Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Trond Svenning

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 18:23... Det er ikke lett å få 125.000 i lønnsøkning + kompensasjon for inflasjon - så vi snakker sikkert 130-140k i reell prisøkning sett opp mot lønn.
Prisøkning sett opp mot lønn?? Du kjøper vel ikke én ny bil hvert år?
Volvo XC40 Twin - MY24

RJK

Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 22:52
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 18:23... Det er ikke lett å få 125.000 i lønnsøkning + kompensasjon for inflasjon - så vi snakker sikkert 130-140k i reell prisøkning sett opp mot lønn.
Når prisøkningen blir så drastisk, så er det ikke unaturlig å sammenligne med hvor mye lønnsøkningen må være for å tjene inn prisoppgangen. Selv over 5 år, når man og tar i betraktning at alle andre priser og går opp.

Har man penger til det, og samtidig står på nippet til å bytte bil snart, så mener jeg det er fornuftig å bytte nå, helst før årsskiftet.

Skal mye til for at bilene faller såpass mye i pris pga f.eks. billigere batterier, at man spiser opp prisøkningen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 15:39Nå sier media at det nesten er kø inn hos bilforhandlere, så de trenger vel neppe reklame nå. Det er vel 4 år siden både ix og i4 kom på markedet, selv om de nå heter både 60 og 70. Det er registrert hele 270 ix i år.
Akkurat som man sier om Tiktokbrukere har nok også nyelbilkjøpere relativt kort oppmerksomhetsspenn. Jeg ser på 4 år gamle elbilmodeller til 600'+ (som kan ha hatt en liten facelift) som noe jeg kunne kjøpt brukt, ikke nytt, og det tror jeg også mange andre nyelbilkjøpere gjør.

De sparer nok på reklamebudsjettet sitt til 2026, for det blir nok ganske seigt å selge biler i 500' klassen 10% dyrere.

Hvis det er kø så får de leie flere lokaler, som Tesla.

Det er registrert ca 1000 iX i år, men under to navn i statistikken.

Så vidt jeg tror er det 4-6 måneder leveringstid på Volkswagen. Jeg antok de hadde noe sånt på andre merker og. Trodde man måtte til Tesla for å få bil før nyttår. Så jeg kunne fort endt opp med Tesla fordi jeg trodde de var alene med å ha kort leveringstid.

Den ca 4 år gamle Model Y har vel hatt godt over 10.000 utleveringer hvert år, og ny rekord i år med over 20.000, men med facelift.

Tenker BMW bør annonsere mer (at de har biler på lager), men det er min mening.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 00:04Så vidt jeg tror er det 4-6 måneder leveringstid på Volkswagen. Jeg antok de hadde noe sånt på andre merker og. Trodde man måtte til Tesla for å få bil før nyttår. Så jeg kunne fort endt opp med Tesla fordi jeg trodde de var alene med å ha kort leveringstid.
Volkswagen har også nye biler ute hos forhandlere, og usolgte biler på vei til Norge som man i teorien kan «ta over». Men bestiller man til spesifikasjon så tenker jeg man ikke skal ha forhåpning om at bilen blir levert på selgerens mest optimistiske estimat. Jeg føler med de som har inngått kontrakt på ny bil hos Volkswagen med selger som gjør alt de kan for å holde håpet oppe om rask levering.

Så forresten at Xpeng kjører annonser med «ny bil i 2025». Så det er noen flere utenom Tesla (og BMW) som leverer biler raskt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. oktober 2025, klokken 02:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 00:04Så vidt jeg tror er det 4-6 måneder leveringstid på Volkswagen. Jeg antok de hadde noe sånt på andre merker og. Trodde man måtte til Tesla for å få bil før nyttår. Så jeg kunne fort endt opp med Tesla fordi jeg trodde de var alene med å ha kort leveringstid.
Volkswagen har også nye biler ute hos forhandlere, og usolgte biler på vei til Norge som man i teorien kan «ta over». Men bestiller man til spesifikasjon så tenker jeg man ikke skal ha forhåpning om at bilen blir levert på selgerens mest optimistiske estimat. Jeg føler med de som har inngått kontrakt på ny bil hos Volkswagen med selger som gjør alt de kan for å holde håpet oppe om rask levering.

Så forresten at Xpeng kjører annonser med «ny bil i 2025». Så det er noen flere utenom Tesla (og BMW) som leverer biler raskt.

Dersom en googler "xpeng rask levering" får en forslag om denne siden. Så enten er de nå utsolgt eller så er det misvisende.

hELgenen

Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 22:52

Nei,men vi bytter ofte for å sikre at bilene er innenfor garanti. Ja det blir dyrt,men dette er bussen for oss her ute i distriktet. Nå ble det litt hyppigere en vanlig ene og alene pga avgifsspøkelset.

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 06:24
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. oktober 2025, klokken 02:17

Dersom en googler "xpeng rask levering" får en forslag om denne siden. Så enten er de nå utsolgt eller så er det misvisende.

Litt rart at Xpeng fortsatt reklamerer for bil i 2025 på tv2 broom ennå da.

Leste også denne med sitat fra Xpeng nå:

https://elbil.no/utlevere-elbil-modeller-for-nyttar-dette-svarer-bilimportorene/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

chargedup

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. oktober 2025, klokken 00:04Hvis det er kø så får de leie flere lokaler, som Tesla.

Det er registrert ca 1000 iX i år, men under to navn i statistikken.

Så vidt jeg tror er det 4-6 måneder leveringstid på Volkswagen. Jeg antok de hadde noe sånt på andre merker og. Trodde man måtte til Tesla for å få bil før nyttår. Så jeg kunne fort endt opp med Tesla fordi jeg trodde de var alene med å ha kort leveringstid.

Den ca 4 år gamle Model Y har vel hatt godt over 10.000 utleveringer hvert år, og ny rekord i år med over 20.000, men med facelift.

Tenker BMW bør annonsere mer (at de har biler på lager), men det er min mening.
Ja, den statistikken bommet jeg på da det er 3-4 forskjellige modeller som er ix. Salget er uansett lavt ift når modellen var ny. Selv om den kom med facelift i år har de hittil kun solgt ca 100 biler (1100 vs 1000) mer enn ifjor.

Id7 som en kamerat bestilte i september skal leveres i nov/des. Kanskje fortsatt mulig å få ferdigspeccet en, men de forsvinner nok fort.
Feks kan man få EQE suv før nyttår, men det er også en bil til 900'. Volvo har over 150 elbiler som kan leveres i år mellom 400'-1,2'. Hadde jeg vært på utkikk etter bil hadde jeg nok sjekket på nett eller spurt forhandler, ikke ventet på en reklame (jeg har brukt adblock i 15-20 år og bruker ikke lineær tv, så veldig sjelden jeg ser en eneste reklame).
Id7 og andre attraktivt prisede familiebiler (utenom model 3/Y) vil det nok være vanskelig å få tak i før nyttår, men biler som selger dårlig og gjerne er dyre, finnes det nok flere av på lager.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Er nok en del merker som vil gå tomme før nyttår dessverre.
En bekjent kjøpte akkurat ID7 for levering i november. Det var biler å velge mellom, men han opplevde at noen av bilene han vurderte ble snappet opp i perioden han vurderte forskjellige alternativer.

Jeg skal innom forhandler til uken for sjekk av vinterhjul, og tenkte å høre hva som er tilgjengelig av nye biler når bilen er inne til sjekk. Kanskje det blir ny ID7 da, men er jo veldig fornøyd med nåværende bil og ingen hast med bytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Prøvekjørte en id7 forrige uke, syns rygge kamera var veldig blurry, mulig var noe feil på bilen.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Alle id bilene er det om du kommer fra Tesla/kinabil

Øyvind.h

Ja styrken til ID bilene ift Tesla/Kina ligger ikke i oppløsning på ryggekamera.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. oktober 2025, klokken 14:49Prøvekjørte en id7 forrige uke, syns rygge kamera var veldig blurry, mulig var noe feil på bilen.
Justere lysstyrke, og kontrast litt så ser det klart bedre ut.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 19. oktober 2025, klokken 23:49
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 19. oktober 2025, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 11:57
Sitat fra: RJK på onsdag 15. oktober 2025, klokken 10:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:18
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 23:58Kan jo fort bli moms fra 200.000 om MDG og FrP får viljen sin.
Finnes jo grenser for hva en skal skylde på FrP for, om de ikke har blitt med i tuttifrutti gjengen plutselig...

Vi så senest i går at forskjellige konstellasjoner tvinger frem flertall for enkeltsaker, på tvers av tradisjonelle grupperinger. Så at FrP går sammen med noen av de partiene som mener det samme som dem på enkeltsaker skal en ikke se bort fra. Kan bli et veldig annerledes år når AP er såpass uenige med de som de egentlig trenger støtte fra.

FrP har sagt de vil ha like høye avgifter på elbil som på andre biler.
Full mva og lik trafikkforsikringsavgift er nok lett åbli enig om, og er sånn sett ikke det store problemet.

Det er det punktet over om reduserte bil og drivstoffavgifter som blir problematisk. De fleste andre partier er for høye drivstoff-avgifter fordi man vil bruke det for å få vekk salg av icebiler.

og AP sin avgiftskommisjon/komité/råd har nok fått noen år å tenke hardt på hvordan de skal erstatte bortfallet av CO2 og NOx-avgifter og andre avgifter de lett kunne hive på drivstoffet.

Avgifter på km med diverse satser for visse "soner" som tillegg til eller erstatning for CO2 og NOx-avgifter og bompenger, er nok en særdeles fristende melkeku de nok bare venter på å få innført.

Ja, nei mitt innlegg gikk på at FrP og MDG fort kan ønske seg moms allerede fra 200.000 siden FrP egentlig ønsker seg moms fra 0 kroner, som på fantastisk bensinbil.

Angående drivstoffavgifter så blir det spennende å se om AP får gjennom sitt forslag med 80 øre ekstra avgift på bensin, og 120 øre ekstra på diesel. Kommer det moms oppå dette og? De andre rødgrønne er nok enige, utenom SP. Spørs om de får med andre / flertall i Stortinget på å øke drivstoffavgiften så mye. Dersom avgiften blir vedtatt kan det fort være at veldig mange ønsker å selge diesel-bilen ganske kjapt, og helst kjøpe elbil før nyttår. Kan bli billig å kjøpe diesel-bil igjen.

Blir tullete å skylde på Frp for økning av avgifter på bil. Dette er vel noe de heller har markert seg på i hele historien at skal ned. Reduksjon avgift på bensin/diesel ekskluderer ikke fortsatt lav moms grense på elbil heller.

Det får AP ta ansvar for, og de øvrige turtifrutti partiene som jeg regner med støtter det. Finnes ikke en eneste sjanse for forlik med FrP på dette budsjettet om man ser realistisk på det.

Tror du må lese FrP-programmet en gang til.
FrP vil ha samme moms-sats på elbil som bensinbil.
SP har for øvrig sagt de ikke vil forhandle med AP siden de i AP er løgnere og forrædere,
Statsbudsjettet avgjøres i Stortinget. Siden "Tutti Frutti" uten SP kun er "Tutt" så må AP ha hjelp av andre. Det er da FrP fort kan si "vi støtter den om dere setter ned bensinavgiften med 3,50"...

Når i tillegg MDG sier AP er idioter som setter opp moms så raskt på elbiler så er AP enda mer avhengig av FrP.

Kan jo være vi ender opp med moms-grense på 400.000 i 2026 og, i stedet for 300.000. Det må ingen i verden glemme.

Tror ikke du har satt deg inn i norsk politikk om du tror Sp ikke vil forhandle budsjett med AP dette åretz At FrP skulle være et støtteparti for AP med blant annet formål i å sette opp avgifter på bil er jo sinnsykt og vil aldri skje.

Realiteten blir at AP lager budsjett med Rødt, SV, SP og MdG, og da er det ikke annet å forvente enn moms fra 300k (tviler på at MDG øker til 400k; de vil først og fremst at folk skal gå eller ta buss og vil prioritere deretter)

ToWalkOrDrive

Ole Brum, SP gikk ut av regjering. Så de er ikke redd for å stille ultimatum og holde det. Var derfor de fikk AP til å gå på kne og trygle om sitt politiske liv. Kan godt være SP bakker ut i forhandlingene om de ikke får reversert flere av reverseringene.

Som tidligere nevnt sa MDG at de er sterkt i mot 300.000 i momsinnslag.

Poenget er at ingenting er sikkert. Kan godt være ulike partier ikke ønsker sitt parti-navn dratt ned i sølen av AP-svindlere og AP-løgnere, og forventer bedre oppslutning og gjennomslag ved å stå utenfor alle samarbeid, og så får Stortinget bestemme utfallet i flere saker.

Nå skal SP i hvert fall i forhandlinger, som du sikkert så på nyhetene, men ikke sikkert de blir enige.

Stoltenberg har også invitert FrP og alle andre partier til skattegjennomgang.

Ting kan gå begge veier.

Nå er Borgli på Stortinget - just sayin'.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA