Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

kjølholdt

Noen  som vet  om  tesla har planer for superchargers i Norge ,  ser at de sier Europa men hva er siste nytt om Superchargers for europa/Norge
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Per Magnus

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04
Noen  som vet  om  tesla har planer for superchargers i Norge ,  ser at de sier Europa men hva er siste nytt om Superchargers for europa/Norge

Jeg har spurt Tesla om dette. Her er svaret jeg fikk pr. e-post i desember.

"Tesla jobber fortløpende med planer om ladeinfrastruktur tilpasset de forskjellige markeder vi operer i, men pr. dags dato er det ikke noen offisiell informasjon om dette.

Men jeg er overbevist om at det vil være god ladeinfrastruktur i Norge i fremtiden  :) "


Hadde vært fint om noen som har litt peiling oppretter et åpent kart i Google-maps der en kan legge inn forslag til fornuftige plasseringer av superchargere langs norske veier. Jeg har selv forsøkt uten å lykkes med dette dessverre... 
Model X - 90

OleJA

Det vil jo være direkte svindel dersom de selger 60Kwh versionen med supercharger option uten at det blir bygget ut ihvertfall noen superchargers rundt de store byene.

ebbrey

Hadde ikke gjort noe om feks en bensinstasjonskjede langs alle hovepulsårene fikk en ladestasjon. Da hadde vi hvertfall kommet oss godt rundt.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Oreo

Hadde jeg hatt en bensinstasjon på en strategisk plass (f.eks Esso Elverum, Alvdal) ville jeg tatt kontakt med Tesla (og andre utbyggere av hurtigladere) snarest.
En god måte er jo å tipse slike stoppsteder som f.eks. veikroer om denne muligheten.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Olemann

Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?

Ser for meg 2 ytterpunkter, der det billigste er netto strømpris + drift av ladestasjon, og det dyreste er at de som har ladestasjonen legger seg på samme pris som det ville kostet å fylle bensin for samme kjørelengde.   Det siste blir neppe populært blant elbilister, men om nok "fyller" likevel så er jo dette markedet  i praksis....
(Helt til naboen selger strømmen litt billigere.....)
Og jo flere som ikke har fossilbil som reserve, jo friere kan prisen på el-fylling langs veien settes da mange ikke har noe alternativ....får da håpe konkurransen etterhvert løser dette.

Ole

OleJA

Sitat fra: Olemann på torsdag 03. januar 2013, klokken 12:43
Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?

I utgangspunktet ikke noe som helst utfra at vi allerede har betalt for fri bruk av superchargers som en del av bilkjøpet:

"Superlading
Tesla bygger et nettverk av Superladere over hele Europa langs bereiste veier. Superladere er konstruert for å gi langveiskjørere halv lading på omtrent en halv time. Inkluderer all maskinvare, programvare, testing, og ubegrenset gratis lading på alle Superlader-steder."

I og med at Norge ser ut til å få en av de tetteste populasjonene av Model S i Europa, så forventer jeg at det kommer minst en gratis supercharger langs innfartsveiene til hver av de 4 store byene.


Bent

Sitat fra: Olemann på torsdag 03. januar 2013, klokken 12:43
Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?
Betalingsvillighet er én ting, men et annet sentralt spørsmål er villigheten til å gi bort strømmen gratis.

Hvis man tar vekk betalingsløsningen fra en hurtiglader så vil man ende opp med ganske billige tekniske installasjoner, og strømprisen i Norge er allerede veldig lav. Jeg har skrevet mer om dette tidligere men jeg tror at dette aspektet vil gjøre gratis lading til en veldig utbredt kundemagnet hos bensinstasjoner og kjøpesentra i landet.

Nå har jo Tesla vært kjedelige (men hyggelige) nok til å nulle denne debatten ut av døra da, så la meg modifisere synspunktet mitt til å si at jeg tror de fleste andre kommer til å komme etter: elbilprodusenter for å få salgsargumenter for bilene sine, og butikkeiere for å trekke kunder inn i butikkene sine.
Tesla Roadster, 25Mm

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Per Magnus på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:57Hadde vært fint om noen som har litt peiling oppretter et åpent kart i Google-maps der en kan legge inn forslag til fornuftige plasseringer av superchargere langs norske veier. Jeg har selv forsøkt uten å lykkes med dette dessverre...
Det finnes allerede et slikt kart: Tesla SuperCharger locations

Reglene:

• For å legg til en markør, bruk "Additions"/"Add Marker - Detailed eller Simple" menyen.
• Bruk reservasjonsnummeret, "(EU)", fulgt av bindestrek og din prioritering av ladepunktet. F.eks. "P409 (EU)-1", "S106 (EU)-1"
• Bruk fargekodingen som er beskrevet på bunnen av skjermen. Grønn = 90 kW, lys grønn= 20 kW, lys blå= 10 kW
• Hvis det allerede er en markør på ditt ønskede sted, legg til markøren litt til siden for den eksisterende markøren. Ellers vil den ikke synes.
• Hvis det allerede er lagt en markør på ditt ønskede sted, sørg for å plasser en ekstra markør. Dette er for å synliggjøre ovenfor Tesla at det er et reelt ønske om en hurtiglader på dette stedet.
• Legg inn så nøyaktig posisjon som mulig. Markørene bør helst legges inn i områder du er kjent, slik at du legger markørene på best mulig sted.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Per Magnus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. januar 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Per Magnus på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:57Hadde vært fint om noen som har litt peiling oppretter et åpent kart i Google-maps der en kan legge inn forslag til fornuftige plasseringer av superchargere langs norske veier. Jeg har selv forsøkt uten å lykkes med dette dessverre...
Det finnes allerede et slikt kart: Tesla SuperCharger locations
Takk! Akkurat et slikt kart jeg tenkte på. Registrerer at det er flere som har tenkt samme tanke som meg mtp plassering av laderne :)
Model X - 90

klauss

Tesla sier de ikke kommer til å støtte Chandemo-standarden for hurtiglading. Ut fra mine stikkprøver blant hurtigladestasjonene på ladestasjoner.no, er det aller meste av hurtigladere i Norge Chademo. Jeg blir glad om noen forteller meg at disse hurtigladestasjonene blir mulig å bruke for Model S.
Anyone?

Ellers har jeg spurt eureservations@teslamotors.com om superladere før jul, men venter stadig på svar.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har gått langt i å si at de vil lage en adapter, men det er vel ikke helt absolutt garantert. Vi får se.

Personlig ville CHAdeMO være ganske uinteressant for min del, såfremt det ble rullet ut superchargere ganske raskt. 90 kW supercharger er bedre enn 45 kW CHAdeMO på langturer, og ellers er 20 kW trefase mer enn godt nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: klauss på torsdag 03. januar 2013, klokken 18:19
Tesla sier de ikke kommer til å støtte Chandemo-standarden for hurtiglading. Ut fra mine stikkprøver blant hurtigladestasjonene på ladestasjoner.no, er det aller meste av hurtigladere i Norge Chademo. Jeg blir glad om noen forteller meg at disse hurtigladestasjonene blir mulig å bruke for Model S.

Jeg tviler sterkt på at Tesla kommer til å støtte Chademo. Jeg tror Chademo er en dead-end teknologi. Chademo er altfor dyrt. Og jeg tror det blir rimelig vanskelig å lage noe Chademo-adapter til eksisterende Tesla-modeller. Ikke hold pusten mens du venter på at Tesla skal støtte Chademo.

De som setter opp hurtigladestasjoner bør installere en enkel og rimelig 400V 32A 3-fas kontakt eller noe slikt for Tesla, Renault osv i tilleg til Chademo ladestasjonen. Det koster ingenting sammenlignet med prisen av en Chademo ladestasjon, og strømmen har de der allerede. Det er bare å begynne å mase på utbyggerne om dette allerede.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

CHAdeMO ville etter mitt syn vært et greit supplement, ettersom det ser ut til at superladerne uansett kutter ned mot 50kWh når man passerer 50%SOC.

Men som jeg tror jeg har nevnt før har jeg fått indikasjoner fra en som jobber med ting som dette at CHAdeMO adapter antakelig ikke vil bli godkjent i Norge uten videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på torsdag 03. januar 2013, klokken 12:43
Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?
Forventer at Teslas hurtigladere er gratis, men de blir sikkert ikke å finne over alt.

Om andre klarer å sette opp hurtigladere som Model S kan benytte seg av (helst 40-50kW +) er jeg villig til å betale 4-5 kroner per kWh for å ha muligheten. Samme for meg om jeg betaler 3-400 for et fullt batteri, for det kommer jeg nesten aldri til å gjøre. Det er etter mitt syn viktig at det er mulig å tjene penger på hurtiglading for at vi skal få mange ladestasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA