Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

stefse

La oss si en app som illustrerer et provenynoytralt budsjett. Du velger hvor det skal kuttes og oekes.
Mindre inn fra elbiler = mindre ut til f.eks tannleger eller barnehager.

Men dette er noe AP aldri vil gaa med paa, for de skal jo sitte med makten saaklart. De vet jo best.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Sitat fra: stefse på mandag 20. oktober 2025, klokken 18:06La oss si en app som illustrerer et provenynoytralt budsjett. Du velger hvor det skal kuttes og oekes.

Men dette er noe AP aldri vil gaa med paa, for de skal jo sitte med makten saaklart. De vet jo best.
mindre fra elbiler = -betal for ferge (slik man betaler for Nesodden-ferga og Moss-Horten),
-ingen skipstinnell kostnade påløpt må betales tilbake av komnunene
-bompenger for vedlikehold av tunneller på vestlandet
-bompenger for finansiering av rassikring
-ingen subsudiering av studielån, elavgift eller mva i grisgrendte strøk
-tvangssammenslå alle kommuner med mindre enn 5000 innbyggere, minimum størrelse 25000

Noen forslag jeg stemmer for.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vaduz

Høres ut som et ekstremt dårlig forslag. Ingen har da ansvaret for noe som helst, og oslo med de andre større byene vil bestemme og kan bare legge ned bygda. I tillegg vil det ikke være noen form for langsiktighet eller helhetlig planlegging. Bare stemme etter egen vinning.

Er også ganske sikker på at de som er ekstremt misfornøyd med dagens ordning hadde vært like misfornøyd med direkte demokrati.

Håvar

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 08:32-tvangssammenslå alle kommuner med mindre enn 5000 innbyggere, minimum størrelse 25000

Jeg slo opp av ren nysgjerrighet og SSB sin statistikk for 2024 viser at det er 245 kommuner med mindre enn 10 000 innbyggere og av disse har 174(!) mindre enn 5 000 innbyggere. Medianen for alle Norges kommuner er 5413 innbggere. Sykt!

Minimumsstørrelse er nok uheldig, det vil skape noen vilt store kommuner enkelte steder som bare blir dyrere å drifte. Men ingen tvil om at mange bør slås sammen
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 08:32
Sitat fra: stefse på mandag 20. oktober 2025, klokken 18:06La oss si en app som illustrerer et provenynoytralt budsjett. Du velger hvor det skal kuttes og oekes.

mindre fra elbiler = -betal for ferge (slik man betaler for Nesodden-ferga og Moss-Horten),
-tvangssammenslå alle kommuner med mindre enn 5000 innbyggere, minimum størrelse 25000

Høres ut som du går i autokrati fellen...
Jeg tror det er viktig at vi bygger et samfunn der alle føler seg tatt vare på. Tvangssammenslåing av kommuner og fjerning av støtteordninger i utkant Norge vil ikke medføre noe annet enn sterkere polarisering by og land. En skal huske på at man i byene faktisk HAR gode kollektiv tilbud. Slikt finnes ikke i bygdene  -der er man avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også vesentlig billigere å handle mat i byene - i bygdene må man ta til takke med gjerne EN av de store kjedene uten noen reell konkurranse fra andre. I bygdene er det gjerne litt verre klima enn man finner i storbyene langs kysten - så det krever mer energi å varme opp boligene her..
Det er også like dyrt å BYGGE i bygdene som i byene selv om tomteverdien bidrar til at prisene sentralt blir høyere. I bunn og grunn synes jeg vi må slutte med å sette by og bygd opp mot hverandre - vi er avhengig av hverandre på mange måter - og det synes jeg vi alle skal respektere og ikke havne i en slags Trump felle der man begynner å gå etter hverandre.

Jeg synes forøvrig at momsgrensen kommer ekstremt brått på - hvorfor man ikke faser inn en avgift over flere år synes jeg er snodig. Jeg synes AP har gjort som de dessverre alltid gjør - de sitter med kortene tett inntil brystet og skal regelrett forsøke å "ta noen" med sin avgiftspolitikk. Er det noe de IKKE gikk til valg på så var det uforutsigbarhet..men det er akkurat det vi får...De har løyet om alt fra skatteordninger til småkraftverk til støtteordninger for ferjer og tilbakebetaling av studeilån..Faktisk har de bevisst brukt løgn som en del av valgkampen for å stjele velgere fra SP ved å fremme populære saker for distriktet - selvfølgelig visste Vestre,Støre osv..om alt dette da de uttalte seg og lovte noe de visste ikke lå i statsbudsjettet..Budsjettet jo var klart - det var ikke et komma som ikke var klart.

Helt ærlig har vi nå sett et AP som i praktisk politikk agerer som Trump - det trodde jeg aldri jeg skulle oppleve. Men vi er altså der. Mon tro om Jens , som er så venn med Trump, fikk noen råd og tips inn i valgkampen? Jeg vet ikke - men det vi ser utspille seg nå er ekstremt stygt..og det arbeiderpartiet gjør - er jo å stille by og land opp mot hverandre...Stikk i strid med hva partiet stod for i tidligere tider.

https://eu3-browse.startpage.com/av/anon-image?piurl=https%3A%2F%2Fdms-cf-06.dimu.org%2Fimage%2F0136MvrHsKTQ%3Fdimension%3D1200x1200&sp=1761035688T6d307ad58293f9a6131bbf258980c24da635e64f8a12d6ef22ddf92e143083e8

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:21
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 08:32-tvangssammenslå alle kommuner med mindre enn 5000 innbyggere, minimum størrelse 25000

Jeg slo opp av ren nysgjerrighet og SSB sin statistikk for 2024 viser at det er 245 kommuner med mindre enn 10 000 innbyggere og av disse har 174(!) mindre enn 5 000 innbyggere. Medianen for alle Norges kommuner er 5413 innbggere. Sykt!

Minimumsstørrelse er nok uheldig, det vil skape noen vilt store kommuner enkelte steder som bare blir dyrere å drifte. Men ingen tvil om at mange bør slås sammen

Ble og litt nysgjerrig, og søkte opp den minste kommunen jeg kom på: Utsira

Det er 200 innbyggere, og en stor del jobber i kommunen, tydeligvis.

SJEKK DET ORGANISASJONSKARTET (grått) FOR KOMMUNEN!

Jeg tar selvsagt forbehold om at jeg ikke vet alt om dette. Det må da sikkert være en forklaring på hvorfor en skal måtte ha så mange jobbende i kommunen når det kun er 200 innbyggere?

_
Tesla Model Y                         2021-

MinID

Trodde det var mva grense elbil som ble diskutert her? Og ikke kommunegrenser. Ta det i et annet fora.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

stefse

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 08:32

Høres ut som du går i autokrati fellen...

Det trengs et rammeverk i bunn av en slik ordning. Fordi det er flere som bor i byer enn i distriktet, vil flertallet stemme for å legge ned distriktet gitt sakens natur. Men er det flertall i Norge for å ha en distriktspolitikk? Slik jeg tolker situasjonen, ja. Sålenge flertallet i Norge ønsker å gjennomføre distriktspolitikk på tilnærmet dagens nivå, vil det ikke være mulig å swipe vekk alle bevilgninger til veivedlikehold, tuneller, broer og samferdsel.
Om flertallet til slutt velger å endre distrikspolitikken så er det noe vi til slutt må forholde oss til uansett. Men vi er ikke der pr nå.

Til info så har vi dette "rammeverket" allerede. Det vi ser er yrkespoltikere som swiper left og right med mindre enn 5% av budsjettmidlene, men til 99% av støyen og omstendighetene rundt. De ønsker jo også å ha en jobb og gå til, og dette er det eneste de kan.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MinID på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 10:46Trodde det var mva grense elbil som ble diskutert her? Og ikke kommunegrenser. Ta det i et annet fora.

Ja, det er helt greit. Koblingen var vel at dersom en kommune med 200 innbyggere har en administrasjon med 2 millioner i EDB-avdelingen, så blir det mindre penger til å støtte elbil-skattereduksjoner, mens høyere elbil-skatter kan gi 5,9 millioner til Rådmannskontor i 200-manns-kommuner. Så hvis en effektiviserer kommune-driften med f.eks. felles EDB-avdelinger på tvers av småkommuner så blir det mer Tesla-støtte-muligheter  :D
Men skal ikke skrive mer om det nå  :)

Utsira, 200 innbyggere + flyktninger:

ToWalkOrDrive

Synes det er rart at ikke TV og media flommer over over bilbutikker som har reklame for biler de har på lager.

Ser for eksempel at BMW har masse elbiler på lager, som kanskje blir 50.000 dyrere om avgiften blir satt opp.

BMW har en nydelig oversikt over landets biler, og hvor de er.
Oversikt her:
https://finn.bmw.no/all?adults=1&children=0&luggage=0

Tilfeldig skjermbilde fra oversikten linket til.

chargedup

Nå sier media at det nesten er kø inn hos bilforhandlere, så de trenger vel neppe reklame nå. Det er vel 4 år siden både ix og i4 kom på markedet, selv om de nå heter både 60 og 70. Det er registrert hele 270 ix i år.
Akkurat som man sier om Tiktokbrukere har nok også nyelbilkjøpere relativt kort oppmerksomhetsspenn. Jeg ser på 4 år gamle elbilmodeller til 600'+ (som kan ha hatt en liten facelift) som noe jeg kunne kjøpt brukt, ikke nytt, og det tror jeg også mange andre nyelbilkjøpere gjør.

De sparer nok på reklamebudsjettet sitt til 2026, for det blir nok ganske seigt å selge biler i 500' klassen 10% dyrere.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hELgenen

Som sikkert flere andre så har jeg handlet ny bil 2025..faktisk blir det 2 stk også..
Jeg tenker at terskelen opp til ny elbil senere blir verre. Det er ikke lett å få 125.000 i lønnsøkning + kompensasjon for inflasjon - så vi snakker sikkert 130-140k i reell prisøkning sett opp mot lønn.
Jeg tenker videre at det er greit å kjøpe en bil med lang garanti fordi den neste bilen er kanskje en du vil beholde litt lengre pga. avgiftene. Så jeg forstår godt at folk som vurderer ny bil nå har fått det ekstra travelt. Hva slags prisøkning vi faktisk får - ja det vet vi ikke. Men allerede nå vet vi jo om lovnader som må holdes som koster ekstra..og disse budsjettene skal vel gå ihop på ett eller annet vis. Derfor ser jeg for meg økt skatt (i alle fall for meg) hvilket igjen gjør det ENNÅ dyrere å skaffe seg en nyere bil senere.
Forventer en negativ reallønn også - slik det forøvrig har vært for meg de siste 8 årene sett under ett. Vi kan vel neppe forvente at prisveksten kommer under kontroll når hele venstresiden roper "mer mer mer". Så enten blir det mer skatter, økte priser..eller begge deler...Og jeg tror på begge deler. Kanskje noen i lav inntektsgrupper får økt sin reallønn etter skatt..men jeg har for egen del null tro på dette mhp egen økonomi.

Derfor ble det handlet inn her....faktisk ble det bestemt for lenge siden..lenge før avgiftene var kjent..fordi jeg var temmelig trygg på at det ville komme...Jeg trodde kanskje ikke på en slik smell som AP har varslet...men sett i opp mot hvordan AP har arbeidet med skatt og avgifter så må jeg si at dette egentlig er som forventet av AP.

Jeg forstår egentlig ikke at AP kunne vinne valget..arbeidsledigheten har faktisk gått opp hele tiden fra dag 1 med Støre...Skatten har økt for egen del hele veien også..og jeg ser at andelen bedrifter som nå har slitt med økte renter og kaster inn håndklede øker...Og de er heller ikke omfattet av Norgespris..så enden på visa er vel ikke kommet ennå der heller. Videre forundrer det meg ikke at andel selskaper som havner på utenlandske hender øker....er vel formueskatten som bidrar tenker jeg..

Skal jeg være helt ærlig..så føles det som om hele "elbil festen" er over...Noen ny bil de neste 5-6 årene blir det nok ikke..

Ikke sikkert det blir mye aktivitet fra min side her inne heller...tenker at nå som festen nærmer seg slutten så nærmer tiden seg for gravøl her inne......

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 18:23har jeg handlet ny bil 2025..faktisk blir det 2 stk også.
Hvilke biler endte du opp med til slutt?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Det er vel litt begrenset med sympati å hente når man kjøper to nye biler for å «spare penger».
Sier vel heller noe om at folk fint tåler å ha moms på elbilene sine også, som alt annet vi kjøper av varer og tjenester i Norge.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 19:58Det er vel litt begrenset med sympati å hente når man kjøper to nye biler for å «spare penger».
Sier vel heller noe om at folk fint tåler å ha moms på elbilene sine også, som alt annet vi kjøper av varer og tjenester i Norge.

Er ikke ute etter sympati. Det får andre som føler de har behov for jakte på.
For egen del er bil til meg og fruen en helt nødvendighet - det er klin umulig å klare seg uten her jeg bor. Vi pendler begge og vi pendler ikke samme retning heller..og kollektivtransport kan du bare glemme. Det er slikt man har i byene det.....Så rimelig elbil har for oss vært som billig kollektiv transport for by folket.....Og kom ikke her og fortell meg at om byfolket kunne handlet inn 5 års pendlerkort til tog/buss til rabatterte priser i dag - at de ikke hadde gjort det! Hver og en får se over sin økonomi!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA