Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

batterimannen

Er en pluss artikkel

Nybilsalget øker etter regjeringens forslag om endring av momsfritaket på elbiler. Bransjeleder anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell.

– Henvendelsene er tredoblet siden statsbudsjettet ble lagt frem, sier salgs- og markedssjef Kim Clemetsen i Møller Bil Oslo vest.

https://www.dn.no/samferdsel/bilavgifter/volkswagen/kia/momsforslag-gir-salgsboom-av-elbiler-merker-rushet/2-1-1888284


Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på torsdag 23. oktober 2025, klokken 09:03Er en pluss artikkel

Nybilsalget øker etter regjeringens forslag om endring av momsfritaket på elbiler. Bransjeleder anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell.

– Henvendelsene er tredoblet siden statsbudsjettet ble lagt frem, sier salgs- og markedssjef Kim Clemetsen i Møller Bil Oslo vest.

https://www.dn.no/samferdsel/bilavgifter/volkswagen/kia/momsforslag-gir-salgsboom-av-elbiler-merker-rushet/2-1-1888284




Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:38Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....

Høres jo helt tullete ut at så mange mennesker skal være dumme nok til å bestille biler som ikke skal leveres i år? Ser det hittil i år er registrert 120.000 biler. Da virker 50k biler som bestilles i høst og leveres neste år urealistisk høyt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:38Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....

Høres jo helt tullete ut at så mange mennesker skal være dumme nok til å bestille biler som ikke skal leveres i år? Ser det hittil i år er registrert 120.000 biler. Da virker 50k biler som bestilles i høst og leveres neste år urealistisk høyt.

Ja, helt enig i det. Kanskje det er et utsagn for å prøve å påvirke politikere til å skyve på moms-start-datoen.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 14:20
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:38Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....

Høres jo helt tullete ut at så mange mennesker skal være dumme nok til å bestille biler som ikke skal leveres i år? Ser det hittil i år er registrert 120.000 biler. Da virker 50k biler som bestilles i høst og leveres neste år urealistisk høyt.

Ja, helt enig i det. Kanskje det er et utsagn for å prøve å påvirke politikere til å skyve på moms-start-datoen.
Det er det garantert. Tipper og mesteparten av de bestillingene, er før folk fikk høre om de nylige endringene, så tipper maks 10K av de bestillingene er kommet til i ettertid. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:38Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....

Høres jo helt tullete ut at så mange mennesker skal være dumme nok til å bestille biler som ikke skal leveres i år? Ser det hittil i år er registrert 120.000 biler. Da virker 50k biler som bestilles i høst og leveres neste år urealistisk høyt.
Er vel biler som ble bestilt før forslaget til statsbudsjett ble lagt frem. Mange som har over tre måneder leveringstid på BTO biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RonnyØ

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. oktober 2025, klokken 13:38
Sitat fra: batterimannen på torsdag 23. oktober 2025, klokken 09:03Er en pluss artikkel

Nybilsalget øker etter regjeringens forslag om endring av momsfritaket på elbiler. Bransjeleder anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell.

– Henvendelsene er tredoblet siden statsbudsjettet ble lagt frem, sier salgs- og markedssjef Kim Clemetsen i Møller Bil Oslo vest.

https://www.dn.no/samferdsel/bilavgifter/volkswagen/kia/momsforslag-gir-salgsboom-av-elbiler-merker-rushet/2-1-1888284




Er det han i Møller som anslår at rundt 50.000 nye elbiler som er bestilt i år får momsmell? (jeg har ikke DN-abonnement). Er jo litt rart hvis folk skynder seg å bestille en bil som ikke kan leveres før neste år pga moms når de kanskje for moms.

Blir jo flott i 2027/2028: "vi må justere renta opp fordi inflasjonen på bil er så høy",
litt sånn som når staten dro inn uhorvelig mye penger (200 milliarder) på strømavgift/pris over 4 år, som ga inflasjon....

 :+1:

vinterdekk

Er muligens bedre å vente på nye kampanjer i 2026 enn å skrive kontrakt på bil som kan ta tre måneder å levere. Prisene gikk ned (medberegnet kampanjer) etter forrige avgiftsøkning, det kan skje igjen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

stefse

Det minste Elbilforeningen bør gjøre er å be regjeringen utsette elbilmomsen til 1. Juli, slik at de som har biler i bestilling ikke blir lurt. Det er mye mulig de vil gå med på dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

#144
Sitat fra: stefse på torsdag 23. oktober 2025, klokken 18:55Det minste Elbilforeningen bør gjøre er å be regjeringen utsette elbilmomsen til 1. Juli, slik at de som har biler i bestilling ikke blir lurt. Det er mye mulig de vil gå med på dette.

Tror du har totalt misforstått Ap sin avgifts og skattepolitikk. Formålet er alltid å ta noen.

"på spørsmål om folk nå bør skyndte seg for å kjøpe elbil med momsfradrag svarte finansminister Jens Stoltenberg følgende under pressekonferansen i Marmorhallen onsdag:

– Det skal gjelde fra nå, så det er for sent"

Kilde :
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/68ef89c36cff5ff249854860/stoltenberg-med-forsnakkelse-skapte-full-forvirring-om-elbilmoms

Og det stopper ikke der.

https://www.nrk.no/rogaland/regjeringen-vil-innfore-grunnrenteskatt-pa-smakraftverk_-_-et-loftebrudd_-sier-geir-pollestad-_sp_-1.17619734

De har foreslått en ny skatt..det ble bestemt allerede i mars i år..men publisert først ifb. Statsbudsjettet.. Og om den blir vedtatt er vel planen at den skal gjelde fra 1 juli i år..mao tilbakevirkende.

Man må være blind om man ikke ser at Ap hele tiden ønsker å "ta noen' i retrospektiv..mao man skal sitte og skjule skatte og avgiftsendringer og nærmest lure folk inn i skattefeller. Tenker småkraft investeringer gjort i år med troen på videreføring av dagens skattesystem vil føles akkurat likt som de som kanskje i august bestilte ny bil som kanskje ikke leveres før i 2026. Volvo hadde vel noen slike varianter..sikkert flere også. Regjeringen og da Ap spesielt ønsker ikke at folk skal snike seg unna skatt ved å f.eks få biler utlevert før nyttår...Det kom jo EKSTREMT tydelig frem om man leser det Jens feilaktig sa..men sikkert hadde en våt drøm om skulle gjelde.



ToWalkOrDrive

#145
Ja, det er de samme bevisste løgnene som for alt det andre, som gjør bortforklaringer enda mindre troverdig. Er jo utrolig kjipt om en har investert store penger, og taper hvert år. Det verste er at AP ikke skjønner forskjell på skatt på overskudd og skatt på inntekter. I et intervju sa AP at om det var overskudd før skatt er det og overskudd etter skatt, men det er jo helt feil konklusjon.

Lovte før valget i sommer:
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.

RJK

Sitat fra: Vaduz på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:14Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.
Kontroversen går på tempoet det skal innføres i, og at det skal skje så raskt at verken folk eller næring får justert seg etter endringene. Her risikerer mange å gå i en felle som vil koste dem dyrt. Er ikke alle som regner inn avgiftsendringer på 50K eller mer, bare innen ca 2 måneder.

Problemet med AP sin gjennomføring er at disse kjøperne går fra et kjøp de har regnet inn å klare seg med, til noe som kanskje er vanskelig å tilpasse seg til.

Og for bransjen som kanskje kjøper inn biler fra fabrikk en gang i året (hovedforhandlingene mellom produsent og importør), som gjør at man tar inn masse biler man kanskje ikke klarer å få solgt, med mindre man selger de bortimot uten fortjeneste, som skal få skuta til å holde seg flytende og helst fosse fremover.

Nå må man kaste anker, og håpe man ikke treffer på skjæret...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:14Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.

Det som ER utfordrende er jo uforutsigbarheten mhp skatter og avgifter. Er det noe alle,det være seg bedrifter eller private,hater er det jo nettopp uforutsigbarhet. Om regjeringen vil sikre trygge og stabile rammevilkår så må man varsle i god tid om kommende endringer. Mao burde man, slik jeg ser det varslet, og innført en gradvis moms over 10 år..allerede i 2015. Og skatter må selvfølgelig utredes,varsles og ALDRI ha tilbakevirkende kraft. Denne måten man leker med økonomien til innbyggere og næring i dette landet er helt ødeleggende for tiltroen til vårt demokrati. Man gjør alt mye mer risikofylt. Det er noe revolusjonært og skremmende i måten politikken virker på i samfunnet. Jeg tror ikke det er samfunnsøkonomisk fornuftig å ha slike store omveltninger på skatter og avgifter.

Hvordan tror dere arbeidsdagen er hos bilforhandlere om dagen? Kaos vil jeg anta..Hvordan tror dere arbeidsdagen blir i januar 2027?
Permisjonsvarsler kan vel allerede tikke inn til ansatte selgere fra oktober 2026 vil jeg anta om avgiftene blir slik som foreslått. Det er jo ikke noe fornuft i å drive rovdrift på mennesker og bedrifter på denne måten? Om man ikke klarer å se ringvirkningene av de beslutninger man foretar i år i et lengre perspektiv for privatpersoner og næring så kanskje man rett og slett IKKE burde være politiker. Jeg synes vi styres veldig dårlig om dagen...og det av ett parti som skrøt av trygg styring gjennom en urolig tid...Nei,dette handler om mye,mye mer enn bare moms...det handler om trygge rammebetingelser,trygge arbeidsplasser og fremtidstro...

Jalla

Sitat fra: RJK på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:38
Sitat fra: Vaduz på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:14Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.
Kontroversen går på tempoet det skal innføres i, og at det skal skje så raskt at verken folk eller næring får justert seg etter endringene. Her risikerer mange å gå i en felle som vil koste dem dyrt. Er ikke alle som regner inn avgiftsendringer på 50K eller mer, bare innen ca 2 måneder.
Klaget du på tempoet når merverdiavgiftsfritaket for elbiler i Norge ble innført i 2001 også?
Jeg synes det nå klages over noe som egentlig er et ganske lavt beløp, og at de faktisk kom en justering måtte alle regne med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA