Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjon ved kjøp av "Brukt" Model S eller ved kjøp av reservasjon/kjøpekontr

Startet av Øyvind.h, tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

Wenche

#30
Enig med Ohh og foxy; "solgt som den er", og gitt at du har opplyst all relevant informasjon. F.eks. : Denne salgsavtalen gjelder kun overdragelse av kjøpskontrakt fra Tesla til kjøper (deg). Hvis:  :o -" Bilen antas å ha mange feil, Tesla kan gå konkurs (  :-[ ), og garantien gjelder kun ovenfor Tesla, eller den som måtte overta firmaansvaret. Jeg fraskriver meg et hvert ansvar for det som måtte skje etter at bilen er levert"  :'(  Tror ikke du løper noen stor risiko da  :P Kom gjerne med motforestillinger  ???
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Oreo

#31
Det nytter ikke hva den enkelte synes, mener og er enig med andre om, loven er som den er. Såvidt jeg vet er denne loven ganske ny, og da kan jeg tenke meg til at det er liten rettspraksis av den så langt. For all del er jeg enig i at det høres idiotisk at en selger skal være en "garantist" i to år fremover, og vil prøve å sikre meg på alle bauer og kanter ved et salg.
Akkurat som jeg synes kvoten for øl og vin burde være det du selv greier å bære med deg, nytter det ikke å si det til tolleren  ???
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb

Ett viktig poeng her, mot Wenche sitt forsøke er at i Norge er det ikke lov å avtale seg til dårligere vilkår enn hva loven byr på. Det er lov å forsøke, men kontrakten vil bli kjent ugyldig i retten.

Hvorvidt det kan settes skille mellom salg av bilen eller at den gjelder overdragelse av kjøpskontrakten og kan lure seg unna her skal jeg ikke si noe om - da må vi ha inn noen med dokumentert juss-kunnskap.

glaserud

Sitat fra: laumb på torsdag 11. april 2013, klokken 09:13
Ett viktig poeng her, mot Wenche sitt forsøke er at i Norge er det ikke lov å avtale seg til dårligere vilkår enn hva loven byr på. Det er lov å forsøke, men kontrakten vil bli kjent ugyldig i retten.

Hvorvidt det kan settes skille mellom salg av bilen eller at den gjelder overdragelse av kjøpskontrakten og kan lure seg unna her skal jeg ikke si noe om - da må vi ha inn noen med dokumentert juss-kunnskap.

Kjøpsloven er ikke ufravikelig, til motsetning fra forbrukerkjøpsloven. Det er nok uansett ikke noen god deal å prøve å lage noe som er dårligere enn hva loven legger opp til.

Derimot er det fritt frem å definere *hva* du selger. Om jeg skal selge en bruktbil, og jeg vet at f.eks. setevarmen i forsetet fusker, så kan jeg skrive det. Da kan ikke kjøper etterpå klage på det, da det var en egenskap ved tingen som ble solgt.

Tilsvarende for å selge "retten til å kjøpe Tesla". Er det det man har en avtale om å overhende, så er det det som selges. Om person 1 først kjøper bilen og så selger videre til person 2, er det bilen som selges.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#34
Sitat fra: glaserud på torsdag 11. april 2013, klokken 09:38
Sitat fra: laumb på torsdag 11. april 2013, klokken 09:13
Ett viktig poeng her, mot Wenche sitt forsøke er at i Norge er det ikke lov å avtale seg til dårligere vilkår enn hva loven byr på. Det er lov å forsøke, men kontrakten vil bli kjent ugyldig i retten.
Kjøpsloven er ikke ufravikelig, til motsetning fra forbrukerkjøpsloven.
Det er  riktig:
"§ 3. Avtale og handelsbruk.
Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene."

Men en "som den står" er nok ikke bra nok. Det må nok stå noe ala "kjøper fraskriver seg kjøpslovens reklamasjonsretter" eller "reklamasjon på evt. skjulte mangler må framsettes iløpet av 2 uker fra idag." eller "selger påtar seg intet ansvar for evt. skjulte mangler etter 2.4.2013" eller noe lignende.

Da er kjøper gjordt utrykkelig oppmerksom på at dette kjøpet har en større risiko enn normalt, om vedkommende da synes kjøpet er en god ide er opp til ham/henne.

Tesla godkjenner trolig ikke overdragelse av kontrakten til 3. part?

Hilsen
Hobbyjuristen.

"Som den står" dekker nok alle feil og mangler som er synlige og som kan påvises der og da. Skjulte feil og mangler, som ikke en gang selger viste om, er noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Likevel har vi Avtaleloven som igjen kan gi kjøper gode argumenter for å bryte inngåtte vilkår for å fravike kjøpsloven:
Sitat§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.
       Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
       Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. april 2013, klokken 09:59
Det er  riktig:
"§ 3. Avtale og handelsbruk.
Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene."

Men en "som den står" er nok ikke bra nok. Det må nok stå noe ala "kjøper fraskriver seg kjøpslovens reklamasjonsretter" eller "reklamasjon på evt. skjulte mangler må framsettes iløpet av 2 uker fra idag." eller "selger påtar seg intet ansvar for evt. skjulte mangler etter 2.4.2013" eller noe lignende.

Da er kjøper gjordt utrykkelig oppmerksom på at dette kjøpet har en større risiko enn normalt, om vedkommende da synes kjøpet er en god ide er opp til ham/henne.

Gode tips her. Jeg har jo en Touran å selge til sommeren. Alltid tatt service og gjort alt som verkstedet mente burde fikses, men man vet jo aldri hva som skjuler seg under overflaten. Så om jeg tar med følgende tekst:
"Selges som den står. Selger påtar seg intet ansvar for skjulte feil og mangler etter at kontrakten er underskrevet."

Da bør jeg være rimelig sikret? Kjøper har uansett mulighet til å få bilen undersøkt av kyndige personer om han ønsker det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#37
Sitat fra: laumb på torsdag 11. april 2013, klokken 10:20
Likevel har vi Avtaleloven som igjen kan gi kjøper gode argumenter for å bryte inngåtte vilkår for å fravike kjøpsloven:
Sitat§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.
       Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
       Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.
Dette gjelder vel først og fremst om det ikke er likeverdige parter, eller om den ene er en eller annen type tvangssituasjon.

Er du en rik foretningsmann som selger din rå sportsbil til en 18åring som skriver under på hva som helst for å få denne bilen, kan det tenkes at kontrakten ikke er gyldig. Samme, om en selger noe til en som framstår som mindre inteligent og ikke forstår hva som står i avtalen. Eller om en selger noe som er så enestående at kjøper ikke har annet valg en å godta hva som helst.
Hilsen
Hobby juristen

Selger en en splitter ny Tesla kan det nok være vanskelig med slike forbehold som avviker fra det normale. Importerer en en bil fra Tyskland som en selger etter 3 mnd. og gjør dette rett som det er, er det også tenklig at en ikke blir vurdert som likeverdig med en tilfeldig privat kjøper. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TS

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

thorstein

Enig i at trådstarter har et poeng. Ellers er tråden veldig forvirrende. Det er ingenting spesielt å selge en ny bil til en annen forbruker. Ingen vil kunne kreve vanlige garantivilkår ved kjøp fra andre enn profesjonelle. Går T konk så er alle eiere av denne bil i samme "båt". Trådstarter har imidlertid en interessant problemstilling på ett teoretisk plan:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA