Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#165
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 06:39Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.

Kan noen nevne sist gang en regjering kun hadde 53 mandater av 169? Tror svaret er ALDRI. Regjeringen får altså kun 31,4% av mandatene. En kan dermed ikke bruke tidligere resultater for å finne fremtidig svar. Alle sakene i Statsbudsjettet må vedtas av stortingsrepresentanter i Stortinget. Dersom AP ikke får nok støtte fra Tutti-frutti på sakene må de også få støtte fra andre partier for å kunne få budsjettet vedtatt. Hvis ikke har en en regjeringskrise.

Tror ikke så mange er overrasket over at AP øker avgiftene. Tror mer at folk blir overrasket over at AP nok en gang vedtar noe med tilbakevirkende kraft, om de får støtte for det (moms for de som bestilte bil før statsbudsjettsforslaget, med levering i 2026). De har med andre ord ikke lært noen ting fra fortiden, eller synes det er viktigere å "ta folk / stoppe bilkjøp" enn å gi forutsigbarhet for folk flest.

Blir uansett interessant å se hvordan det ender. Ser at Volkswagen har vært så elskverdige å gi "moms-garanti" når de selger biler. Det er kjempebra.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. oktober 2025, klokken 10:30
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 06:39Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.

Kan noen nevne sist gang en regjering kun hadde 53 mandater av 169?

Willoch i 1981. Hadde 53 representanter bak seg, men det total antall representanter var vel noe lavere enn i dag. Varte et par år før regjeringen ble utvidet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 12:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. oktober 2025, klokken 10:30
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 06:39Kan noen nevne sist gang en regjering fikk gjennom et statsbudsjett basert på støtte på enkeltposter utenom det parlamentariske grunnlaget i Stortinget. I dag er dette da de fem partiene, tutti frutti.

Ellers litt forundret over at så mange synes, nok en gang, å være så overrasket over at tiden med helt, eller delvis, momsfritak for elbiler går mot slutten? Litt som å bli overrasket over at det kan komme snø til vinteren.

Kan noen nevne sist gang en regjering kun hadde 53 mandater av 169?

Willoch i 1981. Hadde 53 representanter bak seg, men det total antall representanter var vel noe lavere enn i dag. Varte et par år før regjeringen ble utvidet.

Ja, denne var ganske nært, med 31,7%, mot 31,4% nå. Det endte jo til slutt, i neste periode, med at Willoch stilte kabinettspørsmål, og de gikk av, da de ikke fikk Stortinget til å gå inn for innstrammingene han ville ha. Satser på at det skjer nå og - at Støre ikke får flertall for noe, stiller kabinettspørsmål, og går av...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Men hva er egentlig alternativet til Støre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Vaduz

Vi hadde subsidier på elbil før det var moden teknologi. Min model s 75d kostet 700k i 2018. Nå får du bil med langt bedre egenskaper både på rekkevidde, ladehastighet og vinterforbruk til halve prisen. Du kan kjøpe en fullverdig fossilbil erstatter for 300-400k kr. Da må subsidiene tas bort.

Det er ingen som trekker opp stigen etter seg, elbil var dårlig og dyrt, nå er det billig og bra.

arthur

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 31. oktober 2025, klokken 15:06
Sitat fra: arthur på fredag 31. oktober 2025, klokken 14:40Men hva er egentlig alternativet til Støre?

Frp/høyre evt med sp.

Har du prøvd å overbevise SP/FrP om det? Lykke til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: Vaduz på fredag 31. oktober 2025, klokken 15:19Vi hadde subsidier på elbil før det var moden teknologi. Min model s 75d kostet 700k i 2018. Nå får du bil med langt bedre egenskaper både på rekkevidde, ladehastighet og vinterforbruk til halve prisen. Du kan kjøpe en fullverdig fossilbil erstatter for 300-400k kr. Da må subsidiene tas bort.

Det er ingen som trekker opp stigen etter seg, elbil var dårlig og dyrt, nå er det billig og bra.

Bil som skattobjekt "må til" i AP's Norge. Problemet er at fossile alternativer relativt sett nå blir mer attraktive igjen, da de i sin iver etter å ta inn pengene ikke ser ut til å forstå at miljø og incentivaspektet må bevares.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Svk

Savner litt fosil.så hvorfor ikke

vinterdekk

Sitat fra: stefse på fredag 31. oktober 2025, klokken 18:46
Sitat fra: Vaduz på fredag 31. oktober 2025, klokken 15:19Vi hadde subsidier på elbil før det var moden teknologi. Min model s 75d kostet 700k i 2018. Nå får du bil med langt bedre egenskaper både på rekkevidde, ladehastighet og vinterforbruk til halve prisen. Du kan kjøpe en fullverdig fossilbil erstatter for 300-400k kr. Da må subsidiene tas bort.

Det er ingen som trekker opp stigen etter seg, elbil var dårlig og dyrt, nå er det billig og bra.

Bil som skattobjekt "må til" i AP's Norge. Problemet er at fossile alternativer relativt sett nå blir mer attraktive igjen, da de i sin iver etter å ta inn pengene ikke ser ut til å forstå at miljø og incentivaspektet må bevares.
I alle fall vil de som kjører brukt fossil i dag ikke ha noe incentiv til å bytte til nullutslipp noe tidligere når bilene blir dyrere.

Møter så mange som fortsatt er skeptiske, eller så smått har begynt å venne seg til tanken om elbil nå. Ikke alle har fått memoet om at elbiler er blitt rimeligere og bedre.

Ikke alle bor i nabolag med mange elbileiere, og har fått oppmuntring av gratis bom eller ferge, og fri kjøring i kollektivfelt. Veldig mange kjører på steder der infrastrukturen var fraværende for ett håndfull år siden.

Heldigvis begynner brukte elbiler å bli mange og langt bedre. AP kunne gjerne økt vrakpanten på gamle biler, og kuttet moms på deler og reparasjoner på elbiler. Jeg tenker det hadde vært ett godt klimatiltak.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vaduz

Samme hva folk vil eller mener på bruktmarkedet nå, alt av nybiler er el, så om noen år det ikke mer fossil på Finn heller.
Litt rart å skulle sutre over at elbiler får moms, og dermed skulle kjøpe enda mye dyrere ny fossilbil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på fredag 31. oktober 2025, klokken 21:29Samme hva folk vil eller mener på bruktmarkedet nå, alt av nybiler er el, så om noen år det ikke mer fossil på Finn heller.
Litt rart å skulle sutre over at elbiler får moms, og dermed skulle kjøpe enda mye dyrere ny fossilbil.

Når en Ford Mach-E koster 775.000 om 14 måneder så beholder folk nok sin gamle diesel-bil igjen stedet, og så går alle bruktbilpriser litt opp i pris, og så blir det kanskje en del brukt-import av både bensinbiler og elbiler, avhengig av skatte-/importregler da.

I Tyskland kjøper vel fremdeles 75% av innbyggerne en fossil bil ny.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Da kjøper du en Explorer til 500k i stedet😉

Tyskland har vel litt andre avgifter enn Norge på fossilbil, det er jo ikke bare moms på de her. Fossilt blir fremdeles vesentlig dyrere, så det er ikke noe å uroe seg for. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på lørdag 01. november 2025, klokken 04:37Da kjøper du en Explorer til 500k i stedet😉

Tyskland har vel litt andre avgifter enn Norge på fossilbil, det er jo ikke bare moms på de her. Fossilt blir fremdeles vesentlig dyrere, så det er ikke noe å uroe seg for. 

En Explorer vil vel ende på 664.000 om 14 måneder med 125.000 i avgiftsøkning, sånn ca.

Poenget mitt med Tyskland var mer at der selges det fossilbiler med lav avgift, og 75% av bilsalget er fossilt, slik at brukt-tilgangen for nordmenn fremover vil være god. Så i stedet for å kjøpe flunk ny elbil kan en del finne biler på f.eks. mobile.de i Tyskland, slik at utskiftingen til elektrisk flåte kan bremse opp litt. Men regner med AP gjerne stenger slike muligheter med bensin til 30 kroner og økte importavgifter for bruktbil.

Her er importavgifter for brukt bensinbil fra 2020 med 252 hk sånn ca:
...og eksempel på elexplorer etterpå....

Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

#179
Sitat fra: Vaduz på fredag 31. oktober 2025, klokken 15:19Du kan kjøpe en fullverdig fossilbil erstatter for 300-400k kr. Da må subsidiene tas bort.
Einaste grunnen til det er at fossil er avgiftsbelagt opp og ned i mente.
Og slik det ligg an så skal dei auke avgiftene samtidig som dei fjernar MVA fritaket på elbilar for å sikre at fossile bilar er dyrare.

Utan insentiv på elbilar eller avgifter på fossil så vinn fossilbilen økonomisk for ganske mange år. Dvs at ein har lik MVA men ingen andre avgifter på elbil eller fossil.


Einaste avgiftene gjer er å auke forskjellane i samfunnet. Skatteletten er langt mindre enn prisauken på andre viktige ting.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA