Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. oktober 2025, klokken 07:01
Sitat fra: telcontar på onsdag 15. oktober 2025, klokken 06:34Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.



Tenker du på veiprising? Det er lett å sette avgifter på fossilt drivstoff men strømmen skiller ikke på hva man bruker den til.

De finner nok på en eller annen måte å suge penger ut av folk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:18
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Full mva og lik trafikkforsikringsavgift er nok lett åbli enig om, og er sånn sett ikke det store problemet.

Det er det punktet over om reduserte bil og drivstoffavgifter som blir problematisk. De fleste andre partier er for høye drivstoff-avgifter fordi man vil bruke det for å få vekk salg av icebiler.

og AP sin avgiftskommisjon/komité/råd har nok fått noen år å tenke hardt på hvordan de skal erstatte bortfallet av CO2 og NOx-avgifter og andre avgifter de lett kunne hive på drivstoffet.

Avgifter på km med diverse satser for visse "soner" som tillegg til eller erstatning for CO2 og NOx-avgifter og bompenger, er nok en særdeles fristende melkeku de nok bare venter på å få innført.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#33
MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:15MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo



Livet er f..meg ikke bedre med avgifter. For egen del blir alt bare dyrere..mer skatter..mer avgifter..Hvorfor skal man juble over dette?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:15MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo



Ja, mva fra 300.000 er ikke krise, synes jeg og. Det er bare veldig useriøst at bilen må være registrert før 01.01.2026 for å unngå den, sånn at de som har bestilt f.eks. en VW med 4 måneders leveringstid siste 1,5 måned vil få en ekstraregning på nesten 50.000. Sånn kan man ikke drive på. Får håpe de i det minste får flyttet datoen for ikrafttredelse til f.eks. 01.03.2026, sånn at ikke alle må bestille Tesla for å få bil i tide. Hvis ikke er det svært konkurransevridende, og omtrent i strid med ESA sine regler mot slik vridning.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 15. oktober 2025, klokken 10:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:18
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Full mva og lik trafikkforsikringsavgift er nok lett åbli enig om, og er sånn sett ikke det store problemet.

Det er det punktet over om reduserte bil og drivstoffavgifter som blir problematisk. De fleste andre partier er for høye drivstoff-avgifter fordi man vil bruke det for å få vekk salg av icebiler.

og AP sin avgiftskommisjon/komité/råd har nok fått noen år å tenke hardt på hvordan de skal erstatte bortfallet av CO2 og NOx-avgifter og andre avgifter de lett kunne hive på drivstoffet.

Avgifter på km med diverse satser for visse "soner" som tillegg til eller erstatning for CO2 og NOx-avgifter og bompenger, er nok en særdeles fristende melkeku de nok bare venter på å få innført.

Ja, nei mitt innlegg gikk på at FrP og MDG fort kan ønske seg moms allerede fra 200.000 siden FrP egentlig ønsker seg moms fra 0 kroner, som på fantastisk bensinbil.

Angående drivstoffavgifter så blir det spennende å se om AP får gjennom sitt forslag med 80 øre ekstra avgift på bensin, og 120 øre ekstra på diesel. Kommer det moms oppå dette og? De andre rødgrønne er nok enige, utenom SP. Spørs om de får med andre / flertall i Stortinget på å øke drivstoffavgiften så mye. Dersom avgiften blir vedtatt kan det fort være at veldig mange ønsker å selge diesel-bilen ganske kjapt, og helst kjøpe elbil før nyttår. Kan bli billig å kjøpe diesel-bil igjen.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:53
Sitat fra: goggo på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:15MVA grense på 300.000 og deretter null kr blir bra. Vi ( rettere sagt - Christina Bu & co :)  ) har jo oppnådd nesten alle elbil målene for personbiler, med både 95% nybilsalg og med virkelig god dekning av hurtigladere. Og nå også Norgespris og lavere elavgift på strøm, som garanterer fortsatt kjempebillig drivstoff i forhold til fossilbiler.

Nå vil det forhåpentligvis bli fokus på mindre og rimeligere biler igjen.
Det kommer jo til å bli stor konkurranse i markedet for mindre nybiler nå, og det er jaggu meg på tide. Skal bli interessant å se om de europeiske fabrikantene har noen som helst sjans til å konkurrere med kineserne nå.

Nå håper jeg bare at Elbilforeningen blir litt mere miljøfokusert, og fokuserer mer på omtale av småbiler fremover.

Life Is Good :)
Hugo



Ja, mva fra 300.000 er ikke krise, synes jeg og. Det er bare veldig useriøst at bilen må være registrert før 01.01.2026 for å unngå den, sånn at de som har bestilt f.eks. en VW med 4 måneders leveringstid siste 1,5 måned vil få en ekstraregning på nesten 50.000. Sånn kan man ikke drive på. Får håpe de i det minste får flyttet datoen for ikrafttredelse til f.eks. 01.03.2026, sånn at ikke alle må bestille Tesla for å få bil i tide. Hvis ikke er det svært konkurransevridende, og omtrent i strid med ESA sine regler mot slik vridning.

Ja, er enig med deg angående den korte fristen, og at de som antagelig vinner mest på dette i år er Tesla.
Men det er jo slik dette politiske spillet foregår hvert år, med korte frister. Både bilselgerne og vi forbrukere visste jo at dette med stor sannsynlighet ville skje. Forhåpentligvis vil Elbilforeningen og bilselgerne fokusere på å forsøke å forlenge fristene, framfor å endre innslagspunktet på MVA.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Syklist

Dersom målet er utskifting av bilparken og mindre lokal forurensning, er dette et feilsteg.

Fornuftig politikk kunne vært momsgrense 400 000 i 2026, 300 000 i 2027, 200 000 i 2028 og 0 i 2029.

Dette kombinert med økning av avgifter på bensin og diesel slik at pumpeprisen blir 30 kr/liter. I tillegg kunne vrakpanten på eldre fossilbiler settes til 50 000, slik at vi får gamle biler av veien.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

batterimannen

Når ca 30% av bilparken er elbil, så føler politikerne at de er i mål.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Vaduz

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 13:35Når ca 30% av bilparken er elbil, så føler politikerne at de er i mål.

Du får jo ikke så mye bedre enn 95% BEV nybilsalg da, hvordan skulle man gjort det raskere, beslaglagt fossilbiler?😅

goggo

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 13:35Når ca 30% av bilparken er elbil, så føler politikerne at de er i mål.
Eller for å si det på en annen måte; når over 95% av nybilsalget i alle landets fylker er elbiler så føler politikerne at de er i mål.
Alle vi som har hatt elbil i noen år vet jo at det skal veldig mye til for de fleste elbilister å gå tilbake til fossilbil igjen, så jeg tror nok at vi er i mål ja.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

terje3105

Tesla Model Y LR AWD, i bestilling 16.10.2025
Tesla Model S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

hELgenen

Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 14:33Jensemann sier momsgrensen gjelder fra nå av... Han har nok glemt at vi har et Storting i Norge

https://www.tv2.no/direkte/b3r5h/statsbudsjettet-2026/68ef89c36cff5ff249854860/stoltenberg-momsfradrag-pa-elbil-fjernes-umiddelbart

Regjeringen har jo kommet med tilbakevirkende skatteregler tidligere. Så det var vel en våt drøm han hadde

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. oktober 2025, klokken 15:36
Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 14:33Jensemann sier momsgrensen gjelder fra nå av... Han har nok glemt at vi har et Storting i Norge

https://www.tv2.no/direkte/b3r5h/statsbudsjettet-2026/68ef89c36cff5ff249854860/stoltenberg-momsfradrag-pa-elbil-fjernes-umiddelbart

Regjeringen har jo kommet med tilbakevirkende skatteregler tidligere. Så det var vel en våt drøm han hadde
Vi skjønner at "nå er det vanlige folks tur", har en helt annen klang når den sies ovenfor andre, enn når han og/eller Støre øver foran speilet, eller snakker til seg selv.

Jeg tenker vi så AP-ledelsen sitt sanne ansikt her, noe han selvsagt måtte korrigere i ettertid. Men den store, våte drømmen hans, er nok fremdeles det samme, og den som fremkom i forsnakkelsen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA