« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, torsdag 20. mars 2025, klokken 22:05

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 07:41
Sitat fra: daktari på søndag 06. juli 2025, klokken 22:41Jeg har ikke utelukket noe. Jeg forsøker bare sette oppe en enkel sannsynlighetsberegning. Når folk er overbevist om at noe usannsynlig er årsaken så må det drøftes.

Mest sannsynlig vil den mest sannsylige årsaken være den rette.  Akkurat nå fremmes vage teorier og indisier på grensen til konspiratorisk tanker, med sterk overbevisning.

Jeg tror f.eks. det er mer sannsynlig at bilen kobler ut med en åpen eller skjult feilmelding før den går bananas med brems og gass samtidig.

Hvorfor har Volvo en tilbakekalling? Der de bytter ut komponenenter med korrosjon i forbindelse med bilens gasspedal. Er dette med i sannsynlighetsberegningen din?
Hva vet vi egentlig om den tilbakekallingen? Kan du grave den frem? Det var "fukt i ledningsnettet" såvidt jeg kan huske.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. juli 2025, klokken 08:45Det som er sannsynlig er at Volvo sannsynlig lever best med at Vegvesenet konkluderer med at det sannsynlig er brukerfeil og sannsynlig ikke feil på bilen... for det er vel slik de har holdt på til nå ?

Vet ikke om det blir en rettssak i etterkant av Sandvika dødsfallet. Er dog litt redd for at Volvo har råd til en stjerne advokat og da er vel utfallet gitt...
Det går mot rettsak, det er derfor familien har en advokat som har alliert seg med Motor og disse ekspertene. Nå forhåndsprosederes det i Motor, antagelig med mål om et forlik med Volvo slik at man kan slippe rettsak. En vanlig ulykkesforsikring er typisk 1-2 mill ved dødsfall, men man kan kanskje håpe på 5-10x i et forlik.
Mine I-Pace videoer

automat

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:46
Sitat fra: daktari på søndag 06. juli 2025, klokken 22:41Jeg har ikke utelukket noe. Jeg forsøker bare sette oppe en enkel sannsynlighetsberegning. Når folk er overbevist om at noe usannsynlig er årsaken så må det drøftes.

Mest sannsynlig vil den mest sannsylige årsaken være den rette.  Akkurat nå fremmes vage teorier og indisier på grensen til konspiratorisk tanker, med sterk overbevisning.

Jeg tror f.eks. det er mer sannsynlig at bilen kobler ut med en åpen eller skjult feilmelding før den går bananas med brems og gass samtidig.

Hvorfor har Volvo en tilbakekalling? Der de bytter ut komponenenter med korrosjon i forbindelse med bilens gasspedal. Er dette med i sannsynlighetsberegningen din?
Hva vet vi egentlig om den tilbakekallingen? Kan du grave den frem? Det var "fukt i ledningsnettet" såvidt jeg kan huske.

Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

"– Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge."

https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:46

Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

"– Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge."

:+1:
Skulle gjerne fått flere detaljer om hvordan disse feilene skjer, og hva slags statistikk Volvo har. Ingen som vil kjøpe seg tilgang til Volvos service-system?
Mine I-Pace videoer

automat

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 14:04
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 09:54Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

Skulle gjerne fått flere detaljer om hvordan disse feilene skjer, og hva slags statistikk Volvo har. Ingen som vil kjøpe seg tilgang til Volvos service-system?

Volvo offentliggjør neppe noe mer informasjon enn de må gjøre. Men Motor har dekket Sandvika-ulykken bredt, så man finner jo noe info der.
https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 15:03
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 09:54Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

Volvo offentliggjør neppe noe mer informasjon enn de må gjøre. Men Motor har dekket Sandvika-ulykken bredt, så man finner jo noe info der.
https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426

De artiklene til Motor er fulle av påstander, spekulasjoner og indisier og ganske verdiløse. Jeg vil se Volbos teknisk dokumenter knyttet til tilbakekallingen.
Mine I-Pace videoer

automat

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 15:27
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 15:03

De artiklene til Motor er fulle av påstander, spekulasjoner og indisier og ganske verdiløse. Jeg vil se Volbos teknisk dokumenter knyttet til tilbakekallingen.

Hva med å prøve å søke litt selv?
Jeg fant f.eks denne ganske lett:
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2022/VOLVO/XC40BEV#recalls

Så kan du f.eks. google videre på: Recall R10170 Accelerator Pedal Sensor
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Ford Mustang ut og kjører. https://www.carscoops.com/2025/08/mustang-mach-e-appears-unable-to-stop-before-violent-crash-in-viral-clip/

Det interessante er at hvis man ser på deler fra krasjede biler, så ser det ut som om det er en mekanisk kobling mellom pedal og hydraulikk.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Elbiler i dag burde nesten hatt en dødmannsknapp, sånn som båter, men festet til et armbånd, sånn at hvis en må kutte motorkraft så tar en bare og trekker den ene armen opp, men at styring og brems fortsatt fungerer.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Tja, har eletronikken først fått hikke hjelper det vel ikke med noe som er koblet til denne.. Kommer neppe til å kjøpe en bil uten start knapp etter dette.

Ellers kan det jo være at folk fryser når noe skjer som ikke er ventet...

I min ungdom fikk jeg sladd i en venstre sving, motsladd og så gikk jeg i autovernet. Hadde mer en nok med å holde meg fast. Dette satt i mange år og ved det minste tegn til skliing eller sladd, i venstre sving, førte til at jeg nesten frøs. Null problem i høyre sving. Var vel en form for PTSD. Måtte trene det av meg men tok år...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 15. august 2025, klokken 08:05Tja, har eletronikken først fått hikke hjelper det vel ikke med noe som er koblet til denne.. Kommer neppe til å kjøpe en bil uten start knapp etter dette.

Ellers kan det jo være at folk fryser når noe skjer som ikke er ventet...

I min ungdom fikk jeg sladd i en venstre sving, motsladd og så gikk jeg i autovernet. Hadde mer en nok med å holde meg fast. Dette satt i mange år og ved det minste tegn til skliing eller sladd, i venstre sving, førte til at jeg nesten frøs. Null problem i høyre sving. Var vel en form for PTSD. Måtte trene det av meg men tok år...

Sikker på at om de la ned litt penger i det så kunne de klart å lage noe. Men skal jo ikke være nødvendig. Kunne jo f.eks. vært en separat brems koblet opp mot en separat "computer" koblet opp mot hovedbatteriet. Eller en aktuator som skyver vekk bremsen når dødmannsknappen er i kjøre-modus, og klapper mot bremseskivene når strømmen blir brutt / ikke får kontakt, osv.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Hvis man vet man fryser når bilen sladder, slik at man ikke får gjort en unnamanøver, da synes jeg man skal ta taxi fremover - for å unngå å utsette andre mennesker for fare. Dette gjelder fotgjengere, dyr, syklister, fotballer, steinras og hva annet som kan dukke opp plutselig.

Mach-E har elektronisk brems-by-wire frem til man presser bremsen såpass langt inn at det mekaniske stempelet presses og dermed gir full kraft på bremsen.
Mine I-Pace videoer

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på fredag 15. august 2025, klokken 14:13Hvis man vet man fryser når bilen sladder, slik at man ikke får gjort en unnamanøver, da synes jeg man skal ta taxi fremover - for å unngå å utsette andre mennesker for fare. Dette gjelder fotgjengere, dyr, syklister, fotballer, steinras og hva annet som kan dukke opp plutselig.

Mach-E har elektronisk brems-by-wire frem til man presser bremsen såpass langt inn at det mekaniske stempelet presses og dermed gir full kraft på bremsen.

Som jeg skrev så måtte jeg jobb med det men kurrerte det selv over noen år og det er ikke noe problem lenger, siste 45 år ca. De fleste slike psykiske problemer må man faktisk jobbe med og løse selv og ikke noe andre kan fikse for DEG. Min kur var å legge inn en liten sladd som jeg taklet slik at hjernen over tid innså at dette fikser jeg uten å fryse kroppen. Ser mange i Norge velger å få en diagnose og gå på NAV istedet :-(
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

daktari

Mine I-Pace videoer

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:50
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. juli 2025, klokken 08:45Det som er sannsynlig er at Volvo sannsynlig lever best med at Vegvesenet konkluderer med at det sannsynlig er brukerfeil og sannsynlig ikke feil på bilen... for det er vel slik de har holdt på til nå ?

Vet ikke om det blir en rettssak i etterkant av Sandvika dødsfallet. Er dog litt redd for at Volvo har råd til en stjerne advokat og da er vel utfallet gitt...
Det går mot rettsak, det er derfor familien har en advokat som har alliert seg med Motor og disse ekspertene. Nå forhåndsprosederes det i Motor, antagelig med mål om et forlik med Volvo slik at man kan slippe rettsak. En vanlig ulykkesforsikring er typisk 1-2 mill ved dødsfall, men man kan kanskje håpe på 5-10x i et forlik.

At Motor som representant for bilister og bileiere går inn i denne saken er det helt riktige. Om de ikke gjorde det, ville det være uforsvarlig og sterkt kritikkverdig.

At elbiler har problemer med gass og brems og uforklarlig akselerasjon i noen tilfelle, må i dag ansees som et faktum. Det må være samfunnets ansvar å finne ut av det, om bilfabrikkene ikke tar ansvar og gjør noe selv. For luftfarten har vi nasjonale lufthavarikommisjoner som ikke gir seg før de har kommet til bunns i sakene, koste hva det koste vil. Noe liknende burde vi også hatt for spesielle bilulykker og mange andre områder.

Å gi inntrykk av at enken allierer seg med NAF (Motor) for å få en mye høyere utbetaling, er et meget grovt slag under beltestedet. Tilsvarende grovt er det insinuere at Motor er med på et slikt kriminelt opplegg.

Når jeg leser om denne saken, blir jeg ganske opprørt og det minste en kan gjøre er å bringe den for retten og derved finne ut av alt som er galt i denne saken.

Motor er ikke en faginstans i verdensklasse og en kan derved ikke forvente en perfekt håndtering av en sak som denne. Det viktige Motor gjør er å belyse saken og sette den på dagsordenen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA