Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, man 13. okt 2025, kl. 19:27

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: Kires på tir 14. okt 2025, kl. 08:44Ikke veldig overrasket over dette. Men må telle litt på knappene om jeg skal bytte ut en av bilene før nyttår da plutselig

Med mindre du _trenger_ å bytte ut en av 2023 modell sparer du vel ingenting på å kjøpe ny nå før moms fremfor å beholde de du allerede har?

Er mye psykologi her. Virker som om en del er villige til å sløse bort penger på verditap for å beskytte seg mot følelsen av å ikke ha spart penger på nybilkjøp. Må det impulshandles på ny før det blir innført moms fra første krone?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tir 14. okt 2025, kl. 12:51
Sitat fra: Kires på tir 14. okt 2025, kl. 08:44Ikke veldig overrasket over dette. Men må telle litt på knappene om jeg skal bytte ut en av bilene før nyttår da plutselig

Med mindre du _trenger_ å bytte ut en av 2023 modell sparer du vel ingenting på å kjøpe ny nå før moms fremfor å beholde de du allerede har?

Er mye psykologi her. Virker som om en del er villige til å sløse bort penger på verditap for å beskytte seg mot følelsen av å ikke ha spart penger på nybilkjøp. Må det impulshandles på ny før det blir innført moms fra første krone?

Dersom en tenkte å bytte i 2026 kan det gi mening. Men om en ikke hadde noen planer så gir det ikke så mening økonomisk vil jeg tro. Nybilprisen blir sikkert 50.000 høyere på 500.000-kroners biler, men 2023-bilene vil nok også merke en god oppgang. Dersom en Skoda Enyaq går fra 620.000 til 670.000 over natten så er det nok mange som heller vil måtte kjøpe seg en 2023 Ford e-Mustang, og presser prisene opp. De 50.000 er nok akkurat nok til at mange ikke lenger har råd til en ny bil.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 13:10

Dersom en tenkte å bytte i 2026 kan det gi mening. Men om en ikke hadde noen planer så gir det ikke så mening økonomisk vil jeg tro. Nybilprisen blir sikkert 50.000 høyere på 500.000-kroners biler, men 2023-bilene vil nok også merke en god oppgang. Dersom en Skoda Enyaq går fra 620.000 til 670.000 over natten så er det nok mange som heller vil måtte kjøpe seg en 2023 Ford e-Mustang, og presser prisene opp. De 50.000 er nok akkurat nok til at mange ikke lenger har råd til en ny bil.
Kommer litt an på mer enn bare når en tenkte å bytte ut. Er vel endel som har ment at de vil vente til elbiler blir mer modent, så man sitter ut det gamle sarvet ennå en stund.

Derom innslaget skal gå ytterligere ned i 2026/2027 eller da falle helt bort, så virker det som mer fornuftig å slå til nå. Før fritaket forsvinner helt. Spesielt om man uansett ikke tenker å bytte bil hvert tredje år uansett. Kan se ut som det for mange vil være det mest fornuftige tidspunktet for å kjøpe ny.

Kan du uansett vente med å selge den gamle til litt ut på nyåret, så kanskje får du aller mest ut av bilbyttet. billigere bil nå enn til neste år, og samtidig kanskje få med litt av prisstigningen på bruktbilen pga høyere pris på nye biler...

Jeg skulle gjerne byttet nå, men har ikke råd, og hadde uansett et 10-12-årsperspektiv på den bilen jeg innehar nå. Den er ferdig nedbetalt om ca 3-4 år (mars 2029), men da er jeg forhåpentligvis ferdig med all annen gjeld også. Da kan jeg ta meg råd til ny bil og kortere tidshorisont på lånefinansieringen. Alt jeg får for Kona'en min i 2029 (eller senere) er som bonus å regne.

Dette er selvsagt sett i forhold til vurdering av restgjeld på bil og forventet pris ved salgstidspunktet, akkurat nå tviler jeg at jeg får dekket hele restlånet om jeg selger før, og jeg vil ikke ta et ev. tap ved å skru opp den andre gjelden jeg vil bli kvitt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Ja det virker som om det er mange som vil bytte 3-4 år gammel bil for å "spare penger", gir lite mening."Penny wise, but pound foolish" som britene sier.

Hele poenget med subsidie (etter at think gikk konkurs da), var jo å kompensere for at det var umoden teknologi. De som venter på at teknologien skal bli "moden" før de kjøper, men i tillegg klager på at subsidiene faller bort, har misforstått.

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 14. okt 2025, kl. 11:43

Ja, tenker det samme, men hvilken, hvorfor og til hva blir neste "problem".

Økonomisk er det vel ekstremt lite sansynlig det lønner å bytte for å bytte. Men vil du bedde for en lengre periode med ny bil til "gammel" pris er jo tiden nå. Dvs utvalget er jo fort begrenset til de som kan levere før nyttår. Jeg har faktisk tenkt at avgiften kom 1.1 2026 og gått all inn på å bytte. Jeg tenker lang garanti er viktig ved dette byttet..så jeg kan beholde den lenge. For neste gang vil staten ha mer og det blir relativt sett dyrere enn før. Så den kommende bilen har lang garanti.

Jalla

Sitat fra: hELgenen på tir 14. okt 2025, kl. 04:48
Sitat fra: Jalla på man 13. okt 2025, kl. 23:15Nei, som du sier burde man ikke bli overrasket over at grensen momsfritaket blir senket. Det har vært uttalt lenge, og de som har bestilt bil med lang leveringstid bør ha kalkulert en slik økning inn når de satte bilen i bestilling.
Man kan ikke enkelt kalkulere inn noe som ikke er kjent.
Tja, det var det da. Det har vært opplagt hele tiden at også elbiler skal få moms som alt annet. Og at det ville komme en endring allerede fra 1/1-2026 burde alle ha forstått. Spørsmålet har heller vært om innslaget ble 300k eller 400k, og hvis man ikke klarer å kalkulere seg frem til f.eks det dyreste av disse så har du sovet i timen.

Når flere her etterspør forutsigbarhet så kommer med stor sikkerhet hele momsfritaket forsvinne fra 1/1-2027, og det vil bli opplyst om dette i budsjettet som legges frem. Så da kan alle forberede seg i lang tid, og alle kan være lykkelige.

eisa01

Hvordan var det igjen, avgiftsfritaket var opprinnelig forespeilet til det ble 50k eller 100k elbiler på norske veier? Nå er det minst 10x det?

Nå melder DN at det blir full moms fra 2027. Da måtte uansett ESA godkjent nye statssubsidier

Syns det er bra, så kan man heller få noe skattekutt i skatteforliket :)

hELgenen

Sitat fra: eisa01 på tir 14. okt 2025, kl. 21:01Hvordan var det igjen, avgiftsfritaket var opprinnelig forespeilet til det ble 50k eller 100k elbiler på norske veier? Nå er det minst 10x det?

Nå melder DN at det blir full moms fra 2027. Da måtte uansett ESA godkjent nye statssubsidier

Skattekutt..aldri sett

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tir 14. okt 2025, kl. 21:32
Sitat fra: eisa01 på tir 14. okt 2025, kl. 21:01Hvordan var det igjen, avgiftsfritaket var opprinnelig forespeilet til det ble 50k eller 100k elbiler på norske veier? Nå er det minst 10x det?

Skattekutt..aldri sett

AP sitt valgprogram sier jo:

VI SKAL IKKE KUTTE SKATTER

Så hold ikke pusten.
De var ikke like ærlige om elbiler før valget. De unnlot å si:
"Vi ønsker å straffe småbarnsfamilier med dyre biler. De kan heller kjøre barna i en  Opel Ascona fra 1982. Nå er det over 20% elbiler i bilparken, så det får holde".

ToWalkOrDrive

Nå trodde jeg 300.000 i moms-grensen var en ferdigbehandlet grense med tutti-frutti-bilhaterne. Men dette er jo bare et løst utkast fra AP. Da er det jo helt i det blå hvordan det blir. Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 23:58Nå trodde jeg 300.000 i moms-grensen var en ferdigbehandlet grense med tutti-frutti-bilhaterne. Men dette er jo bare et løst utkast fra AP. Da er det jo helt i det blå hvordan det blir. Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.

Ja..en kan jo også se avgiftene øke ut over bare moms. Å eie samt bruke bil blir sikkert voldsomt dyrt. Derimot skjermes nok buss og storby aktiviter. Det fremstår jo viktig å stenge folk inne bak bommer også..Frihet til å bevege seg er jo et gode kun for egne kjernevelgere. Tror ikke statsbudsjettet blir lystig lesing

telcontar

Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.

vinterdekk

Sitat fra: telcontar på ons 15. okt 2025, kl. 06:34Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.

Tenker du på veiprising? Det er lett å sette avgifter på fossilt drivstoff men strømmen skiller ikke på hva man bruker den til.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på ons 15. okt 2025, kl. 07:01
Sitat fra: telcontar på ons 15. okt 2025, kl. 06:34Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.

Tenker du på veiprising? Det er lett å sette avgifter på fossilt drivstoff men strømmen skiller ikke på hva man bruker den til.

Flere bommer..avgift på km ifb forsikring

ProsjektX

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA