Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Stig O på fredag 04. januar 2013, klokken 08:17
med en pris på 400kr hadde dette vert en stor nedtur i min elbil bruk.
Med en pris på 4kr per kWh vil det koste 340,- fra helt tomt til helt fullt batteri. For min del kan prisen selvfølgelig gjerne være 2-3kr per kWh. 4-5kr var mer i retning av en antatt øvre betalingsvilje for min del (selv om betalingsviljen ville vært mangedoblet om jeg plutselig bommet fullstendig på rekkevidde :) )

Tar du utgangspunkt i at kanskje 50% av langturene avhenger av egne betalingsløsninger, og at 50% av turene lades ved butikk/restaurant gratis så trenger du 10 betalingsfyllinger per år.
Ankommer du laderen med 20% SOC får du maksimalt fylt 80%. Tar vi med 10% ladetap vil 4kr per kWh altså koste deg ca 3000,- per år. Og ditt behov virker å være rundt fire ganger høyere enn mitt (jeg når både egne og venners hytter uten problem, og der kan jeg lade. Videre når jeg slektninger med ett hurtigladerstopp, og disse besøker jeg 1-2 ganger per år).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader.

Jeg gleder meg enormt til å kjøpe en fem år gammel Model S for bare noen tusenlapper!

For å slå alle andre tilbyr jeg herved 50.000,- for en pent brukt Model S, med overtakelse i 2017.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#32
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. januar 2013, klokken 08:50
Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader.

Jeg gleder meg enormt til å kjøpe en fem år gammel Model S for bare noen tusenlapper!

For å slå alle andre tilbyr jeg herved 50.000,- for en pent brukt Model S, med overtakelse i 2017.


Thomas
Han burde tydeligvis presisert at dette gjelder første året :) Legger du 600-650.000 på bordet for en Performance-versjon bør du påregne oppimot 100.000,- i verditap første året, eller ca 15%. Kanskje 80.000 andre år og 60.000 tredje år? Helt normalt verditap. Tapet faller selfølgelig med tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Det er vel vås, samme hva?

Thomas
(som eier et hus til over 3.500.000,- men prøver alikevel å spare noen tusenlapper på strøm)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kristian

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. januar 2013, klokken 08:50
Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader.

Jeg gleder meg enormt til å kjøpe en fem år gammel Model S for bare noen tusenlapper!

For å slå alle andre tilbyr jeg herved 50.000,- for en pent brukt Model S, med overtakelse i 2017.


Thomas
Dette skal ikke være en diskusjon om mulig verditap på Model S da den har pågått i minst en annen tråd. Men for å forsøke å gi en objektiv opplysning; halvveringstiden på nye biler er i dag 3-5 år. Hvordan det blir på Model S er umulig å forutse (pga. bla. teknologisk utvikling og politikk), men det KAN være at en bil går fra 600k til 300k på 3 år. Selv er jeg mer optimistisk, men jeg er inneforstått med at det kan bli slik. Regner med at Leasingselskapene legger seg på en halvering på 3 år, håper jeg tar feil. Igjen, det er ikke meningen å dra i gang en diskusjon om verdifall på modell S, forsøker bare å illustrere at på en ny bil utgjør drivstoffkostnadene nada i forhold til potensielt verditap, uansett hvilke motor en velger.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Espen Hugaas Andersen

#35
Det er akkurat fordi hurtiglading vil utgjøre en forsvinnende liten del av kostnadene at Tesla bør inkludere det ved bilkjøp.

Hvis Tesla setter opp 50 hurtigladestasjoner (med 5 hurtigladere) til 5 millioner kroner stykket, så blir det 250 millioner kroner. Og hvis man nedskriver disse over 10 år blir det 25 millioner per år. Hvis vi antar 25 ladinger fra 0-50% per hurtigladestasjon per dag, så vil strømkostnadene være på ca 15 mill per år. 50 hurtigladestasjoner passer ca til 100 000 av Tesla sine biler på veiene (4-5 ladinger per år per bil), så dette antar i området av 6700 biler solgt per år for Tesla (hvis en bil blir kjørt i 15 år før den skrotes). Med kanskje 400 000 kroner i inntekt per bil for Tesla betyr dette en omsetning på 2,8 mrd, så da vil hurtigladestasjonene koste Tesla 1,4% av omsetningen. (Og da ser jeg bort ifra inntekter på vedlikehold.)

Det at hurtigladerne koster 1,4% av omsetningen betyr at Tesla, med 25% margin, må øke salget sitt av biler med over 5,6% som et resultat av hurtigladerne for at de skal lønne seg. (1,4/25) Er dette trolig? Ja, vil jeg si. Hvis salget var på 6300 uten inkludert hurtiglading så ville salget måtte økes til 6653 biler med inkludert hurtiglading. 353 ekstra biler solgt per år ville betale for inkludert hurtiglading for alle bilene. Sånn ca ihvertfall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Og hvis Tesla ser på Super Chargers som markerdsføring, er vel 250mill omtrent det noe minutter på TV under SuperBowl koster?

Jeg er ikke tvil om hva som selger flest biler.

Thomas
(hvilket får meg til å tenke på http://www.asymco.com/2012/11/29/the-cost-of-selling-galaxies/)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. januar 2013, klokken 10:42
Hvis Tesla setter opp 50 hurtigladestasjoner (med 5 hurtigladere) til 5 millioner kroner stykket, så blir det 250 millioner kroner. Og hvis man nedskriver disse over 10 år blir det 25 millioner per år. Hvis vi antar 25 ladinger fra 0-50% per hurtigladestasjon per dag, så vil strømkostnadene være på ca 15 mill per år. 50 hurtigladestasjoner passer ca til 100 000 av Tesla sine biler på veiene (4-5 ladinger per år per bil), så dette antar i området av 6700 biler solgt per år for Tesla (hvis en bil blir kjørt i 15 år før den skrotes). Med kanskje 400 000 kroner i inntekt per bil for Tesla betyr dette en omsetning på 2,8 mrd, så da vil hurtigladestasjonene koste Tesla 1,4% av omsetningen. (Og da ser jeg bort ifra inntekter på vedlikehold.)

5 mill. pr. stk. ? Kanskje, om det inkluderer en ny, diger trafo og et godt strekk med 11kV linje. Personlig tror jeg snittprisen havner langt, langt lavere, spesielt siden mange lokasjoner fort klarer seg med 2 ladeplasser. En slik lokasjon, med 120kW krafttilførsel, går nok fint å etablere for godt under millionen.

De største ladestasjonene, langs hovedveiene til Bergen og Trondheim, kan nok trenge 4-6 ladeplasser  og dermed kraftbehov på inntil 360kW. Merk at antall ladeplasser alltid vil være et partall slik Tesla bygger hurtigladerne sine.

Men jeg skjønte ikke hva du mente med 400.000 i inntekt pr. bil ? Med 25% margin vil vel dette tallet heller ligge rundt 150.000 ?

Forøvrig ser jeg ikke behovet for 50 stasjoner. Halvparten vil jeg tro holder lenge, hvorav halvparten av disse igjen er små stasjoner med to plasser. Burde la seg gjøre å få på plass for rundt 50 millioner kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:595 mill. pr. stk. ? Kanskje, om det inkluderer en ny, diger trafo og et godt strekk med 11kV linje. Personlig tror jeg snittprisen havner langt, langt lavere, spesielt siden mange lokasjoner fort klarer seg med 2 ladeplasser. En slik lokasjon, med 120kW krafttilførsel, går nok fint å etablere for godt under millionen.

De største ladestasjonene, langs hovedveiene til Bergen og Trondheim, kan nok trenge 4-6 ladeplasser  og dermed kraftbehov på inntil 360kW. Merk at antall ladeplasser alltid vil være et partall slik Tesla bygger hurtigladerne sine.
Jeg antar 5 mill og 4-6 ladere fordi mitt inntrykk av Tesla er at de er villige til å gå opp i pris for å sikre premium-følelse for brukerne. Det er mulig 2 ladere er mer enn nok for de fleste lokasjonene, men jeg ser ikke for meg at Tesla vil gjøre opplevelsen for brukerne veldig variabel. Det blir som med butikk-kjeder. De sørger som oftest for at butikker med samme navn har ca lik størrelse og ca lik planløsning. Dette bygger merkevaren, ved at kunden vet hva de får om de går inn i en butikk ved navn "Rema 1000", eller hva enn.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:59Men jeg skjønte ikke hva du mente med 400.000 i inntekt pr. bil ? Med 25% margin vil vel dette tallet heller ligge rundt 150.000 ?
Jeg mente salgssum på 400 000 kroner per bil. På sikt vil trolig 3. generasjon utgjøre en god andel av Tesla's salg, og prisen på de andre bilene bør senkes noe i de neste årene for å gjøre plass til avgifter.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 10:59Forøvrig ser jeg ikke behovet for 50 stasjoner. Halvparten vil jeg tro holder lenge, hvorav halvparten av disse igjen er små stasjoner med to plasser. Burde la seg gjøre å få på plass for rundt 50 millioner kroner.
Jeg skalerte hurtigladenettet til 100 000 biler. Dette er vel ihvertfall 10-20 år unna, og det er om det går bra med Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. januar 2013, klokken 11:16
Jeg antar 5 mill og 4-6 ladere fordi mitt inntrykk av Tesla er at de er villige til å gå opp i pris for å sikre premium-følelse for brukerne. Det er mulig 2 ladere er mer enn nok for de fleste lokasjonene, men jeg ser ikke for meg at Tesla vil gjøre opplevelsen for brukerne veldig variabel. Det blir som med butikk-kjeder. De sørger som oftest for at butikker med samme navn har ca lik størrelse og ca lik planløsning. Dette bygger merkevaren, ved at kunden vet hva de får om de går inn i en butikk ved navn "Rema 1000", eller hva enn.

Hmm, ser ikke ut til at de gjør det slik i USA ihvertfall. Der varierer størrelsen på ladestasjonene foreløpig ganske mye. Det gir ikke mening å sette opp like mange ladeplasser over alt IMHO. Det trengs f.eks mange flere ladeplasser pr. stasjon mellom Oslo og Trondheim enn mellom Narvik og Kirkenes.

SitatJeg skalerte hurtigladenettet til 100 000 biler. Dette er vel ihvertfall 10-20 år unna, og det er om det går bra med Tesla.

Ok, men mange biler betyr vel ikke egentlig behov for flere lokasjoner, kun flere plasser pr. lokasjon. Så sant de ikke begynner å bygge ut nettet for biler med kortere rekkevidde da. I så fall er 50 alt for lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian

Jeg kan ikke se at det er noe i dagens kraftmarked som skulle tilsi at strøm skal være gratis, hverken for elbiler eller andre flott tiltak. At noen profilerer seg med gratis strøm som miljøtiltak, tror jeg er av forbigående karakter. Hvor langt Tesla kommer til å dra sin satsing på ladestasjoner er ikke godt å si, uansett vil Tesla bileiere ende opp med regningen. Når nå BMW, VW, MB og alle andre kommer med elbiler, hvor skal disse lades? Jeg ser ikke noe fremtid i at alle bilprodusenter bygger ladestasjoner til sine biler, virker ikke kostnadseffektivt på meg. Og vi elbileiere kan ikke argumentere for løsninger som er lite kostnadseffektive og samtidig være så naive at vi tror noen andre vil plukke opp regningen. Kan ikke se hvem det skal være.

Vi må dit at alle bensinstasjoner installerer hurtiglader, og de må kunne ta seg slik betalt at det er attraktivt for dem. Om elbil eiere spiser så mye pølse i ladepausen at de ikke trenger å ta veldig høy pris, vet jeg ikke, men dette vil markedet finne ut av. Når vi kommer dit, vil all rekkeviddeangst være borte, og mange fler vil kunne kjøpe seg el bil. Videre vil en trenge mindre batteripakker, elbilene vil bli billigere, eierrisikoen vil bli mindre (med mindre penger i batterier) og kostnadene vil bli lavere ved å eie elbil. Dette vil bety massive besparelser for alle elbileiere, om en kan spare noen hundringser i dann og vann på billig strøm er helt uinteressant i det store bildet. Det er når det lønner seg å sette opp hurtigladere vi vil få mange av dem.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 11:33
Hmm, ser ikke ut til at de gjør det slik i USA ihvertfall. Der varierer størrelsen på ladestasjonene foreløpig ganske mye. Det gir ikke mening å sette opp like mange ladeplasser over alt IMHO. Det trengs f.eks mange flere ladeplasser pr. stasjon mellom Oslo og Trondheim enn mellom Narvik og Kirkenes.
Jeg sjekket litt mer rundt laderne i USA, og det virker som om du har rett - de er litt forskjellige. Jeg ville kanskje anta at dette er noe som vil bli mer utarbeidet over de neste årene, men da er det vel ganske mulig det vil være litt variabelt i Norge også i de første årene.

Det er fullt mulig jeg var litt for pessimistisk, men det er jo bare en god ting - da gir det enda mer mening for Tesla å inkludere hurtiglading. ;)
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 11:33Ok, men mange biler betyr vel ikke egentlig behov for flere lokasjoner, kun flere plasser pr. lokasjon. Så sant de ikke begynner å bygge ut nettet for biler med kortere rekkevidde da. I så fall er 50 alt for lite.
Poenget med flere lokasjoner er at laderne er mer ideelt plassert i forhold til behov. Hvis jeg skal kjøre 1000 km på en dag kan jeg være ved 50% SOC når jeg kommer til første hurtiglader, så da er det for tidlig på turen for å lade raskest mulig. Jeg trenger en hurtigladestasjon når jeg er i 0-25% området for å kunne bruke hele 90 kW, så kan jeg stoppe i 30 minutter og faktisk få 42,5 kWh inn på batteriet. Hvis jeg stopper i 30 minutter når jeg har 50% SOC får jeg kanskje bare 20-30 kWh, så jeg må stoppe lengre enn strengt tatt nødvendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. januar 2013, klokken 07:41
(...) Ved Elverum kan du få lade om du spiser middag der, men du er ikke interessert i å spise eller kjøpe godteri, for du trenger bare 10-15 minutter med 50kW lading for å være sikker på å komme frem til gratisladeren på Koppang. (...)

Dette er bare ett av mange eksempler på at det er viktig at private aktører ser verdien av å tilby lading uten at man nødvendigvis må handle hver gang.

(...)
Det virker lite sannsynlig at det vil praktisereres noe handletvang på gratisladerne. Dette ville det være ganske dyrt å overvåke, det vil føre til negative reaksjoner hos brukerne/kundene, og du går i tillegg glipp av salg til folk som egentlig ikke mente å kjøpe en sjokoladeplate, men, når de nå engang ble gående rundt der i 15 minutter likevel endte opp med å kjøpe en.
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på fredag 04. januar 2013, klokken 12:30
Det virker lite sannsynlig at det vil praktisereres noe handletvang på gratisladerne. Dette ville det være ganske dyrt å overvåke, det vil føre til negative reaksjoner hos brukerne/kundene, og du går i tillegg glipp av salg til folk som egentlig ikke mente å kjøpe en sjokoladeplate, men, når de nå engang ble gående rundt der i 15 minutter likevel endte opp med å kjøpe en.

Tja. Fortum setter jo opp ladere ved McDonalds, koster så vidt jeg vet 30,- for en lading (ubegrenset tid). Jeg kan godt se for meg et system der man, hvis man kjøper en meny eller to, får en kode på kvitteringen man kan sende på SMS for å unngå å bli belastet for ladingen. Dette forutsetter da betaling via SMS som Fortum bruker, det blir vanskeligere med VISA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42
Hvor langt Tesla kommer til å dra sin satsing på ladestasjoner er ikke godt å si, uansett vil Tesla bileiere ende opp med regningen.

Den regningen blir liten. En japansk undersøkelse tyder på at det trengs én hurtiglader pr. 200 biler. Tesla-eiere trenger nok færre siden rekkevidden er såpass god, men la oss bruke tallene alikevel. Hvis alle lokasjoner får to plasser trengs det altså én lokasjon pr. 400 biler.

La oss si at en slik lokasjon koster 1.000.000 å sette opp (for to plasser). Det er relativt realistisk siden en CHAdeMO-lader i dag koster ca. 500.000 inkl. en dyr lader. Tesla lager laderne sine selv, og flere pr. plass er rimeligere. Vestby, med 3xCHAdeMO+1xMennekes 43kW+2xMennekes 22kW+CEE 22kW, kostet Ishavsveien 1,8 millioner kroner inkl. ny trafo. Det er ca. 250kW installert effekt.

Uansett, 1 million fordelt på 400 biler er kun 2500,- pr. bil i bidrag til bygging av ladestasjon. Selv om vi skulle doble antallet er vi kun på 5000 kroner, småpenger i forhold til de 100-150.000 Tesla tjener pr. bil. De trenger kun å selge 10 ekstra biler pr. ladestasjon for å gå i pluss på installasjonen.

Drift: 90kW lader fordelt på 200 biler. Om vi regner med 25% bruk (blir nok mindre) og 60kW i snitt samt en strømpris på 75 øre/kWh blir det 100.000 per år eller en femhundrelapp pr. bil. Selv med dobbel kostnad av dette (for drift av selve stasjonen, fastutgifter osv.) blir det bare tusenlappen pr. år.

Om Nissan sentralt hadde satt av 3000,- pr. solgte Leaf i bidrag kunne de bygd og driftet minst 15 nye ladestasjoner pr. år til gratis bruk for Leaf-eiere. Med 6000 kroner, minst 30 per år. Tror dere ikke Leaf hadde solgt ennå bedre om den kostet 269k istedenfor 263k men med planer om etterhvert hundrevis av gratis ladestasjoner ? Klart, de måtte lagt ut noen millioner i starten for å "kickstarte" nettverket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA