NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 02. juni 2025, klokken 11:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, da er vi i gang igjen (onsdag 4. juni).

Live:
https://www.motor.no/bil/her-kan-du-folge-sommerens-rekkeviddetest/314668

https://www.naf.no/elbil/elprix

https://www.motor.no/bil/disse-er-med-i-sommerens-rekkeviddetest/314668

Et fint knippe testbiler:
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler
Til og med salgsvinnerne er med denne gang, så en får sammenlignet på samme test, som blant annet:
Model Y
Model 3
ID7 GTX Tourer
ID Buzz og

Audi A6 Avant
Audi Q6 e-tron
BMW iX
Byd Sealion 7
Byd Tang
Ford Capri
Ford Explorer EV
Hongqi EHS7
Kia EV3
Lotus Emeya
Lucid Air
MG Cyberster
MGS5
Mercedes Benz G-klasse
Opel Grandland
Peugeot E-5008
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Skoda Elroq
Volvo EX90
Voyah Courage
Zeekr 7X

Ser ut som det er meldt muligheter for regn, men litt medvind.
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Ser ikke ut som ID.4 er med. De burde tatt med oppdatert MEB bil, Enyaq\ID.4 eller Q4
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

RJK

Men Toyota med oppdatering er ikke med på testen, ser jeg... Den er jo tross alt og blant bestselgerne i år (2. plass per nå)!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på mandag 02. juni 2025, klokken 12:09Men Toyota med oppdatering er ikke med på testen, ser jeg... Den er jo tross alt og blant bestselgerne i år (2. plass per nå)!
Sitat fra: RJK på mandag 02. juni 2025, klokken 12:09Men Toyota med oppdatering er ikke med på testen, ser jeg... Den er jo tross alt og blant bestselgerne i år (2. plass per nå)!

Vel kommer ny versjon til høsten så tipper vi ser den på vinter testen.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Gøy å sitte og nerde litt, men jeg føler den testen har utspilt sin rolle nå. Det fint alternativer med god rekkevidde i de fleste klasser, det fins plenty med lademuligheter de fleste steder, og "alle" velger elbil allerede.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. juni 2025, klokken 12:22Gøy å sitte og nerde litt, men jeg føler den testen har utspilt sin rolle nå. Det fint alternativer med god rekkevidde i de fleste klasser, det fins plenty med lademuligheter de fleste steder, og "alle" velger elbil allerede.

Jeg synes ikke 1. valget for hvilken elbil en skal velge er åpenbar i dag. Da er det jo greit å se f.eks. hvilken bil går lengst, så en har det som tilleggsinfo.

Skal en f.eks. kjøpe familiebil, og lurer på om en skal gå for
Zeekr 7X, ID7 GTX Tourer, Tesla Model Y, Polestar 3 eller BYD Sealion eller Audi A6 Avant... f.eks. så kan jo rekkevidde og forbruk for mange være viktige faktorer. Før (i 2021) var Model Y et naturlig valg for mange. Nå er det mindre marginer mellom de ulike modellene, og da kan jo en sånn test være interessant....sånn i tillegg til at det er litt gøy...

obay

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. juni 2025, klokken 12:53Skal en f.eks. kjøpe familiebil, og lurer på om en skal gå for
Zeekr 7X, ID7 GTX Tourer, Tesla Model Y, Polestar 3 eller BYD Sealion eller Audi A6 Avant... f.eks. så kan jo rekkevidde og forbruk for mange være viktige faktorer. Før (i 2021) var Model Y et naturlig valg for mange. Nå er det mindre marginer mellom de ulike modellene, og da kan jo en sånn test være interessant....sånn i tillegg til at det er litt gøy...

Rekkevidde i seg selv egentlig aldri vært et problem med noen av de 3 tidligere elbilene jeg har hatt, så litt enig med første kommentator her at det har utspilt litt sin rolle (min subjektive mening selvfølgelig).

Men det er jo mange andre kriterier en må rangere en familiebil på:
- Pris
- Bakseteplass
- Bagasjerom m2
- Hengerfeste-vekst
- Rekkevidde
- Ladehatighet (kanskje vel så viktig som rekkevidde om det er lange distanser en skal kjøre)
- Div ymse andre gadgets

turfsurf

Håper det blir fint vær, så vi får se hvilke biler som faktisk er mest effektive, og ikke hvem som har størst batteri.

Etter å ha kjørt 150 mil i helgen, så er jeg klar på en ting, det er rekkevidde som gjelder. Å kunne velge (lade)stopp akkurat der det passer er gull verdt.

Vi passerte mange ladestasjoner som var propp fulle, og det hjelper fint lite med høy ladehastighet hvis man ikke får ladet. Ladehastigheten i seg selv er ikke så viktig, vi brukte 45 minutt på lunsj, så bilen var nesten fulladet uansett. Hadde bilen ladet raskere hadde vi bare måttet stresse lunsjen.

Håpet mitt er at vi kommer opp i en rekkevidde som rekker til en hel dags kjøring pluss litt til på vanlig landevei, så får man heller lade litt med henger og på motorvei.

Lucid Air Grand Touring er vel nesten der, lurer på hvilken modell de har med. Imponert over at Lucid satser videre i Norge med det elendige salget.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. juni 2025, klokken 18:33Håper det blir fint vær, så vi får se hvilke biler som faktisk er mest effektive, og ikke hvem som har størst batteri.

Etter å ha kjørt 150 mil i helgen, så er jeg klar på en ting, det er rekkevidde som gjelder. Å kunne velge (lade)stopp akkurat der det passer er gull verdt.

Vi passerte mange ladestasjoner som var propp fulle, og det hjelper fint lite med høy ladehastighet hvis man ikke får ladet. Ladehastigheten i seg selv er ikke så viktig, vi brukte 45 minutt på lunsj, så bilen var nesten fulladet uansett. Hadde bilen ladet raskere hadde vi bare måttet stresse lunsjen.

Håpet mitt er at vi kommer opp i en rekkevidde som rekker til en hel dags kjøring pluss litt til på vanlig landevei, så får man heller lade litt med henger og på motorvei.

Lucid Air Grand Touring er vel nesten der, lurer på hvilken modell de har med. Imponert over at Lucid satser videre i Norge med det elendige salget.

Jeg har kjørt en del langturer tidligere i vår - aldri kø noen steder. Forstår rekkevidden betyr mye om det er slik at kø er ett problem på rutene man kjører. Men er ikke dette med kø blitt ett mye mindre problem?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. juni 2025, klokken 19:28Jeg har kjørt en del langturer tidligere i vår - aldri kø noen steder. Forstår rekkevidden betyr mye om det er slik at kø er ett problem på rutene man kjører. Men er ikke dette med kø blitt ett mye mindre problem?
Ja, til vanlig. Men nå var det langhelg og en stor utfartshelg. Og sånn kommer det nok til å være på de værste utfartsdagene. Heldigvis hadde SuC fem minutt inn i Lillehammer mye ledig. I tillegg kostet det kun 2,40/kWh i stedet for 3,50/kWh på de travleste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. juni 2025, klokken 18:33H.......

Er de smarte tar de den som går lengst. Modelldetaljer går uansett vekk på hovedoppslag. Ser det for meg-> "Lucid knuste Tesla Model 3" uten å nevne prisforskjell.

turfsurf

NAF er jo veldig fokusert på avvik fra WLTP, så det er jo ikke sikkert Lucid vinner der.

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. juni 2025, klokken 06:10NAF er jo veldig fokusert på avvik fra WLTP, så det er jo ikke sikkert Lucid vinner der.
Men de er utvilsomt opptatt av hvem som gikk lengst, også! Det snakkes jo stadig om rekkevidde-rekord.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Kjører de fortsatt den håpløse ruta som skaper kunstige skiller pga. fjell på slutten og nedoverbakke etterpå?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

edyrli

I stor grad. Men de har gjort litt forandringer. De kjører ikke helt ned igjen, men kjører fram og tilbake på toppen når man først har kommet seg opp på fjellet. Så lenge man ikke stopper før 350km blir det i det minste jevnere.

Jeg tenker for elbiler i dag gir denne ruta mindre og mindre mening. De fleste kommer seg komfortabelt fram til hytta. En test fokusert på langtur hadde gitt mer mening. For eksempel Oslo - Stavanger. Her kan man snu dersom man kommer seg til Ålgård etter 522 km. Da har man en fin miks av motorvei, landevei og noen høydemeter over bl.a. kvinesheia og runaskaret.
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA