Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hmm. Egentlig bestemt meg for å prøvekjøre Smart 5 og Zeekr 7x ved anledning uten hast. Pengene har det veldig fint i div fond for tiden.  Men blir det «fornuftig» å hastekjøpe blir det nok fort en ID7. Smart 5 kan ikke leveres så raskt, og Zeekr 7X forutsetter en god deal for den er litt høyt priset i Norge.

Får ta en prøvekjøring neste uke, selv om det ikke nødvendigvis er fornuftig å hastekjøpe. Tipper prisøkningen helt eller delvis kompenseres slik at prisene ikke settes opp tilsvarende økning i mva.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

batterimannen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. oktober 2025, klokken 17:31Hmm. Egentlig bestemt meg for å prøvekjøre Smart 5 og Zeekr 7x ved anledning uten hast. Pengene har det veldig fint i div fond for tiden.  Men blir det «fornuftig» å hastekjøpe blir det nok fort en ID7. Smart 5 kan ikke leveres så raskt, og Zeekr 7X forutsetter en god deal for den er litt høyt priset i Norge.

Får ta en prøvekjøring neste uke, selv om det ikke nødvendigvis er fornuftig å hastekjøpe. Tipper prisøkningen helt eller delvis kompenseres slik at prisene ikke settes opp tilsvarende økning i mva.

Smart #5 og Zeekr 7X er de bilene jeg også vurderer for prøvekjøring. Tenker det samme om 7X, at den burde ha en kampanje med noe prisreduksjon.

Tror jeg kommer til å vente og se hva Volvo EX60 bringer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Gazer75

Der forsvann nok draumen om ein ny elbil for min del. Om eg skal ha råd så blir det vel fort ein 5 år gammal elbil som har gått veldig langt. Og då er det kun 2 år garanti att på batteriet. Kan fort bli veldig dyrt etter det om batteriet takkar for seg.

Må nok køyre dagens bil så lenge eg har råd til det. Det eg kan spare må vel brukast på framtidige reparasjonar når den blir eldre.

Spent på om forhandlarane vil ta inn att hybrid og fossil bilar i framtida.
Kan jo fylle ein tank med drivstoff for den ekstra prisen ein betalar i trafikkforsikringsavgift på elbil i dag.
Ser ikkje for meg at denne skilnaden vil bli noko mindre i framtida. Så for oss som køyrer lite så er innsparinga på bruken av elbil mykje mindre pga dette.

Hadde VW seld hybrid Golf i Norge så ville det vore mykje meir aktuelt. Dei har jo i dag nesten like stort batteri som første gen e-Golf.
Men kan fort bli tvinga til å kjøpe elbil sidan noko anna ikkje er å få kjøpt.

Visar at "vanlege folk" er dei med millioninntekt så forskjellane aukar berre meir og meir.
Det eg har sett visar at dette er eit katastrofebudsjett for dei med dårleg råd.
2020 e-Golf (2023-)

eisa01

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:49
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 21:32
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 21:01Hvordan var det igjen, avgiftsfritaket var opprinnelig forespeilet til det ble 50k eller 100k elbiler på norske veier? Nå er det minst 10x det?

Nå melder DN at det blir full moms fra 2027. Da måtte uansett ESA godkjent nye statssubsidier

Syns det er bra, så kan man heller få noe skattekutt i skatteforliket :)

Skattekutt..aldri sett

AP sitt valgprogram sier jo:

VI SKAL IKKE KUTTE SKATTER
Ble både kutt i inntektsskatt og formuesskatt. For ikke å glemme redusert elavgift, + de estimerte 11 mrd i strømsubsidier (Norgespris)

Øyvind.h

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:35Tenker det samme om 7X, at den burde ha en kampanje med noe prisreduksjon.

Regner med det burde være mulig å få 7X Privilege til rundt 650 med vinterhjul, ettersom den er på kampanje til 629.
650 er fortsatt litt mye sammenlignet med andre land, men 100kWh batteri, 400kW+ hurtiglading, lavt forbruk, luftunderstell og haugevis med annet utstyr vil vel aldri bli veldig billig...

550 for Smart 5 Brabus med vinterhjul er billig, men den har sikker endeløs venteliste nå. Brukbare matrix lys så jeg i TB sin test, og mer romslig enn forventet i banankasse-testen. Samtidig - høyre forbruk enn ønskelig på de veiene vi kjører mest langtur (110++ sone).

Alternativet for min del er å vente 2 år til nåværende bil er rundt 4 år slik at jeg fortsatt kan selge med garanti. Verditapet er jo desidert høyest i starten, noe som tilsier at det er økonomisk katastrofe å bytte hyppigere enn nødvendig. Men bil er gøy da :D

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jalla

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:46Der forsvann nok draumen om ein ny elbil for min del. Om eg skal ha råd så blir det vel fort ein 5 år gammal elbil som har gått veldig langt. Og då er det kun 2 år garanti att på batteriet. Kan fort bli veldig dyrt etter det om batteriet takkar for seg.
Det henger jo ikke på greip det du sier her. Du sier åpenbart at du hadde tenkt å kjøpe ny elbil til langt over 300.000, men nå etter moms fra 300.000 så har du plutselig ikke råd til annet enn en 5 år gammel elbil.

batterimannen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:59
Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:35Tenker det samme om 7X, at den burde ha en kampanje med noe prisreduksjon.

Regner med det burde være mulig å få 7X Privilege til rundt 650 med vinterhjul, ettersom den er på kampanje til 629.
650 er fortsatt litt mye sammenlignet med andre land, men 100kWh batteri, 400kW+ hurtiglading, lavt forbruk, luftunderstell og haugevis med annet utstyr vil vel aldri bli veldig billig...

550 for Smart 5 Brabus med vinterhjul er billig, men den har sikker endeløs venteliste nå. Brukbare matrix lys så jeg i TB sin test, og mer romslig enn forventet i banankasse-testen. Samtidig - høyre forbruk enn ønskelig på de veiene vi kjører mest langtur (110++ sone).

Alternativet for min del er å vente 2 år til nåværende bil er rundt 4 år slik at jeg fortsatt kan selge med garanti. Verditapet er jo desidert høyest i starten, noe som tilsier at det er økonomisk katastrofe å bytte hyppigere enn nødvendig. Men bil er gøy da :D

Vi kjøpte Hyundai Kona med 1 barn. Da vi fikk 2 barn, så måtte vi opp på størrelse til XC40. Nå som vi i år fikk barn nr 3, så blir det veldig snaut med plass.

Når jeg kjører gjennom konfiguratoren på 7X, så ender jeg på 740 k. Litt synd at de elektriske dørene er i komfortpakka. Litt kjipt å tenke på at alle bilene blir 50 000 dyrere, men det er synd å bruke penger på en bil, om den "perfekte" familiebilen skulle komme rett på nyåret.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Sitat fra: Jalla på onsdag 15. oktober 2025, klokken 19:29
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:46Der forsvann nok draumen om ein ny elbil for min del. Om eg skal ha råd så blir det vel fort ein 5 år gammal elbil som har gått veldig langt. Og då er det kun 2 år garanti att på batteriet. Kan fort bli veldig dyrt etter det om batteriet takkar for seg.
Det henger jo ikke på greip det du sier her. Du sier åpenbart at du hadde tenkt å kjøpe ny elbil til langt over 300.000, men nå etter moms fra 300.000 så har du plutselig ikke råd til annet enn en 5 år gammel elbil.

Nei, ikke godt å vite. Hybridbiler som Gazer75 skriver om er dessuten lite konkurransedyktige nå, man får mer bil for pengene om man velger elbil, også i bruktmarkedet. Jeg mistenker at de som kjøper nyere hybridbil nå er folk som ikke har lyst på elbil og har råd til å kjøre det de vil kjøpe. Mange elbiler som kan erstatte en eGolf koster jo under 400K og vil ikke bli rammet like hardt som storselgerne rundt 500K.

Men 2026 går jo fort og så blir det vel moms fra 0 kroner i 2027.. så nå er det lurt å bestemme seg om man skal kjøpe ny bil.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 20:52Når jeg kjører gjennom konfiguratoren på 7X, så ender jeg på 740 k.
Awd privilege med comfort pakke og cockpit pakken er på kampanje til 629.
Dvs 684 med vinterhjul og hengerfeste.
Burde være mulig å få den til 650 da :)
VW ID4 GTX 2023

Bondeknøl

Rart at folk aldri lærer seg hvordan statsbudsjettet fungerer.
Alle regjeringer legger frem ett statsbudsjett der det er lagt inn noen «bomber» som ett forhandlingsparti kan gå inn å rydde opp i og ta æren for. Hva er vitsen med å legge inn ett budsjett der de partiene de må forhandle med ikke kan ta æren for noe?

Siste ord er ikke sagt, og det blir garantert endringer i en del ting, men til neste år biter folket på igjen uten å skjønne att alle budsjettforslag har lokkemat til forhandlingspartier.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eisa01 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:49
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 21:32
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 21:01Hvordan var det igjen, avgiftsfritaket var opprinnelig forespeilet til det ble 50k eller 100k elbiler på norske veier? Nå er det minst 10x det?

Nå melder DN at det blir full moms fra 2027. Da måtte uansett ESA godkjent nye statssubsidier

Syns det er bra, så kan man heller få noe skattekutt i skatteforliket :)

Skattekutt..aldri sett

AP sitt valgprogram sier jo:

VI SKAL IKKE KUTTE SKATTER
Ble både kutt i inntektsskatt og formuesskatt. For ikke å glemme redusert elavgift, + de estimerte 11 mrd i strømsubsidier (Norgespris)

Jeg skrev bare hva AP selv har sagt - de vil holde skattene like. Og du må ikke ett minutt tro at dette er skattenivået AP venter en skal ende opp på - dette er lokkemat til SV, Rødt & Co, sånn at AP kan gi SV en seier, og at SV ikke skal pirke i andre deler av Statsbudsjettet, hvor partiene faktisk er uenige. Det ender garantert opp med at personer med millionlønn må betale mer skatt, mens de fattige betaler mindre, altså motsatt av lokkematen. 4 kroner dagen i skattelette for millionlønn er heller ikke hva jeg kaller lette.

Angående strømpriser, hvor staten har håvet inn 200 milliarder i superprofitt de siste 4 årene, så er jeg svært fornøyd med hva Jens Stoltenberg har fått til de seneste månedene i varig valgflesk. Litt påfallende at dette ble lekket, men elbilavgift ikke ble lekket før valget, men...
Men jeg er godt fornøyd med lavere elavgift, og ikke minst reduksjon av superprofitt til staten på strøm.

At de satte grunnlaget for formueskatt opp 8% er nok og bare lokkemat, med mindre de var enige med Høyre hele tiden i valgkampen, men ikke turte si det i frykt for å miste stemmer. Men regner med det er lokkedue for forhandling.

AP har gjort 10 ganger mer riktig siste 6 mnd enn tidligere 3,5 år. Litt synd hvis Jens slutter til jul, som Nettavisen tror er den hemmelige planen, AP og holdt hemmelig under valgkampen.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 15. oktober 2025, klokken 22:39Rart at folk aldri lærer seg hvordan statsbudsjettet fungerer.
Alle regjeringer legger frem ett statsbudsjett der det er lagt inn noen «bomber» som ett forhandlingsparti kan gå inn å rydde opp i og ta æren for. Hva er vitsen med å legge inn ett budsjett der de partiene de må forhandle med ikke kan ta æren for noe?

Siste ord er ikke sagt, og det blir garantert endringer i en del ting, men til neste år biter folket på igjen uten å skjønne att alle budsjettforslag har lokkemat til forhandlingspartier.

Ja, nettopp.
Mediene kunne og vært litt flinkere til å skrive at dette er forslag til statsbudsjett, og ikke skrive enkeltpostene som sannheter.

Gazer75

Ein bil til 360k i dag vil om to år koste 450k med MVA og sikkert opp mot 500k med inflasjon på toppen. Det er over mitt budsjett for ein bil. Om ein går for brukt så reduserer det prisen eg er villig til å betale, spesielt om ein må gå for bilar som er køyrd langt og er nær 5 år gammal.
Lite interessert i å kjøpe ein "ny" bil med like kort rekkevidd og storleik som e-Golf når eg ein gong skal byte.
Hadde håpa på ein brukt Elroq 60 til neste år eller i 2027 til ein overkomeleg pris, men med MVA på toppen så aukar jo bruktprisane også.
Betalte kun 150k for e-Golf'en etter innbyte. Så eit godt stykke under 300k.

Kan sikkert spare i 4-5 år til men er redd for at auken i pris pga mva, inflasjon og andre avgifter overgår dette. Og så må ein jo rekne med utlegg på dagens bil etter som den blir eldre.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Hmmm.... ser plutselig at Jens Stoltenberg ikke har helt troen på at flere elbiler vil være bra for miljøet.

Plutselig høres han ut som en gammel gubbe på 70 år som kommenterer på Nettavisen om at elbil ikke er miljøvennlig. Tydelig at han ikke deler mange forskeres oppfatning om elbilens klima- og miljø- fortreffelighet.

Han har levd under NATO-steinen:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 04:10

Ein bil til 360k i dag vil om to år koste 450k med MVA og sikkert opp mot 500k med inflasjon på toppen. Det er over mitt budsjett for ein bil. Om ein går for brukt så reduserer det prisen eg er villig til å betale, spesielt om ein må gå for bilar som er køyrd langt og er nær 5 år gammal.
Lite interessert i å kjøpe ein "ny" bil med like kort rekkevidd og storleik som e-Golf når eg ein gong skal byte.
Hadde håpa på ein brukt Elroq 60 til neste år eller i 2027 til ein overkomeleg pris, men med MVA på toppen så aukar jo bruktprisane også.
Betalte kun 150k for e-Golf'en etter innbyte. Så eit godt stykke under 300k.

Kan sikkert spare i 4-5 år til men er redd for at auken i pris pga mva, inflasjon og andre avgifter overgår dette. Og så må ein jo rekne med utlegg på dagens bil etter som den blir eldre.

Ja, det kan nok være lurt å kjøpe elbil f.eks. ikke senere enn neste høst. Men jeg tror det kommer mange brukte til salgs neste høst før nybil øker ytterligere 75.000 i avgifter, om statsbudsjettet går gjennom uforandret, siden mange da vil kvitte seg med sin gamle bil, og at prisene dermed ikke er så verst.

Et tips til bil akkurat nå er f.eks. Kia E-Niro Exclusive fra 2022 til 270.000. Da får du 64 kWh batteri / 455km wltp, garanti til (juni) 2029 (7 år fra ny), en bil med lite tull, app, mulighet for liten henger og takbøyler, ganske god plass og gode seter, bra stereo. Exclusive-modellen er den som har alt av tilgjengelig utstyr.

Men, jeg, enig i at det er litt kjipt. Kanskje du får en brukt Elroq 60 til 300.000 neste høst og.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA