Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:40Begrepet penger omhandler en mengde, og er ikke implisert ett forholdstall. Så kan man selvfølgelig si ting som at en million er mye penger for meg men lite penger for Røkke. Men å si at "minst penger" er forholdsmessig implisitt blir rart. Da kan du si at Røkke brukte minst penger på bil når han kjøpte seg en Bugatti og jeg kjøpte en Model Y. Du ser at det blir rart?

Og selvfølgelig kan man sammenligne både absolutte priser og utgifter ifht inntekt. Det er bare to forskjellige ting.

Når man sier at mat er dyrt i Norge, sammenligner man ikke fattig med rik i Norge, men på tvers av landegrenser. Så når da både lønn og kostnadsnivå varierer på tvers av landegrenser, blir absolutte beløp meningsløst.

Man kan skrive det om til at norske husholdninger har blant de laveste matutgiftene i verden. Det blir samme poeng. Maten i Norge er billig.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på I går kl. 16:47
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:40Begrepet penger omhandler en mengde, og er ikke implisert ett forholdstall. Så kan man selvfølgelig si ting som at en million er mye penger for meg men lite penger for Røkke. Men å si at "minst penger" er forholdsmessig implisitt blir rart. Da kan du si at Røkke brukte minst penger på bil når han kjøpte seg en Bugatti og jeg kjøpte en Model Y. Du ser at det blir rart?

Og selvfølgelig kan man sammenligne både absolutte priser og utgifter ifht inntekt. Det er bare to forskjellige ting.

Når man sier at mat er dyrt i Norge, sammenligner man ikke fattig med rik i Norge, men på tvers av landegrenser. Så når da både lønn og kostnadsnivå varierer på tvers av landegrenser, blir absolutte beløp meningsløst.

Man kan skrive det om til at norske husholdninger har blant de laveste matutgiftene i verden. Det blir samme poeng. Maten i Norge er billig.
Totalt uenig med det du skriver. Alt må kvalifiseres. Sammenligner man priser mellom land spiller det ingen rolle hva lønnsnivået er i de forskjellige land.

Sammenligner man hvor god råd innbyggerne har i de forskjellige land så kommer selvsagt lønnen inn i bildet også, men da må man også ta med skatter og avgifter.

Jeg utfordrer deg til å gå ut på gata og spør ti stykker om de synes maten er billig i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"Sammenligner man priser mellom land spiller det ingen rolle hva lønnsnivået er i de forskjellige land."

Det eneste du her viser er at du ikke helt skjønner hvordan en vare prises ut til kunder! Skjønner du virkelig ikke at lønninger er en betydelig kostnad for en bedrift, og når denne er langt høyere enn de man sammenligner med så vil det bety at utsalgsprisen må være høyere for å kompensere for denne forskjellen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

turfsurf

Sitat fra: arthur på I går kl. 18:51Det eneste du her viser er at du ikke helt skjønner hvordan en vare prises ut til kunder! Skjønner du virkelig ikke at lønninger er en betydelig kostnad for en bedrift, og når denne er langt høyere enn de man sammenligner med så vil det bety at utsalgsprisen må være høyere for å kompensere for denne forskjellen?
Jeg skriver da ikke noe om hvorfor ting prises som de gjør.

Jeg som forbruker ser at en liter melk koster 30kr i Norge (mye penger), 20kr i Sverige (litt mindre penger), og 10kr i Italia (lite penger). Da er det dyrt i Norge, billig i Italia. For meg som Norsk. At jeg sitter igjen med mere penger etter å ha kjøpt melk  i Norge enn en Italiener i Italia som tjener en fjerdedel av det jeg gjør er helt riktig, men og en helt annen sak. Det er hele poenget mitt med at ting må settes i sammenheng, og man kan ikke bare si at mat er billig i Norge. Og selv om vi relativt sett sitter igjen med mere penger etter å ha kjøpt mat, så er jeg temmelig sikker på at mat er dyrere i Norge relativt til andre varer, som også er en vinkling som er interessant.

For ordens skyld, eksemplene over har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

"Jeg som forbruker ser at en liter melk koster 30kr i Norge (mye penger), 20kr i Sverige (litt mindre penger), og 10kr i Italia (lite penger). Da er det dyrt i Norge, billig i Italia. For meg som Norsk."

Senest i går betalte jeg 31 kroner for 1,75 liter melk (0,5%) på Coop, og i tillegg får jeg kjøpsutbytte hos CCOP og en prosent tilbake på mitt kredittkort samt opptil 45 dagers gratis kreditt.

Hvis du synes prisen på melk i Italia er så gunstig så er det jo bare å ta turen dit? Eller flytte dit? Nå velger jeg å se på mat som en helhet, ikke et enkelt produkt, og for meg så er det eneste relevante hvor mange timer jeg må jobbe for å kunne kjøpe en vare. Med ditt tankesett så er trolig Madagaskar et gunstig sted å flytte til.

En venn av meg, svensk, som er pensjonist og jobbet hele sitt liv, delvis i skolen som musikklærer og delvis som utøvende musiker, og han får nå som pensjonist utbetalt 11.000 svenske kroner netto i måneden. Dette er vel det som  man i Norge sier er under minstepensjon og ikke er til å leve med/av?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA