Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: TS på onsdag 31. juli 2013, klokken 23:05
Sitat fra: Milzit på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:44
Sitat fra: TS på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:19
Sitat fra: Milzit på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:09
Sitat fra: ohh på onsdag 31. juli 2013, klokken 21:52
Sitat fra: Milzit på onsdag 31. juli 2013, klokken 21:37
Rart hvordan en artikkel i vg plutselig ordner alt.. takk til denne tråden..

Jeg fikk mail nå om de jeg får tilbud om Nokian dekk snart. De har akkurat fått informasjonen og gjør ferdig tilbudet nå og tar kontakt når det er klart. :)
Fra Tesla? I så tilfelle fra hvem?
Ja, fra Helene H.

Jeg er redd for at vi med vårt press (og media sitt ) på TM har fått de til å hive seg rundt og tilby det vi alle har foreslått.. Til tross for at tester de har gjort resulterte i at det ikke var aktuellt i første omgang

Har vi gjort oss selv en bjørnetjeneste ??

Vet at de har testet Hakka og ikke funnet det godt nok? Jeg forstod det slik hele veien at de kun har testet Pirelli som piggfritt alternativt.


Sitat fra: Alex Frank - EU Customer Experience Manager
i]Winter Wheels
Because I'm not an expert on this, I've asked for some feedback from our experienced team of vehicle test engineers.  While the Nokian tires are known for their performance in snow and ice, they exhibited reduced traction and increased oversteer characteristics in slalom and lane change maneuvers on wet pavement, which increases the stopping distance vs. the Pirelli tires.  Important to note is that the Model S has a unique center of gravity, torsional rigidity factor, and weight distribution when compared to any other vehicle.  Given these factors coupled with the overwhelming amount of torque available, there are different criteria involved in selecting the optimal tires.  Our team of engineers all came to Tesla from successful careers in the auto industry, and have brought their knowledge accrued to bear on our testing processes, so you can rest assured that Model S is designed with the utmost care and focus on both performance and safety, and has been tested sufficiently against both.
Due diligence has concluded that insurance costs in Norway for Model S based on our current option sets are actually lower than the average when compared against other comparably priced luxury sedans, so not to worry.  This liability-based conclusion as per our insurance contacts reflects the level of confidence both Tesla and the insurance professionals have in our tire choice decision, among various other factors. Ultimately, it's impossible to choose one product that is best for everyone's lifestyle, so  I'd encourage you to consider purchasing different tires aftermarket if it makes you feel more comfortable with your Model S.
[/i]
Takk for info. Jeg tror likevel det er snakk om manøvrering her som ikke akkurat er typisk for norsk vinterkjøring...og bedre vinteregenskaper generelt er vel viktigere.

Paul

Tror at på den tidspunkt når testen var gjennomført det var ingen Haka R2 å teste, bare den "gamle HakaR"...


... While the Nokian tires are known for their performance in snow and ice, they exhibited reduced traction and increased oversteer characteristics in slalom and lane change maneuvers on wet pavement, which increases the stopping distance vs. the Pirelli tires...

cdabel

Tror at på det tidspunkt når testen var gjennomført hadde Tesla ønske om ett homogent dekktilbud for hele Europe.  :)
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Foleson

Jeg tar til takke med litt ekstra understyring og redusert friksjon på våt asfalt i bytte mot å holde meg godt på veien når jeg kjører på is og snø... Våt asfalt er ikke kritisk, is og snø derimot...
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

SimenT

Sitat fra: Johnny på onsdag 31. juli 2013, klokken 23:48
Sitat fra: SimenT på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:30
Jeg er litt i tvil om valg av vinterdekktype for Model S. Piggdekk regnes generelt for å ha bedre fremkommelighet i ekstreme forhold som våt is og tøffe bakker som jeg har mange av opp til huset mitt. Model S er en svært tung bil og bremselengden på is kan potensielt bli veldig lang. Når det er sagt ser jeg for meg at varigheten på piggdekkene og de gode egenskapene blir kortvarig. De dagene sent på høsten og tidlig på våren hvor en kjører primært på asfalt er jeg redd momentet i bilen vil flate ut eller rive ut pigger, og en ender opp med å kjøpe nye piggdekk hver sesong. Piggfrie dekk sies også og ha vesentlig bedre egenskaper når det slites enn piggdekk. Drivstofforbruket med Nokian hakka 7 økte kun med 1.5% iht 2012 NAF tester. Støyen kan en vel leve med.
Jeg er i tvil. Hva skal en velge!

Nokian hakka. 7 piggdekk vs Nokian hakka R2 piggfrie

Har du erfaring med vinterdekk uten pigg?

Jepp. Jeg har kjørt piggfritt hele veien. Men har hatt Quattro og lene meg på, og har ikke vært et problem. Da jeg kjørte VW touareg som også er en tung bil var det litt sketchy på bremsing i glatte nedoverbakker. Blir ikke klok av lesning. Har lyst på Nokian R2, ser veldig bra ut. Men får vel "safe" med Nokian 8 og kjøre sakte ei periode.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Johnny

Sitat fra: SimenT på torsdag 01. august 2013, klokken 11:46
Sitat fra: Johnny på onsdag 31. juli 2013, klokken 23:48
Sitat fra: SimenT på onsdag 31. juli 2013, klokken 22:30
Jeg er litt i tvil om valg av vinterdekktype for Model S. Piggdekk regnes generelt for å ha bedre fremkommelighet i ekstreme forhold som våt is og tøffe bakker som jeg har mange av opp til huset mitt. Model S er en svært tung bil og bremselengden på is kan potensielt bli veldig lang. Når det er sagt ser jeg for meg at varigheten på piggdekkene og de gode egenskapene blir kortvarig. De dagene sent på høsten og tidlig på våren hvor en kjører primært på asfalt er jeg redd momentet i bilen vil flate ut eller rive ut pigger, og en ender opp med å kjøpe nye piggdekk hver sesong. Piggfrie dekk sies også og ha vesentlig bedre egenskaper når det slites enn piggdekk. Drivstofforbruket med Nokian hakka 7 økte kun med 1.5% iht 2012 NAF tester. Støyen kan en vel leve med.
Jeg er i tvil. Hva skal en velge!

Nokian hakka. 7 piggdekk vs Nokian hakka R2 piggfrie

Har du erfaring med vinterdekk uten pigg?

Jepp. Jeg har kjørt piggfritt hele veien. Men har hatt Quattro og lene meg på, og har ikke vært et problem. Da jeg kjørte VW touareg som også er en tung bil var det litt sketchy på bremsing i glatte nedoverbakker. Blir ikke klok av lesning. Har lyst på Nokian R2, ser veldig bra ut. Men får vel "safe" med Nokian 8 og kjøre sakte ei periode.

Jeg tror at mange som sverger til piggdekk aldri har prøvd uten, men da gjelder det altså ikke deg.

Jeg bor på vestlandet der temperaturen svinger om nullpunktet hele vinteren, og klarer meg fint uten pigger. Hadde jeg bodd på dine kanter der vinteren er mer stabil, hadde jeg i alle fall ikke vert i tvil om å velge piggfritt.
TMS og eGolf.

PAS

For oss som skal ferdistille sluttfaktura i diss dager er det ikke så mye valg: se insatt kopi under fra mail i dag fra min leverings-spesialist. Jeg  kjører hovedakelig på godt brøytete og slatede veier og tar sjansen på Preilli dekk og felger som ser ut til å være et brukbart tilbud. BLir det for ille til vinteren får jeg heller skifte til Nokia Hakka R2.
Spurte også om mulighet for dekkhotell på Alnabru slik at vinterdekk kan oppbevares der, men de har forløpig ikke en sliik ordning. Må dekkene skiftes hos Tesla forhandler eller kan vanlige dekkverksteder som Vianor osv gjøre dette.
Eller kan kan man få en "Tesla ranger" hjem og få gjort det? 

Dekksift på en MS er vel ikke for hvem som helst: spesialjekk som kan ta mange tonn, svære momennøkler, dekk trykk sensorer mm


Det er per nå ingen avtale på plass om et nytt piggfritt alternativ, men det jobbes med saken. Dessverre er det mye feilsitater og feilinformasjon både på forum og i media, ref. VGnetts artikkel i går.

Derfor er det ikke mulighet for å bestille dette alternativet enda.
Ønsker du at jeg sletter Pirelli dekkene fra din bestilling?

Jeg kan notere at du ønsker alternativet, men kan dessverre ikke love at dette vil være på plass innen bilen din blir levert.
Hvis du bestiller «vinterhjulpakke» (per nå: Pirelli piggfritt/Nokian pigg) vil dette inkludere dekk og felg, og vil følge med bilen, slik at det vil være momsfritt
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Amper

#727
Sitat
"Dekksift på en MS er vel ikke for hvem som helst: spesialjekk som kan ta mange tonn, svære momennøkler, dekk trykk sensorer mm"
Sitat slutt


Jeg kan ikke tenke meg at de har lagt det opp slik at du ma ha spesialister for dekkskifte..

spesial jekk.. neppe.. bilen er ca. 2 tonn, men du jekker ikke mer enn ca. halvparten av vekten om gangen.. en vanlig garasjejekk med en jekkpute som plasseres på rett sted burde klare den biffen greit..

Moment - tipper 140 Nm helt vanlig - fikses like lett som på andre biler..

Dekktrykk sensor burde bilen klare å fikse selv enten automatisk eller ved noen enkle taste trykk på skjermen.. hvorfor skulle Tesla lage det mer komplisert enn konkurentene...!!!  jeg tror vi fort blir dus med hvordan dette kan gjøres.. Elbilforum har nok orden på dette lenge før vinterdekk sesongen tipper jeg..  :o ::) 8) ;D
P85D :o)

Celter

Sitat fra: Amper på torsdag 01. august 2013, klokken 12:55
Sitat
"Dekksift på en MS er vel ikke for hvem som helst: spesialjekk som kan ta mange tonn, svære momennøkler, dekk trykk sensorer mm"
Sitat slutt


Jeg kan ikke tenke meg at de har lagt det opp slik at du ma ha spesialister for dekkskifte..

spesial jekk.. neppe.. bilen er ca. 2 tonn, men du jekker ikke mer enn ca. halvparten av vekten om gangen.. en vanlig garasjejekk med en jekkpute som plasseres på rett sted burde klare den biffen greit..

Moment - tipper 140 Nm helt vanlig - fikses like lett som på andre biler..

Dekktrykk sensor burde bilen klare å fikse selv enten automatisk eller ved noen enkle taste trykk på skjermen.. hvorfor skulle Tesla lage det mer komplisert enn konkurentene...!!!  jeg tror vi fort blir dus med hvordan dette kan gjøres.. Elbilforum har nok orden på dette lenge før vinterdekk sesongen tipper jeg..  :o ::) 8) ;D

Enig, bortsett fra at momentet er noe høyere: 175 Nm
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

PAS

Ble oppringt av leveringspesialisten. Får nå byttet fra Pirelli til "nordisk vinterdekk" selv om det står Pirelli på invoicen. Vinterdekkene er ikke klare og blir uansett ikke levert sammen med bilen, men sendt ut senere.

Tror at det er viktig at de står nevnt på opprinnelig faktura mht momsfriheten
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

kjølholdt

 Vedrørende bestilling av vinterdekk  jeg har ikke bestillt dette når jeg specet bilen . Er vvinterdekk noe jeg bestiller når jeg får 30 dagers telefonen.eller må jeg gjøre dette nå og ringe tesla. Har levering sept/okt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ohh

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. august 2013, klokken 17:32
Vedrørende bestilling av vinterdekk  jeg har ikke bestillt dette når jeg specet bilen . Er vvinterdekk noe jeg bestiller når jeg får 30 dagers telefonen.eller må jeg gjøre dette nå og ringe tesla. Har levering sept/okt
Gjøres når du får tlf
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

eclipse

Sitat fra: ohh på torsdag 01. august 2013, klokken 17:40
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. august 2013, klokken 17:32
Vedrørende bestilling av vinterdekk  jeg har ikke bestillt dette når jeg specet bilen . Er vvinterdekk noe jeg bestiller når jeg får 30 dagers telefonen.eller må jeg gjøre dette nå og ringe tesla. Har levering sept/okt
Gjøres når du får tlf

Hvilke spørsmål får vi når vi får telefon?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

ohh

Sitat fra: eclipse på torsdag 01. august 2013, klokken 23:02
Sitat fra: ohh på torsdag 01. august 2013, klokken 17:40
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 01. august 2013, klokken 17:32
Vedrørende bestilling av vinterdekk  jeg har ikke bestillt dette når jeg specet bilen . Er vvinterdekk noe jeg bestiller når jeg får 30 dagers telefonen.eller må jeg gjøre dette nå og ringe tesla. Har levering sept/okt
Gjøres når du får tlf

Hvilke spørsmål får vi når vi får telefon?
Om du vil ha:
- Vinterdekkpakken
- 400V/16A kabel

Om du har ordnet forsikring.
Om du har ordnet strøm for lading, eller om du vil ha elektriker hjem til deg.

Tja - det er hva jeg husker i farta.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA