Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Jejl

Tipper de har sett på alle som har ladet totalt sett , og kommet frem til at disse i snitt kunne ha ladet 25% fortere dersom batteriet hadde vært varmt nok. Utrolig lite mange vet vet om Teslas superladere selv om de kjører tesla. Kjenner til flere med Tesla (ihvertfall 2) som ikke vet at ladehastigheten kan reduseres betraktelig ved kaldt batteri.
En klaget over at han aldri hadde fått over 60 kw på sin P85 i Norge, mens han pleide å få opp mot 120kw i Danmark og Tyskland. Da har du ikke forstått så veldig mye.

sjokomelk

Sitat fra: Jejl på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:21
Utrolig lite mange vet vet om Teslas superladere selv om de kjører tesla. Kjenner til flere med Tesla (ihvertfall 2) som ikke vet at ladehastigheten kan reduseres betraktelig ved kaldt batteri.
Det er bare å se her inne og på Tesla-gruppene på Facebook hver eneste høst når det begynner å bli kaldt i været og bøttevis med folk klager over at lading går tregt. Tror nesten det er det mest gjentatte svaret, og det kommer minst 2-3 i uka hele vinteren gjennom med nøyaktig det samme spørsmålet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Simen1

Nå er vel ikke batteriet helt kalt heller da etter noen timers kjøring. Det blir jo litt lunk i det etter hvert selv om man kanskje ikke når helt opp til optimal temperatur.

Eller er dette noen duster som superlader i stedet for å lade hjemme over natta?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Arne1

Installasjon av lader i hjemmet. Anbefaler dere Tesla Wall Connector eller en annen? Ser den fra Tesla er klart billigere

Bidda

Fin den men vær klar over at den ikke har innebygd jorfeilbryter type B (krav). +at den ikke lader TM3 når koblet opp på 230V 3-fas.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

turfsurf

Sitat fra: Bidda på mandag 17. mai 2021, klokken 11:46
Fin den men vær klar over at den ikke har innebygd jorfeilbryter type B (krav). +at den ikke lader TM3 når koblet opp på 230V 3-fas.
Snakk om gjennoppliving, men det har nå kommet ny TWC med innebygd DC vern og som forhåpentligvis også har fikset 3fas IT ladingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. mai 2021, klokken 12:31
Sitat fra: Bidda på mandag 17. mai 2021, klokken 11:46
Fin den men vær klar over at den ikke har innebygd jorfeilbryter type B (krav). +at den ikke lader TM3 når koblet opp på 230V 3-fas.
Snakk om gjennoppliving, men det har nå kommet ny TWC med innebygd DC vern og som forhåpentligvis også har fikset 3fas IT ladingen.
All info om den nye TWCen ligger på Teslas sider og den skal kunne lade ekte trefas på IT. Den har som du sier også vern, og i tillegg WiFi. Denne ligger nå an til å bli et meget godt alternativ forutsatt at den også lader alle andre biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Ja, god pris på den nye TWCen. Foreløpig er det vel lite smartfunksjoner, så avventer litt og ser. Kommer den med ett API som kan knyttes opp mot Tesla kontoen og Tibber fikser integrasjon så blir den jo bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Hei!  Eg har ladet X75 min 800-900 ganger nå, stort sett fra 30->70% (i snitt 120 km rekkevidde). Har ladet den til 100% to ganger (rekkeviddeangst....) for vel 3 år siden. Bør den lades til 100% av og til for "balansere batteriene" leser eg at nokon gjer?

Den viser 387 km rekkevidde (rated) når eg drar ladestreken til 100%, betyr det at eg har ikkje mista så mykje kapasitet? eller kan dette endres seg om eg "balanserer batteriet"?
Det er vel 380 km som er EPA/rated rekkevidde?

Her er ein gammal tråd om dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=26105.30
men kva er dagens anbefaling?

geear

Hvis du setter visningen til typical, hva viser den da på 100%?

Aner ikke hva anbefalingen er, men har ladet til 100% maange ganger, og kan ikke se noe som helst tegn til at den tar skade av det. Vi har alltid kjørt avgårde på langtur innen to timer etter fullading, så den har aldri stått slik lenge. Ser også at når den får stå og fullade, så øker rekkevidden forbi det den oppgir i appen. Vår viser nå 315km ved 100%, men når den er fulladet oppgir den 318km (typical altså, bruker aldri rated). Har omtrent bare mistet en håndfull kilometer siden ny.

Rævedilter

På typical viser den 311 km.
Er ikkje redd for å lade til 100%, har bare ikkje bruk for det, men det eg lurte på var om det var anbefalt å gjeret dette innimellom?

Stig-Arne

Sitat fra: Rævedilter på fredag 13. august 2021, klokken 14:18
På typical viser den 311 km.
Er ikkje redd for å lade til 100%, har bare ikkje bruk for det, men det eg lurte på var om det var anbefalt å gjeret dette innimellom?
Slik jeg har forstått det så trenger BMS en gang i blant å kalibreres for å oppdatere når cellene er på topp. Men dette skjer når man lader over 90% og opp. Det vil si at det ikke er nødvendig å lade til 100% for å få dette til.

geear

Har aldri sett den lade lenge etter den har nådd spesifisert SoC lavere enn 100%, men etter 100% kan den fortsette med lav effekt i ganske lang tid, tipper dette er den mest effektive balanseringen. Det virker iallfall ikke som vår har tatt skade av både mye hurtiglading og 100% mange ganger.

... men hadde det vært prekært, så hadde det nok stått i manualen. :)

RJK

Sitat fra: Rævedilter på fredag 13. august 2021, klokken 09:07
Hei!  Eg har ladet X75 min 800-900 ganger nå, stort sett fra 30->70% (i snitt 120 km rekkevidde). Har ladet den til 100% to ganger (rekkeviddeangst....) for vel 3 år siden. Bør den lades til 100% av og til for "balansere batteriene" leser eg at nokon gjer?

Den viser 387 km rekkevidde (rated) når eg drar ladestreken til 100%, betyr det at eg har ikkje mista så mykje kapasitet? eller kan dette endres seg om eg "balanserer batteriet"?
Det er vel 380 km som er EPA/rated rekkevidde?

Her er ein gammal tråd om dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=26105.30
men kva er dagens anbefaling?
Anbefalingen er å kjøre bilen nært 0 eller ihvertfall under 10 % SoC, og så AC-lade den til 100%, og la den stå tilkoblet ihvertfall etpar timer, for det er da den gjør kalibreringen (best).

Men det er viktig å ikke la den stå lenge (mer enn over natta) med så mye strøm på batteriet. Så ta deg gjerne en tur slik at du kommer ned til 90 %, før du lar den stå over tid. Så er det og et spørsmål hvor ofte du bør gjøre dette. En gang i måneden er vel tilnærmet max, annenhver måned er nok mer enn hyppig nok.

Så kan du holde deg innenfor 20-80 eller 30-70 til vanlig, alt etter hvor mye strøm du trenger til vanlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA