Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, man 13. okt 2025, kl. 19:27

« forrige - neste »

hELgenen

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ma-betale-moms-pa-billigere-elbiler/18189815/

"Regjeringen vil senke innslagspunktet for moms på nye elbiler til 300.000 kroner på statsbudsjettet for 2026, erfarer TV 2.

"

Mao - kan det jo fort være en gedigen avgiftsmell folk kan oppleve. Har selv en bil i bestilling - den skal ifølge leverandøren leveres i god tid før nyttår. Men det er jo aldri noen garanti for slikt.
Dermed kan man havne i en felle som regjeringen dessverre har for vane å komme med. Istedenfor å spille med åpne kort og fortelle NÅR avgiften skal komme - skal de heller forsøke å fange noen.

Det er jo gjerne 2-5 mnd leveringstid på elbiler for enkelte merker - og når man inngår avtalen så avtaler man også levering. Men om leveringen er forsinket..så sitter vel ofte kunden igjen med svarteper.

Daniel_0007

Enig, har veldig lyst å bestille en smart #5 men med levering i mars så blir den fort 50 000+ mer.
Grensa burde vært senka til 400 000 først, får håpe de andre partiene ikke godtar ap sitt forslag men tviler på det.
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Vaduz

De burde varslet 6mnd før, men det er jo ikke en populær valgkamp sak, og gjør de det ikke nå blir det et år forsinket. Synes det er riktig gjort dog, ikke mye grunn til å subsidiere eilbil så hardt i 2026. Kunne egentlig hatt moms fra første krone nå, men er nok fornuftig å fase ut gradvis.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på man 13. okt 2025, kl. 20:15De burde varslet 6mnd før, men det er jo ikke en populær valgkamp sak, og gjør de det ikke nå blir det et år forsinket. Synes det er riktig gjort dog, ikke mye grunn til å subsidiere eilbil så hardt i 2026. Kunne egentlig hatt moms fra første krone nå, men er nok fornuftig å fase ut gradvis.

Jeg mener de oppfører seg som banditter når de i praksis innfører en avgift som kan virke med tilbakevirkende kraft. Har man bestillt bil og avtalt levering før nyttår og leveringen blir forsinket..så har man vunnet i avgiftslotto. Ikke bra måte å håndtere endringer på. Alle ønsker forutsigbarhet

daktari

AvgiftsPartiet. Genialt valg folkens
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Det er ufattelig useriøst å øke avgiftene med 50.000 med 75 dagers varsel, ja, med mange med bil i bestilling. Alternativt kunne de hatt unntak for de som hadde bestilt før 13. oktober så de slapp avgiften. Men oppstart burde vært 01.04.2026.

For de som har fulgt med i politikk var dette overhode ingen overraskelse fra Avgiftspartiene. Også på borgerlig side har en vært åpen for å øke avgiftene, men sikkert ikke like raskt og uforutsigbart. Nå blir det nesten tilbakevirkende kraft. Er derfor jeg og har nevnt det med at verdifallet neppe blir stort for de som nylig har kjøpt elbil.

Dette betyr vel at Tesla Model Y og 3 nok en gang kommer til å gjøre monster-kvartal, særlig med rentekampanje. Får håpe de andre fabrikantene kan shippe over masse biler for levering før jul.

Edit: ser flere over nevnte det samme som jeg nå skrev.
Tesla Model Y                         2021-

tetif30

Det er vel ikke overraskende at dette kommer? Her kuttes det i barnehager, skoler og eldreomsorg over en lav sko, men det å subsidiere elbiler som fint konkurrerer med drivstoffbiler, DET skal prioriteres? Her gjør regjeringen helt rett i å innføre mer moms på nye elbiler, samt full bompengesats. For de som har bestilt nybil med levering over nyttår er det gode muligheter for importørene å rykke fram i køen, bare å ta raskt kontakt med bilselger allerede nå.

Den store besparelsen er uansett å lade hjemme i 5 år VS å fylle bensintanken. Jeg tror ikke folk slutter å kjøpe Model Y eller ID4 selv om de koster 50-100k mer. Det er på tide at folk handler mer brukt også. Det var ganske staselig å kunne kjøpe nybil før 2015. Nå er det dagligdags, med 0% renter og knapt noe avgift på de mest populære bilene. Hilsen eier av 2 stk elbiler.

Jalla

Nei, som du sier burde man ikke bli overrasket over at grensen momsfritaket blir senket. Det har vært uttalt lenge, og de som har bestilt bil med lang leveringstid bør ha kalkulert en slik økning inn når de satte bilen i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Jalla på man 13. okt 2025, kl. 23:15Nei, som du sier burde man ikke bli overrasket over at grensen momsfritaket blir senket. Det har vært uttalt lenge, og de som har bestilt bil med lang leveringstid bør ha kalkulert en slik økning inn når de satte bilen i bestilling.

Man kan ikke enkelt kalkulere inn noe som ikke er kjent. Hele næringslivet i Norge har etterlyst større forutsigbarhet. AP har gang på gang levert uforutsigbarhet mhp skatter og avgifter. Det undergraver tillit til politikere og ikke minst vårt demokratiske styresett at man kan fange noen i slike avgiftsfeller. Der forsinkelser skjer vil jo nå kunder føle seg dolket i ryggen. Spørsmålet er jo om levering blir vesentlig forsinket slik at den bikker 2026 bør gi kunden rett til å gå ut av avtaler. F.eks for egen del er levering avtalt tidlig november. Om levering flyttes til januar 2026 så er jo det i seg selv en lang forsinkelse. Om man der på toppen av dette skulle få slengt på ekstra avgifter så fremstår det jo som veldig urimelig. Men det er jo akkurat det staten åpner opp for nå. Hadde man isteden avklart innføringen med f.eks 6 mnd fra varsling så ville det gitt kundene mye større forutsigbarhet. Men man foretrekker tydelgvis katt og mus lek med befolkningen.

vinterdekk

DejaVu fra 2022 dette, når momsinnslaget ble justert fra første krone over 500K året etter. Var låst i en kontrakt på Subaru Solterra hvor de ikke kunne gi svar på om leveringstid. Og før jeg fikk somlet meg ut av avtalen så hadde andre sikret seg leveringsklar bil i tide.

Om jeg var i markedet så hadde jeg muligens signert kontrakt på Tesla Model Y nå mens det er rentekampanje. Man kan sitte på den mens man vurderer alternativer, og så langt jeg vet er det liten risiko å kansellere hos Tesla.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

arthur

Jeg blir mest av alt overrasket over at noen blir overrasket over dette? Spørsmålet blir vel heller hva skal man gjøre med dette i forhold til å bestille ny bil, bytte inn bil, selge bil og timingen på dette? Stort sett alle nye biler vil da gå opp i pris hvilket vel kan bety at bruktbiler blir noe mere verdt, men ingen automatikk i det heller, eller?

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. okt 2025, kl. 08:38Jeg blir mest av alt overrasket over at noen blir overrasket over dette? Spørsmålet blir vel heller hva skal man gjøre med dette i forhold til å bestille ny bil, bytte inn bil, selge bil og timingen på dette? Stort sett alle nye biler vil da gå opp i pris hvilket vel kan bety at bruktbiler blir noe mere verdt, men ingen automatikk i det heller, eller?

Det er bedre å være transparent i en åpen økonomi..men AP har dessverre vist ved flere tilfeller at de ikke ønsker å være transparente. Jeg antok avgiftsøkning fra nyttår kunne skje..så insisterte på levering før nyttår. De ga meg en dato i November..men ingen garanti. Jeg gjorde altså alt hva man kunne forvente..men må løpe hele risikoen..og det er slikt jeg ikke liker. Vi får se..klart med ekstra 50.000 og et par mnd forsinkelse så mener jeg at jeg bør kunne gå ut av avtalen om det skulle intreffe en slik forsinkelse. Vil kontakte forhandler når avgiften er offisiell..for å høre status på leveringen

Kires

Ikke veldig overrasket over dette. Men må telle litt på knappene om jeg skal bytte ut en av bilene før nyttår da plutselig
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tetif30 på man 13. okt 2025, kl. 23:05Det er vel ikke overraskende at dette kommer? Her kuttes det i barnehager, skoler og eldreomsorg over en lav sko, men det å subsidiere elbiler som fint konkurrerer med drivstoffbiler, DET skal prioriteres? Her gjør regjeringen helt rett i å innføre mer moms på nye elbiler, samt full bompengesats. For de som har bestilt nybil med levering over nyttår er det gode muligheter for importørene å rykke fram i køen, bare å ta raskt kontakt med bilselger allerede nå.

Den store besparelsen er uansett å lade hjemme i 5 år VS å fylle bensintanken. Jeg tror ikke folk slutter å kjøpe Model Y eller ID4 selv om de koster 50-100k mer. Det er på tide at folk handler mer brukt også. Det var ganske staselig å kunne kjøpe nybil før 2015. Nå er det dagligdags, med 0% renter og knapt noe avgift på de mest populære bilene. Hilsen eier av 2 stk elbiler.

For mange er det nok veldig overraskende. For de som leser dette forumet er det ikke overraskende.

Det er derimot overraskende at de nok en gang driter seg ut med så kort frist at det i praksis får tilbakevirkende kraft, for de som bestilte forrige uke med levering i f.eks. februar.

Veldig mange orker ikke følge med på sånne ting. Se for eksempel på Norgespris på strøm: I strømsone N02 så er det nesten halvparten som ikke har bestilt Norgespris. Hvorfor det, kan en spørre - fordi infoen drukner i all slags click-bait om at "Du må passe på så du ikke får dolk i ryggen av Norgespris", sånn at folk tror det er Joker Nord.

På samme måte drukner info om mva på elbil og prognoser i all annen Trump/krig-elendighet.

Kan virke som at avgiftsøkningen på elbil i Norge fra nyttår (om det blir en realitet) er et svar fra Støre til Trump: "ok, vi skal tilpasse avgiftene slik at flest mulig kjøper amerikanske varer", siden Tesla er en av få bilprodusenter som produserer bare på spekulasjon med få versjons-varianter, og dermed kan levere tusenvis av biler på kort tid.
Så denne økningen er en dolk i ryggen på europeiske bilmerker, som generelt har 4-6 måneders leveringstid.

Samtidig er jo denne korte fristen nok gjort for å unngå at folk kjøper bil før de egentlig tenkte. Med tanke på at MDG er med på dette forslaget så gir jo det mening ettersom MDG føler elbil er ondere enn narkotika.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: Kires på tir 14. okt 2025, kl. 08:44Ikke veldig overrasket over dette. Men må telle litt på knappene om jeg skal bytte ut en av bilene før nyttår da plutselig

Ja, tenker det samme, men hvilken, hvorfor og til hva blir neste "problem".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA