« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, tor 20. mar 2025, kl. 22:05

« forrige - neste »

Orbit

Pedalen er koblet direkte til hydraulikken, men hydraulikken er ikke koblet direkte til caliperne. I mellom der sitter det ventil(er) som modulerer trykket på de hjulene som har ABS, i praksis alle fire på en moderne bil. Og den ventilen er styrt av elektronikk som fanger opp om hjulet ruller eller ikke, evt også om bilen skrenser dersom den er utstyrt med stabilitetskontroll.

Eksempel på diagram nedenfor, hvor det ikke er noen direkte hydraulisk forbindelse mellom bremsesylinderen og caliperne. Alle moduleringsventilene skal gå i åpen posisjon (dvs ingen ABS) dersom elektronikken feiler (eller når tenningen er av), men det er en teoretisk mulighet for at defekt elektronikk lukker disse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Takk Orbit, De abs-ventilene slipper hydraulikktrykket gjennom til kaliberet, slik at det er samme hydraulikkvæske i kaliber som i pedal-stempelet, ikke sant?

Har du noe info om abs-ventilene kan stenge trykket til 0, på alle hjul, eller mer enn 1 hjul samtidig?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Sitat fra: daktari på man 30. jun 2025, kl. 09:15De abs-ventilene slipper hydraulikktrykket gjennom til kaliberet, slik at det er samme hydraulikkvæske i kaliber som i pedal-stempelet, ikke sant?
Ja.

Sitat fra: daktari på man 30. jun 2025, kl. 09:15Har du noe info om abs-ventilene kan stenge trykket til 0, på alle hjul, eller mer enn 1 hjul samtidig?
Har ikke noen dokumentasjon for hånden, men det finnes 1/2/3/4-kanals ABS-systemer. Gamle systemer hadde 1-3 kanaler hvor noen styrte begge hjul på samme aksel, og kunne derfor stenge trykket på flere/alle hjul på likt. Moderne 4-kanals ABS har uavhengig styring på hvert hjul (ref figur over), så det blir litt mer tilfeldig om trykket stenges til alle hjul samtidig eller ikke. Jeg tror det ikke er noe i styringen som prøver å unngå at ABS samtidig struper trykket til flere hjul. Det er ingen mekanisk sperre som hindrer at alle ventilene lukker samtidig. For stabiliteten i bilen, vil det nok også være en fordel at trykket moduleres samtidig på høyre/venstre side, så lenge friksjonen er den samme på begge sider.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Sitat fra: daktari på man 30. jun 2025, kl. 08:13Nei, det typiske er en mekanisk kobling mellom bremsepedal og hydraulikken. Det er standarden! Båre å pumpe på pedalen når bilen er av. Har dere dokumentasjon på at det ikke er tilfellet så legg det frem.

Den som hevder noe er radikalt endret har bevisbyrden.
"Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis."
Det er jo bare å vise til en hvilken som helst side som forklarer ABS.

Jeg valgte denne:
https://ntsf.no/ta-forerkort/ord-og-begreper/abs-bremser?srsltid=AfmBOoo7xjcdLA7AxebPHGwF_LbA1h2azk-M5fWuBvEdJeA9GDJaqpST
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

tronde

Sitat fra: daktari på man 30. jun 2025, kl. 08:13"Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis."

Etter å ha levd av elektronikk i mer enn 40 år, vil jeg mene at det er du som kommer med ekstraordinære påstander.

For meg er det mer påfallende at bremsesvikt ser ut til kun å ramme noen få bilmodeller. Det vil jeg oppfatte som at det kan være noe grunnleggende feil med akkurat de bilene, og da synes det fornuftig å finne ute mer om det, enn å legge skylden på sjåførene.

NAF-bladet Motor har skrevet litt om Volvoen i parkeringshuset i Sandvika. De har også intervjuet folk fra SINTEF og professor Nina Sunde ved Politihøgskolen som er litt mindre overbevist om feilfrie systemer enn hva du synes å være.

Selv om volvoen i seg selv ikke ser ut til å være bremsesvikt, dreier det seg absolutt om muligheten for en teknisk svikt.

https://www.motor.no/aktuelt/sintef-forskere-du-kan-ikke-frigi-teknologien/319540

https://www.motor.no/aktuelt/politi-professor-data-er-aldri-et-objektivt-sannhetsvitne/319524

daktari

Så den nye hypotesen deres må da være som følger?:

Fører trykker på bremsen mens bilen sakte glir mot garsjeveggen e.l. pltuselig gjør en Elektronisk feil at ABSen åpner alle ventiler slik at man har 0 bremsekraft. Sensor for bremsepedal og trykk viser også 0, selv om vremsen er tråkket hardt inn, og den viser ikke at bremsen etterpå var tråkket litt inn.
SAMTIDIG skjer det at et annet system, det for fremdrift, går til 100 i pådrag, og også de doble inverterte sensorene på gasspedalen viser nå feil posisjon, de viser hardt tråkket på når pedalen er urørt.

Så det er altså ikke bare én feil, det er to hovedfeil som skjer simultant, i to uavhengige systemer, og en haug med underfeil i en lang rekke sensorer rundt om.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Selv om en bilprodusent ikke kan finne spor av teknisk feil i loggene, så betyr ikke det at det må være en menneskelig feil. Politiprofessoren i Motor-artikkelen beskriver dette godt:

"Om man tror at man vil kunne finne alle spor som forklarer en hendelse i datamaskinen, så kan man komme til å tro at fravær av slike spor betyr at det må være menneskelige feil. Men, det er ikke riktig. Det kan altså både ha skjedd og ikke skjedd teknisk svikt uten at dette er sporbart i ettertid.

– På samme måte kan det være slik at sjåføren har opptrådt både utenfor og innenfor aktsomhetsnormen uten at det finnes spor som støtter den ene eller andre forklaringen. Feilslutningen skjer nok fordi man har så stor tiltro til at det dataene forteller, gir oss alle spor, at man automatisk slutter det må være menneskelig feil – selv når det ikke finnes bevis som støtter det."
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

turfsurf

Sannsynligheten for at det skal skje flere større feil samtidig som fail-safe systemer svikter og at det i tillegg ikke finnes spor av noe av dette er helt usannsynlig.

Når det gjelder at slikt skjer mere med noen spesifikke biler, så må man også se på hvem som kjører disse bilene...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

tronde

Sitat fra: turfsurf på tir 01. jul 2025, kl. 06:20Sannsynligheten for at det skal skje flere større feil samtidig som fail-safe systemer svikter og at det i tillegg ikke finnes spor av noe av dette er helt usannsynlig.

Når det gjelder at slikt skjer mere med noen spesifikke biler, så må man også se på hvem som kjører disse bilene...

Et fungerende fail-safe system forutsetter at det finnes fullstendig separerte systemer. Vet at alle biler har det, eller tror du at de har det?

Bare det at systemene har felles strømforsyning burde få deg til å være litt mindre bastant.

Nå er det vel Volkswagens MEB-biler som har vært mest omtalt når det gjelder bremsesvikt. Er det en så spesiell gruppe mennesker som kjører de bilene som gjør at de ser ut til å skille seg markant ut? I så fall, hva er det som er så spesielt med akkurat de som kjører de bilene?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på man 30. jun 2025, kl. 08:13Nei, det typiske er en mekanisk kobling mellom bremsepedal og hydraulikken. Det er standarden! Båre å pumpe på pedalen når bilen er av. Har dere dokumentasjon på at det ikke er tilfellet så legg det frem.

Den som hevder noe er radikalt endret har bevisbyrden.
"Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis."

I noen tilfelle har folk tråkket på feil pedal, men jeg har definitivt tiltro til flere personer med livslang erfaring, har opplevd ting med elbiler som de aldri før har vært borti. Selv har jeg etter mange tiår aldri tråkket på feil pedal! Og om man skulle tråkke feil, så flytter man foten raskt til den riktige pedalen slik at katastrofe unngås. Problemet er imidlertid at bilen fortsetter med sin galskap uansett hva du gjør!

I de fleste tilfeller med løpske biler er det ikke bevist at fører har gjort feil. En finner ikke at det er feil med bilen, ergo må det være føreren som må ha gjort feil. Men det holder ikke som bevis på at feilen må knyttes til føreren.
Som tidligere sagt er det mange systemer som påvirker gass og brems, for eksempel automatisk brems om sensorer oppdager at bilen er i ferd med å støte på noe. Da må automatikk både påvirke gass og brems. Altså gass og brems lever et lov frakoblet fra fører. Det samme med automatisk fartsholder og sannsynligvis også andre systemer. Biler har jo blitt meget sofistikerte på godt og vondt. Tesla-biler har jo mye autonomi innebygd og her er det trolig hundrevis av mil med kode der brems og gas er involvert (eller rettere sagt bremsepumpe og effektregulator).

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: RJK på tor 03. jul 2025, kl. 20:26Fant fukt i en av Volvoens hovedcomputere!

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-fant-fukt-i-en-av-volvoens-hovedcomputere/320486

Ser ut som om Volvo kan få et slitsomt problem her.

De som har jaktet vannlekkasjer i biler, vet at vann ikke bare renner nedover i en bil. Det bygges opp undertrykk i bilen som suger inn vann veldig effektivt, og det kan gi tilsynelatende veldig uventede steder med fukt i bilen hvis man ikke er klar over det med undertrykket. Moderne biler er gjerne bygd av roboter, og da vil man ofte finne samme feilen med manglende tetting på store serier med biler. Den feilen behøver ikke å bli oppdaget før bilen er ute av produksjon.

Jeg håper noen kan sjekke mer om tettemassen på tilsvarende volvoer, og si høyt hva de finner ut.

hELgenen

Sitat fra: tronde på tor 03. jul 2025, kl. 22:03
Sitat fra: RJK på tor 03. jul 2025, kl. 20:26Fant fukt i en av Volvoens hovedcomputere!

https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-fant-fukt-i-en-av-volvoens-hovedcomputere/320486

Ser ut som om Volvo kan få et slitsomt problem her.

De som har jaktet vannlekkasjer i biler, vet at vann ikke bare renner nedover i en bil. Det bygges opp undertrykk i bilen som suger inn vann veldig effektivt, og det kan gi tilsynelatende veldig uventede steder med fukt i bilen hvis man ikke er klar over det med undertrykket. Moderne biler er gjerne bygd av roboter, og da vil man ofte finne samme feilen med manglende tetting på store serier med biler. Den feilen behøver ikke å bli oppdaget før bilen er ute av produksjon.

Jeg håper noen kan sjekke mer om tettemassen på tilsvarende volvoer, og si høyt hva de finner ut.

Har sagt fra dag 1 at dette uhellet ikke var førerfeil. Nå kommer det frem helt åpenbare problemer med fukt. Nå må Volvo få ut fingeren. Hele merket står på spill. Har selv kjørt rundt med 2 stk fuktoppsamler poser ene og alene fordi jeg frykter fukt og kondens kan påvirke kontakter i bilens computer. I mitt tilfelle ikke en Volvo,men har tenkt tanken at fukt trolig er synderen. Om en ser på flere saker så kjennetegnes de ofte av bilvask i forkant eller fuktig vær i forkant.  Dette kan ramme flere merker dersom man ikke har designet plassering av viktige eletriske komponenter slik at fukt og kondens ikke kan komme til.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 03. jul 2025, kl. 20:02I de fleste tilfeller med løpske biler er det ikke bevist at fører har gjort feil. En finner ikke at det er feil med bilen, ergo må det være føreren som må ha gjort feil. Men det holder ikke som bevis på at feilen må knyttes til føreren.
Det stemmer jo ikke, i de fleste tilfeller (i nyere tid) har telemetrien vist at akseleratorpedalen har vært tråkket i bunn.

turfsurf

Sitat fra: tronde på tor 03. jul 2025, kl. 22:03Jeg håper noen kan sjekke mer om tettemassen på tilsvarende volvoer, og si høyt hva de finner ut.
Uavhengig av årsak til uventet akselerasjon så bør dette få følger for Volvo. Er rett og slett sjokkerende dårlig produksjonskvalitet. Det er jo heller ikke noe som kan fikses uten videre med en recall.

Jeg vil i hvert fall advare alle jeg kjenner mot å kjøpe Volvo inntil det kommer noen avklaringer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA