilparken er ulykkesfrekvensen 4,03 og 6,58 ganger så høy.

Espen Hugaas Andersen

Når statistikken oppgis i prosent per år spiller også kjørelengden inn. Kjører man dobbelt så mye per år, så skal man jo i utgangspunktet være i dobbelt så mange ulykker. Jeg vet ikke akkurat hvor stor forskjell det er snakk om, men det er nok en forskjell.

Det at det er dyrt å reparere Tesla og andre elbiler er at de er dyre biler før avgifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Jejl på søndag 18. august 2019, klokken 23:24
Her er litt statistikk fra USA.
Tesla har en ulykke hver 1,76 millioner miles uten autopilot og 2,87 med autopilot. For resten av bilparken er ulykkesfrekvensen 4,03 og 6,58 ganger så høy.

Statistikk er statistikk, og denne som kommer fra Tesla selv bør i aller høyeste grad tas med en stor klype salt. Ikke vet vi hvordan de har kommet frem til tallene sine, og de gjør (bevisst?) generaltabben med å sammenligne sine biler (med gjennomsnittsalder 1-2 år) med øvrigheten (gjennomsnittsalder ca 12 år https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2019/06/28/average-vehicle-age-ihs-markit/1593764001/).

arthur

Sitat fra: JorEl på søndag 18. august 2019, klokken 21:45
Arthur: Trist med den høye skadefrekvensen :( Det blir det høyere forsikringspremie av >:(
Grunnen er nok mer sjåføren enn bilen. Men det bryr nok ikke forsikrings-selskapene seg om, dessverre.

De gjør vel det i noen grad siden det utgjør en forskjell i premien mht bonus oppnådd, alder, bosted osv slik at det er fortsatt lønnsomt å kjøre skadefritt.

Når det gjelder kjøring på Autobahn så bodde jeg i Hamburg, og det var alltid litt interesant å se trafikken på Autobahn når ferien begynte i Norge (og Sverige/Danmark). Svært mange av disse lå i ytterste høyre fil og kjørte sakte. Kan faktisk ikke huske å ha sett noen av disse ligge i venstre filen og "presse på".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Nå er det vel veldig få strekninger på Autobahn i Hamburg-området som har fri fart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. august 2019, klokken 20:44
Egentlig ikke veldig overraskende. Nå selges elbiler med veldig stort fartspotensiale til priser som setter bl. a. unge mennesker uten lang kjøreerfaring i stand til å kjøpe.

ps. Når det på dette forumet også kommer reiseskildringer fra en TM3-eier på Autobahn i 250 km/t med hele familien som passasjerer begynner jeg virkelig å lure. Her kjører man i Norge hele året med våre fartsgrenser, men blir helt villmann og konge når man kommer utenlands i noen uker. Tror ikke det er veldig mange nordmenn som, med en hånd på hjertet, kan si at man har lang og nok erfaring i å kjøre i disse hastighetene.

Wer ein Fahrzeug führt, darf nur so schnell fahren, dass das Fahrzeug ständig beherrscht wird. Die Geschwindigkeit ist insbesondere den Straßen-, Verkehrs-, Sicht- und Wetterverhältnissen sowie den persönlichen Fähigkeiten und den Eigenschaften von Fahrzeug und Ladung anzupassen.

Selv har jeg 50-60K km. på tyske Autobahn, og jeg beveger meg aldri i slike fartsområder. Til det har jeg sett for mye...
Til både deg og andre som uttaler seg på temmelig dårlig grunnlag så kan jeg fortelle deg at jeg (siden jeg regner med det er min post i en annen tråd det referer til) var helt alene på denne veistrekningen av meget fin autobahn. Hadde jeg vært din passasjer en stund kunne jeg garantert ha funnet en mye farligere situasjon når du er ute å kjører med din familie (så vidt jeg har fått med meg bruker du autopilot og har hatt noen leie opplevelser.......... f.eks)
Min kompetanse på kjøring vet du ingenting om. Kan opplyse at jeg har kjørt skadefritt i alle år og tar ingen unødige sjanser selv om jeg ikke kjører som en tante.

Det er litt dumt at jeg må ta dette usaklige innspillet i denne tråden.

*sukk*

arthur

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. august 2019, klokken 08:17
Nå er det vel veldig få strekninger på Autobahn i Hamburg-området som har fri fart.

Nå bor jeg heller ikke der nå, men tidligere og da var det fri fart der. Forandrer for så vidt ikke mitt poeng.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Må bare støtte opp under dette. Klarer oss fint uten selvoppnevnt trafikkpoliti som synser om situasjoner de ikke vet noe om. Går fint å kjøre helt trygt på autobahn i 250 mange steder, gitt forholdene ellers er til stede.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitatsom synser om situasjoner de ikke vet noe om

Av ren nysgjerrighet: Er det noen situasjoner du har følt det påkrevet å kjøre i 250 km/t?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på mandag 19. august 2019, klokken 17:08
Av ren nysgjerrighet: Er det noen situasjoner du har følt det påkrevet å kjøre i 250 km/t?
Nei, men det er mange situasjoner jeg har følt det helt trygt å kjøre i 250km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Hvis det ikke var påkrevd, er det da riktig å anta at det da var for moro skyld?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA