NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, man 02. jun 2025, kl. 11:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TJV på fre 04. jul 2025, kl. 23:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 04. jul 2025, kl. 00:03Er jo bedre å sitte i bilen som blender enn å bli blent selv  :D  Vil du være hammeren eller spikeren, som Oscar Westerlin sa i forræder  :)

Jeg har den enkleste hengerfesteløsningen - står på alltid  :)
Er VW forsikring billigere? Hvor mye koster den?

Baksetene på Model Y har i hvertfall sota sidevinduer og sota takvindu som standard.

Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Var ute og kjørte i dag, OG DET ER NOK NÅ! Så 5 Teslaer samtidig av 8 biler. Det er over 77500 Model Y på veiene, og 50500 Model 3, altså 128.000 til sammen.

Kan folk heller kjøpe Cupra og A6 Touring og andre kule biler en stund? Kan jo få klaustrofobiske anfall når ALLE bilene er Tesla.

Da har jo vi samme løsning på hengerfeste da! Mitt står alltid også på, bare vipper det opp når det ikke er i bruk. Tar vel 3 sekund inkludert å trykke på knappen. Og tilhengerkontakten er ikke gjemt, den er montert på kroken.

Har betalt 881,93 kr mnd inkl alt, ja inkl trafikkavgift til staten, leiebil og alt som er. Husker ikke egenandelen i farten.

Hva koster Teslaen din i mnd med avgiften?

Når eg hører hva andre betaler for Teslaen sin i forsikring så har jeg funnet ut at det jeg betaler i forsikring og service annethvert år, blir ca det samme som kun forsikring på Tesla. Men jeg sitter igjen med en bil som har nysmurte bremser og litt andre ting, spørs hva service det er.

Jeg betaler 1135 inkl trafikkavgift. Det er for 20.000 km, men litt prutet. Så da sparer du over 3000 der i året, om det er for 20.000 km.

På 98.000km har jeg kun hatt en bremseservice og et kupefilterskifte. Shit, må nok snart få tatt service igjen.

Jeg kjører på samme sommer- og vinterdekk som da jeg kjøpte den for 98.000 km siden. Hørt at en del ID4 skifter oftere.

Jeg foretrekker kroken fremme  :)
På kontakten har jeg montert et adapter, så det stikker litt mer ut, og som også har lokk med fjær.

Bra det er alternativer.
Tesla Model Y                         2021-

TJV

Jepp, er 20.000km i året. Den er gått 75.000km på 4 år og sommerdekkene, spesielt bakdekk blir siste år i år og vinterdekkene holder sikkert 2 sesonger til.
Helt riktig at noen ID.4 har hatt altfor stor slitasje på innsiden av bakdekk.

Selv om vi havnet altfor langt unna emnet i denne tråden, så har jeg bare 1 spørsmål.
  Det er som kjent ikke noe krav til service på Tesla, men er det ikke krav om å bytte bremsevæske? Bremsevæske tiltrekker jo seg fuktighet og stempler og sylindre blir utsatt for korrosjon samt kokepunktet senkes. Det siste er vel ikke det største problemet i kalde Norge med norske hastigheter.
  Synest det virker rart at en bilprodusent godtar at en Tesla kan være 10 år gammel å kjørt en halv mill km men fremdeles er det innafor visst du skjønner. Litt satt på spissen. Hvordan funker det egentlig?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Tesla har jo anbefalte intervaller på forskjellige ting, selv om det ikke er påkrevd. Mener man at man vet bedre og det går fint så er det jo ikke noe problem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, og det står at Tesla ikke dekker feil som skyldes manglende vedlikehold.

Bremsevæske skal sjekkes hvert 4. år, og skiftes hvis nødvendig.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html

Det er egentlig litt for mye av det gode at en selv skal passe på og plukke ut hva en vil ha utført og sjekket på service. En burde heller kunne huke av "gjør det som bør gjøres basert på bilens alder, kjørelengde og service-historikk". Jeg synes det burde vært et sånt valg, og en jevnlig påminnelse. Tror mange glemmer å bestille service.

Akkurat bremsene blir jo godt avhjulpet av en kraftig regenerering av motor, men det skjer jo ikke kraftig ved fullt batteri eller frost.

Breezec

Bremsevæske sjekkes på EU-kontroll så det blir jo etter 4 år, deretter hvert 2.
2026 Model 3 Performance

elektro

Sitat fra: hELgenen på tir 03. jun 2025, kl. 13:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 03. jun 2025, kl. 13:12Wow! Tydeligvis en person uten noen erfaring elbil som sitter og knoter med tastaturet hos Motor. Han skriver:
"Det er fortsatt slik at bilprodusentene anbefaler at du hurtiglader til maks 80 prosent, for å skåne batteriet."

og senere trekker han derfor fra 20% på rekkevidden pga dett i regnestykket, sånn at elbiler bare kjører egentlig 20 mil..??? Og så trekker han fra 10% til fordi man ikke tør kjøre når det er 10% igjen!!

Begynner å lure- har han lest vinter-testen til bladet han selv skriver for??

Jeg lader aldri over 80% på hurtiglader..gjør noen det?

Selvfølgelig! Vel og merke hvis jeg trenger det, som ikke er ofte, og jeg uansett er opptatt med noe annet mens bilen lader. Men jeg kan også flytte bilen på 50-60% hvis det er nok til å komme hjem, eller dit jeg skal. Hvis dette stedet har lademulighet. Som irriterende nok ofte innebærer å avbryte et måltid. At bilene i dag lader for fort er nesten et problem.

Som regel starter jeg også med 100% hjemmefra på langtur. Prøver da selvfølgelig å beregne det sånn at bilen ikke står mange minuttene fulladet før avreise. Mange nye biler kommer med det fra Oslo til Trondheim store deler av året. Som innebærer lite lading. Opplever også at ladekøer nesten er helt utryddet. Og det er mange steder med enorm kapasitet på de fleste strekninger.

Det er magen, blæra og andre behov som styrer stoppene. Prøver likevel å beregne det sånn at jeg har godt under 10% igjen ved ankomst til hurtiglader. Jo lavere jo bedre!
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på tir 08. jul 2025, kl. 09:27
Sitat fra: hELgenen på tir 03. jun 2025, kl. 13:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 03. jun 2025, kl. 13:12Wow! Tydeligvis en person uten noen erfaring elbil som sitter og knoter med tastaturet hos Motor. Han skriver:
"Det er fortsatt slik at bilprodusentene anbefaler at du hurtiglader til maks 80 prosent, for å skåne batteriet."

og senere trekker han derfor fra 20% på rekkevidden pga dett i regnestykket, sånn at elbiler bare kjører egentlig 20 mil..??? Og så trekker han fra 10% til fordi man ikke tør kjøre når det er 10% igjen!!

Begynner å lure- har han lest vinter-testen til bladet han selv skriver for??

Jeg lader aldri over 80% på hurtiglader..gjør noen det?

Selvfølgelig! Vel og merke hvis jeg trenger det, som ikke er ofte, og jeg uansett er opptatt med noe annet mens bilen lader. Men jeg kan også flytte bilen på 50-60% hvis det er nok til å komme hjem, eller dit jeg skal. Hvis dette stedet har lademulighet. Som irriterende nok ofte innebærer å avbryte et måltid. At bilene i dag lader for fort er nesten et problem.

Som regel starter jeg også med 100% hjemmefra på langtur. Prøver da selvfølgelig å beregne det sånn at bilen ikke står mange minuttene fulladet før avreise. Mange nye biler kommer med det fra Oslo til Trondheim store deler av året. Som innebærer lite lading. Opplever også at ladekøer nesten er helt utryddet. Og det er mange steder med enorm kapasitet på de fleste strekninger.

Det er magen, blæra og andre behov som styrer stoppene. Prøver likevel å beregne det sånn at jeg har godt under 10% igjen ved ankomst til hurtiglader. Jo lavere jo bedre!

Sjelden jeg lader over 80% hjemme også - men dersom jeg skal på en virkelig lang tur har det hendt at jeg topper opp rett før jeg reiser avgårde. Men på langtur så lader jeg aldri over 80% - aldri. Som regel stopper jeg rundt 10-20% og hurtiglader til ca 70%. Ser ikke noe poeng i å hurtiglade lenge. Slik bilene har blitt nå rekker det lenge med 15-20 minutter. Dersom en drar seg langt ned mot 10% og under så blir jo fleksibiliteten mhp mulige ladere å stoppe på fort færre også..og da kan man risikere å stå i kø om man er uheldig. Sånn sett satser jeg på mer fleksiblitet mhp hvor jeg skal lade - og dersom det er masse ledig ett sted  på veien og jeg er nede på 40% - vel så kan jeg gjerne stoppe der også og toppe opp til 70%. Forøvrig er ladeangst, ladekø og alt som tidligere kanskje var litt stress med lading helt borte. Og med nye bilene så har jo de fleste ladehastigheter på langt over 100 kw nesten over hele ladekurven - og da  føles det nesten litt meningsløst å diskutere lading - da kunne man like gjerne begynne å diskutere fylling av diesel langs veien. Ingen gjør jo det fordi det er en ikke sak - og slik har det blitt for egen del mhp hurtiglading også. Mao - om man drar det ned på 5%,10%,20%,30%,40% osv..før man starter lading betyr i praksis snart ingenting for veldig mange. Bjørn Nyland,NAF og alle disse andre elbil testere kan bare stoppe å teste lading, 1000 km challenge osv - i alle fall om sommeren. Jeg vil mye heller at man tester bilene mhp hva man får for pengene. Hvor lange service intervaller har man, hva er service kostnadene, er det merkeverksted man kan benytte i store deler av landet - er kjøreegenskapene gode og trygge - ligger bilen godt på veiene - hva med praktiske egenskaper mhp å holde bilen som ny i lang tid - er det mye glinsende plastikk som ripes opp, sideskjørt som er vakkert i 10 min når man kjører ut fra forhandler, eller holder bilen tidens tann godt? Det er mye,mye annet som interesserer mye mer enn ladehastighet og rekkevidde for å si det slik - og med tiden vil det jo gå den veien for alle elbiler. For egen del er vi der allerede og nå velger jeg bil helt uten å se på rekkevidde.

ToWalkOrDrive

Det jeg skrev om, hvor noe er klippet ut i sitatet over, er at biljournalisten mente en egentlig hadde bare 20 mils rekkevidde fordi en måtte trekke fra 20% på toppen, og 10% av bunn, og så en haug prosent til, men hvor du brukte 100% som utgangspunkt, så en trakk fra dobbelt på en del kilometer (han gjorde en regnefeil).

Dersom en skal kjøre fra Oslo til Grong så vil en ofte ikke starte med under 80% dersom en ønsker å bruke minst mulig tid på lading. Da har en typisk 90-100% ved start. Når en da tar en pause så gidder en gjerne ikke vente til bilen har ladet til 100% fordi ladefarten går ned og du uansett sikkert kan plugge i på destinasjonen - uansett bør du heller splitte opp ladingen med f.eks. en Model Y fordi ladefarten går ned, dersom du har hast. Dersom du derimot trenger å spise i løpet av de 9 timene + så gidder du ikke gå ut og flytte bilen mens du spiser, så da kan jo fort bilen poppe opp i ca 100% før du har spist blomkålsuppen ferdig. Turen i dette tilfellet er ca 9 timers effektiv kjøring, så du trenger ikke to fulle batteriet for å komme frem. Trenger ca 1,5 batteri. Så dermed blir det veldig kunstig å snakke om begrensning på 80%.

For de som kjører Oslo - Tromsø raskest mulig (1630km / 23 timer), så vil også de stoppe på ca 65% for å ha høyest mulig ladefart, og minst mulig total ladetid, og bare lade lenger dersom en skal spise og drite utenfor bilen.

turfsurf

Hvor mye som lades på langtur er helt avhengig av situasjonen. Som i dag, hvor vi stoppet rett før destinasjonen for å handel litt og spise, så var bilen ladet 100% før vi var ferdige. Da gadd jeg ikke springe ut og flytte bilen på 80%.

Dagen før ladet vi to ganger på turen opp til 70% fordi vi skulle over ett fjellpass som var litt i grenseland, og ville ha litt igjen på batteriet for å nå å lade fullt over natta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Når vi kjører med campingvogn og behovet er der, så lader jeg glatt til over 80 % om situasjonen tillater det. Er det fryktelig mye kø på stasjonen så kan jeg vurdere andre alternativer.
Jeg regner praktisk rekkevidde på mellom 90 - 10 %, altså 80 % av totale batteri kapasitet. Og på 80 % så har jeg ca 60 kWt tilgjengelig. Og da rekker jeg rundt regnet 12-16 mil alt etter forbruk. Kan jeg Type 2 lade på en campingplass eller lignende så starter jeg gjerne med nærmere 100%
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA