« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, torsdag 20. mars 2025, klokken 22:05

« forrige - neste »

RJK

Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Til og med dashcam-opptak, og feilmelding, men Volvo hevder førerfeil, selv om det virker svært lite sannsynlig ut...

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Volvo er ikke lenger det svenske kvalitetsmerket de var i mange tiår, og jeg holder meg langt unna. Totalt OT, jeg vet, men da har jeg fått sagt mitt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 09:19Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Til og med dashcam-opptak, og feilmelding, men Volvo hevder førerfeil, selv om det virker svært lite sannsynlig ut...

Regn i lufta ser jeg. Dette har vært en gjenganger der ting har gått galt...og man har funnet mangelfull tetning under frontrute over der kontrollenheter sitter. Sikkert brukerfeil dette og...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 09:19Ny akselerasjonshendelse, denne gangen stoppet bilen før den traff noe, men det skjede da sjåføren var i ferd med å gå ut av bilen.

Den kurven fra black boxen var jo meget spesiell. Skulle gjerne visst her hvilke moduler som gir input.
Angivelig er bremsepedalen på xc40 et hybridsystem, slik at den er brake-by-wire frem til et visst punkt, deretter fysisk pr. hydraulikk hvis man presser hardt.
Det er derfor rart at systemet ikke har lagret de fotskjellige sensor-status (gass og brems) men kun viser signal fra computeren som accelerator pedal (%) og driver decelleraton request m/s^2.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 03. september 2025, klokken 19:24

Den kurven fra black boxen var jo meget spesiell. Skulle gjerne visst her hvilke moduler som gir input.
Angivelig er bremsepedalen på xc40 et hybridsystem, slik at den er brake-by-wire frem til et visst punkt, deretter fysisk pr. hydraulikk hvis man presser hardt.
Det er derfor rart at systemet ikke har lagret de fotskjellige sensor-status (gass og brems) men kun viser signal fra computeren som accelerator pedal (%) og driver decelleraton request m/s^2.
Uansett rart at den både registrerer 100 % gasspåtrykk OG 100% bremsepåtrykk, OG lar gasspåtrykket få "prioritet" (override breaking).

Skulle trodd det var regler som krevde at bremsing må alltid vinne over gaspåtrykk når det kan elektronisk overstyres. Og om det ikke finnes slike regler ennå, så håper jeg og forventer jeg at noen fagfolk vil ta den videre med seg.

Klar over at når man hadde 2 mekaniske systemer, så var det flere som "utnyttet" dette til å bygge opp trykket for å kunne få maks akselerasjon ut av "startblokka". Men da var det fort spørsmål om bremsene var like sterk som gassen, sterkere eller svakere, og derfor i noen situasjoner og på visse kjøretøy, ville føre til at bilen da ville bevege seg fremover om begge var trykket til maks.

Men som nevnt, når det kan elektronisk overtyres, så må alltid 100% trykk på bremsepedalen være det som hindrer bilen å gå fremover.
Bosted Oslo

grimli

Nå viser jo kurvene at farten avtar så fort bremsen trykkes inn, selv om gasspådraget er 100%?

Radial

Hvis data fra boksen ikke viser noe galt med bilen, er det jo bare å dele dataene.

Når man IKKE gjør det, da bør alle alarmer ringe...da er det gode grunner til å holde de igjen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: grimli på onsdag 03. september 2025, klokken 20:33Nå viser jo kurvene at farten avtar så fort bremsen trykkes inn, selv om gasspådraget er 100%?
Etterhvert, ja. Men for tregt. Og som sagt, skummelt at den tillot "override" til fordel for gasspådraget fremfor motsatt.

Og så kan man spørre seg om den ville bremset om den ikke hadde truffet noe med hjulet (kantstein, tror jeg det var), eller det var det som fikk bilen til å innse at den måtte bremse ned...

Sitat fra: Radial på onsdag 03. september 2025, klokken 20:53Hvis data fra boksen ikke viser noe galt med bilen, er det jo bare å dele dataene.

Når man IKKE gjør det, da bør alle alarmer ringe...da er det gode grunner til å holde de igjen.
Helt enig med deg her...!
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Radial på onsdag 03. september 2025, klokken 20:53Hvis data fra boksen ikke viser noe galt med bilen, er det jo bare å dele dataene.

Volvo er ferdig. Merkenavnet er i ferd med å bli søppel. Kjøp noe annet er mitt råd. De som styrer denne skuta har null interesse i å lære.

daktari

Sitat fra: grimli på onsdag 03. september 2025, klokken 20:33Nå viser jo kurvene at farten avtar så fort bremsen trykkes inn, selv om gasspådraget er 100%?
Ja, bremsen vil alltid være kraftigere enn maks gass, forutsatt at man klarer trykke hardt nok. 0-100 er i beste fall 5 sek, 100- typisk 2-3 sek.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 20:58
Etterhvert, ja. Men for tregt. Og som sagt, skummelt at den tillot "override" til fordel for gasspådraget fremfor motsatt.

Hva mener du med "override", og hva mener Volvo med det?

Uansett har ikke det noe å si om gassen står på når man presser stempelet i bunn, for bremskivene vil stoppe motorkraften.
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 03. september 2025, klokken 22:40
Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 20:58

Hva mener du med "override", og hva mener Volvo med det?

Uansett har ikke det noe å si om gassen står på når man presser stempelet i bunn, for bremskivene vil stoppe motorkraften.
Nå er det jo i flere av sakene som har vært, meldt fra brukerne at bilen IKKE bremset ned før de traff veggen eller bilen foran/bak seg (avhengig av hvilken retning bilen akselererte i), til tross for at flere av de har hevdet at de bremset uten at det hjalp. Flere andre situasjoner har hendelsen og treff skjedd så fort at sjåførene ikke har rukket å reagere, men nekter for at de har presset gassen i bånn, slik Volvo hevder..

Altså må bilen ha ignorert forsøk på å bremse ned, men fullført akselerasjon. Det vil jo si at bilen må ha ignorert forsøket på å bremse ned.

Legger forøvrig merke til at i bortimot alle tilfellene virker det som fukt i forkant av situasjonen inntredd, enten i form av bilvask i forkant, eller regn og høy luftfuktighet/damp. 

"– Jeg ble presset hardt tilbake i setet av den voldsomme akselerasjonen, forklarer hun.

Jennifer Jones hevder hun trykket foten på bremsen, men at den ikke hadde noen effekt. Bilen hoppet over en kantstein på høyre side, strøk borti et parkeringsskilt og fortsatte mot neste rekke med biler – før den stanset bare millimeter fra en annen parkert bil."

Leser man hele artikkelen, så virker det som registreringen som vises, ikke har med seg hele hendelsen, spesielt siden den stareter med 100 % gasspådrag. Og det blir da spekulert i hva som faktisk har skjedd, og hvilke hendelsesforløp som er det aktuelle:

"Han understreker at sammenstøtet med kantsteinen ikke var kraftig nok til å utløse kollisjonsputene i bilen, og dermed ville det normalt sett ikke blitt lagret en hendelse.

Likevel kan hendelsen ha blitt lagret fordi bilens nødbremsesystem ble aktivert, eller fordi det kom en feilmelding om feil på framdriftssystemet.

– Men det er ingen tvil om at de dataene vi ser her, er knyttet til hendelsen på en eller annen måte, og da sitter vi igjen med tre mulige forklaringer, sier Huse:

1: – En feil i bilens signalsystem førte til akselerasjonen.

2: – Sjåføren trykket gassen 100 prosent og deretter umiddelbart bremsen.

3: – Sjåføren trykket gassen 100 prosent og bilens nødbremsesystem forsøkte å overstyre dette.

Han stiller seg kritisk til forklaring nummer to og tre.

– Med tanke på at sjåføren hadde stoppet bilen, sittet stille i flere minutter, tatt av beltet og åpnet døren for å gå ut, finner jeg det svært lite sannsynlig at hun så skulle ha trykket inn gassen med høyre fot og bremsen med venstre rett etterpå. Dette er svært vanskelig å få til ved et uhell, forklarer Huse.

Når det gjelder nødbremsesystemet, er han like skeptisk:

– Hvis det var tilfelle, burde Volvo forklart det tydelig og ikke hevdet at bremsesignalet kommer fra en inntrykket pedal, hevder Huse."
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 03. september 2025, klokken 23:19Leser man hele artikkelen, så virker det som registreringen som vises, ikke har med seg hele hendelsen, spesielt siden den stareter med 100 % gasspådrag. Og det blir da spekulert i hva som faktisk har skjedd, og hvilke hendelsesforløp som er det aktuelle:

Skjønner ikke hvordan du leser denne grafen. Der grafen starter er det kun gasspådrag og bilen aksellerer,  frem til det kommer en brems. Så fort bremsen blir aktivert begynner bilen å stoppe. Det er ikke noe som tilsier at gassen overstyrte bremsen.

Det som er rart med grafen er det siste sekundet hvor det er gasspådrag men ikke brems, men bilen står i ro.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Ja, skulle vært interesant å sett hva som skjedde før -4 sekunder men intervallet på 8 sekunder er kanskje det som konstant lagres terporært i buffer for så å skrives når det trigges. Burde vært lenger i dette tilfellet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA