NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

Breezec

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på søndag 08. juni 2025, klokken 10:22
Sitat fra: Breezec på søndag 08. juni 2025, klokken 08:56Så lenge hele testen går ut på sjekke rekkevidde i forhold til wltp, MÅ de kjøre bilene til de stopper siden wltp er beregnet av hele batteriet, ikke ned til bilen viser 0% eller tilsvarende.

For min del kjører jeg bilen ned til 0% på langtur hvis jeg klarer, siden jeg vet at Tesla har en buffer på ca 4% under 0. Hadde jeg hatt en annen bil som stopper på 0%, ville jeg kjørt deretter.

Er du sikker på at wltp rekkevidden tar utgangspunkt i at man kjører bilen helt til den stopper , at den tar med bufferen under 0% også? Da bil jo eiere av noen Nissan/Renault modeller, Tesla eiere og Toyota bz eiere bli litt «villedet/lurt» mener jeg. Disse vil jo «gå glipp» av opp mot 10 prosent av rekkevidden fordi de aller færreste noen gang kjører under 0 prosent.

Står dette forresten i brukermanualen til Tesla, at wltp rekkevidde forutsetter at du kjører ned noen prosent /ca 4-7 kWh under buffer eller er dette bare for de med særskilt kunnskap man må lete seg frem til selv?

Jeg vil tro dette er spesiell kompetanse og at det ikke står i manual. Fabrikantene gjør jo dette på hver sin måte, noen biler stopper til og med før det viser 0 på rekkeviddemåler.

https://www.electrive.com/2022/05/23/how-wltp-range-is-really-calculated/

wltp-forbruk beregnes etter en gitt kjøresyklus. Deretter tar de bare kapasitet på batteriet og deler på forbruk for å finne wltp-rekkevidde.

Jeg har sett testene til Bjørn Nyland der han kjører bilene ned til 0, det er stor forskjell på hvordan dette fungerer. På Tesla kan man godt kjøre 200 på 10% batteri, mens andre biler så vidt klarer holde 80.

Så jeg mener det er vanskelig finne en test som fungerer for alle biler, jeg hadde f.eks aldri turt kjøre til 0% på en Audi Etron, mens jeg lett kjører 150 på min egen helt til jeg svinger av for lading på europakjøring med 1-2% på batteriet.

Link til Bjørn Nylands tester av kapasitet under 0:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=52159941#gid=52159941
2022 Model 3 Performance

TJV

Akkurat Tesla har jo det vært rettsak i Norge på hvor langt ned på batteriet man kan kjøre bilene.

« Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent.

En servicesjef i Tesla Norge forklarte retten at «når bilens 12 volts batteri er under 5 % batterikapasitet, vil det komme feilmeldinger på batteriet. Feilmeldingen kommer som følge av at hovedbatteriet stopper å forsyne 12 V-batteriet med strøm, og spenningen synker. Dette er for å unngå at hovedbatteriet blir fullstendig utladet, og er i tråd med bilens sikkerhetssystem.»

Han forklarte også at når bilen er i bruk, kan den dersom den er på 5 % batterikapasitet tømmes for batteri på mellom 30 og 10 minutter, avhengig av forholdene.»

Kilde: https://www.tu.no/artikler/tesla-gikk-tom-for-strom-eieren-skyldte-pa-bilen-men-tapte-rettssak/435637
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Breezec

Sitat fra: TJV på søndag 08. juni 2025, klokken 13:24Akkurat Tesla har jo det vært rettsak i Norge på hvor langt ned på batteriet man kan kjøre bilene.

« Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent.

En servicesjef i Tesla Norge forklarte retten at «når bilens 12 volts batteri er under 5 % batterikapasitet, vil det komme feilmeldinger på batteriet. Feilmeldingen kommer som følge av at hovedbatteriet stopper å forsyne 12 V-batteriet med strøm, og spenningen synker. Dette er for å unngå at hovedbatteriet blir fullstendig utladet, og er i tråd med bilens sikkerhetssystem.»

Han forklarte også at når bilen er i bruk, kan den dersom den er på 5 % batterikapasitet tømmes for batteri på mellom 30 og 10 minutter, avhengig av forholdene.»

Kilde: https://www.tu.no/artikler/tesla-gikk-tom-for-strom-eieren-skyldte-pa-bilen-men-tapte-rettssak/435637

Dette er gammel utdatert info, ref dato artikkel. Jeg har kjørt Tesla siden 2014 og på de første årene stemmer dette med 5%. Det lå heller ikke inne samme buffer under 0 som i dag, slik at man kunne risikere at bil stoppet før den nådde 0% f.eks ved kjøring med henger.
Manualene ligger på nett, folk må gjerne korrigere meg hvis det står noe om dette på nyere biler. Mange misforstår melding som kommer hvis man parkerer med under 20% på batteri, men den sier bare at energimengde kan være lavere neste gang starter bilen pga batteri har blitt nedkjølt.

2022 Model 3 Performance

TJV

Godt mulig det er utdatert info på nyere modeller. Det som er vanskelig med Tesla. Enten finner man det i instruksjons"bøker" eller så er det gjerne en rettssak de har vært i. Og googler man litt med stikkord så blir det gjerne rettssakene som kommer opp og man leser en nyhetssak om det.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Breezec

Sitat fra: TJV på søndag 08. juni 2025, klokken 14:16Godt mulig det er utdatert info på nyere modeller. Det som er vanskelig med Tesla. Enten finner man det i instruksjons"bøker" eller så er det gjerne en rettssak de har vært i. Og googler man litt med stikkord så blir det gjerne rettssakene som kommer opp og man leser en nyhetssak om det.

Fordelen er hvertfall at bilene er like, i motsetning til f.eks ID.x bilene der det skiller funksjonalitet mellom softwareversjoner, og bilene støtter forskjellige software etter når de blir produsert. Noe så enkelt som forvarming av batteri før lading er umulig vite om en bil støtter hvis man kjøper brukt derfra. Slik sett er det enklere med Tesla, der det også finnes et stort teknisk miljø for de som er interessert.

For folk er det nok viktigst at bilen kan kjøres uten man trenger sette seg inn i noe som helst detaljer (brukervennlighet), derfor vil alt mellom 0% og 100% fungere helt fint, man trenger ikke lage seg egne grenser for hvor langt ned man kan utnytte batteri. Så kan de av oss som er nerder grave oss mer teknisk ned i hva som er mulig.
2022 Model 3 Performance

elbil kjøp 2025

Jeg er enig i at Tesla er klart best på software og at det er en mer helhetlig forutsigbarhet der enn hos Vw. VW Modeller fra 24 og videre har forvarming av batteri, enten ved å å navigere til ladestasjon i navigasjon slik Tesla har , eller ved manuell start i infotainment -noe Tesla ikke har.

Jeg stusser ellers på noe av det du skriver : «  For folk er det nok viktigst at bilen kan kjøres uten man trenger sette seg inn i noe som helst detaljer (brukervennlighet), derfor vil alt mellom 0% og 100% fungere helt fint, man trenger ikke lage seg egne grenser for hvor langt ned man kan utnytte batteri».

Du taler Tesla i mot i følge brukermanualen deres, det advarer de mot slik bruk/kjøring ned mot 0%, og er på linje med bilprodusenter flest i sine anbefalinger. (Se vedlagte bilder basert på chat gpt, kilde Tesla)

Derfor mener jeg fremdeles at disse testene til Naf motor gir oss bilkjøpere falske forhåpninger når 3-6 mil av oppnådd rekkevidde tas av bufferen etter at bilen varsler 0%. Dette er ikke relevant for bilkjøpere, Naf og motor villeder i sine kjøpsguider fordi de i liten eller ingen grad utdyper dette i resultatene.

De kan som sagt ha dette (absolutt rekkevidde til bilen mister motorkraft) med i saken/testen, men de må samtidig klart og tydelig fortellle leserne hva rekkevidde var ved 10% -praktisk rekkevidde som produsentene anbefaler brukerne.

«Ikke kjør videre når markøren blir rød (<7 %) – bilen vil automatisk begrense funksjoner eller sette i Park.». Det er vel lite ansvarlig å legge opp til å ikke følge slik råd, Tesla hadde neppe anbefalt dette dersom det ikke var av tilstrekkelig betydning, jeg tror vi skal ta utgangspunkt i at folk flest søker råd i bruker manual og hos såkalte eksperter i elbil medier, ikke her inne der mange er usedvanlig erfarne og kunnskapsrike.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

turfsurf

Å sikte seg inn på 10% med Model 3 som i denne testen gir syv mil rekkevidde før null. Sjelden det er halvparten så langt en gang mellom hurtigladere nå om dagen. Kjørte rutinemessig ned til 2-3% med i3 gen 1, da var det snakke om bare noen få km før 0. Værre var det med e-tron 50 som fikk panikk med 5 mil igjen, dvs nesten 20% igjen på batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juni 2025, klokken 16:46Å sikte seg inn på 10% med Model 3 som i denne testen gir syv mil rekkevidde før null. Sjelden det er halvparten så langt en gang mellom hurtigladere nå om dagen. Kjørte rutinemessig ned til 2-3% med i3 gen 1, da var det snakke om bare noen få km før 0. Værre var det med e-tron 50 som fikk panikk med 5 mil igjen, dvs nesten 20% igjen på batteriet.
Det er akkurat det jeg mener, pga buffer er det trygt kjører ned til 0, ingen behov for stopp på 10%, selv om ChatGPT hallusinerer seg fram til at man ikke skal gjøre det.
2022 Model 3 Performance

elbil kjøp 2025

Sitat fra: Breezec på søndag 08. juni 2025, klokken 16:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juni 2025, klokken 16:46Å sikte seg inn på 10% med Model 3 som i denne testen gir syv mil rekkevidde før null. Sjelden det er halvparten så langt en gang mellom hurtigladere nå om dagen. Kjørte rutinemessig ned til 2-3% med i3 gen 1, da var det snakke om bare noen få km før 0. Værre var det med e-tron 50 som fikk panikk med 5 mil igjen, dvs nesten 20% igjen på batteriet.
Det er akkurat det jeg mener, pga buffer er det trygt kjører ned til 0, ingen behov for stopp på 10%, selv om ChatGPT hallusinerer seg fram til at man ikke skal gjøre det.

Ja, ved gode og optimale forhold gir 10 prosent omlag 7 mil rekkevidde på de siste 10 prosentene. På vinteren, på motorveien, i kraftig regn osv, så vet vi alle at det tallet fort kan reduseres kraftig.

Jeg mener vi må ta innover oss at folk flest neppe har samme dybde kunnskap som de som debatterer her. Nafs magasin Motor leses av omlag 1 av 10 nordmenn og mange jeg tror mange sluker innholdet der ukritisk basert på hvor få som reagerer på feilene de jevnlig serverer. Jeg savner derfor en mer realistisk fremstilling av bilene, ikke sensasjonspreget fremstilling slik vi ofte ser. Motor og Naf har flere ganger kritisert bilindustrien for å villede kundene med urealistisk rekkevidde lovnader, Naf og Motor gjør i så fall det samme i mange tilfeller.

Jeg er også meget erfaren og kjører en del ganger bilen ned et stykke under 10 prosent dersom jeg er kjent i området og godt kjent med bilen. Men jeg anbefaler ikke mer uerfarne å gjøre dette, jeg opplever stor variasjon i kunnskap hos folk og tenker at rådene som gjelder bør treffe folk flest.

Vi går fort til ytterlighetene her, enten 10 prosent eller til godt ned på/under null, jeg kan ikke se at verken Tesla selv i manualene sine eller st noen eksperter ellers anbefaler folk flest å kjøre ned til 0 prosent.

Hvis noen her kan vise til at Tesla anbefaler eierne å gjøre dette, så får man vise til kilden og ikke bare påstå at dette baseres på Chat gpt's hallusinasjoner.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

TJV

Sitat fra: Breezec på søndag 08. juni 2025, klokken 14:54
Sitat fra: TJV på søndag 08. juni 2025, klokken 14:16Godt mulig det er utdatert info på nyere modeller. Det som er vanskelig med Tesla. Enten finner man det i instruksjons"bøker" eller så er det gjerne en rettssak de har vært i. Og googler man litt med stikkord så blir det gjerne rettssakene som kommer opp og man leser en nyhetssak om det.

Fordelen er hvertfall at bilene er like, i motsetning til f.eks ID.x bilene der det skiller funksjonalitet mellom softwareversjoner, og bilene støtter forskjellige software etter når de blir produsert. Noe så enkelt som forvarming av batteri før lading er umulig vite om en bil støtter hvis man kjøper brukt derfra. Slik sett er det enklere med Tesla, der det også finnes et stort teknisk miljø for de som er interessert.

Her forsto jeg deg ikke helt. Du skriver først at det er utdatert info at bilene til Tesla ikke bør kjøres under 5% ref den rettssaken jeg linket til. Så skriver du at fordelen med Tesla er at de er like. Visst de er like er vel den rettsaken gyldig info fremdeles? Eller er det litt som VW, der man må kjenne bilmodellene/årsmodellene litt for å f.eks vite om man kan aktivere forvarming selv før hurtiglading?
Jeg har ingen anelse om når skillet om den 5% er gyldig eller ikke. Er det årsmodell, bilmodell, facelift på Tesla?

Det enkleste for å vite om det er forvarming på ID er rett å slett trykke seg inn på menyen og sjekke. Man kan finne ut av det ellers også, men det er for "spesielt interesserte".

Selv om jeg kjenner enkelte bilmerker og modeller godt og frykter ikke selv å kjøre de ned til 0-5%, så anbefaler jeg ikke uerfarne å sikte seg inn til mindre enn 10% (men jeg synest det er nyttig info selv å vite hvor langt under 10% bilene kan gå). Samme med bensinbiler, eg anbefaler å fylle når man kommer til reserve, selv om man fint kan kjøre 6-7mil til. Mine råd skal folk kunne stole på, ikke stå strømtom langs veien - da fortjener jeg kjeft etterpå.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

elbil kjøp 2025

Chat gpt tok ikke feil her, et enkelt Google søk viser det. Tesla er i likhet med andre produsenter klare på at man ikke må kjøre ned mot null og ikke stole på oppgitt restrekkevidde ved lav batteri prosent. ikke anta at man har restrekkevidde ved 0 % / 0 km, skriver de ...

Breezec

Sitat fra: TJV på søndag 08. juni 2025, klokken 18:26
Sitat fra: Breezec på søndag 08. juni 2025, klokken 14:54

Her forsto jeg deg ikke helt. Du skriver først at det er utdatert info at bilene til Tesla ikke bør kjøres under 5% ref den rettssaken jeg linket til. Så skriver du at fordelen med Tesla er at de er like. Visst de er like er vel den rettsaken gyldig info fremdeles? Eller er det litt som VW, der man må kjenne bilmodellene/årsmodellene litt for å f.eks vite om man kan aktivere forvarming selv før hurtiglading?
Jeg har ingen anelse om når skillet om den 5% er gyldig eller ikke. Er det årsmodell, bilmodell, facelift på Tesla?

Det enkleste for å vite om det er forvarming på ID er rett å slett trykke seg inn på menyen og sjekke. Man kan finne ut av det ellers også, men det er for "spesielt interesserte".

Selv om jeg kjenner enkelte bilmerker og modeller godt og frykter ikke selv å kjøre de ned til 0-5%, så anbefaler jeg ikke uerfarne å sikte seg inn til mindre enn 10% (men jeg synest det er nyttig info selv å vite hvor langt under 10% bilene kan gå). Samme med bensinbiler, eg anbefaler å fylle når man kommer til reserve, selv om man fint kan kjøre 6-7mil til. Mine råd skal folk kunne stole på, ikke stå strømtom langs veien - da fortjener jeg kjeft etterpå.

Utdatert info ang lading av batteri. Dette ble endret i software slik de ikke slutter på 5%. Siden software er lik på alle biler, gjelder denne infoen alle biler, det var det jeg mente med sammenligning mot andre bilmerker der software og funksjon kan være vidt forskjellig fra år til år. Tesla fra 2013 får fortsatt softwareoppdateringer automatisk.

Enig i at man bør kjenne bilen man kjører for å utnytte ned mot 0-5, men også uenig at man bør sette 10% på alle biler bare fordi noen modeller knapt klarer holde 80 når de kommer under. Egentlig burde alle bilmodeller fungere ned til 0%, det er nå slik alle fossilbiler fungerer.
2022 Model 3 Performance

Breezec

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på søndag 08. juni 2025, klokken 18:46Chat gpt tok ikke feil her, et enkelt Google søk viser det. Tesla er i likhet med andre produsenter klare på at man ikke må kjøre ned mot null og ikke stole på oppgitt restrekkevidde ved lav batteri prosent. ikke anta at man har restrekkevidde ved 0 % / 0 km, skriver de ...
Men ingenting om grense på f.eks 7%, man skal kunne stole på at bilen virker ned til 0. I tips til superlading står det til og med oppgitt at man bør komme med _under_ 20% strøm.
Men folk får gjøre som de vil. Tesla har så elendig ladefart at jeg foretrekker bruker 1.5 minutt fra 0-10% enn 10 minutter fra 60-70%.
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Etter å ha lest denne diskusjonen så skjønner jeg jo godt nytten av testen å kjøre til bilen reduserer hastighet. På den måten får man jo avdekket hvilke biler som reduserer hastigheten når det f.eks.  er 5% igjen. Det siste høres jo livsfarlig ut. Ser for meg det er 8% strøm igjen og du skal kjøre noen til fødeavdelingen...går fint det...om en har Tesla.

En annen ting er når bilen er 10 år...da kan det jo være veldig fint å ha noe ekstra når ikke alle cellene er like spreke. Kjipt om den da stopper på 10% (ref E-tron).
Tesla Model Y                         2021-

TJV

Akkurat hva som er helt riktig utregning fra fabrikk er det nok mange meninger om. Fossilbiler kan fint kjøre i 110km/t på hele reservetanken og så er det plutselig helt tomt. Om det bør være sånn på elbiler, tja vet ikke. Batteriet kan vel ta skade. Om bilene bør stoppe på 0%, eller f.eks 5km etterpå, tja tenker helst etterpå. Men det blir vel litt "urettferdig" mellom bilmerker i test visst noen velger å ha software med 100m etter 0% og noen velger 25km.
Jeg tenker det er veldig nyttig informasjon om hvor lang ladetid det er fra 10-80%, hvor mange km det er mellom 10-0% og evt hvor mye km under 0%.

Jeg har opplevd redusert effekt med min id.4 én gang. Det var i lett oppoverbakke i 70-sone. Var vel 3-4% igjen. Klarte holde hastigheten på flaten, da var laderen bare 2km unna og jeg plugget i på 3%.

Biler har diverse styrker og svakheter. E-Tron er jo helt rå på hurtiglading over 80%, der er Tesla svak. Forbruk er det fullstendig motsatt da Tesla alltid har vært flink på effektivitet. Litt urettferdig sammenligning siden e-tron ikke er ren elbilplattform.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA