Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Svk

I NATO er det kun diesel som gjelder. La oss velge selv hva vi vil ha

Vaduz

Sitat fra: Svk på torsdag 16. oktober 2025, klokken 07:16I NATO er det kun diesel som gjelder. La oss velge selv hva vi vil ha

Vil du kjøre tanks til jobben?

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 04:10
Sitat fra: Jalla på onsdag 15. oktober 2025, klokken 19:29
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:46Der forsvann nok draumen om ein ny elbil for min del. Om eg skal ha råd så blir det vel fort ein 5 år gammal elbil som har gått veldig langt. Og då er det kun 2 år garanti att på batteriet. Kan fort bli veldig dyrt etter det om batteriet takkar for seg.
Det henger jo ikke på greip det du sier her. Du sier åpenbart at du hadde tenkt å kjøpe ny elbil til langt over 300.000, men nå etter moms fra 300.000 så har du plutselig ikke råd til annet enn en 5 år gammel elbil.

Ein bil til 360k i dag vil om to år koste 450k med MVA og sikkert opp mot 500k med inflasjon på toppen. Det er over mitt budsjett for ein bil. Om ein går for brukt så reduserer det prisen eg er villig til å betale, spesielt om ein må gå for bilar som er køyrd langt og er nær 5 år gammal.
Lite interessert i å kjøpe ein "ny" bil med like kort rekkevidd og storleik som e-Golf når eg ein gong skal byte.
Hadde håpa på ein brukt Elroq 60 til neste år eller i 2027 til ein overkomeleg pris, men med MVA på toppen så aukar jo bruktprisane også.
Betalte kun 150k for e-Golf'en etter innbyte. Så eit godt stykke under 300k.

Kan sikkert spare i 4-5 år til men er redd for at auken i pris pga mva, inflasjon og andre avgifter overgår dette. Og så må ein jo rekne med utlegg på dagens bil etter som den blir eldre.
En bil til 360K vil koste deg 375K istedet om du ikke rekker å kjøpe den før 2026 starter. Og det gitt at ikke forhandler gjør en prisendring for å motvirke noe av prisøkningen. Den største smellen blir om du må vente til 2027, for da smeller du til med 75K til, altså totalt 90K i mva-kostnader.

Så her er det egentlig viktigst å nå bilkjøp før 2027 inntrer, altså gitt at dette går gjennom, noe jeg dessverre frykter. Men kan hende mange nok av de andre partiene er mer fornuftig, og klarer å få bremset litt. Dog, med FrP-støtte, er vel de to store nok.

Kan fort være at å beholde den gamle bilen, vil koste deg mer enn de 15K. om du er litt uheldig, eller må ha den EU-godkjent i løpet av 2026. Litt rust på bremseskivene og/eller bremserørene, så er du fort der, og over, ihvertfall i kombinasjon med kostnaden av EU-kontroll og etterkontroll! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på torsdag 16. oktober 2025, klokken 07:16I NATO er det kun diesel som gjelder. La oss velge selv hva vi vil ha

Det kunne vært et greit argument. Eller at en vil bruke de ekstra inntektene på andre ting, er og greit.

Det eneste jeg reagerte på var at Jens Stoltenberg sier det ikke er bra for miljøet om en kjøper flere elbiler. Da er han langt over på FrP / Trump-retorikk hva angår elbiler. Han går faktisk og så langt å si at "annet forbruk" er bedre.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 16. oktober 2025, klokken 09:13
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 04:10
Sitat fra: Jalla på onsdag 15. oktober 2025, klokken 19:29
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 15. oktober 2025, klokken 18:46Der forsvann nok draumen om ein ny elbil for min del. Om eg skal ha råd så blir det vel fort ein 5 år gammal elbil som har gått veldig langt. Og då er det kun 2 år garanti att på batteriet. Kan fort bli veldig dyrt etter det om batteriet takkar for seg.
Det henger jo ikke på greip det du sier her. Du sier åpenbart at du hadde tenkt å kjøpe ny elbil til langt over 300.000, men nå etter moms fra 300.000 så har du plutselig ikke råd til annet enn en 5 år gammel elbil.

Ein bil til 360k i dag vil om to år koste 450k med MVA og sikkert opp mot 500k med inflasjon på toppen. Det er over mitt budsjett for ein bil. Om ein går for brukt så reduserer det prisen eg er villig til å betale, spesielt om ein må gå for bilar som er køyrd langt og er nær 5 år gammal.
Lite interessert i å kjøpe ein "ny" bil med like kort rekkevidd og storleik som e-Golf når eg ein gong skal byte.
Hadde håpa på ein brukt Elroq 60 til neste år eller i 2027 til ein overkomeleg pris, men med MVA på toppen så aukar jo bruktprisane også.
Betalte kun 150k for e-Golf'en etter innbyte. Så eit godt stykke under 300k.

Kan sikkert spare i 4-5 år til men er redd for at auken i pris pga mva, inflasjon og andre avgifter overgår dette. Og så må ein jo rekne med utlegg på dagens bil etter som den blir eldre.
En bil til 360K vil koste deg 375K istedet om du ikke rekker å kjøpe den før 2026 starter. Og det gitt at ikke forhandler gjør en prisendring for å motvirke noe av prisøkningen. Den største smellen blir om du må vente til 2027, for da smeller du til med 75K til, altså totalt 90K i mva-kostnader.

Så her er det egentlig viktigst å nå bilkjøp før 2027 inntrer, altså gitt at dette går gjennom, noe jeg dessverre frykter. Men kan hende mange nok av de andre partiene er mer fornuftig, og klarer å få bremset litt. Dog, med FrP-støtte, er vel de to store nok.

Kan fort være at å beholde den gamle bilen, vil koste deg mer enn de 15K. om du er litt uheldig, eller må ha den EU-godkjent i løpet av 2026. Litt rust på bremseskivene og/eller bremserørene, så er du fort der, og over, ihvertfall i kombinasjon med kostnaden av EU-kontroll og etterkontroll! ;)

Han ville helst betale  "eit godt stykke under 300k".
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Nå kjøper vi jo dyre elbiler med over 500hk for at de er mva fri.
Men tar en det vekk,så mister jo folk lysten.Folk driter jo i det miljøvennelige.

Plutselig så er det et hav med bruktimporterte fosiler til salgs.
Kjørte dieselbil fra vest til øst forrige uke.. var egentlig greit.ingen ladestopp

RJK

#66
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. oktober 2025, klokken 09:18Han ville helst betale  "eit godt stykke under 300k".
Ja, men da må han jo vise til eksempler som han ville valgt. Ny elbil til under 300K vil jo uansett ikke påvirkes av den foreslåtte endringen i 2026, men vil først få en god prisøkning i 2027.

Og elbiler til mellom 300K og 400K vil få en prisoppgang på maksimalt 25K, som altså fort kan dekke mesteparten av en uventet feil på en EU-kontroll.

Jeg tenker det ikke velter hele kjøpet i 2026, med mindre man har så lite å gå på at man kanskje helst bør unngå en større bil-investering, eller bør gå for en rimeligere brukt (el)bil fremfor en nybil.

Men det blir altså bare (godt) dyrere om man venter  til levering skjer i 2027 fremfor i 2026, som var det jeg ville frem til. Altså 100K dyrere å vente til 2027... ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Hva skal bilforhandlerene selge neste år?

Blir trist å være bilselger etter nyttår,hverfall til ting har roet seg.
Men fosil skulle også øke.


MinID

Sitat fra: Svk på torsdag 16. oktober 2025, klokken 11:00Hva skal bilforhandlerene selge neste år?

Blir trist å være bilselger etter nyttår,hverfall til ting har roet seg.
Men fosil skulle også øke.



Blir vel mer salg av mindre biler. VW er kanskje her heldig med lansering av ID2 m.m. Samt Toyota med Urban Cruser. Utvalget av rimligere biler øker.

Og til de som håper at vedtatt statsbudsjett ikke endre på mva grensen i forholdt til utkastet til Jens. Glem det. Det er så mye annet de heller vi forhandle om at dette er en fille sak for de fleste partiene.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Svk

Er vel en fillesak for politikerene som kjører fosil og vet at mva skal vekk uansett

Gazer75

MDG og SV er jo miljøparti som vil ha ned all bruk av bil, så ser liksom ikkje at endring på dette blir aktuelt.
Dei er jo mot all vegbygging også...
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Sitat fra: RJK på torsdag 16. oktober 2025, klokken 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. oktober 2025, klokken 09:18Han ville helst betale  "eit godt stykke under 300k".
Ja, men da må han jo vise til eksempler som han ville valgt. Ny elbil til under 300K vil jo uansett ikke påvirkes av den foreslåtte endringen i 2026, men vil først få en god prisøkning i 2027.

Og elbiler til mellom 300K og 400K vil få en prisoppgang på maksimalt 25K, som altså fort kan dekke mesteparten av en uventet feil på en EU-kontroll.

Jeg tenker det ikke velter hele kjøpet i 2026, med mindre man har så lite å gå på at man kanskje helst bør unngå en større bil-investering, eller bør gå for en rimeligere brukt (el)bil fremfor en nybil.

Men det blir altså bare (godt) dyrere om man venter  til levering skjer i 2027 fremfor i 2026, som var det jeg ville frem til. Altså 100K dyrere å vente til 2027... ;) 8)
Tanken var å håpe på ein Elroq 60 eller noko slikt nær meg dei neste par åra. Det som held att er avstand til næraste merkeverkstad. Snakka med den lokale VW forhandlaren, men dei hadde ikkje tilgang til Skoda systemet for diagnose og kunne kun gjere basis vedlikehald. For å fylgje serviceprogram så må eg bruke ein heil dag med reising til og frå service.
Ser jo ut til at ein framtidig e-Golf er utsett. Er også usikker på om det vil vere ein bil eg bryr meg om. Ikkje fan av interiøret i MK8.5 modellane som dei sel i andre land. Men hybriden hadde frista litt. Ser ikkje for meg at gapet mellom avgifta på fossil og elbil blir noko mindre med åra, og med lite køyring så er jo 1000kr i dag ein 40-45 liter med drivstoff. Før eg bytta inn diesel Golfen så var vel det 7-800km og 10-15% av forbruket mitt.

Vurderte ein MG4, men vart skuffa over støttesystema og software der. Den støya også meir enn Golf'en som allereie er ganske dårleg på dette. Køyrde knapt ein time før eg gav opp og ville tilbake til Golfen.
Har også vurdert MGS5 som eit rimelegare alternativ til Elroq 60, men forventar like dårleg software som i MG4.
Nye seljaren hjå den lokale forhandlaren er litt gniten på testing så ein times tid er for lite om bilen gir eit ok inntrykk i starten.

For nær tilgang til service er det MG, Subaru, VW og Toyota. Nissan, Mazda og Ford er også ok avstand. 10km borte er det ein Peugot, Suzuki og JAC forhandlar.

Skal innrømme at eg slit med å finne meg tilrette i bilar som ikkje er frå VAG. Blir vel litt slik når ein kun har køyrd ein tidleg 80 modell Fiesta arva av bestefar og moderen, og så kun VW og Skoda etter det :)
Fattern sin Audi 100 og seinare Octavia, og moderen sin rundt 94 modell Polo. Kjøpte meg så ein rimeleg 96 Golf etter eit dødsbu før eg vart litt gal og selde den for ein 89 Corrado G60 som vart alt for dyr for meg å halde, men kjekt så lenge det varte. Tok over moderen sin Polo etter det då dei ikkje ville ha to bilar lenger.
Etter det vart det ein 2010 Polo og ein 2012 Golf takka vere foreldre som gav meg rimeleg lån ;)

Ting har endra seg økonomisk sidan den gongen ja...

Bil er uansett eit gigantisk pengesluk...

Beklagar lang post ;D
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 16. oktober 2025, klokken 12:59
Sitat fra: RJK på torsdag 16. oktober 2025, klokken 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. oktober 2025, klokken 09:18Han ville helst betale  "eit godt stykke under 300k".
Ja, men da må han jo vise til eksempler som han ville valgt. Ny elbil til under 300K vil jo uansett ikke påvirkes av den foreslåtte endringen i 2026, men vil først få en god prisøkning i 2027.

Og elbiler til mellom 300K og 400K vil få en prisoppgang på maksimalt 25K, som altså fort kan dekke mesteparten av en uventet feil på en EU-kontroll.

Jeg tenker det ikke velter hele kjøpet i 2026, med mindre man har så lite å gå på at man kanskje helst bør unngå en større bil-investering, eller bør gå for en rimeligere brukt (el)bil fremfor en nybil.

Men det blir altså bare (godt) dyrere om man venter  til levering skjer i 2027 fremfor i 2026, som var det jeg ville frem til. Altså 100K dyrere å vente til 2027... ;) 8)
Tanken var å håpe på ein Elroq 60 eller noko slikt nær meg dei neste par åra. Det som held att er avstand til næraste merkeverkstad. Snakka med den lokale VW forhandlaren, men dei hadde ikkje tilgang til Skoda systemet for diagnose og kunne kun gjere basis vedlikehald. For å fylgje serviceprogram så må eg bruke ein heil dag med reising til og frå service.
Ser jo ut til at ein framtidig e-Golf er utsett. Er også usikker på om det vil vere ein bil eg bryr meg om. Ikkje fan av interiøret i MK8.5 modellane som dei sel i andre land. Men hybriden hadde frista litt. Ser ikkje for meg at gapet mellom avgifta på fossil og elbil blir noko mindre med åra, og med lite køyring så er jo 1000kr i dag ein 40-45 liter med drivstoff. Før eg bytta inn diesel Golfen så var vel det 7-800km og 10-15% av forbruket mitt.

Vurderte ein MG4, men vart skuffa over støttesystema og software der. Den støya også meir enn Golf'en som allereie er ganske dårleg på dette. Køyrde knapt ein time før eg gav opp og ville tilbake til Golfen.
Har også vurdert MGS5 som eit rimelegare alternativ til Elroq 60, men forventar like dårleg software som i MG4.
Nye seljaren hjå den lokale forhandlaren er litt gniten på testing så ein times tid er for lite om bilen gir eit ok inntrykk i starten.

For nær tilgang til service er det MG, Subaru, VW og Toyota. Nissan, Mazda og Ford er også ok avstand. 10km borte er det ein Peugot, Suzuki og JAC forhandlar.

Skal innrømme at eg slit med å finne meg tilrette i bilar som ikkje er frå VAG. Blir vel litt slik når ein kun har køyrd ein tidleg 80 modell Fiesta arva av bestefar og moderen, og så kun VW og Skoda etter det :)
Fattern sin Audi 100 og seinare Octavia, og moderen sin rundt 94 modell Polo. Kjøpte meg så ein rimeleg 96 Golf etter eit dødsbu før eg vart litt gal og selde den for ein 89 Corrado G60 som vart alt for dyr for meg å halde, men kjekt så lenge det varte. Tok over moderen sin Polo etter det då dei ikkje ville ha to bilar lenger.
Etter det vart det ein 2010 Polo og ein 2012 Golf takka vere foreldre som gav meg rimeleg lån ;)

Ting har endra seg økonomisk sidan den gongen ja...

Bil er uansett eit gigantisk pengesluk...

Beklagar lang post ;D

Har du vurdert Kia e-Niro, som jeg tipset om i innlegg 59?   
https://elbilforum.no/index.php?topic=69454.msg1171709#msg1171709

Du er ikke nødt å ta service på merkeverksted på e-niro så lenge du får det gjort riktig på et annet. Og det høres jo ut som den kan tikke av de fleste bokser du har nevnt. Men akkurat på støy er den kanskje ikke best, selv om det ikke er ille.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

2års service intervall på Skoda.

Rollep

Sitat fra: Svk på torsdag 16. oktober 2025, klokken 11:00Hva skal bilforhandlerene selge neste år?


Noen av forhandlerne kommer vel å selge enda flere statssubsidierte elbiler fra det kinesiske diktaturet tenker jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA