Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjon ved kjøp av "Brukt" Model S eller ved kjøp av reservasjon/kjøpekontr

Startet av Øyvind.h, tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:17
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40856265&WT.synd_type=agent
nok en som vil selge reservasjonsnr sitt. Vær oppmerksom på at Reservasjonsnr. ikke lar seg overføre av Tesla (tidligere erfaringer), så her må en gjensidig stole på hverandre. Lykke til.
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd? La oss mot formodning si at Tesla Norge går konkurs, eller nekter å overholde norsk lov/følge opp reklamasjoner.
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla. Tenk om Tesla går konk om et år og batteriet ryker etter halvannet (jeg har liten tro på dette!), da tror jeg kjøperen fint kan kreve nytt batteri av selger, som i dette tilfellet er en privatperson. Da blir den lille gevinsten på videresalg ubetydelig ift pengene man må ut med for å reparere bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Blir nok ingen problemer for de som selger en reservasjon.
Bilen blir nok levert direkte fra Tesla til kjøpers navn. Dette har flere gjort i USA allerede.
I verste tilfelle blir selger erstatningspliktig for reservasjonsplassen om ikke Tesla leverer bil.

Verre om bilen går innom en annen person først, slik at selger blir bilens eier nr.1 - da kan de bli tøft om noe går galt.

Havebigfun

Når man går så åpent ut med navn og adresse blir det lett å bli identfisert av Tesla. Miljøet er vesentlig mindre enn i USA. Om Tesla ikke ønsker dette er det lett å gjøre livet vanskelig for mellomleddet og den endelige kjøperen.
Samtidig er de sikkert interessert i å få høyest mulig salg og ønsker dertil knirkefri avvikling av kjøpsprosessen - det blir nok ingen baluba.

Elmo

#3
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd?
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla.
Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:52
Verre om bilen går innom en annen person først, slik at selger blir bilens eier nr.1 - da kan de bli tøft om noe går galt.

Dere kan da vel ikke oppriktig mene at en privatperson som selger én "nesten ny" bruktbil skal kunne bli erstatningspliktig hvis produsenten eller leverandøren av bilen går konkurs.
Slike regler gjelder da vel bare for "profesjonelle" firmaer/forhandlere ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

laumb

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. april 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd?
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla.
Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:52
Verre om bilen går innom en annen person først, slik at selger blir bilens eier nr.1 - da kan de bli tøft om noe går galt.

Dere kan da vel ikke oppriktig mene at en privatperson som selger én "nesten ny" bruktbil skal kunne bli erstatningspliktig hvis produsenten eller leverandøren av bilen går konkurs.
Slike regler gjelder da vel bare for "profesjonelle" firmaer/forhandlere ???

Det er 2 års reklamasjonsrett ved kjøp av bil fra privat i norge.
Om så bilen bare har gått 12km slår reglementet inn.

Det som er så fint med lover, de gjelder alle!

ohh

Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:07
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. april 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd?
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla.
Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:52
Verre om bilen går innom en annen person først, slik at selger blir bilens eier nr.1 - da kan de bli tøft om noe går galt.

Dere kan da vel ikke oppriktig mene at en privatperson som selger én "nesten ny" bruktbil skal kunne bli erstatningspliktig hvis produsenten eller leverandøren av bilen går konkurs.
Slike regler gjelder da vel bare for "profesjonelle" firmaer/forhandlere ???

Det er 2 års reklamasjonsrett ved kjøp av bil fra privat i norge.
Om så bilen bare har gått 12km slår reglementet inn.

Det som er så fint med lover, de gjelder alle!
Hvilken lov er dette?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. april 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30
Jeg lurer på om disse selgerne har tenkt på hvilken risiko de påtar seg ved å opptre som mellomledd?
Kjøperen kan om han/hun ønsker rette krav overfor den personen de kjøpte bilen fra. Dvs. krav kan rettes mot den som har reservert og kjøpt ut bilen opprinnelig fra Tesla.
Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:52
Verre om bilen går innom en annen person først, slik at selger blir bilens eier nr.1 - da kan de bli tøft om noe går galt.

Dere kan da vel ikke oppriktig mene at en privatperson som selger én "nesten ny" bruktbil skal kunne bli erstatningspliktig hvis produsenten eller leverandøren av bilen går konkurs.
Slike regler gjelder da vel bare for "profesjonelle" firmaer/forhandlere ???
Dessverre er det nok slik. Stiller man seg som privatperson som mellomledd er man iht. kjøpsloven et ledd kjøper kan rette et krav mot. Har Tesla Norge gått konkurs er det naturlig for kjøper å rette krav mot mellomleddet for å sikre seg dekning. Kjøpsloven gjelder for øvrig også for transaksjoner mellom næringsdrivende.

Forbrukerkjøpsloven dekker næringsdrivendes salg til private.

Edit: ser glaserud allerede har kommentert. Da kan jeg legge til at dette er noe man kan brenne seg på når man importerer biler. Når man selger den importerte bilen i Norge kan kjøper reklamere overfor deg, og det er vanskeligere for en selv å rette krav mot tidligere salgsledd om de befinner seg i et annet land med annet lovverk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohh

#8
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

#9
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:32
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
Dette vil i så tilfelle gjelde uansett - ikke bare ved salg til privatperson, men også ved salg til annen forhandler?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:32
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
Dette vil i så tilfelle gjelde uansett - ikke bare ved salg til privatperson, men også ved salg til annen forhandler?
Om jeg forstår deg rett så lurer du på om det er Kjøpsloven som kommer til anvendelse om en privatperson selger bilen sin til en profesjonell? Svaret er i så fall ja.
Forbrukerkjøpsloven kommer kun til anvendelse når selger er næringsdrivende og kjøper er privat/forbruker. I alle andre tilfeller gjelder kjøpsloven (eller avhendingsloven).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:40
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:32
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
Dette vil i så tilfelle gjelde uansett - ikke bare ved salg til privatperson, men også ved salg til annen forhandler?
Om jeg forstår deg rett så lurer du på om det er Kjøpsloven som kommer til anvendelse om en privatperson selger bilen sin til en profesjonell? Svaret er i så fall ja.
Forbrukerkjøpsloven kommer kun til anvendelse når selger er næringsdrivende og kjøper er privat/forbruker. I alle andre tilfeller gjelder kjøpsloven (eller avhendingsloven).
Med andre ord kan du ikke selge bilen i det hele tatt uten å måtte sitte med en slik 'byrde' på dine skuldre.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:40
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:32
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
Dette vil i så tilfelle gjelde uansett - ikke bare ved salg til privatperson, men også ved salg til annen forhandler?
Om jeg forstår deg rett så lurer du på om det er Kjøpsloven som kommer til anvendelse om en privatperson selger bilen sin til en profesjonell? Svaret er i så fall ja.
Forbrukerkjøpsloven kommer kun til anvendelse når selger er næringsdrivende og kjøper er privat/forbruker. I alle andre tilfeller gjelder kjøpsloven (eller avhendingsloven).
Med andre ord kan du ikke selge bilen i det hele tatt uten å måtte sitte med en slik 'byrde' på dine skuldre.
Helt riktig. Jeg skrev i første post at jeg har liten tro på et scenario hvor Tesla går konk og en privatperson blir sittende med reklamasjonsansvaret for en bil han/hun har solgt, men faren er definitivt tilstede. Og for en bil som Model S som antakelig har flere småfeil enn vi er vant med, fra et forhandlernett som er ganske så ferskt etablert av en relativt uerfaren produsent er risikoen etter mitt syn større enn om man hadde tatt på seg samme rollen for en A6/Passat e.l.

Det eneste poenget mitt var at man må vite om risikoen man tar. Vi kan gjerne returnere til noe litt mer topic-relatert nå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 21:00
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:40
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:32
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: glaserud på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:13
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 20:09
Hvilken lov er dette?

Kjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Finner ingen steder der hvor det står at man som selger er ansvarlig for at fabrikanten ikke går konkurs, eller ansvarlig for at eventuelle fabrikasjonsfeil som normalt dekkes av garanti nå er selgerens ansvar. Hvor står dette?
Jeg tror du misforstår. Når du selger en bil er du den selgende part iht kjøpsloven. Hvorvidt Tesla går konkurs har egentlig ingen ting med saken å gjøre. Oppstår en feil på bilen kan kjøper velge å reklamere overfor deg eller Tesla. Lever Tesla i beste velgående er det naturlig å reklamere overfor Tesla. Men det endrer ikke det faktum at du har solgt en bil og må svare overfor kjøper iht kjøpsloven. Oppstår en feil som faller innunder reklamasjonsretten kan kjøper rette kravet mot deg eller tidligere ledd (Tesla).

Ref §1 1 ledd. Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov (eks Forbrukerkjøpsloven)
Se kjl. §84 og 85 for reklamasjon og tidl. salgsledd.
Dette vil i så tilfelle gjelde uansett - ikke bare ved salg til privatperson, men også ved salg til annen forhandler?
Om jeg forstår deg rett så lurer du på om det er Kjøpsloven som kommer til anvendelse om en privatperson selger bilen sin til en profesjonell? Svaret er i så fall ja.
Forbrukerkjøpsloven kommer kun til anvendelse når selger er næringsdrivende og kjøper er privat/forbruker. I alle andre tilfeller gjelder kjøpsloven (eller avhendingsloven).
Med andre ord kan du ikke selge bilen i det hele tatt uten å måtte sitte med en slik 'byrde' på dine skuldre.
Vi kan gjerne returnere til noe litt mer topic-relatert nå :)
Enig - takk for info - dette var nytt for meg.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA