Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Svk

Er de registrert,så tikker vel garantien.
Mulig januar er tiden for å gjøre et kupp?

Rosstopher

Sitat fra: Svk på fredag 17. oktober 2025, klokken 13:18Er de registrert,så tikker vel garantien.
Mulig januar er tiden for å gjøre et kupp?
Ja, å gjøre sånt krever økonomiske muskler. Både penger til å cashe ut avgiftene på alle bilene man har til overs og til å ta et tap på å selge bilene brukt i stedet for nye.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

MinID

Sitat fra: Svk på fredag 17. oktober 2025, klokken 13:18Er de registrert,så tikker vel garantien.
Mulig januar er tiden for å gjøre et kupp?

Det er vel helt opp til importør. Kjøpte en Kia Soul for mange år siden som var side import av merkeforhandler fra Tyskland. Garantien startet ikke før den ble registrert på meg.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

eisa01

Sitat fra: MinID på fredag 17. oktober 2025, klokken 13:11De de ikke får solgt blir vel registrert på forhandler for å slippe mva. MG gjorde vel et slikt stunt for å unngå eu pålegg fra en hvis dato. Ble mange kampanjer fra MG kort tid etter for å bli kvitt bilene.
Kan man det? Er det pga momsfritaket for bruktbiler, som andre brukte ting ikke har (når solgt av næring)?

Som bildelingsbruker så har jeg forøvrig alltid betalt moms på elbilbruken min, blir også bra at det endelig blir likestilt å eie vs leie :)

tronde

Sitat fra: Svk på fredag 17. oktober 2025, klokken 13:18Er de registrert,så tikker vel garantien.

I utgangspunktet ja, men det er mye opp til importøren også.

Kia importerte mange brukte Soul for noen år siden, og de ble solgt med full garanti fra førstegangsregistrering i Norge. De kan, hvis de vil, sette garantidato fra reell salgsdato.

arthur

Garanti er en helt frivillig ordning og har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven i et forhold hvor en privatperson kjøper en bil av en profesjonell selger.

Forbrukerkjøpsloven vil i dette tilfellet gjelde i fem år uavhengig av om bilen er import brukt eller solgt ny her i landet.

Er det her noen rettigheter som gis ved å tilby garanti i fem år som IKKE allerede og uansett er dekket i henhold til norsk lov?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 18. oktober 2025, klokken 13:11Garanti er en helt frivillig ordning og har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven i et forhold hvor en privatperson kjøper en bil av en profesjonell selger.

Forbrukerkjøpsloven vil i dette tilfellet gjelde i fem år uavhengig av om bilen er import brukt eller solgt ny her i landet.

Er det her noen rettigheter som gis ved å tilby garanti i fem år som IKKE allerede og uansett er dekket i henhold til norsk lov?
Ved garanti, så er det produsent/importør/forhandler som må bevise eller sannsynliggjøre at det er en feil som IKKE dekkes.

Ved reklamasjon, så er det kunden som i utgangspunktet må påpeke feil og sannsynliggjøre at den er av en art at den skal dekkes.

Må sies at det ikke er ofte at man kommer i en konflikt på dette, men kjekt at garantien er minst like lang som reklamasjonstiden, så man i mindre grad må krangle på dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på lørdag 18. oktober 2025, klokken 14:14
Sitat fra: arthur på lørdag 18. oktober 2025, klokken 13:11Garanti er en helt frivillig ordning og har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven i et forhold hvor en privatperson kjøper en bil av en profesjonell selger.

Forbrukerkjøpsloven vil i dette tilfellet gjelde i fem år uavhengig av om bilen er import brukt eller solgt ny her i landet.

Er det her noen rettigheter som gis ved å tilby garanti i fem år som IKKE allerede og uansett er dekket i henhold til norsk lov?

Ved reklamasjon, så er det kunden som i utgangspunktet må påpeke feil og sannsynliggjøre at den er av en art at den skal dekkes.


Dette er direkte feil!

Første to år: Ved feil som oppdages innen to år etter kjøpet, er det en "omvendt bevisbyrde" som innebærer at selgeren må bevise at mangelen ikke var til stede ved kjøpstidspunktet.
Etter to år: Etter at de to første årene er gått, hviler bevisbyrden som hovedregel på forbrukeren, som må bevise at mangelen var til stede ved kjøpstidspunktet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 18. oktober 2025, klokken 14:54
Sitat fra: RJK på lørdag 18. oktober 2025, klokken 14:14
Sitat fra: arthur på lørdag 18. oktober 2025, klokken 13:11Garanti er en helt frivillig ordning og har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover loven, Forbrukerkjøpsloven i et forhold hvor en privatperson kjøper en bil av en profesjonell selger.

Forbrukerkjøpsloven vil i dette tilfellet gjelde i fem år uavhengig av om bilen er import brukt eller solgt ny her i landet.

Er det her noen rettigheter som gis ved å tilby garanti i fem år som IKKE allerede og uansett er dekket i henhold til norsk lov?

Ved reklamasjon, så er det kunden som i utgangspunktet må påpeke feil og sannsynliggjøre at den er av en art at den skal dekkes.


Dette er direkte feil!

Første to år: Ved feil som oppdages innen to år etter kjøpet, er det en "omvendt bevisbyrde" som innebærer at selgeren må bevise at mangelen ikke var til stede ved kjøpstidspunktet.
Etter to år: Etter at de to første årene er gått, hviler bevisbyrden som hovedregel på forbrukeren, som må bevise at mangelen var til stede ved kjøpstidspunktet.
Spørsmålet gjaldt om 5 års garanti vs 5 års reklamasjonsrett. Det er riktig at det er slik du peker på de 2 første årene, men de tre neste årene er det helt presist det jeg skriver.

Tenkte det var unødvendig å presisere den smule forskjellen på de 2 første vs resten av reklamasjonsperioden, da spørsmålet gjaldt mer hva man "oppnår" med garanti utover de 2 første årene, da de fleste uansett har 2 års garanti i de fleste land.

Så, nei, det var ikke direkte feil!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Den "smule forskjell" er ganske vesentlig i mine øyne. En ting som er ment å vare mer enn fem år, men har problemer, får ofte dette i løpet av de første to årene. Forøvrig er det min ringe mening at det skal godt gjøres for en profesjonell aktør å hevde at kunden ikke har noen rettigheter med mindre de kan bevise at feilen har vært der fra "dag en" hvis man reklamerer etter to år og før det har gått fem år. Hva garanti angår så må man nesten lese hva denne garantien egentlig dekker for det er trolig ikke like mye som hva loven tilsier!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Når spørsmålet mer eller mindre gjelder hva 5 års garanti vs 2 års og reklamasjonsrett de neste 3, så mener jeg det er uvesentlig.

Dog, helt enig i resten av det du skriver i innlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:57
Sitat fra: RJK på onsdag 15. oktober 2025, klokken 10:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:18
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Full mva og lik trafikkforsikringsavgift er nok lett åbli enig om, og er sånn sett ikke det store problemet.

Det er det punktet over om reduserte bil og drivstoffavgifter som blir problematisk. De fleste andre partier er for høye drivstoff-avgifter fordi man vil bruke det for å få vekk salg av icebiler.

og AP sin avgiftskommisjon/komité/råd har nok fått noen år å tenke hardt på hvordan de skal erstatte bortfallet av CO2 og NOx-avgifter og andre avgifter de lett kunne hive på drivstoffet.

Avgifter på km med diverse satser for visse "soner" som tillegg til eller erstatning for CO2 og NOx-avgifter og bompenger, er nok en særdeles fristende melkeku de nok bare venter på å få innført.

Ja, nei mitt innlegg gikk på at FrP og MDG fort kan ønske seg moms allerede fra 200.000 siden FrP egentlig ønsker seg moms fra 0 kroner, som på fantastisk bensinbil.

Angående drivstoffavgifter så blir det spennende å se om AP får gjennom sitt forslag med 80 øre ekstra avgift på bensin, og 120 øre ekstra på diesel. Kommer det moms oppå dette og? De andre rødgrønne er nok enige, utenom SP. Spørs om de får med andre / flertall i Stortinget på å øke drivstoffavgiften så mye. Dersom avgiften blir vedtatt kan det fort være at veldig mange ønsker å selge diesel-bilen ganske kjapt, og helst kjøpe elbil før nyttår. Kan bli billig å kjøpe diesel-bil igjen.

Blir tullete å skylde på Frp for økning av avgifter på bil. Dette er vel noe de heller har markert seg på i hele historien at skal ned. Reduksjon avgift på bensin/diesel ekskluderer ikke fortsatt lav moms grense på elbil heller.

Det får AP ta ansvar for, og de øvrige turtifrutti partiene som jeg regner med støtter det. Finnes ikke en eneste sjanse for forlik med FrP på dette budsjettet om man ser realistisk på det.

ToWalkOrDrive

#102
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 19. oktober 2025, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:57
Sitat fra: RJK på onsdag 15. oktober 2025, klokken 10:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:18
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Full mva og lik trafikkforsikringsavgift er nok lett åbli enig om, og er sånn sett ikke det store problemet.

Det er det punktet over om reduserte bil og drivstoffavgifter som blir problematisk. De fleste andre partier er for høye drivstoff-avgifter fordi man vil bruke det for å få vekk salg av icebiler.

og AP sin avgiftskommisjon/komité/råd har nok fått noen år å tenke hardt på hvordan de skal erstatte bortfallet av CO2 og NOx-avgifter og andre avgifter de lett kunne hive på drivstoffet.

Avgifter på km med diverse satser for visse "soner" som tillegg til eller erstatning for CO2 og NOx-avgifter og bompenger, er nok en særdeles fristende melkeku de nok bare venter på å få innført.

Ja, nei mitt innlegg gikk på at FrP og MDG fort kan ønske seg moms allerede fra 200.000 siden FrP egentlig ønsker seg moms fra 0 kroner, som på fantastisk bensinbil.

Angående drivstoffavgifter så blir det spennende å se om AP får gjennom sitt forslag med 80 øre ekstra avgift på bensin, og 120 øre ekstra på diesel. Kommer det moms oppå dette og? De andre rødgrønne er nok enige, utenom SP. Spørs om de får med andre / flertall i Stortinget på å øke drivstoffavgiften så mye. Dersom avgiften blir vedtatt kan det fort være at veldig mange ønsker å selge diesel-bilen ganske kjapt, og helst kjøpe elbil før nyttår. Kan bli billig å kjøpe diesel-bil igjen.

Blir tullete å skylde på Frp for økning av avgifter på bil. Dette er vel noe de heller har markert seg på i hele historien at skal ned. Reduksjon avgift på bensin/diesel ekskluderer ikke fortsatt lav moms grense på elbil heller.

Det får AP ta ansvar for, og de øvrige turtifrutti partiene som jeg regner med støtter det. Finnes ikke en eneste sjanse for forlik med FrP på dette budsjettet om man ser realistisk på det.

Tror du må lese FrP-programmet en gang til.
FrP vil ha samme moms-sats på elbil som bensinbil.
SP har for øvrig sagt de ikke vil forhandle med AP siden de i AP er løgnere og forrædere,
Statsbudsjettet avgjøres i Stortinget. Siden "Tutti Frutti" uten SP kun er "Tutt" så må AP ha hjelp av andre. Det er da FrP fort kan si "vi støtter den om dere setter ned bensinavgiften med 3,50"...

Når i tillegg MDG sier AP er idioter som setter opp moms så raskt på elbiler så er AP enda mer avhengig av FrP.

Kan jo være vi ender opp med moms-grense på 400.000 i 2026 og, i stedet for 300.000. Det må ingen i verden glemme.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Helt utrolig at noen fremdeles får seg til å tro på valgløfter servert av Arbeiderpartiet.
Vekk med hele makteliten.
Innfør digitale avstemningssystemer, så vil folket avgjøre saken, ikke hva noen på bakrommet bestemmer seg for hvilke kjepphester som skal ris i de ulike partiene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på mandag 20. oktober 2025, klokken 13:42.
Innfør digitale avstemningssystemer, så vil folket avgjøre saken, ....

Vil ikke det potensielt bety at folk vil stemme på alt som koster penger og samtidig vil ha redusert sine bidrag til å betale for disse?

Eksempel; Er du for, eller i mot, økt lærertetthet i skolen? Mener du at moms på mat bør fjerne? Bare et par helt enkle eksempler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA