Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

daktari

I have seen fascism before and now we see it again. Let's crush it once more.

98 år gammel veteran fra ww2 med Sherman tanks.

Treffende symbolikk - selv om jeg ikke er så glad i ødelegging med ting som funker.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: Effektstyrer på mandag 26. mai 2025, klokken 15:03Poenget mitt er at bistand ikke er en moralsk plikt. Du er heller ikke skyldig for å ikke gi bistand til sultende barn i Palestina.
Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å konkludere på denne måten.
Sitat fra: Effektstyrer på mandag 26. mai 2025, klokken 15:03....Om det er noe særlig bedre å dra plasteret sakte av enn å kutte båndet tvert vet jeg ikke.
Alle bør forstå at det er bedre med en forutsigbar stopp/nedtrapping. Det jo er ikke snakk om et lite plaster som skal av ....
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Effektstyrer

Sitat fra: RJK på mandag 26. mai 2025, klokken 17:21Her er jeg fundamentalt uenig med deg! Dette er definitivt en moralsk plikt. Og ihvertfall ikke kutte ut så brått, uten først å ta en skikkelig gjennomgang på om de skader man påfører ved å kutte hjelpen, vil føre til død og lidelse, eller mindrer alvorlige konsekvenser.

Så bistand er en moralsk plikt og man er skyldige de konsekvenser av å ikke gi bistand. Hva ligger i denne plikten? Å gi 1% inntekt? 2%? Hvor mye er nok og når kan man skylde død på personer og stater?

USA har vært verdens største giver av bistand siden andre verdenskrig og vil nok også være det fremover. At denne kuttes gjør dem ikke skyldig i død. Spania brukte litt over 1/20 av USA på bistand i 2023. Dette er ikke like tabloide nyheter som at USA kutter, men et større problem.

RJK

Sitat fra: Effektstyrer på tirsdag 27. mai 2025, klokken 09:30
Sitat fra: RJK på mandag 26. mai 2025, klokken 17:21Her er jeg fundamentalt uenig med deg! Dette er definitivt en moralsk plikt. Og ihvertfall ikke kutte ut så brått, uten først å ta en skikkelig gjennomgang på om de skader man påfører ved å kutte hjelpen, vil føre til død og lidelse, eller mindrer alvorlige konsekvenser.

Så bistand er en moralsk plikt og man er skyldige de konsekvenser av å ikke gi bistand. Hva ligger i denne plikten? Å gi 1% inntekt? 2%? Hvor mye er nok og når kan man skylde død på personer og stater?

USA har vært verdens største giver av bistand siden andre verdenskrig og vil nok også være det fremover. At denne kuttes gjør dem ikke skyldig i død. Spania brukte litt over 1/20 av USA på bistand i 2023. Dette er ikke like tabloide nyheter som at USA kutter, men et større problem.
Nå er USA ca 7x så mange mennesker som Spania, og også ansett som rikere. Da bør de og kunne gi minst 7x som Spania, anslagsvis noe mere og.

Hvor mye man bør gi, kommer både an på hvor rikt landet er, og hvor mange mennesker man er. Er ikke noe premiss om antall prosent, det må landene selv finne ut av.

Men du bomma jo helt på poenget, da jeg og sa at mengden man gir må man selvsagt kunne se an. Problemet ligger i at det var bistandsprogrammer i gang, med lovet bistand i samarbeid med andre land, som de bare stoppa momentant.

Å bare sette alt på pause, uten å tenke på konsekvensene dette gir, er det som er det forferdelige her, for det fører til at livsnødvendig bistand stopper opp. Og det vil direkte føre til død i fattige land med katastrofer gående.

Vurdere å stoppe prosjekter fortløpende istedet for å bare kutte strengen, er det de burde gjøre. Det samme er jo grunnen til at Doge-prosjektet har fått så mye tyn.

Alle skjønner at USA må gjøre noe for å redusere forbruket sitt slik at det står til inntektene landet genererer. Men man kan ikke bare kutte som en gal mann, og så se hvor det går galt hen.

Jeg håper du fatter hva som ligger i forskjellen her på fremgangsmåten?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Effektstyrer

Sitat fra: RJK på tirsdag 27. mai 2025, klokken 09:51Nå er USA ca 7x så mange mennesker som Spania, og også ansett som rikere. Da bør de og kunne gi minst 7x som Spania, anslagsvis noe mere og.

Hvor mye man bør gi, kommer både an på hvor rikt landet er, og hvor mange mennesker man er. Er ikke noe premiss om antall prosent, det må landene selv finne ut av.

Men du bomma jo helt på poenget, da jeg og sa at mengden man gir må man selvsagt kunne se an. Problemet ligger i at det var bistandsprogrammer i gang, med lovet bistand i samarbeid med andre land, som de bare stoppa momentant.

Å bare sette alt på pause, uten å tenke på konsekvensene dette gir, er det som er det forferdelige her, for det fører til at livsnødvendig bistand stopper opp. Og det vil direkte føre til død i fattige land med katastrofer gående.

Vurdere å stoppe prosjekter fortløpende istedet for å bare kutte strengen, er det de burde gjøre. Det samme er jo grunnen til at Doge-prosjektet har fått så mye tyn.

Alle skjønner at USA må gjøre noe for å redusere forbruket sitt slik at det står til inntektene landet genererer. Men man kan ikke bare kutte som en gal mann, og så se hvor det går galt hen.

Jeg håper du fatter hva som ligger i forskjellen her på fremgangsmåten?

Hadde ikke USA brukt mest i verden på bistand, hadde ikke prosjektene eksistert i utgangspunktet. Så det du indirekte sier er at det er verre å kutte et bistandsprosjekt tvert enn å aldri ha startet det. Der er jeg uenig. I forhold til problemet om internasjonal samarbeid, så er jo det selvfølgelig uheldig.

Jeg mister uansett interessen i diskusjonen. Det er tydelig at det enten er en recency bias fordi man har lest mye om dette i mediene, eller så holder man USA til en høyere standard enn andre vestlige land.

Og for alle de moralske høyherrene som har sterke meninger om bistand. Her er en lenke til Worldhelp hvor du kan donere $30 for å mate et barn i sult i ett år. Det kan være verdt å ha i bakhodet når man skal vurdere om man skal kjøpe en ny luksusbil til 300k+ eller om man kan klare seg med en 2010 Ford Mondeo. Dere kan selv gange opp hvor mange barn dere kan redde med prisdifferansen.

Klykken

Ikke lest alle innleggene og kranglingene, men veldig få ser ut til å tenke politikk ved bilvalg. Er veldig mange Juniper-Y på veiene nå. :)

Sitat fra: Effektstyrer på tirsdag 27. mai 2025, klokken 20:32Det kan være verdt å ha i bakhodet når man skal vurdere om man skal kjøpe en ny luksusbil til 300k+ eller om man kan klare seg med en 2010 Ford Mondeo. Dere kan selv gange opp hvor mange barn dere kan redde med prisdifferansen.

Sikkerhet er viktigere for min del. En 2010 mondeo kan ikke måle seg med en 2025 Model Y i en kollisjon. Det er nok insentiv til kjøp for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Finnes vel knapt en bil idag som ikke får 5 på EuroNCAP.

Speeder

Feil.
30% av bilder testet i 2025 har kun 4 stjerner...
Sortert fra best til vært i vedlagt bilde.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

Tesla (TSLA) salg fortsetter å falle i Europa ettersom selskapet klamrer seg til en tilfeldighet i Norge.

Hvorfor?

https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 20:09Tesla (TSLA) salg fortsetter å falle i Europa ettersom selskapet klamrer seg til en tilfeldighet i Norge.

Hvorfor?

https://electrek.co/2025/06/03/tesla-tsla-sales-continue-crash-europe-clings-fluke-norway/

Jeg tror kanskje salget av Tesla roer seg ned etterhvert. Jeg  vet jo ikke,men om det ikke følger samme trenden som Europa over tid så må en jo kunne spørre om vi nordmenn driter i omdømme osv. Personlig vil jeg ikke ta i en Tesla med ildtang en gang uansett om de gir meg den gratis. Vi får bare avvente tallene til året er omme..

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. juni 2025, klokken 20:27
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 20:09Tesla (TSLA) salg fortsetter å falle i Europa ettersom selskapet klamrer seg til en tilfeldighet i Norge.

Hvorfor?

Jeg tror kanskje salget av Tesla roer seg ned etterhvert. Jeg  vet jo ikke,men om det ikke følger samme trenden som Europa over tid så må en jo kunne spørre om vi nordmenn driter i omdømme osv. Personlig vil jeg ikke ta i en Tesla med ildtang en gang uansett om de gir meg den gratis. Vi får bare avvente tallene til året er omme..
Kaster ut en "brannfakkel" her, men kan det være at Tesla har prioritert Norge nå i starten av "ramp up", og vi ikke ser Tesla-vekst for resten av Europa før vi kommer til juni og utover?
Bosted Oslo

What-a-watt

Tipper at størstedelen av kjøpere er tidligere Tesla-eiere med en forkjærlighet for merke. Det er det jo mange av i Norge, men det markedet har isåfall en begrensning.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 20:44Tipper at størstedelen av kjøpere er tidligere Tesla-eiere med en forkjærlighet for merke. Det er det jo mange av i Norge, men det markedet har isåfall en begrensning.
Ja, det regner jo jeg og med.

som jeg har antydet, er vel først i Q3, ev. Q4 man ser om "resten" er like lett å få til å kjøpe Tesla.
Bosted Oslo

Contango

Jeg synes det er interessant med alt snakket om hvor stor avstand man tar fra Musk og politikken hans samtidig som man mener hvor lite det har å gjøre med valg av bil. Som om de to tingene ikke henger sammen - mens alle ser at Musk åpenbart er presset av boikott og salgssvikt. Og at det skjer i nasjonal skala gjør det enda mer interessant. At Norge, med all sin opphøyde moralisme, kjøper "flest" Tesla tyder på at vi ikke er så økonomisk rettroende som mange i landet ser ut til å tro. Det kommer sikkert også til å bemerkes av frender både nær og fjern.
Men kanskje vinner de "moralske" pragmatikerne som kjøpte bil mens andre bidro til å fremskynde den latente konflikten som alltid lå mellom Donald og Elon. Det er svært lite sannsynlig, etter Elons harde kritikk av Donalds budsjett, at de to blir bestebuddiser igjen. Elon går nok med pengene sine til andre fremover. Til hvem blir det store spørsmålet. Tilbake til demokratene? I så fall blir Tesla eiere helter igjen i Norge. Men mer sannsynlig går han i ketaminrusen enda lenger ut på ekstremskalaen, og da kan denne tråden holde på i årevis ennå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Spørsmålet er vel hvor lenge Elon blir værende i Tesla. Med rus utfordringer kan han forsvinne før vi vet ordet av det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA