Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. desember 2025, klokken 13:40Begrepet penger omhandler en mengde, og er ikke implisert ett forholdstall. Så kan man selvfølgelig si ting som at en million er mye penger for meg men lite penger for Røkke. Men å si at "minst penger" er forholdsmessig implisitt blir rart. Da kan du si at Røkke brukte minst penger på bil når han kjøpte seg en Bugatti og jeg kjøpte en Model Y. Du ser at det blir rart?

Og selvfølgelig kan man sammenligne både absolutte priser og utgifter ifht inntekt. Det er bare to forskjellige ting.

Når man sier at mat er dyrt i Norge, sammenligner man ikke fattig med rik i Norge, men på tvers av landegrenser. Så når da både lønn og kostnadsnivå varierer på tvers av landegrenser, blir absolutte beløp meningsløst.

Man kan skrive det om til at norske husholdninger har blant de laveste matutgiftene i verden. Det blir samme poeng. Maten i Norge er billig.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 07. desember 2025, klokken 16:47
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. desember 2025, klokken 13:40Begrepet penger omhandler en mengde, og er ikke implisert ett forholdstall. Så kan man selvfølgelig si ting som at en million er mye penger for meg men lite penger for Røkke. Men å si at "minst penger" er forholdsmessig implisitt blir rart. Da kan du si at Røkke brukte minst penger på bil når han kjøpte seg en Bugatti og jeg kjøpte en Model Y. Du ser at det blir rart?

Og selvfølgelig kan man sammenligne både absolutte priser og utgifter ifht inntekt. Det er bare to forskjellige ting.

Når man sier at mat er dyrt i Norge, sammenligner man ikke fattig med rik i Norge, men på tvers av landegrenser. Så når da både lønn og kostnadsnivå varierer på tvers av landegrenser, blir absolutte beløp meningsløst.

Man kan skrive det om til at norske husholdninger har blant de laveste matutgiftene i verden. Det blir samme poeng. Maten i Norge er billig.
Totalt uenig med det du skriver. Alt må kvalifiseres. Sammenligner man priser mellom land spiller det ingen rolle hva lønnsnivået er i de forskjellige land.

Sammenligner man hvor god råd innbyggerne har i de forskjellige land så kommer selvsagt lønnen inn i bildet også, men da må man også ta med skatter og avgifter.

Jeg utfordrer deg til å gå ut på gata og spør ti stykker om de synes maten er billig i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"Sammenligner man priser mellom land spiller det ingen rolle hva lønnsnivået er i de forskjellige land."

Det eneste du her viser er at du ikke helt skjønner hvordan en vare prises ut til kunder! Skjønner du virkelig ikke at lønninger er en betydelig kostnad for en bedrift, og når denne er langt høyere enn de man sammenligner med så vil det bety at utsalgsprisen må være høyere for å kompensere for denne forskjellen?

turfsurf

Sitat fra: arthur på søndag 07. desember 2025, klokken 18:51Det eneste du her viser er at du ikke helt skjønner hvordan en vare prises ut til kunder! Skjønner du virkelig ikke at lønninger er en betydelig kostnad for en bedrift, og når denne er langt høyere enn de man sammenligner med så vil det bety at utsalgsprisen må være høyere for å kompensere for denne forskjellen?
Jeg skriver da ikke noe om hvorfor ting prises som de gjør.

Jeg som forbruker ser at en liter melk koster 30kr i Norge (mye penger), 20kr i Sverige (litt mindre penger), og 10kr i Italia (lite penger). Da er det dyrt i Norge, billig i Italia. For meg som Norsk. At jeg sitter igjen med mere penger etter å ha kjøpt melk  i Norge enn en Italiener i Italia som tjener en fjerdedel av det jeg gjør er helt riktig, men og en helt annen sak. Det er hele poenget mitt med at ting må settes i sammenheng, og man kan ikke bare si at mat er billig i Norge. Og selv om vi relativt sett sitter igjen med mere penger etter å ha kjøpt mat, så er jeg temmelig sikker på at mat er dyrere i Norge relativt til andre varer, som også er en vinkling som er interessant.

For ordens skyld, eksemplene over har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"Jeg som forbruker ser at en liter melk koster 30kr i Norge (mye penger), 20kr i Sverige (litt mindre penger), og 10kr i Italia (lite penger). Da er det dyrt i Norge, billig i Italia. For meg som Norsk."

Senest i går betalte jeg 31 kroner for 1,75 liter melk (0,5%) på Coop, og i tillegg får jeg kjøpsutbytte hos CCOP og en prosent tilbake på mitt kredittkort samt opptil 45 dagers gratis kreditt.

Hvis du synes prisen på melk i Italia er så gunstig så er det jo bare å ta turen dit? Eller flytte dit? Nå velger jeg å se på mat som en helhet, ikke et enkelt produkt, og for meg så er det eneste relevante hvor mange timer jeg må jobbe for å kunne kjøpe en vare. Med ditt tankesett så er trolig Madagaskar et gunstig sted å flytte til.

En venn av meg, svensk, som er pensjonist og jobbet hele sitt liv, delvis i skolen som musikklærer og delvis som utøvende musiker, og han får nå som pensjonist utbetalt 11.000 svenske kroner netto i måneden. Dette er vel det som  man i Norge sier er under minstepensjon og ikke er til å leve med/av?

turfsurf

Sitat fra: arthur på mandag 08. desember 2025, klokken 09:38Hvis du synes prisen på melk i Italia er så gunstig så er det jo bare å ta turen dit? Eller flytte dit? Nå velger jeg å se på mat som en helhet, ikke et enkelt produkt, og for meg så er det eneste relevante hvor mange timer jeg må jobbe for å kunne kjøpe en vare. Med ditt tankesett så er trolig Madagaskar et gunstig sted å flytte til.
Du skriver om kjøpekraft, ikke priser (mindre penger for en vare == lavere priser).

Ellers har jeg vært i Italia mange ganger, og varene på supermarkedet koster helt klart "mindre penger" der, selv om jeg ikke kan benytte meg av de prisene når jeg er hjemme.

eikerkongen

Blar meg tilfeldig inn på disse sidene for å lese om "momsgrensen" på elbiler.
Konstaterer at her skrives det om matpriser i inn- og utland og den vanlige kverulanten skriver så tastaturet går varmt.
Jeg trekker på skuldrene og tenker at det ikke er rart aktiviteten på forumet synker som en stein...

arthur

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. desember 2025, klokken 14:46
Sitat fra: arthur på mandag 08. desember 2025, klokken 09:38Hvis du synes prisen på melk i Italia er så gunstig så er det jo bare å ta turen dit? Eller flytte dit? Nå velger jeg å se på mat som en helhet, ikke et enkelt produkt, og for meg så er det eneste relevante hvor mange timer jeg må jobbe for å kunne kjøpe en vare. Med ditt tankesett så er trolig Madagaskar et gunstig sted å flytte til.
Du skriver om kjøpekraft, ikke priser (mindre penger for en vare == lavere priser).

Ellers har jeg vært i Italia mange ganger, og varene på supermarkedet koster helt klart "mindre penger" der, selv om jeg ikke kan benytte meg av de prisene når jeg er hjemme.

Ja, det eneste som er av interesse er kjøpekraften, eller hvor mange timer, eller minutter, man må jobbe for å kunne kjøpe en konkret vare. Nå reiser jo folk til Sverige for å spare noen hundrelapper med mindre de smugler, tar med seg mer enn de har lov til. Og så kjøper de ofte mer enn de trenger, og gjerne også varer de ikke ville ha kjøpt hvis de ikke var på tur og når de først er på tur så skal de jo kose seg og da går det none lapper til på en kafe. For ikke å snakke om at det tok seks timer og koster noen hundre kroner i bensin. Det "morsomste" er jo å se at folk kjøper varer som faktisk koster mindre hjemme enn der, og hvordan vet jeg det? Har vært på noen sånne turer for en del år siden da 100 svenske kostet 80 norske og hadde firmabil.

Jalla

Sitat fra: eikerkongen på mandag 08. desember 2025, klokken 15:34Blar meg tilfeldig inn på disse sidene for å lese om "momsgrensen" på elbiler.
Konstaterer at her skrives det om matpriser i inn- og utland og den vanlige kverulanten skriver så tastaturet går varmt.
Jeg trekker på skuldrene og tenker at det ikke er rart aktiviteten på forumet synker som en stein...
LOL - det er en riktig observasjon. Det minner om kjærringa mot strømmen.

goggo

Sitat fra: eikerkongen på mandag 08. desember 2025, klokken 15:34Blar meg tilfeldig inn på disse sidene for å lese om "momsgrensen" på elbiler.
Ja det er synd, men forumet ser nå ut til å være dominert av «kverulantene» som liker å diskutere politikk, mens det er få som gidder å svare hvis det er en bruker som spør om noe elbil relatert.

I 2019 var det 120.000 nye innlegg på forumet, i år ser det ut til å bli under 20.000 innlegg.

På tide å legge ned hele forumet snart? :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Er nok heller en trend som viser at elbil har blitt mere allemannseie, og at utfordringene er mindre. Rekkevidden er bra, masse ladere, lite kø, og bilene virker stort sett. Så dette blir mere ett nisjeforum.

At en tråd om mva-grensen sklir ut til å diskutere annen politikk og konsekvensen av det bør ikke være overraskende. Vanligvis overser jeg poster fra visse personer, men greide ikke å la være denne gangen.

Ingeniøren

Og jeg forundrer meg over at politikk engasjerer...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

goggo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. desember 2025, klokken 06:22Er nok heller en trend som viser at elbil har blitt mere allemannseie, og at utfordringene er mindre. Rekkevidden er bra, masse ladere, lite kø, og bilene virker stort sett. Så dette blir mere ett nisjeforum.

At en tråd om mva-grensen sklir ut til å diskutere annen politikk og konsekvensen av det bør ikke være overraskende. Vanligvis overser jeg poster fra visse personer, men greide ikke å la være denne gangen.

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. desember 2025, klokken 08:32Og jeg forundrer meg over at politikk engasjerer...

Hehe, dere har gode poeng der...

Jeg ser forøvrig at FB forumene er i ferd med å lide samme skjebne som forumet her.
Jeg har jo Twizy og Model 3. Twizy forumet på FB er helt dødt, mens Model 3 forumet har blitt et sted der man gjerne svarer med RTFM meldinger hvis noen våger seg til å stille spørsmål.

Jaja - det er kanskje KI som har overtatt funksjonen med å hjelpe de som har elbil spørsmål? Der får man i alle fall vennlige og positive svar på sine henvendelser.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vaduz

Det er nok bare det at «el» kan strykes i «elbilforum» nå, og hvor mange hang på bilforum i gamle dager? Det blir nok kun entusiaster med BMW/porsche/audi etc som det var før. Elbil er bare blitt bil.

Politikk engasjerer på tvers av alle forum😉

filtvet

Enig, er lei alle disse politiske debattene her. Tror også andre har fadet ut. Synd, jeg skulle ønske mer info om feks servicer du kan gjøre selv på tesla 3/Y etc. Synd at det må bli youtube fremover.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA